Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
lieveli schreef:Oh oliebol dat is balen. En superjammer van je ervaring. Hoe vond je Auschwitz 2?
) Zahlina schreef:http://www.verscholendorp.eu/nl-nl/
Mijn overovergrootvader is Opa Bakker samen met zijn tweede vrouw, Tante Cor hebben dit kamp met andere opgericht.
Mijn oma smokkelde voedsel bonnen vanuit amsterdam richting het kamp, verborgen in haar fiets.
Veel weet ik er niet van, behalve dan de verhalen die oma mondjes maat deelt.
Wat voor mij wel indruk heeft gemaakt altijd zijn de messenleggers die mijn oma nog steeds gebruikt, deze zijn gemaakt door een van de onderduikers. Mijn oma weet het verhaal van deze piloot zo mooi te vertellen.
Opa Bakker is net voor het eind van de oorlog gefusilleerd. Tante Cor is heel oud geworden.
Giolli schreef:lieveli schreef:Oh oliebol dat is balen. En superjammer van je ervaring. Hoe vond je Auschwitz 2?
Birkenau bedoel je? Dat vond ik wat “echter”
De kinderbarak stond daar en maakte idd wel wat indruk. (Hier wat minder ver, maar toch...)
Vooral het cynische spatte er van af. Er waren plaatjes op de muren geschilderd door ouders zodat de kinderen wisten hoe een normaal spelend kind er uit zag. De Duitsers hebben dat om welke reden dan ook (leedvermaak?) toegestaan.
mysa schreef:Zahlina schreef:http://www.verscholendorp.eu/nl-nl/
Mijn overovergrootvader is Opa Bakker samen met zijn tweede vrouw, Tante Cor hebben dit kamp met andere opgericht.
Mijn oma smokkelde voedsel bonnen vanuit amsterdam richting het kamp, verborgen in haar fiets.
Veel weet ik er niet van, behalve dan de verhalen die oma mondjes maat deelt.
Wat voor mij wel indruk heeft gemaakt altijd zijn de messenleggers die mijn oma nog steeds gebruikt, deze zijn gemaakt door een van de onderduikers. Mijn oma weet het verhaal van deze piloot zo mooi te vertellen.
Opa Bakker is net voor het eind van de oorlog gefusilleerd. Tante Cor is heel oud geworden.
Dat waren heel bijzondere mensen! Niet alleen dat ze heel erg moedig waren, maar ook het enorme organisatietalent dat ze gehad moeten hebben. Rond de honderd mensen werden verborgen in het 'Pas op'-kamp. Die moesten wel dag in dag uit gevoed worden, mensen werden ziek en moesten naar het ziekenhuis, ook dat soort dingen werden gewoon door hun geregeld.
Ik heb het boek waarin heel veel verhalen en foto's staan. Een (acher-?) neef van mijn opa heeft er met zijn gezin ondergedoken gezeten. Toen het kamp ontdekt werd, zijn ze half kruipend ontvlucht en hebben ze 's nachts de weg naar Harderwijk gevonden, dwars door de bossen. Verschrikkelijk dat 'opa Bakker' is gefusilleerd' Je hebt voorouders om trots op te zijn, Zahlina!
http://www.verscholendorp.eu/nl-nl/Het- ... uikerskamp
LadyMadonna schreef:Auswitsch wil ik ooit ook nog heen, maar de drukte houdt me tegen.
lieveli schreef:Hoe kun je dat van mening zijn? Dan interpreteer jij iets aan hoe andere mensen daar kijken? Rondlopen? Die mensen hebben daar net zoveel recht om te zijn als jij. Ongeacht hun motief.
En natuurlijk is Auschwitz een verdienmodel voor de Polen. Maar het is dan ook hét kamp en een vrij arm land.
.