Omgaan met kwetsende opmerkingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Re: Omgaan met kwetsende opmerkingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 08:51

Haha dat is een mooie ja alles van je af laten glijden .
Nou ik ben chaffeur dus kan niet effe boos kijken nee moet op de weg letten haha.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:56

Koud en ongeluk is op zich niet zo negatief toch? Eerder bezorgd, maar kan me voorstellen dat je er dan wel weer op gewezen wordt.
Zou daar gewoon op reageren; gevoelige huid. (Allergie*, en nog zoekende?)

Beetje afhankelijk van de intonatie ook allemaal. :)

Betreft het drinken.. "dat zou wel moeten met onbeleefde klanten..."
Hint, hint. ;) Of kan je dat dan weer niet zeggen tegen klanten? Ik vind hem wel aan de 'ken net' kant van kunnen, en als ze het dan nog niet snappen weet je gewoon dat je met een niveau verschilletje te maken hebt. Dusdanig dat het hem ook gewoon niet meer gaat worden :')

*Edit: mocht je taxi chauffeur zijn, krijg je misschien ook nog wel een goede tip?
Laatst bijgewerkt door Locanda op 27-04-18 09:12, in het totaal 2 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:58

little_birdy schreef:
Haha dat is een mooie ja alles van je af laten glijden .
Nou ik ben chaffeur dus kan niet effe boos kijken nee moet op de weg letten haha.

Bus chauffeur? Vervoer je mensen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:07

Ik heb een schoonzus gehad die een ster is in kwetsende opmerkingen geven, ze hoeft er niet eens veel moeite voor te doen, moet vast een gave zijn bij haar. Nu ben ik van mening dat als je denkt er alles uit te kunnen flappen dat je dan ook moet kunnen incasseren als je eens een opmerking/antwoord terug krijgt. Nou dat is bij haar niet het geval. Dan is ze meteen klaar met je. Zo iemand heb je dus niets aan die niet de waarheid terug kan ontvangen en dus alleen maar liever ja nee en amen knikkers om haar heen heeft.
Ik ben zelf ook vrij rechtstreeks maar denk er altijd wel over na hoe ik een opmerking plaats, blijkt dat deze toch verkeerd aankomt zeg ik sorry en probeer er een betere uitleg bij te plaatsen.
Bewust kwetsen zal ik nooit doen.
En ja ik krijg ook wel eens een opmerking, loop niet helemaal soepel na een ongeluk, dan zeg ik er over heen, klopt ik waggel als een eend maar ik kom er ook wel.
Mijn man maakt er altijd grapjes over: sorry ben te laat werd achtervolgd door mijn manke vrouw... In het begin vond ik het niet leuk nu kan ik er om lachen, vooral toen ik hem vorige week terug kon pakken nadat hij een zere voet had.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:43

Ik denk dat veel klanten het niet rot bedoelen.
Maar ik snap dat jij er flauw van wordt.

Ik heb niet sluitende stembanden, hierdoor klink ik hees.
Vaak zat dat mensen er iets van zeggen.
Ik zeg het hoort bij mij.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:50

Ik heb maat 56.

"Heeej, ben je zwanger?"

"Nee hoor, ik ben gewoon zo dik." Stralende glimlach.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:14

Vind het vervelend voor je dat mensen zo doen :( voor iedereen. Mijn ma zei altijd als mensen gemeen deden. Nou hier valt nog wat aan te doen. Aan jou rot kop niet. Soms als iemand dom doet denk daar gewoon aan O:)
En verder bedenken wat je wil
- blije reactie (ja bedankt ik weet het, Bn er mee bezig/ aangeboren oid)
- bemoei je er niet mee reactie (Uhu, mag ik je kaartje/ kost ...)
- beetje sarcastische reactie ( heb een speciale vorm van herpes en Eig mocht ik niet werken omdat het in een straal 1/2 m besmettelijk is, mja de baas hè / nee jij trek volle zalen)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 10:50

Haha sommige tegenreacties !
Ik ga de ik heb teveel gedronken vandaag erin gooien de volgende keer .
Werk op de taxi .
Rijd van 0 tot 100 kwa leeftijd en IQ zeg maar :o
maar de meeste mensen die zo’n opmerking plaatsen zijn 65+ alsof hun ineens het recht hebben om zoiets te bemerken :\

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:54

Stel je verdient €86.400 op een dag en iemand jat €60-€120 van je. Hoeveel geld zou je dan besteden om dat gejatte geld terug te krijgen? Niks, want je hebt nog genoeg geld over.
Waarom zou je dit dan wel doen met je tijd. Zo'n opmerking kost je 60-120 seconden van je tijd. Waarom zou je daar dan nog meer tijd in gaan steken om je daar druk over te maken.

Ik heb ook de nodige kwetsende opmerkingen naar mijn hoofd gekregen. Inmiddels de huid van een olifant gekregen, het komt niet meer binnen. Echter ook het geheugen van een olifant. Mensen die het normaal vinden om maar lukraak met zulke opmerkingen te strooien blijven op mijn zwarte lijst.

Paar jaar geleden werkte ik als ondersteuner bij een advocatenkantoor. Twee advocaten bespraken vlak bij mijn werkplek een zaak over een vrouw die ongewenst zwanger was geworden door fout van arts. Vrouw eiste schadevergoeding omdat het kind niet in orde was. Opmerking advocaat: Kind had niet echt syndroom van down maar leek er wel op. Het kwam er op neer dat het er uit zag zoals ik. En dat zei hij bloedserieus. Ik luisterde maar met een half oor dus twijfelde nog even of ik het goed gehoord had. De andere advocaat verschoot van kleur en keek mij met plaatsvervangende schaamte aan. Toen wist ik dus dat ik het goed gehoord had. Ik heb hem alleen maar minachtend aangekeken en mijn hoofd geschud. Ik heb er vervolgens veel lol in gehad om de betreffende advocaat te pas en te onpas laten weten dat ik alleen maar op een 'downie' leek en er niet één was. Vooral als hij mij een opdracht gaf en die uitgebreid zou gaan toelichten. Uiteindelijk voelde hij zich daar zo ongemakkelijk door dat het bestuur mij gevraagd heeft of ik daar mee op wilde houden als hij zijn oprechte excuses zou aanbieden Vond het bijna jammer dat het moest :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:08

Kajo, vanaf nu ben jij officieel Brilant!! *\o/* _/-\o_

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:16

little_birdy schreef:
Haha sommige tegenreacties !
Ik ga de ik heb teveel gedronken vandaag erin gooien de volgende keer .
Werk op de taxi .
Rijd van 0 tot 100 kwa leeftijd en IQ zeg maar :o
maar de meeste mensen die zo’n opmerking plaatsen zijn 65+ alsof hun ineens het recht hebben om zoiets te bemerken :\

Goeie!

"Is van de drank...niks tegen m'n baas zeggen, anders kost het me m'n baan" en dan met een vette knipoog ;)

Houd het bij jezelf, hoe moeilijk het ook soms is.
Met andere mens terug beledigen, kom je niet ver...

Hier trouwens misschien nog wat nuttig tips? https://gezondr.nl/rode-neus-oorzaken-oplossingen/

Sterkte en kop op :(:)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 11:18

Bedankt voor de link shirley !
Door die pagina ben ik indd ook aan het kijken of het geen allergie is ofzo !

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:24

Ik hoop dat er iets tussen staat waar je iets mee kan :j

Bij de "betere drogisten" hebben ze ook vaak proefverpakkinkjes van dat soort smeerseltjes liggen, hoef je niet gelijk een grote (dure ;) ) verpakking te kopen.

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:27

Warboel schreef:
Ja heel herkenbaar :o

Ik heb al-tijd rode wangen. Krijg er nooit echt hele kwetsende opmerkingen over maar vaak wel goedbedoelde maar irritante opmerkingen als "meid je hebt er helemaal een kleur van" of "je bent zo rood, ben je boos?" Een klasgenoot zei ooit tegen z'n moeder die zo'n opmerking maakte "dat is de standaard editie" :') Dat zeg ik vaak, mensen weten dan even niet wat ze terug moeten zeggen :))

Maar over het algemeen draag ik gewoon foundation, zodat ik een schattig zacht roze blosje heb in plaats van knalrode tomaten wangen :') :')

Ik heb echt precies hetzelfde ! Of van die vragen; heb je het warm? Etc. Verder heb ik een gave huid alleen die rode wangen :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:06

Vervelende opmerkingen gewoon negeren.Degenen die die maken zijn erg onbeleefd en het niet waard dat je erop reageert.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:09

Toch snap ik niet dat mensen hier er zo op in zouden hakken...
“Ohjee, ben je gevallen?” Zou echt een opmerking voor mij zijn, en die zou ik helemaal niet naar bedoelen, en ook niet uit bemoeizucht, maar puur uit belangstelling. Ik zou me van geen kwaad bewust zijn...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:04

Maar dat kan voor de ontvanger wel pijnlijk zijn.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 17:31

Maris_ schreef:
Warboel schreef:
Ja heel herkenbaar :o

Ik heb al-tijd rode wangen. Krijg er nooit echt hele kwetsende opmerkingen over maar vaak wel goedbedoelde maar irritante opmerkingen als "meid je hebt er helemaal een kleur van" of "je bent zo rood, ben je boos?" Een klasgenoot zei ooit tegen z'n moeder die zo'n opmerking maakte "dat is de standaard editie" :') Dat zeg ik vaak, mensen weten dan even niet wat ze terug moeten zeggen :))

Maar over het algemeen draag ik gewoon foundation, zodat ik een schattig zacht roze blosje heb in plaats van knalrode tomaten wangen :') :')

Ik heb echt precies hetzelfde ! Of van die vragen; heb je het warm? Etc. Verder heb ik een gave huid alleen die rode wangen :+

Ja ik heb ook heel licht haar en ogen, dus dan valt het nog meer op :j

Aan de ene kant is het alleen m’n wang maar aan de andere kant loopt het ook door tot boven m’n wenkbrauw, kan er echt super onzeker door worden! Heb ook echt soms periodes dat ik mezelf onwijs lelijk vind grotendeels daardoor :o

Snap je dus heel goed hoor TS!
Bijvoorbeeld zo’n opmerking als die van LadyMadonna, ik snap supergoed dat dat aardig bedoelt is :j maar als je dat al jaren vaak meerdere keren per week of soms zelf dag hoort, word je je er super bewust van. Dan denk ik “oh no ben ik weer zo rood, ziet er natuurlijk weer niet uit” en dan ben ik bang dat de volgende voorbijganger/klant/kennis/collega er óók zo op zal gaan letten en dan word ik echt gek :=

Hier zie je het goed; nu is het niet zo extreem omdat ik nu gewoon rustig zit maar als ik bijvoorbeeld aan het werk ben word ik echt vlekkerig knalrood.
Afbeelding

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 17:34

Is die drankopmerking dan wel zo slim? Als er meerdere klachten gaan komen, kan de baas het nog wel eens serieus gaan nemen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 18:55

rien10 schreef:
Maar dat kan voor de ontvanger wel pijnlijk zijn.

Tuurlijk kan dat pijnlijk overkomen.
Het is alleen niet altijd slecht bedoeld van de spreker. Het kan ook uit bezorgdheid zijn, een vraag of er iets aan de hand is waarmee men kan helpen.

Ik heb gisteren ook een slechtziende vrouw aangesproken en haar gevraagd welke trein ze wilde nemen en waar ze heen moest. Ik heb haar laten weten dat de trein die ze wilde nemen niet reed en ze beter een andere trein kon nemen. Kon die vrouw dat als opdringerig en vervelend opvatten? Ja, tuurlijk. Ik bedoelde het echter niet verkeerd, maar als hulp.
Het is geen eenrichtingsverkeer; willen we naar een inclusieve maatschappij, waar ieder zijn plekje heeft, ongeacht een zichtbaar kenmerk of een beperking, dan zullen zowel de mensen zonder zulke 'andere' kenmerken of beperkingen en de personen met een 'ander kenmerk' of een beperking zich moeten aanpassen.
Als je er 'anders' uitziet of een beperking hebt, krijg je daar regelmatig opmerkingen over van anderen. Mijn ervaring is dat je dat heus niet altijd als aanvallend of negatief moet zien. Je kan het ook zien als een manier van anderen om zich in jou in te leven. Inclusie komt niet tot stand door een kenmerk of beperking te verstoppen, wel door te aanvaarden dat dat kenmerk er (naast vele andere kenmerken van een persoon!) is, er de nodige openheid over te creëren, jezelf daarmee ook te integreren in de maatschappij en niet enkel te focussen op die eigenschap of je beperking, maar ook op andere eigenschappen die je hebt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 19:15

Ik weet hoe irritant het kan zijn. Ja mij kwetst het niet maar ik erger mij aan constant: ben je verkouden? En 's zomers: ben je verbrand? En: "oh my dog, wat is er met je gezicht gebeurd?! Als ik een x zonder make-up verscheen. Ik heb rosacea en het smeerseltje van de dermatoloog heeft goed geholpen!

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 19:26

[quote="Cayenne"]Ach, zo had mijn moeder eens een rotopmerking :=

Ik heb een eetstoornis waardoor ik juist of heel streng kan afvallen of juist door eetbuien veel aankom.
Nou zat ik eerst op 54 kilo en dat was echt veel te mager. Na heel wat eetbuien zat ik daarna op 65 kilo. Een gezond gewicht voor mijn lengte! Al had ik daar wel moeite mee, want voor mijn gevoel ben ik echt veel te zwaar.
Mijn moeder had me al even niet gezien en het eerste wat ze zegt (met d'r hand voor d'r mond van schrik): 'Goh, je bent wel weer dik aan het worden zeg! Wat lelijk! Dat kan echt niet!'.

-O- Dat deed echt ontzettend zeer. Mijn zelfbeeld klopt al voor geen meter en ik probeerde juist heel hard te accepteren dat ik op een gezond gewicht zat.

Oh my :oo
Mijn moeder zei precies hetzelfde tegen mij; ik woog toen ook een 65 kilo, en normaal voor mijn lengte.
Inmiddels kan ik dat wel goed relativeren, maar voor die tijd had ik maar weinig zelfvertrouwen en eigenwaarde was ook al niet al te hoog.. Fijn, moeder >;)

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 19:47

Waarom scheppen mensen er toch zo'n genoegen in om anderen te wijzen op imperfecties? "Joh je hebt een enorme pukkel", "Wat zie je er moe uit", "Wat zie je wit zeg"... Vaak wéét iemand dat hij een pukkel heeft, er vermoeid uitziet na een slechte nacht of wat pips ziet bij een koutje. Waarom zou je iemand daar op moeten wijzen? Niemand voelt zich beter na zo'n opmerking. Zelf doe ik het nooit al zie ik ook heus wel wallen, pukkels, vette haren enz. Maar genoeg mensen die altijd denken dat ze anderen op tekortkomingen moeten wijzen :(
Tja, zomaar van je af laten glijden is lastig als je al worstelt ermee. Dan is het weer een bevestiging dat het opvalt, en dat wil je nu juist niet. Ik vraag tegenwoordig aan mensen waarom ze het vragen. "Waarom zeg je dat ik er ziek uitzie? Daar voel ik me echt niet beter van hoor. Maar als je zo bezorgd bent mag je wel een kopje thee voor me halen *D " Krijg je meestal een mompel terug.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:46

LadyMadonna schreef:
Toch snap ik niet dat mensen hier er zo op in zouden hakken...
“Ohjee, ben je gevallen?” Zou echt een opmerking voor mij zijn, en die zou ik helemaal niet naar bedoelen, en ook niet uit bemoeizucht, maar puur uit belangstelling. Ik zou me van geen kwaad bewust zijn...

Als verder niks blauw is en alleen der neusje dan ga je toch niet zeggen zo ben je gevallen ofso heel je neus is rood....
vind dat mensen best beetje mogen nadenken ook al bedoelen ze het goed.
Dat geeft geen vrij brief om dan alles te vragen en te zeggen.
Vind ik :) kijk is heel iemands hoofd blauw dan snap ik het nog een beetje, maar misschien wil die persoon er niet over praten en laat dit merken aan hun lichaamshouding. Dan moet hier ook naar geluisterd worden

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:56

Letterlijk en figuurlijk; Een dikkere huid kweken.

Wees blij dat mensen het benoemen ipv alleen maar heel opzichtig kijken of over je roddelen.
En als het je eens niet aanstaat kaats de bal dan (speel) terug door een opmerking te maken, dat maakt ze bewuster van hun uitingen en het feit dat niet iedereen daar van gediend is.