Pauze niet door betaald

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 23:34

Magrathea schreef:
De nachtdienst is ook wel een ander verhaal denk ik. Tenminste, ik weet niet hoe dat bij jou is, maar mijn moeder deed nachtdiensten waarbij ze in sommige gevallen gewoon om 11u aan kwam zetten, in bed dook, om 7u weer wakker werd om om 8u afgelost te worden :z Als er niks gebeurt dan gebeurt er niks. Krijg je wel doorbetaald maar dan is er niet echt sprake van "pauze nemen".

Dan heb je een slaapdienst en een slaapdienst telt als halve uren , een nachtdienst is de hele nacht wakker en aan het werk, zijn twee totaal verschillende soorten diensten

SavannahNx

Re: Pauze niet door betaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 23:39

Ik ook 9 uur aanwezig 8 uur betaald en dus 1 uur onbetaalde pauze.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 23:42

Mijn personeel krijgt gewoon 8 uur per werkdag uitbetaald. Maar in principe houden wij allemaal niet echt pauze. Ja tussendoor (in de auto of achter de pc) vanwege vele huisbezoeken.
Maar wij hebben geen cao.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 23:44

Kinke schreef:
Justme_Lisaa schreef:
Niet vrij standaard hoor, hier worden de 1,5 uur aan pauze gewoon doorbetaald. Ik vind het eerlijk gezegd nog al bizar dat er bij zo weinig mensen het wordt uitbetaald, bij mijn vorige banen was dit allemaal niet het geval..

Heb in alle 29 jaar die ik nu werk nog nooit ergens gewerkt waar de pauze wordt doorbetaald. Ken ook niemand bij wie dat wel het geval is.

Jawel hoor, je kent vast wel mensen in de zorg of onderwijs. Onze koffiepauze wordt doorbetaald (die nemen we dus meestal niet). Lunchpauze is eigen tijd (maar die nemen veel collega's ook niet).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 23:50

RoyceMack schreef:
Mijn personeel krijgt gewoon 8 uur per werkdag uitbetaald. Maar in principe houden wij allemaal niet echt pauze. Ja tussendoor (in de auto of achter de pc) vanwege vele huisbezoeken.

Maar je hebt je wel te houden aan de wet. Toch best handig als de inspectie SZW eens langs komt....

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 00:03

Wendy schreef:
RoyceMack schreef:

Maar je hebt je wel te houden aan de wet. Toch best handig als de inspectie SZW eens langs komt....

Wat staat er in dje wetgeving dan?
Ik heb dit uitvoerig besproken met de dame die de loonadministratie doet en ook contracten opstelt en weet wat juridisch wel en niet mag. Die zei dat dit prima is.
Overigens werkt niemand 8uur aan 1 stuk door. Wij werken met declarabele tijd en niet declarabele tijd. De niet declarabele tijd kan iederen zelf indelen en als je pauze wil, moet je dit pakken. Er is ook altijd wel tijd voor een boodschap te doen of whatever.
Zolang het werk maar af komt vind ik het best. Maar vaste pauzes zijn bij ons werk geen optie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 00:08

RoyceMack schreef:
Wendy schreef:

Wat staat er in dje wetgeving dan?
...
Maar vaste pauzes zijn bij ons werk geen optie.

Natuurlijk zijn vaste pauzes ook bij jullie een optie. Is niet zo moeilijk, je moet het gewoon doen. Het leuke is dat je klanten het qua timing niet eens merken.
De Arbeidstijdenwet moet je maar eens opzoeken. Dat is niet moeilijk.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 00:33

Wij werken 8 uur en 9 uur aanwezig op het bedrijf 2 u werken, 15 min pauze, 2 u werken 30 min pauze, 2 u werken 15 min pauze, en dan nog 2 u en naar huis

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 07:27

Wendy schreef:
Jawel hoor, je kent vast wel mensen in de zorg of onderwijs. Onze koffiepauze wordt doorbetaald (die nemen we dus meestal niet). Lunchpauze is eigen tijd (maar die nemen veel collega's ook niet).

Krijgen jullie in de zorg en onderwijs pauzes wel betaald?
Ik heb zowel in de zorg als in het onderwijs gewerkt. Bij geen van beide (verschillende werkgevers in zorg en verschillende in onderwijs) kreeg ik pauzes betaald.... In de zorg had ik zelfs niet eens altijd tijd voor pauze. In mijn vorige job (zorg) nam ik zelden pauze omdat ik daar gewoon geen tijd voor had :+
Ik werk nu terug in het onderwijs. Ik word betaald voor de uren dat ik effectief met leerlingen bezig ben. Ik heb en neem nu wel pauze, heerlijk! Ik doe nu ook heel wat verplaatsingen met OV dus heb zoiezo wel redelijk wat tijd om mijn hoofd leeg te maken :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 07:37

Mijn ervaring is dat kennis van loonadministratie absoluut niet hetzelfde is als juridische kennis. :D
Zie de opmerking van Wendy over de Arbeidstijdenwet.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 07:52

Ik werk in het basisonderwijs en toen het continurooster bij ons werd ingevoerd hadden we nooit pauze. Ik ben 7.00 op school, om 8.00 kop thee en dan werkte ik van 8.15 vaak tot 16.15 aaneengesloten. Soms met rapportgesprekken maakte je dagen tot 17.00 of je deed de gesprekken er nog 's avonds bij. Een jaar of drie geleden heeft de nieuwe cao ervoor gezorgd dat we tussen 10.00 en 14.00 verplicht een half uur pauze krijgen. Ik heb nu de ene week twee keer een kwartier en de andere week een half uur per dag.
Je wordt 8 uur per dag uitbetaald, maar maakt vaak de ene dag wat meer uren of de andere wat minder. Zo gaat dat in het onderwijs. Ik werk daarbij vaak nog op vrije dagen en in weekenden (rapporten, verslagen, lesideeën opdoen, enz).

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 09:48

GDG schreef:
kohtje schreef:
Ik werk bij een bedrijf waar je als je 5 uur werkt per geen pauze krijgt en als je langer dan 5 uur werkt pauze moet nemen maar wel moet uit klokken.
Persoonlijk vind ik dit apart en vraag me dan ook af of het mag.

Waarom vind je het apart? En mág je ook niet even een kwartier pauze nemen of laten de werkzaamheden/je werkgever dat niet toe?

Nee je mag hoogstens een slok water nemen .

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:09

Sizzle schreef:
Gewoon doorbetalen scheelt een hoop irritant gezever op de werkvloer.
Het is echt genant hoe mensen elkaar soms in de gaten zitten te houden dat iemand misschien 1 minuut te laat uitgeklokt heeft.

Omdat veel mensen meer met anderen, dan met zichzelf bezig zijn... ;)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:35

Doorbetaalde pauzes zijn in Nederland niet erg gebruikelijk.
Bij de overheid verplicht een half uur pauze in eigen tijd bij 8 uur werken.

Bijbaantje bij de Kiosk voorheen (=horeca cao), daar mocht je 5,5 uur aan een stuk werken. Als je meer werkte dan een half uur verplichte (niet doorbetaalde) pauze. Daar probeerden ze dus vaak 5,5 uurs diensten in te roosteren, was best handig.

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:57

Hier (een grote Nederlandse winkelketen maar ik werk in een Belgisch filiaal) is dat ook zo, als je 5u werkt heb je een kwartier pauze en als je 7u werkt heb je een kwartier en een half uur.
We moeten ook op de minuut in- en uitklokken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:13

3 uur en 3 kwartier geen koffie, 4 uur wel.
van 9 tot 15 dacht ik koffie en eten, half uurtje onbetaald. koffie is de baas zijn tijd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:31

kantoorbaan hier, dus koffie/thee enz. kunnen we gewoon pakken wanneer we willen, dus geen speciale pauzes daarvoor, maar tussen de middag een half uur lunchpauze.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:17

Ik neem mn pauze altijd aan het einde van mn werkdag 8-)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:12

Talida schreef:
Ik neem mn pauze altijd aan het einde van mn werkdag 8-)

Code
U mag een werkdag niet beginnen of eindigen met een pauze. Een pauze is bedoeld als onderbreking van de werktijd.

volgens de atw mag dat dus niet :P hier in de zorg is pauze ook niet te doen, wij zijn continuin nabijheid van clienten

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:17

Eigenlijk begin en eindig je altijd met pauze :)) Omdat dat nog eigen tijd is en omdat je klaar bent en dat ook weer je eigen tijd is <<)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:21

Bij mn vorige baan (kapsalon) werd er een uur per dag aan pauze`s afgetrokken.
Nooit lukte dat, en als je een keer toevallig tijd had om n boterham te pakken zat t keukentje op slot, want dan was de baas in gebed. -O-