Waarom maken spullen zo gelukkig? Materialistische trekjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 05:50

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien is er al iets vergelijkbaars genoemd. Ik heb voor dit jaar de agenda van Danielle Laporte aangeschaft (ja, wel weer een aanschaf :+ ) 'What I will do to feel the way I want to feel'. Zij draait de zaken om en dat is heel verfrissend: we maken bepaalde keuzes, kopen spullen in de hoop dat die ons blij maken (dat is wat de fabrikanten ons ook graag doen geloven natuurlijk).
Maar wat als je niet begint bij het product, maar bij het gevoel dat je zou willen bereiken? Als je het omdraait? Als voorbeeld 'gelukkig zijn' (wel heel breed, maar je snapt me vast wel). Bedenk eens wat je daarvoor nodig zou hebben.
Zou je dan nog steeds uitkomen bij die nieuwe telefoon, die nieuwe tas, nog een paar schoenen? Of zou je toch liever vaker thuis zijn bij je kinderen, vaker met de hond het bos in, een instrument leren bespelen of misschien wel een andere baan of studie zoeken. Enz enz.
(Overigens gebruik ik de agenda vrijwel niet :') )

Zelf heb ik elk jaar in februari een 'spending freeze' en geef alleen geld uit aan spullen die ik echt nodig heb (eten, benzine, voer voor de dieren). Bij alles wat je wil kopen kun je je afvragen: heb ik dit echt nodig? Wat gebeurt er als ik dit niet koop? (Hint: dan gaat je leven gewoon door :+ ) Kan ik zonder, of kan ik het lenen van iemand? Kan ik iets wat ik al heb, laten repareren?
Het werkt tamelijk bevrijdend om een maandje geen doelwit van reclames te hoeven zijn :)

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:38

Sinds ik zo'n sticker de deur heb geplakt dat ik geen reclame met wil ontvangen gaat het een stuk beter.
Nu ben ik me nog aan het uitschrijven van allerlei nieuwsbrieven de pc. Als ik daadwerkelijk iets NODIG heb, dan ziek ik wel even op internet naar een aanbieding ook het aan te schaffen.

We hebben afgelopen jaar ook veel overbodige spullen verkocht (rommelmarkt, marktplaats) en heel veel afgegeven aan kringlopen voor het goede doel en textielbakken bv.
Eerst is het moeilijk die soutien erg te doen, daarna werkt het bijna verslavend. Fijn om niet met zoveel overbodige spullen te hebben waardoor het huis langzaam dicht slibt.

Ik denk daardoor ook beter na over aankopen en geef mij geld liever uit aan het maken van herinneringen met ons gezin.

xJurdyWonanx

Re: Waarom maken spullen zo gelukkig? Materialistische trekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:38

Ik heb afgelopen jaar ook de documentaire gezien op netflix over minimalisme. Dit heeft best wat gedaan met mij. Sindsdien ben ik bewust van het feit dat ik dingen kocht om er blij van te worden.. eventjes dan.

Ik heb nu sowieso te weinig tijd om onzin aankopen te doen, maar ik denk er ook altijd meer over na. Heb ik het echt nodig? Heb ik niet al iets vergelijkbaars thuis liggen?
Ik ben tegenwoordig best gierig als het om mijzelf gaat en ik denk dat het laatste dat ik echt voor mezelf gekocht heb, kleren waren. Die ik dan helaas ook echt nodig had voor mijn stage. Ik geef liever geld uit aan een weekendje weg met mijn vriend, want daar geniet ik veel meer van sinds ik chronisch tijd te kort heb.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:44

Ik denk dat het voornamelijk te maken heeft met je eigen geest en door wie jij je laat beïnvloeden of je materialistisch bent of niet.
Mensen die erg materialistisch zijn vind ik doorgaans erg onzeker van zichzelf.
Vaak zijn het mensen die hun persoonlijkheid én eigenwaarde verhouden tot de spullen die ze bezitten en zich continu moeten spiegelen aan anderen en andermans spullen om te bepalen of ze nog oké zijn of dat er een schepje bovenop moet. Dezelfde mensen die gevoelig zijn voor groepsdruk.
Simpelweg mensen met weinig "ik".
Je vindt ze in alle lagen van de bevolking overigens, van arm tot rijk en alles er tussen.
Heel erg triest om te zien, want het leven is zo oneindig veel meer dan dat.