Gescheiden ouders niet eens over sport kind

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:23

Misschien dat de moeder eens mee kan naar een proefles zodat ze kan zien wat paardrijden nou precies is. Wellicht zal ze dan toch een andere kijk op paardrijden hebben als ze ziet dat haar dochter het ook graag doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:27

Ik mocht pas naar de manege toen ik 13 was, terwijl ik heb lopen zeuren sinds mijn 6de. 8-) Vervolgens was de manege waar ik eindelijk naartoe mocht zo verschrikkelijk en paardonwaardig dat ik het na drie lessen maar bij het poetsen van de pony's van de buren hield. Als ik ergens al een trauma aan overgehouden heb dan was het aan die drie lessen op paarden die alleen diagonaal met het hoofd over de deur naar buiten in hun box konden staan omdat ze anders niet pasten, maar niet aan het feit dat ik 7 jaar heb moeten zeuren.

Het belangrijkste is volgens mij niet of het kind op paardrijles gaat, maar dat jullie als (stief)ouders 1 front trekken: 'Ja, je mag van ons allemaal op paardrijden' of 'Nee, nu nog niet, wacht even tot je wat ouder bent'. Als je een (stief)kind wilt traumatiseren dan moet je vooral tegen ze zeggen 'Van mij mag het wel en ik zou je met alle liefde elke week naar de manege brengen, maar van je mama mag het niet... Heel erg jammer van je mama... Wij zouden je heel graag gelukkig maken maar dat mag niet van haar...'
Een kind groeit wel over de teleurstelling heen van een paar jaar moeten wachten voordat ze op haar favoriete sport mag, maar van een (stief)ouder die op zo'n manier steeds de band met de andere ouder ondermijnt kan een kind levenslange hechtingsproblemen meegeven. Dus ik zou daar zeker na een scheiding heel duidelijk in zijn: komt het kind met een vraag naar 1 ouder, dan is het eerste antwoord 'Dat zal ik even met papa/mama overleggen' en daarna volgt een 'ja het mag/nee het mag niet'. Niet de boel tegen elkaar uitspelen, maar gewoon duidelijk zijn. Dat een kind iets niet krijgt wat ze wil hebben is meer dan prima, dat een kind betrokken wordt in een conflict in zienswijzen tussen twee ouders is absoluut niet oke.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:27

Heerlijk zo’n machtsmiddel op vader.

Tja ik zou als moeder, angstig of niet, blij zijn dat mijn kind überhaupt wil sporten :+

Hoe dit juridisch zit weet ik niet. Ik heb ook werkelijk geen idee hoe je dit moet oplossen.
Mijn man en ik hebben ook wel eens een meningsverschil over “iets” rondom de kinderen.
We komen meestal uit op laten we het maar een poosje proberen.

Maar ja...wij(mijn man en ik) hoeven elkaar ook niet te bevechten.

Arm kind.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:32

daantjuhhh schreef:
troi schreef:
Sowieso voor het belang van het kind zou ik er niet over strijden maar een andere sport zoeken. Er zijn genoeg leuke sporten in NL.

Edit, paardrijden dus. Dat is ook enorm gevaarlijk eerlijk is eerlijk! Ik zou haar wens respecteren

Belang voor het kind is toch wat het kind wil?

Dat zou een mooie worden :+ het belang van het kind is zeker niet altijd wat het kind wil. En ook als ze twaalf zijn en ze zouden gehoord worden door een rechter dan is het ook niet meer dan dat: de rechter hoort ze aan en neemt dat mee in de beoordeling. Maar als een kind allemaal idiote dingen wil of graag ‘bij papa wil wonen omdat die s avonds altijd weg is en ik dan lekker op kan blijven’ dan gaat dat niet automatisch gebeuren. Gelukkig! Want het belang van het kind telt. En dat is dan niet in her belang van het kind.

Juridisch kan je hier best een hoop mee maar het lijkt me de tijd, de energie, frustratie en het geld niet waard. Voor nu wellicht even een andere hobby zoeken, af en toe even laten rijden op je paard en als ze het over een tijdje nog erg leuk vindt kan je altijd besluiten om er werk van te maken. Aangezien die kleintjes soms zo wispelturig zijn qua interesses lijkt het me de consequenties van het verder op de spits drijven nu niet waard.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:37

M_i_R schreef:
Dat zou een mooie worden :+ het belang van het kind is zeker niet altijd wat het kind wil. En ook als ze twaalf zijn en ze zouden gehoord worden door een rechter dan is het ook niet meer dan dat: de rechter hoort ze aan en neemt dat mee in de beoordeling. Maar als een kind allemaal idiote dingen wil of graag ‘bij papa wil wonen omdat die s avonds altijd weg is en ik dan lekker op kan blijven’ dan gaat dat niet automatisch gebeuren. Gelukkig! Want het belang van het kind telt. En dat is dan niet in her belang van het kind.

Juridisch kan je hier best een hoop mee maar het lijkt me de tijd, de energie, frustratie en het geld niet waard. Voor nu wellicht even een andere hobby zoeken, af en toe even laten rijden op je paard en als ze het over een tijdje nog erg leuk vindt kan je altijd besluiten om er werk van te maken. Aangezien die kleintjes soms zo wispelturig zijn qua interesses lijkt het me de consequenties van het verder op de spits drijven nu niet waard.

Oké ik zei het wel kort door de bocht.
Maar er wordt hier alleen gesproken over vader en moeder.
Maar het gaat hier om een kind.
Uiteraard binnen de beperkingen.
Als een kind elke maand wat anders wil dan is het wat anders.

Jinthe1

Re: Gescheiden ouders niet eens over sport kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:51

Ik lees dat de moeder niet uren naar de manege wil. Maar ik begrijp ook dat het kind alleen op woensdagmiddag en drie weekenden bij de moeder is en dat de les zou doorgaan op een manege bij de vader.
De moeder zou geen uren mee maar de manege hoeven als de manege bij de moeder in de buurt zou zijn. Ik lees dat de les zou zijn op een manege bij de vader. Klopt het dat de les zou zijn op een woensdagmiddag of in een weekend? Dan is het kindje 30 km van moeders huis om te lessen?
Ik begrijp dan de moeder best. We kennen haar (financiële) situatie niet en dus kan ik mij best voorstellen dat het niet fijn is om zover van huis te lessen in een tijd dat je normaal anders in zou delen. Wellicht zou het al anders zijn als de les bij moeders in de buurt zou zijn.

Denk ook dat je als partner van de vader hier buiten moet blijven en het gewoon even op zijn beloop moet laten.
Wellicht heeft de moeder wat meer tijd nodig. Uiteindelijk moeten vader en moeder het eens worden maar ik heb zo'n gevoel dat hier meer speelt dan alleen het paardrijden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:00

Gloa schreef:
Babootje schreef:
Maar als ze bij vader woont, kan ze dan niet gewoon op 1 van die dagen naar ponyles? Dan is dat argument al uit de weg toch? En dan kan ze op de dagen dat ze bij moeder is een leuke andere sport doen?

Ze zou sowieso bij vader op de manege gaan.

Dat is ook al voorgelegd bij de moeder. Vader betaalt alle overstijgende kosten en moeder krijgt daar bovenop nog alimentatie voor onderhoud. Hij betaalt voor de kinderen 1 hobby. Nog een sport erbij zou de moeder zelf moeten betalen en dat wil ze niet.

Dan moet vader niet zo moeilijk doen. Als pa zo graag wil toegeven aan de wens van kind - tegen de wens van moeders in - dan moet hij dat lekker op eigen (extra) kosten doen en de hobby waar overeenkomst over gesloten kan worden gewoon erbij vergoeden.

Duur? Ja vast. Oneerlijk? Misschien. Maar de afspraak is blijkbaar dat hij 1 hobby betaalt waar de ouders het samen over eens moeten zijn, nou dan moet hij dat dus doen. Wil hij meer dan moet hij dat ernaast doen. Daarnaast, kind hoeft toch ook niet elke week op les? Laat kind om de week paardrijden en de andere week lekker thuis op het paard aan huis.

Edit: en de les uiteraard in de tijd van de vader, daar moet moeders niet (tegen haar zin) mee opgezadeld worden.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:06

Popke schreef:
Ik lees dat de moeder niet uren naar de manege wil. Maar ik begrijp ook dat het kind alleen op woensdagmiddag en drie weekenden bij de moeder is en dat de les zou doorgaan op een manege bij de vader.
De moeder zou geen uren mee maar de manege hoeven als de manege bij de moeder in de buurt zou zijn. Ik lees dat de les zou zijn op een manege bij de vader. Klopt het dat de les zou zijn op een woensdagmiddag of in een weekend? Dan is het kindje 30 km van moeders huis om te lessen?
Ik begrijp dan de moeder best. We kennen haar (financiële) situatie niet en dus kan ik mij best voorstellen dat het niet fijn is om zover van huis te lessen in een tijd dat je normaal anders in zou delen. Wellicht zou het al anders zijn als de les bij moeders in de buurt zou zijn.

Denk ook dat je als partner van de vader hier buiten moet blijven en het gewoon even op zijn beloop moet laten.
Wellicht heeft de moeder wat meer tijd nodig. Uiteindelijk moeten vader en moeder het eens worden maar ik heb zo'n gevoel dat hier meer speelt dan alleen het paardrijden.

Les zou plaats vinden op kosten van vader en in tijd van vader ;) staat duidelijk in de berichten van ts.

Ik denk dat je hier al een aantal goede tips hebt gehad m.b.t. overleg om eventueel een proefles te nemen. Wellicht dat moeder dit wel aan durft.

Wil ze dit niet? Laat dan inderdaad het kind zelf komen. Geef aan dat ze nu nog te jong is en indien ze wat ouder is kan ze nog altijd gaan paardrijden. Wellicht dat moeder op een gegeven moment toch overstag gaat omdat ze ziet dat dochter heel graag wil.

M.i. zou ik me als moeder niet zo druk maken om de gevaren maar hee, ik ben óók paardenvrouw :Y)
Zoals meerdere al zeiden, gegrond of niet. Het is de ruzie niet waard.

Ga inderdaad ook niet aangeven dat dit van moeder niet mag. Blijf bij jullie zelf en vermeld dat ze indien ze wat ouder is ze kan gaan rijden.
Moeder kan ook aangeven dat het van haar niet mag. dat heb je niet in de hand maar wel de manier waarop je dit zelf naar je kind toe brengt en hoe dit de rest van haar leven bij zich blijft ;)

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:15

Ik ben van mening dat een kind vanaf een bepaalde leeftijd zelf moet kunnen kiezen. Dus dan ben ik het met de vader eens.
Er zijn zo veel sporten gevaarlijk... een kind moet toch iets kunnen doen?

Ik heb zelf een beetje in dezelfde situatie gezeten als kind. Van mijn moeder mocht ik op paardrijden en van mijn vader niet.
De nieuwe vrouw van mijn vader heeft het naar mij toe als een reden genoemd dat mijn ouders gingen scheiden (belachelijk uiteraard). Uiteindelijk ging ik een krantenwijk lopen om zelf paardrijspullen te kunnen kopen. En uiteindelijk 'kregen' mijn zusje en ik een paard. (Ging van ons studiegeld af...)

Mijn vader is er nog steeds een soort van boos over... hij had liever een piano voor me gekocht. (Ik wilde ook vroeger piano leren spelen maar dat mocht ook niet en paardrijden wilde ik nog net iets liever)

Conclusie van t verhaal is denk ik dat de aanhouder wint... Uiteindelijk is het kind op een leeftijd waarop je het niet meer kan tegenhouden lijkt mij.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:21

Waar staat moeders voor open? Als het angst is. Samen de betreffende manege bezoeken en kijken of ze die veilig genoeg acht? Stek bijv voor dat kindlief niet alleen een cap draagt maar ook een bodyprotector. Er zijn ouders die bepaalde afspraken maken. Bijv eerst je zwemdiploma A voordat jr mag paardrijden ik noem maar wat.

Zijn dat misschien dingen waar je wat mee kan richting moeders?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:31

Maartje1990 schreef:
Waar staat moeders voor open? Als het angst is. Samen de betreffende manege bezoeken en kijken of ze die veilig genoeg acht? Stek bijv voor dat kindlief niet alleen een cap draagt maar ook een bodyprotector. Er zijn ouders die bepaalde afspraken maken. Bijv eerst je zwemdiploma A voordat jr mag paardrijden ik noem maar wat.

Hoe vervelend het ook klinkt... maar zo bedoel ik het niet....
TS staat volledig buiten de afspraken (en moet zich daar ook buiten houden) die moeder en vader maken betreffende hun kind.
Als nieuwe partner moet je je daar echt niet in gaan mengen.

Ik heb als kind tussen vader/moeder en stiefmoeder gezeten qua afspraken en regels; en dat was a: voor mijn moeder niet leuk (was 2 tegen 1) en b: ook voor mij moeilijk want ik zag mijn moeder toen als een moeilijke/niet meegaand iemand.
In een vaste relatie is het soms al een uitdaging om samen 1 lijn te trekken; laat staan als ouders apart wonen en er nog iemand ermee gaat bemoeien.

TS
Hou je qua afspraken ed op afstand en ga niet bewust het kind lekker maken en/of de moeder de schuld geven omdat ze iets (nog) niet mag.
Ga ook niet proberen moeders over te halen.
Laat het volledig over aan je partner en zijn ex.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:38

Euh brainless ik had t ook tegen TS en niet tegen jou? :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:39

Maartje1990 schreef:

Ji geeft aan:
Citaat:

En mijn reactie was dat TS zich beter niet kan bemoeien met afspraken tussen vader en moeder.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:40

Moeders komt op mij over als bewust dwars liggen bij iets dat haar kind graag wil (om vader een hak te zetten).

Kind wil het dol graag, moeder heeft er geen extra werk en ook geen kosten aan...sorry hoor maar ik zie 0,0 bezwaar. Behalve als je na natuurlijk zo'n zuurpruim ex bent die op deze manier het leuk vind om het leven van je kind te traineren............

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:41

studiemiep schreef:
Moeders komt op mij over als bewust dwars liggen bij iets dat haar kind graag wil (om vader een hak te zetten).

Kind wil het dol graag, moeder heeft er geen extra werk en ook geen kosten aan...sorry hoor maar ik zie 0,0 bezwaar. Behalve als je na natuurlijk zo'n zuurpruim ex bent die op deze manier het leuk vind om het leven van je kind te traineren............

Je hoort het alleen via de kant van de stief"moeder'.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:44

klopt maar ik ken wel genoeg scheidingen in mijn omgeving...en tis op veel plekken het zelfde gezeur (helaas) gezeur waar de kinderen onder lijden en waar ouders zich niet als volwassenen kunnen opstellen en elkaar niets gunnen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:45

Brainless schreef:
Maartje1990 schreef:

Ji geeft aan:
Citaat:

En mijn reactie was dat TS zich beter niet kan bemoeien met afspraken tussen vader en moeder.

Dan nog, ik had het tegen Ts en niet tegen jou. Maar ik bedoelde ook niet perse letterlijk Ts richting moeders. Maar in dot geval dan papa.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:49

studiemiep schreef:
klopt maar ik ken wel genoeg scheidingen in mijn omgeving...en tis op veel plekken het zelfde gezeur (helaas) gezeur waar de kinderen onder lijden en waar ouders zich niet als volwassenen kunnen opstellen en elkaar niets gunnen.

Zo komt het op mij ook over hoor.

Maar we kennen inderdaad de moeder uit dit verhaal niet. Wellicht is zij inderdaad als de dood voor paarden. En hoort alleen maar horrorverhalen over wat mis kan gaan.

Dan kan je wel zeggen dat ze het maar goed moet vinden.

Maar als ik een ex zou hebben die mijn kinderen iets in mijn ogen iets gevaarlijks laat doen....ik zou daar ook tussen springen.

Heel lastig als situatie. Want ik verwacht dat TS paardrijdt en probeer dat kind maar eens niet lekker te maken. Wat gaat (stief) mama heen papa. ...nou die gaat lekker paardrijden.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 30-04-18 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:04

Ik ga er ook absoluut niet tussen zitten. Maar ik ben wel een team met mijn partner en de kinderen wonen ook de helft van de week onder mijn dak en verzorging. Dat kan je niet zo makkelijk los zien van elkaar. Dus als mijn partner of stiefkind ergens mee zitten dan wordt je daarin betrokken. De communicatie met de moeder gaat wel allemaal via de vader, nooit met mij en wat hij met haar overeenkomt is ook aan hem.

De moeder heeft nog veel wrok over de scheiding en lijkt er een sport van de maken om de vader zo dwars mogelijk te zitten en hem over elke poep en scheet ter verantwoording te roepen. Dat maakt het er niet makkelijker op om haar mening in deze te accepteren en verder te zoeken naar een andere hobby.

Ze vind het inderdaad niet leuk dat ik als paardenvrouw haar dochtertje 'meesleep' in een hobby die ze zelf afkeurt. Maar als het kind de halve dag in de paddock paardjes wil knuffelen, helpen met voeren en uitmesten, paardjes poetsen en een rondje over het erf wil stappen dan ga ik dat ook niet verbieden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:10

Zoals ik het begrijp.
* Moeder heeft hier kosten aan, en gaat niet van haar tijd af als dochter bij haar is.
* Moeder is zelf in het verleden van een paard gevallen hierdoor angstig geworden.
* Vader betaald alle kosten hiervoor en is onder zijn tijd zeg maar.

Is een lastige eigenlijk.
Want ze hebben in het verleden wel samen afgesproken dat sport in overleg zou gaan. Maar met welke intentie is die geweest? Ging dat over de sport zelf, of juist meer over de dagen waarop?
Want vanuit de moeder kan ik bv begrijpen dat als je je kind maar 3 weekeinde's in de maand ziet en elke woensdagmiddag is het niet leuk als het dan naar een sport moet. Of juist omdat zij die sport bv wel erg leuk vind, maar het moet missen omdat het onder vadertijd is zeg maar. Gaat een beetje 2 kanten op.

Kijk ze moet het niet uit jaloezie verbieden omdat ze bang is dat hierdoor de band tussen dochter en stiefmoeder hierdoor bv sterker word.

Ze moeten hier samen uit zien te komen, maar wel het belang van het kind mee laten wegen en niet als machtsmiddel gebruiken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:13

Mijn advies wat ik zou geven is, om je zo neutraal mogelijk op te stellen, hoe ongelooflijk lastig dat soms ook is (bin there, done that).

Het is aan de ouders om hier samen netjes uit te komen, hoe graag je elk kind die het ambieert zo’n fantastische hobby zou gunnen; een goede relatie met stabiele ouders die in de opvoeding achter elkaar staan is gewoon nodig om uit te groeien tot gelukkige volwassenen.

Ga er maar aanstaan als nieuwe partner; valt niet mee in deze rol (voor ouders en kind/kinderen is het ook erg heftig en zoeken naar een balans tussen alle emoties door). :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:16

studiemiep schreef:

Dat kan zijn maar ze blijft de moeder. En als vader en moeder het niet eens kunnen worden dan wordt het een no-go wat betreft paardrijden.

Ik zou het als ik de vader was gewoon een tijd laten rusten. Als de moeder alleen dwars wil liggen dan waait het wel over als er geen aandacht aan besteed wordt. Maar of ze nu uit elkaar zijn of niet, beide dragen de verantwoordelijkheid voor hun kind dus beide moeten het hierover eens worden. Als een ouder het niks vindt dan houdt het op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:18

Ja dat klopt Kiki. Moeder wil in haar tijd zelf met de kinderen naar sport (oudste zit ook bij de moeder op sport) en dan niet naar een sport waar ze zelf angst voor heeft. In het algemeen vind ze dieren ook maar niets.

Vader wil ook graag met 1 van zijn kinderen naar een sport kunnen. Dus naast de discussie welke sport speelt ook de discussie waar die sport dan moet zijn........ om het makkelijk te houden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 23:19

Gloa schreef:
Ja dat klopt Kiki. Moeder wil in haar tijd zelf met de kinderen naar sport (oudste zit ook bij de moeder op sport) en dan niet naar een sport waar ze zelf angst voor heeft. In het algemeen vind ze dieren ook maar niets.

Vader wil ook graag met 1 van zijn kinderen naar een sport kunnen. Dus naast de discussie welke sport speelt ook de discussie waar die sport dan moet zijn........ om het makkelijk te houden.

Zoals ik al zei: laat vader dan lekker met kind naar paardrijden gaan en dat betalen buiten het hobbybudget om. Waarom hier zo'n strijd van maken? De enige die daar de dupe van is is het kind.

Zeker met paardrijden is het makkelijk om dat te doen wanneer het 'uitkomt'. Het is geen teamsport dus geen verplichting om elke week te gaan. Dus laat pa lekker met kind naar paardrijles gaan op de dagen dat het uitkomt. Mede doordat het dan wellicht niet elke week is kan hij daarmee ook de kosten wat drukken. Blijft er mooi budget over voor de sport waar de ouders het wél over eens kunnen worden.

Bah, wat een getouwtrek over het hoofd van die kinderen :( .

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 23:47

Dit lijkt me zo verschrikkelijk, vooral voor het kind. Ik erger mij sowieso aan ouders die sporten/kleding/haardracht voor hun kids bepalen, maar dat terzijde.

Misschien kunnen jullie een compromis sluiten? Althans vader met moeder en om de week rijles voorstellen of dat ze op rijles mag vanaf haar negende als ze dan nog wil.

Sneu voor het meisje dat ze niet zelf mag kiezen wat ze leuk vindt, daar is een hobby toch voor. Iets voor jezelf, waar je je fijn bij voelt en je gevoel bij kan uiten.

Ik hoop dat jullie eruit komen.