Internet is maar saai tegenwoordig

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Internet is maar saai tegenwoordig

Helemaal eens, niets boeit of schokt me meer
16 (9%)
Gedeeltelijk eens, zo nu en dan is er nog iets leuk/nieuw, maar dat komt niet vaak meer voor
122 (68%)
Gedeeltelijk oneens, ik ontdek nog regelmatig nieuwe dingen of kom iets schokkends tegen dat ik deel
24 (13%)
Helemaal oneens, ben je gek ofzo? Ik kan geen genoeg krijgen van grappige gif's met puppies
15 (8%)

Totaal aantal stemmen: 177


Jessix

Berichten: 16510
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Internet is maar saai tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:36

Ik vind het zeker niet saai. Ik heb ontelbare interesses en internet is mijn bron om dat allemaal te voeden. Ik raak nooit uitgeleerd, en kom juist van het ene interessante in het andere terecht.

Social media vind ik enkel leuk/makkelijk om contact te houden. Interessant of spannend heb ik het nooit gevonden. Verder houd ik ook niet van games o.i.d.

tengeltje11
Berichten: 7178
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:09

Citaat:
Of juist niet, want als je de virtuele wereld zo interessant vind dan moet je eens naar buiten: alles in ultra HD en nog met extra effecten zoals wind, regen en de mogelijkheid dingen ook te voelen. Bovendien haal ik een hoop plezier uit gaan wandelen met de honden of naar de speeltuin met mijn kinderen. Dat noem ik niet echt lijden.


eerlijk,ook dat vind ik weer een totaal kortzichtige opmerking.
alsof mensen die het internet niet saai vinden(ik heb zelfs geen social media,zit niet op fb,heb geen telefoon met internet,....),geen leven buiten hebben of geen leven naast het internet hebben?

'ultra hd','extra effecten',sorry,ik moet er heel hard om lachen,spreek voor jezelf,maar ga daarom niet gaan geloven dat mensen die het internet veel te bieden vinden en niet saai,geen leven naast het internet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 01:57

tengeltje11 schreef:
eerlijk,ook dat vind ik weer een totaal kortzichtige opmerking.
alsof mensen die het internet niet saai vinden(ik heb zelfs geen social media,zit niet op fb,heb geen telefoon met internet,....),geen leven buiten hebben of geen leven naast het internet hebben?

'ultra hd','extra effecten',sorry,ik moet er heel hard om lachen,spreek voor jezelf,maar ga daarom niet gaan geloven dat mensen die het internet veel te bieden vinden en niet saai,geen leven naast het internet hebben.

Zware dag gehad?
Ik ben blij dat ik je toch nog even heb kunnen laten lachen.

Anoniem

Re: Internet is maar saai tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 02:38

Ik ben nooit uitgeweest op shockeffecten online en ik kan me goed in de post van de TS vinden. Maar dan met de nuance dat internet zelf niet saai is geworden (het blijft een oneindige bron van informatie en contacten), maar de oneindige verwachtingen die veel mensen van internet op sociaal gebied hadden niet helemaal uitgekomen zijn. En dan bedoel ik niet dat mensen dachten dat je door online dating automatisch met een lang blond supermodel eindigt, maar dat online daten veel minder bevredigend lijkt te zijn dan in real life de wereld in te gaan, contact te zoeken met anderen en op die manier uit te vinden of er iemand is waar het mee klikt. Er zijn al verschillende onderzoeken/onderzoekjes gedaan naar dat swipend een partner zoeken mensen ongelukkiger maakt omdat ze door het swipen steeds verder onhecht raken van de werkelijke waarde die een ander levend persoon heeft. En dat terwijl online daten in het begin werd gepresenteerd als dé oplossing om snel en efficient aan je ideale levenspartner te komen zodat je nog sneller gelukkig bent.

Iets soortgelijks heb je met het informatiegebeuren. Geef je iemand een boek, dan zal dat boek waarschijnlijk twintig keer van voor tot achteren gelezen worden. Geef je iemand een bibliotheek, dan gaat hij op een gegeven moment iets anders doen. Informatie vinden is voor je hersens namelijk iets anders dan informatie zoeken; met (schaarse) informatie uitpluizen activeer je wat in de dierwetenschappen het seeking-mechanisme van je hersens wordt genoemd. Het zoeken zorgt ervoor dat het vinden als een beloning voelt. Als je alles op een presenteerblaadje (google 8-) ) aangereikt krijgt, dan worden je hersens veel minder gestimuleerd en word je ook niet door je hersens beloond. Terwijl vroeger geredeneerd werd dat alle informatie 24/7 bij de hand hebben het toppunt van leven was, wordt nu langzaam maar zeker bekend dat onze hersenen juist ingesteld zijn op het níet 24/7 bij de hand hebben van oplossingen maar juist op het langzaam, pijnlijk en vaak vruchteloos zoeken naar antwoorden.

Internet is nu groter, spannender, ingewikkelder en veelzijdiger dan ooit, maar inmiddels is bij psychologen wel bekend dat het menselijk brein voor een groot deel helemaal niet in staat is om met die onbeperkte toegankelijkheid om te gaan en dat het altijd online zijn dus veel minder emotioneel en sociaal en ergens ook intellectueel bevredigend is dan tot nu toe werd gedacht.

Heel simpele vergelijking: als je auto kapot gaat, je gaat naar de garage, raakt in gesprek met de monteur, komt op de terugweg de buurvrouw tegen en eindigt met je auto nog steeds onverklaarbaar kapot bij de garage op de bank, dan heb je waarschijnlijk het gevoel dat je toch iets gedaan hebt vandaag. Terwijl je als je diezelfde 6 uur op internet had doorgebracht met uitzoeken waarom auto's kapot gaan, wat gamen en social media doorspitten de kans groot is dat je je na die zes uur (ook nu is je auto nog steeds kapot) redelijk lamlendig, futloos en onvoldaan voelt. Dat betekent niet dat internet slecht is, maar wel dat internet geen vervanging is van een echt menselijk leven, en dat maakt de internetbeleving makkelijk steeds vlakker, onbevredigender en saaier, ongeacht of je die tijd nou besteedt aan gamen, social media of googelen. De oplossing is gelukkig simpel: meer offline zijn (gooi desnoods een blocker erop zoals Cold Turkey), dan voelt je online tijd vanzelf weer bijzonderder. :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 02:44

Ik kan me in geen van de mogelijke opties van je pol vinden.
Ik vind het met name een vreemde zaak dat je "niet schokkend" gelijk schijnt te stellen met "saai".

Anoniem

Re: Internet is maar saai tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 06:27

Interessante kijk erop xyzutu2, dat is een invalshoek die ik nog niet eerder zo had bekeken maar ik kan me er wel in vinden.

F_Orumster

Berichten: 15343
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 07:43

nynke55 schreef:
Op dit moment is internet heeeeel spannend! Ik ben zo snugger geweest om op een veiling te bieden. 2 doosjes met inhoud. Ik zie nu dat het in Sittard is en ik woon in Groningen en het is alleen afhalen..... Hopelijk doet iemand nog een hoger bod.

:D als in groningen-stad of het niets erboven? Ik kan evt wel wat voor je afhalen (afh. van locatie)

Anoniem

Re: Internet is maar saai tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:02

Ik denk dat internet niet saaier is geworden, ik denk dat ik dingen saaier ben gaan vinden.

Behoudens de enorme berg (wetenschappelijke) literatuur, die toch echt via internet tot mij komt. En de prachtige films. En geweldige muziek ook.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:12

safina schreef:
Ik denk dat internet niet saaier is geworden, ik denk dat ik dingen saaier ben gaan vinden.

Ik denk dat dat zomaar een heel beknopte samenvatting zou kunnen zijn van xyzutu2's post...

Maar dan ga je toch ook een beetje terug naar vroeger versus nu. Vroeger was internet inderdaad heel spannend omdat alles nieuw was. Ik weet nog dat ik met mijn broertje verbijsterd heb zitten kijken hoe er in de VS in het echt gewoon een hele tornado aan het ontstaan was. Dat was best een Ding. Toen. Op dat punt is internet wel saai geworden, moet ik toegeven. Internet is nu, voor mij dan, gewoon één van de vele dingen waar je je mee bezig kunt houden.
Eigenlijk net als tv. Vroeger, heel vroeger, had je maar twee netten, NL1 en NL2 (en als je geluk had wat Duits en/of Belgisch). En toen kwam Sky. Dat was heftig. En toen kwamen er meer zenders, en o, wat hebben we zitten kijken met grote oogjes. Nu, met alles wat je kunt zien qua zenders, maar ook bv Netflix enz. is het totaal niet meer bijzonder dat je zoveel kunt zien.

Het is gewoon allemaal niet meer bijzonder, maar gewoon geworden. Of het saai is of niet maak je er zelf van.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:22

Ik kan me niet zo vinden in de post van xyzutu2 maar misschien komt dat omdat ik nooit aan online daten heb gedaan en bij de dingen waar ik enthousiast over ben juist echt op jacht moet naar informatie omdat die enorm schaars is :P

Dat uren social media doorspitten voelt als nutteloos je tijd verdoen snap ik dan weer wel (dat is imo ook gewoon zo), maar de rest, nee :)
Ik blijf erbij dat het zo saai of interessant is als je het zelf maakt.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:43

F_Orumster schreef:
nynke55 schreef:
Op dit moment is internet heeeeel spannend! Ik ben zo snugger geweest om op een veiling te bieden. 2 doosjes met inhoud. Ik zie nu dat het in Sittard is en ik woon in Groningen en het is alleen afhalen..... Hopelijk doet iemand nog een hoger bod.

:D als in groningen-stad of het niets erboven? Ik kan evt wel wat voor je afhalen (afh. van locatie)


In het niets er onder... Dat zou geweldig zijn! Volgens mij kan het zo met de post voor 6,95 opgestuurd worden, maar als ik het door een speciaal bedrijf laat doen, ben ik zo 40 euro verder en dat is het niet waard. Ik laat je weten of ik de hoogste bieder ben, dan kunnen we altijd nog bekijken of het bij je in de buurt is.