Leraar zoekt privé-contact met stagiair... wel of niet oke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Leraar zoekt privé-contact met stagiair... wel of niet oke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 01:10

Ik vind t ongepast. Ik vond t al ongepast toen mijn stagebegeleider (ook middelbare school) mij op dag 2 al toevoegde.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 01:16

Als het een collega van je bijbaantje in de kroeg was geweest, had je er zelf niet zo'n probleem van gemaakt vermoed ik. Dat het een collega is van de school waar je stage loopt, maakt het ineens gruwelijk? Gewoon een kerel met een dronken foute opmerking. En dan moet het ineens op bokt. Je hebt een prima opmerking als antwoord gegeven, wat is nu het probleem? Ga je je nu al druk maken om een eventueel vervolg? Die kerel zal het heus wel begrepen hebben aan zijn laatste opmerking te zien.

Stel je niet zo aan. Maak je niet zo druk. Dit maakt het leven zó moeilijk en het is echt iets van de laatste tijd. Niemand kan meer iets zeggen tegenwoordig of er worden enorme discussies gevoerd. Ik word er een beetje moe van.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 01:43

Gelukkig is het tegenwoordig niet meer gewoon *\o/*

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 01:53

Ja, want overal een issue van maken wat geen issue is maakt het voor iedereen fijner natuurlijk! Zucht.

Gewoon je grens aangeven en klaar, net zoals je in iedere andere situatie zou doen. Die leraar zag haar gewoon zitten. Als het hiermee niet klaar is, kun je altijd nog stappen ondernemen. Ik vind het alleen zo vermoeiend dat tegenwoordig alles een gruwelijk probleem is, terwijl het de meest doodnormale situaties zijn. Was het een ander persoon geweest was er niets aan de hand geweest.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 01:56

Was ze single en hij 25 was het ook geen probleem. Dus inderdaad grenzen aangeven en geen big deal van maken. In de toekomst krijg je nog erg lastige ouders op je dak.

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 02:46

Goed dat je je grenzen aan geeft, zou echter afhankelijk van hoelang de stage nog duurt wel of niet verdere acties ondernemen.
Veelal is de stagiair het haasje, en kom je van de regen in de drup.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 06:20

Elke school heeft een vertrouwenspersoon, niet alleen voor leerlingen maar ook voor leraren. De uitspraak is echt ongepast en als je mijn stagiaire was en met dit verhaal kwam zou ik er zeker werk van maken en je al helemaal niet slechter beoordelen. Daarnaast kan je het bespreken met je SLB’er of de instituutsbegeleider. Zij kunnen ook waarborgen dat je eerlijk beoordeeld word.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 06:24

Je hebt een duidelijk antwoord gegeven en aangezien hij niet jouw stagebegeleider is, zou ik er verder niets mee doen.

Flirten mag, sommige zijn er erg onhandig in. Je zal op elke werkvloer iemand tegen komen waar je aandacht van krijgt en waar je geen behoefte aan hebt. Dat hoort erbij.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 07:37

Ik was gewoon benieuwd hoe de meningen van anderen waren. Dus daarom deelde ik het. Heb al lang besloten wat ik ga doen. Was gewoon benieuwd naar de algemene mening.

En hij beoordeelt mij niet maar heb geen zin in vragen daar op school over waarom ik hem van FB af gooi.

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 07:45

Het is toch jouw Facebook? jouw verantwoordelijkheid en jij bepaalt toch wie je wel en wei je er niet op wilt? .Je kunt ook zeggen dat Facebook soms zelf mensen verwijdert..volgens mij is dit ook zo,ik ben er ook wel is wat kwijt..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 07:56

Maartje1990 schreef:
Ik vind t ongepast. Ik vond t al ongepast toen mijn stagebegeleider (ook middelbare school) mij op dag 2 al toevoegde.

Hoe kan een leraar jou 'toevoegen'? Je kunt vriendschapsuitnodigingen toch gewoon afwijzen? En als hij je in een open of gesloten groep toevoegt kan jij toch net zo hard die groep weer uit?

On topic: ik vind het ook over het randje, als hij blijft 'hinten' dan zou ik er zeker actie op ondernemen.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:13

Als de sfeer gemoedelijk is op deze school zal de stagiaire als lid van het Onderwijsteam worden gezien. Dus beoordeel ik dit als collega’s onder elkaar.
Ik lees dat de betrokkenen volwassen zijn. Dan is t toch een kwestie van weerbaarheid als je als stagiaire hier niet van gediend bent. Op de werkvloer ontstaan veel relaties dus als iemand flirt moeten we daar niet zo ingewikkeld over doen. Wees alleen duidelijk als je zelf diegene niet ziet zitten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:19

Maar in dit geval worden er toespelingen gemaakt terwijl de leraar weet dat TS een relatie heeft. En dat is dus gewoon echt over het randje. Dat doe je niet, dat is onprofessioneel.
Hoe leuk je iemand ook vindt, je brengt iemand gewoon in verlegenheid door bedekt te vragen of de seks met het vriendje goed was de vorige nacht.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:22

Goed opgelost. :)
Ik denk dat je het vooral het beste bij jezelf kunt houden. Wat doet het met jou?

Aan de hand daarvan handelen. Wat jij doet met de situatie is per definitie goed (tenzij je overgaat tot geweld of andere normoverschrijdende dingen natuurlijk).

Goed bezig! En misschien mooi om mee te nemen naar bijvoorbeeld intervisie. Ik denk dat zo'n situatie niet de laatste is die je tegen gaat komen. Hetzij bij een leerling dan wel een collega. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:27

Ibbel schreef:
Maartje1990 schreef:

Hoe kan een leraar jou 'toevoegen'? Je kunt vriendschapsuitnodigingen toch gewoon afwijzen? En als hij je in een open of gesloten groep toevoegt kan jij toch net zo hard die groep weer uit?

On topic: ik vind het ook over het randje, als hij blijft 'hinten' dan zou ik er zeker actie op ondernemen.

Ik bedoeld indd een vriendschapsuitnodiging stuurde :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:46

Ibbel schreef:
Maar in dit geval worden er toespelingen gemaakt terwijl de leraar weet dat TS een relatie heeft. En dat is dus gewoon echt over het randje. Dat doe je niet, dat is onprofessioneel.
Hoe leuk je iemand ook vindt, je brengt iemand gewoon in verlegenheid door bedekt te vragen of de seks met het vriendje goed was de vorige nacht.

Dat vind ik ook, als het gewoon "aardig" flirten was geweest dan was het niet zo awkward geweest. Als een man dit aan mij zou vragen..wie dan ook, dan verdwijnt ie linea recta van mijn FB.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 09:34

Zonnetje81 schreef:
Was ze single en hij 25 was het ook geen probleem. Dus inderdaad grenzen aangeven en geen big deal van maken. In de toekomst krijg je nog erg lastige ouders op je dak.

Nogal raar. Ik ben single maar als een collega van 25 op Facebook me dat soort dingen zou sturen dan zou ik dat ook melden (nadat ik dus eerst zelf mijn grenzen aan zou geven). Ik ben daar echt niet van gediend. Een grapje onder collega's moet zeker kunnen, maar ik vind het echt heel anders als iemand sneaky 1-op-1 zo contact probeert te zoeken.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:16

Ik vind het nu nog onder de noemer 'flirten' vallen. Ik vind de leeftijden en de werkrelatie (want dat is het) niet een reden om bij voorbaat al over ongepast gedrag te spreken. Als hij jouw afwijzing niet respecteert en opdringeriger wordt, is het tijd om het te melden. Dan gaat het wel over een grens.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:27

Ik denk dat je antwoord heel duidelijk en netjes is geweest, jou valt niks te verwijten dus waarom maak je je druk om vandaag? Is niet nodig,hij zou zich ongemakkelijk moeten voelen en dat is misschien ook wel zo.
Kledingkeuze vind ik echt niet aan de orde tenzij je je sowieso niet gepast kleedt voor je werk maar ook daar zijn de meningen nogal over verdeeld.
Wachten met hem van FB afgooien tot je je beoordeling binnen hebt vind ik echt heel vreemd, hij hoeft je beoordeling toch niet te geven en zelfs al was dat zo...
Je lijkt je toch geintimidideerd te voelen gezien de maatregelen die je zelf wilt nemen :) dat is niet nodig en gaat je ook niet helpen.
Mocht hij doorgaan zou ik het open gooien; He joh mafkees, jij gaat echt over de schreef met je opmerkingen. Doe even normaal ja.
Dit soort sneaky benaderingen kun je prima in het openbaar oplossen, het zijn niet jouw opmerkingen hè. Jij bent daar niet verantwoordelijk voor, dat doet hij helemaal zelf.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:12

Is het helemaal gepast? Mwah, discutabel. Ligt er aan hoe hij er nu verder mee omgaat. Gaat ie gewoon verder, dan is het niet gepast. Respecteert hij je grenzen, zie ik het al een dollemansactie met wellicht een glaasje teveel op.

Ik vergelijk het ook maar even met nafluiten van bouwvakkers. Ik zag daar zelf altijd wel de humor van in. Niet dat ik minderwaardig zou zijn. Naast het fluiten doen ze niks. Sommigen vinden dat al aanstootgevend. Ik heb een beetje het idee dat er met sommige dingen te snel wordt geroepen van aangeven.

Als je naar het protocol van vertrouwenspersonen gaat kijken, is 1 van de eerste vragen van heb je je grens aangegeven. TS heeft dat gedaan. Ik acht de kans vrij hoog dat daar gehoor aan wordt gegeven. Zo niet, kun je dan nog er een melding van gaan maken.

Het is nu eenmaal zo dat in het ene bedrijf losser ermee om wordt gegaan dan het andere bedrijf. Wel moet ik ongeacht welk bedrijf de aangegeven grenzen worden gerespecteerd. Past het ene bedrijf ook bij je of niet.

Net als wa Justkid zegt, mocht de desbetreffende "collega" weer te ver gaan, nogmaals aangeven dat je hem veel te ver vind gaan en dan ie moet stoppen met insinuaties maken. Dan kun je evt ook een vertrouwenspersoon op de hoogte gaan brengen voor eventuele verdere stappen.

Dit is wat ik zou doen.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:13

Ik zou nog wel uitkijken dat wanneer je het meld, de beste man het verhaal niet om gaat draaien in zijn voordeel en dat jij als stagaire de schuld krijgt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:22

mocht dat al gebeuren, dan kan ze gewoon het gesprek laten zien toch?
Ik snap het niet, gewoon van FB afpleuren. Ik zou het raar vinden als daar vragen over zouden komen, je bent toch niet verplicht iedereen maar op FB te hebben? En als het echt gezeik oplevert dan kun je zeggen dat je niet gediend was van zijn opmerkingen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 12:27

Heb hem inderdaad er maar af gegooid. Heb hem wel gezien vandaag maar niks besproken ofzo. Maar maak me er ook niet zo druk om. Voel me vooral ziekig vandaag. ^)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:29

SavannahNx schreef:
Ik zou nog wel uitkijken dat wanneer je het meld, de beste man het verhaal niet om gaat draaien in zijn voordeel en dat jij als stagaire de schuld krijgt.

Dat is nou precies waar het mis gaat. -O- Wees niet bang, je hebt niks raars gedaan, zo moet je het niet omdraaien.
Hij zit fout en aan jou om je grens aan te geven.
Beetje assertief mensen :Y)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:35

ilse46 schreef:
Het is toch jouw Facebook? jouw verantwoordelijkheid en jij bepaalt toch wie je wel en wei je er niet op wilt? .Je kunt ook zeggen dat Facebook soms zelf mensen verwijdert..volgens mij is dit ook zo,ik ben er ook wel is wat kwijt..
Facebook gooit nooit iemand er af. :')
Als je er opeens een kwijt bent heeft diegene jou als vriend verwijderd, niet Facebook.