Diesel of benzine auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Diesel of benzine auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 00:02

Hier wordt thuis ook altijd lpg gereden, in alfa romeo's nog wel. En ze gaan er over het algemeen tussen de 4 en 5 ton uit, terwijl ze tweedehands aangeschaft worden. Dus hier ook een voorkeur voor lpg, maar zelf ga ik hopelijk vanaf volgend jaar weer op diesel rijden, want dan hoop ik mijn oudje weer uit de schorsing te kunnen halen (met unieke dieselmotor. Dat was min of meer per ongeluk, maar bevalt goed).

Het grote voordeel van diesel vind ik dat uitstapjes minder duur worden. De vaste lasten zijn voorspelbaar en calculeer je in, maar brandstof is bij uitjes altijd een stevige kostenpost en op deze manier scheelt het toch behoorlijk. Zeker als het verder zo weinig scheelt in jouw geval.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 06:10

Ik kan me niet voorstellen dat je met 12.500 op jaarbasis goedkoper uit bent met een diesel. Dat omslagpunt ligt volgens mij veel hoger.

Bij de meeste bedrijven mag je ook alleen nog maar een diesel lease auto kiezen als je boven de 40.000 km rijdt op jaarbasis. Dat zal niet voor niets zijn. Hierin ligt het omslagpunt wel iets hoger omdat het om nieuwe auto’s gaat en dan zit je met de bpm.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 06:10

Nog even terugkomend op mijn berekening: Ik rij gemiddeld 30.000/35.000 per jaar

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 06:13

Mijn man zit ook rond de 30.000 als het niet meer is. Wij hebben een diesel (Audi A4).

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 06:28

Ik zou vooral even toekomst gericht kijken. Geen idee wat ze in nl van plan zijn. Maar in Belgie willen ze de diesels er uit hebben. Diesel kost nu momenteel evenveel of soms meer als benzine.Plus dat je al meer belasting betaald. Wij rijden nieuwe auto's dus de aanschafwaarde is meer. We rijden ongv 50.000 in een jaar. Vrees dat onze volgende auto of lpg word of benzine.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 06:42

Hier een diesel. Ik rijd zo n 40.000 km per jaar als het niet meer is.
Verder wel voor een wat lichtere motor gekozen. Ook omdat ik voornamelijk over een 100 weg rijd en dat is zuiniger. Eerder sprak je over extra kosten van een roet test. Dat lijkt mij onzin. Ze jagen die motoren niet meer op. Hebben daar andere uitleesmateriaal voor. Lijkt mij ook niet dat je een hele oude auto wil kopen?
Maar voor vaker kleine stukjes zou ik geen diesel kopen. motor moet langer warm draaien en kleine stukjes zijn vaak ook niet zo goed voor de motor. Verder verbruik in stadsverkeer lijkt mij ook niet zuiniger. Extra onderhoudskosten vind ik lastig, lijken in mijn ogen noet hoger dan bij de benzine. Mijn onderdelen zijn duurder dan van mijn vorige auto maar dsg ligt eerder aan het merk auto wat ik heb gekocht.

Koosnaamloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 07:38

Je moet ook rekening houden wat je volgende auto gaat worden. Een oudere benzine gaat misschien enkel op export, maar een nieuwere diesel wil men niet meer over een paar jaar. Het is een stadsauto dus wordt benzine dan vaker gekozen, diesel is dan misschien al te oud/vervuilend voor de stad. De meeste clio/c3/swift(dat formaat auto's) zijn meestal benzine vanwege korte stukken en weinig km. Hoe kom je dan van je auto af? Wat is de kilometerstand nu?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:01

Koosnaamloos schreef:
Je moet ook rekening houden wat je volgende auto gaat worden. Een oudere benzine gaat misschien enkel op export, maar een nieuwere diesel wil men niet meer over een paar jaar. Het is een stadsauto dus wordt benzine dan vaker gekozen, diesel is dan misschien al te oud/vervuilend voor de stad. De meeste clio/c3/swift(dat formaat auto's) zijn meestal benzine vanwege korte stukken en weinig km. Hoe kom je dan van je auto af? Wat is de kilometerstand nu?

Dat is niet helemaal waar.. er zijn bijzonder veel Clio diesels. Is namelijk een populaire lease auto.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 10:07

DiantaM schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat je met 12.500 op jaarbasis goedkoper uit bent met een diesel. Dat omslagpunt ligt volgens mij veel hoger.

Bij de meeste bedrijven mag je ook alleen nog maar een diesel lease auto kiezen als je boven de 40.000 km rijdt op jaarbasis. Dat zal niet voor niets zijn. Hierin ligt het omslagpunt wel iets hoger omdat het om nieuwe auto’s gaat en dan zit je met de bpm.

Nou dat begrijp ik.
Dat idee had ik eigenlijk ook.
Maar de berekening laat anders zien.

Bij mijn vader zijn diesel kon het er pas uit naar 30.000km. Maar hij had een hele zware diesel vanwege de trailer.
Maar een lichtere diesel kan er wel eerder uit.

Ik moet zeggen dat ik nog steeds wel denk dat benzine een verstandigere keuze is. Maar ik twijfel wel heel erg.
Ik wil er minimaal 5 a 7 jaar mee doen.
Dus de afschrijving is voor mij niet heel relevant.
Als ik een benzine koop moet ik financieel voor het oudere model gaan.
En die zal ook niet veel waard meer zijn over 7 jaar.

Km stand op die diesel is 112 000

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:12

Lastige keuze, wij hebben zelf een Clio uit 2011 op Diesel. Toen gekozen omdat ik heel veel rijd en mijn vriend hem ook af en toe mee naar het buitenland neemt.
Voor ons kwam dat op jaarbasis goedkoper uit. Inmiddels hebben we beide een nieuwe baan en moet het nog een beetje blijken of we goedkoper uit blijven. Maar het wagentje rijdt echt heerlijk, dat wel!!

Succes met je keuze :) .

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:20

Toen onze auto total loss was hebben wij bij de garage uit laten rekenen wat voor ons voordeliger was. Ik weet nog wel dat dat omslagpunt toen veel lager lag als wij zelf verwacht hadden.
Wij hebben toen voor de Twingo op diesel gekozen. Nog altijd blij met die keuze. Het rijd een stuk fijner en scheelt in ons geval toch wel een hoop geld per maand.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:54

De diesel is wel mooier maar ook lastiger te verkopen. Maar ach al is de diesel dan 20 euro duurder per maand, als je het kan missen, heb je wel een gave bak :D

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 11:13

Jester_ schreef:
De diesel is wel mooier maar ook lastiger te verkopen. Maar ach al is de diesel dan 20 euro duurder per maand, als je het kan missen, heb je wel een gave bak :D

Ja missen kan ik het wel nu ik een goed betaalde vaste baan heb.
Maar ik ben zn persoon die alles 30 x moet overdenken bij zn grote uitgave.

Moet je nagaan hoe dat ging toen ik anderhalf jaar terug mijn eerste eigen huis kocht :+

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 11:15

Gelukkig heb ik nog even. In november moet mijn huidige auto gekeurd worden.
Dus voor die tijd wil ik een andere.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:22

Een gas auto is echt niet altijd per definitie eerder op.
Wij hebben 2 volvo's gehad op gas en ze rijden beide nog. De een had zelfs meer dan 6 ton op de teller.

Mijn vriend en ik rijden allebei diesel, ene auto heeft 380 op de teller en de andere auto 320. Beide rijden ze nog als een zonnetje hoor. Het is maar net hoe je met de auto om gaat.

Denk dat je je met modernere diesels nog geen zorgen hoeft te maken over de binnenstad, zo ver zijn ze voorlopig nog niet.

Lastig als je zo op het omslagpunt zit, bij ons is het duidelijk, ik rij 55k per jaar en mijn vriend 35k.

Succes met je keuze!

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:30

Je moet rekening houden dat de diesel markt volledig kapot is door de dieselschandalen en de plekken waar diesels niet meer welkom Zijn. Wellicht wordt dit in de toekomst nog op veeel meer steden. + dat je veel moet rijden wil je het eruit halen dat een diesel goedkoper is..
Ook je inruil is een benzine Beyer dan een diesel.. vriend werkt in een garage en de diesels raken ze aan de straatstenen niet kwijt daarom Gaan ze de handel in

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 11:31

Tyrcanol schreef:
Een gas auto is echt niet altijd per definitie eerder op.
Wij hebben 2 volvo's gehad op gas en ze rijden beide nog. De een had zelfs meer dan 6 ton op de teller.

Mijn vriend en ik rijden allebei diesel, ene auto heeft 380 op de teller en de andere auto 320. Beide rijden ze nog als een zonnetje hoor. Het is maar net hoe je met de auto om gaat.

Denk dat je je met modernere diesels nog geen zorgen hoeft te maken over de binnenstad, zo ver zijn ze voorlopig nog niet.

Lastig als je zo op het omslagpunt zit, bij ons is het duidelijk, ik rij 55k per jaar en mijn vriend 35k.

Succes met je keuze!

Volvo’s zijn sowieso wel degelijke bakken natuurlijk.

Nee. Ik denk ook dat dat wel meevalt.
Zolang ik hoogeveen nog maar inkom.
Ik werk in assen niet in de binnenstad.

Ik ben trouwens geen heftige driver..
wil op de snelweg nog wel eens 140 gaan.
Maar ik heb geen zware voet en rij meestal eerst even achter een vrachtwagen om de auto iets op te warmen voordat ik gas ga geven.
Verder accelereer ik rustig.
Laat de auto uitlopen.
Met de nieuwere auto wil ik het ene jaar een kleine beurt en het volgende een grote beurt.

Bedankt.
Ik ga nog rustig verder nadenken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 11:33

joyce_eddy schreef:
Je moet rekening houden dat de diesel markt volledig kapot is door de dieselschandalen en de plekken waar diesels niet meer welkom Zijn. Wellicht wordt dit in de toekomst nog op veeel meer steden. + dat je veel moet rijden wil je het eruit halen dat een diesel goedkoper is..
Ook je inruil is een benzine Beyer dan een diesel.. vriend werkt in een garage en de diesels raken ze aan de straatstenen niet kwijt daarom Gaan ze de handel in

Dat is inderdaad de reden dat een diesel nu bijna evenduur is als de benzine terwijl eerder de aanschaf van een diesel hoger lag.
Het is lastig om de toekomst te voorspellen hoe dat gaat met een diesel in de binnenstad

Het is natuurlijk geen oude diesel dat scheeld wel iets.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:54

Een (enorm) rustige rijder is wel funest voor een diesel.
Ik zeg niet dat je moet scheuren, maar eens in de zoveel tijd even het gas opentrekken en niet direct doorschakelen is wel nodig om hem schoon te blazen.

Ik reed voorheen ook heel rustig, netjes opschakelen wanneer de auto dat aangaf, maar dat is er toch niet zo goed voor heb ik gemerkt :Y)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 12:09

Tyrcanol schreef:
Een (enorm) rustige rijder is wel funest voor een diesel.
Ik zeg niet dat je moet scheuren, maar eens in de zoveel tijd even het gas opentrekken en niet direct doorschakelen is wel nodig om hem schoon te blazen.

Ik reed voorheen ook heel rustig, netjes opschakelen wanneer de auto dat aangaf, maar dat is er toch niet zo goed voor heb ik gemerkt :Y)

Ja dat weet ik.
Maar dat doe je als de auto warm is.
Ik weet dat dat zo nu en dan goed is tegen het roet

Deed mijn vader ook zo nu en dan.
Even schoonblazen noemde hij dat :Y)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:30

Niet verstandig om nu nog een diesel te kopen.
Diesel wordt hoe langer hoe forser belast.
Zoals Beatje al zei, in België kost diesel aan de pomp nu al meer dan benzine.
En ik garandeer je dat Nederland op korte termijn zal volgen.

Plus, je weet dat diesel veel vervuilender is.
Dit is een kans om concreet iets te doen voor het milieu.
Als puntje bij paaltje komt is LPG de beste keuze.
Je hebt mss eerst wat kosten en moeite om een installatie te laten inbouwen, mar daarna rij je veel goedkoper en veel properder.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 12:32

Nogmaals ik ga niet aan de lpg.
Mijn vraag gaat echt over de keuze tussen diesel of benzine.

Het geen wat je zegt over België daar ben ik het bangste voor. Dat is straks aan de pomp ook meer betaal dan bij benzine

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:45

Je wil het misschien niet horen, maar met die afstanden is elektrisch ook een optie, en een stuk goedkoper. Ik rij zelf met een Zoë voor 3 cent per kilometer, inclusief verzekering, afschrijving etcetera. En comfortabeler/soepeler ga je niet kunnen rijden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 13:02

veerledec schreef:
Je wil het misschien niet horen, maar met die afstanden is elektrisch ook een optie, en een stuk goedkoper. Ik rij zelf met een Zoë voor 3 cent per kilometer, inclusief verzekering, afschrijving etcetera. En comfortabeler/soepeler ga je niet kunnen rijden.

Elektrisch is voor mij nog niet betaalbaar. Daarnaast moet ik dan eentje die zich zelf oplaad.
Ik woon 3 hoog dus zn stekker vanaf mijn balkon gooien is niet handig _O-

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:14

Diesel zal niet helemaal verdwijnen, alle transport heeft het nodig en de overheid haalt er flink wat geld op binnen. Maar in de steden zal het wel moeilijker gaan worden op ten duur. Dit kan over een jaar zijn, maar denk dat het nog wel een aantal jaar gaat duren. Volgens mij speelt dit in het noorden zelfs helemaal nog niet.
Maar als je alleen korte stukjes rijdt, dan zou ik voor benzine kiezen.

Ik heb een diesel, maar dat is ook omdat ik de trailer erachter heb. Voor het woon-werkverkeer zou ik met een benzine uitkunnen.