Het leven naast en met een verslaafde partner

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:48

Lieve TS,

Je hebt (helaas) je titel verkeerd gekozen. Die zou namelijk moeten zijn "het leven in een huiselijk geweldsituatie, met verslavingsproblemen als extra complicatie/oorzaak"

Wat je beschrijft van wat hij doet, zowel verbaal als fysieke agressie, is namelijk huiselijk geweld. De periodes dat hij 100 keer sorry zegt en hij weer net zo voelt als de jongen waar je verliefd op bent geworden, de weken zonder problemen, wordt in huiselijk geweld ook wel de "honeymoonphase" genoemd. Is dus ook een typisch verschijnsel in relaties met huiselijk geweld.

Dat hij jou een schuldgevoel aanpraat, dat je je eigenwaarde deels bent verloren, is allemaal een symptoom van emotionele mishandeling. Jij hebt hem niet nodig, maar hij is waarschijnlijk al heel lang bezig met jouw eigenwaarde stuk voor stuk af te breken, waardoor jij denkt dat je hem wel nodig hebt.
Laat dat even inzinken. Heel goed inzinken.
Jij richt je namelijk eigenlijk alleen maar op zijn verslavingen en ziet die als oorzaak. Zijn verslavingen kunnen mede oorzaak zijn, maar kunnen daar ook los van staan. Het is dus niet zeker dat als hij van zijn verslavingen af komt, ook het verbale en fysieke geweld op houdt.

Ik denk dat hij zijn verslavingen ook als excuus gebruikt, en daar heel overtuigend in is. Maar je moet de twee los van elkaar zien.

Kan iemand die de dader is in huiselijk geweld veranderen? Ja, er is een kans, maar alleen als hij inziet dat hij de veroorzaker/dader is en heel hard aan zichzelf wil werken. Het is een lange weg.
Kan iemand met verslavingen clean worden? Ja, maar weer, het is een hele lange weg en er is alleen een licht aan het einde van de tunnel als hij bereid is om heel hard aan zichzelf te werken.

Nu gebruikt hij het ene probleem als excuus voor het andere probleem. Zolang hij dat nog doet kan hij niet veranderen, want de wil is er niet.

Het goede aan jouw situatie is dat je je eigen huis, vrienden en geld hebt, en je dus niet afhankelijk van hem bent. Hou dat zo. Zolang hij het bovenstaande niet inziet is hij een gevaar. Ik spreek uit ervaring, en niet alleen persoonlijke ervaring.

Zoek alsjeblieft hulp voor jezelf, want in dit soort situaties wordt je denkpatroon veranderd en is het heel lastig om onafhankelijk van zijn invloed een keuze voor jezelf te maken. Als je met mij wilt praten kun je een pb sturen, maar professionele hulp is belangrijker, vooral hulp die ervaring heeft in dit soort situaties.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:51

Sunnda schreef:
meisje52 schreef:
Zijn familie heeft de handen van hem afgetrokken .

Dit is gelukkig mijn huis en eigen huis dus eruit kan en ga ik niet zomaar dit is mijn veilige haven .

Neem eens twee jaar afstand. Dan heeft hij tijd om aan zichzelf te werken en jij ook. Kijk dan eens hoe het zich ontwikkeld. Want je kunt niet reeel naar de situatie kijken zolang je erin zit en hij je manipuleert.

Dat lijkt me het beste advies ja.
Hij wil samenwonen en trouwen? Prima, hij mag over 2 jaar bellen hoe het met hem gaat. Dan kun je altijd nog kijken hoe jij er dan in staat. Voor nu lekker jezelf gelukkig maken!

Saskia9

Re: Het leven naast en met een verslaafde partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:00

Heeft zijn familie ervoor de handen van hem afgetrokken of tijdens/door? Want dat zegt ook een hoop... En ja ik ken het gevoel.. ze praten mooi, jij vind het zielig dat ze dan niemand hebben.. praten je helemaal de hemel in, beloven gouden bergen..

Heel eerlijk, als je diep diep in jezelf kijkt, hoe zie je je dan oud worden?

meisje52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 21:06

Ik ben bezig met hulp praat momenteel met maatschappelijk werk en kan bij vrienden terecht. Ik sta op de wachtlijst voor een psycholoog maar dat duurt even.

Ik zie mij niet zo oud worden met stress en ellende. Ik wil rust en gewoon burgerlijk .

Ik besef ook dat dit geen gelijkwaardige relatie is en dat mijn leven goed is en ik me nu zo goed vermaak sinds ik alleen ben. Doe leuke dingen en ben overal welkom dat doet goed.
Werken kost minder energie en gaat goed zegt ook zat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:06

Wil je met hem door?? Uit liefde of medelijden, is het uit liefde dan doe je jezelf geen groter plezier dan van hem te eisen dat hij zijn eigen rotzooi achter zich opruimt, zowel geestelijk als financieel en wanneer hij zijn leven op de rit heeft, een baan heeft, zichzelf kan redden, dat hij dan maar eens bij jou op de koffie moet komen. Jij kunt hem niet redden, alleen jezelf.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:11

Maak niet dezelfde fout als ik, 9 jaar lang als opruimer van een verslaafde gefungeerd. Genoeg tranen om het ijsselmeer mee te vullen. Meer excuses dan woorden in de bijbel. En meer beloftes dan seconden in een dag.

Weet je wat hem maar ook mij geholpen heeft, rigoureus voor mezelf kiezen. Binnen 4 weken nadat ik ben weggegaan, had hij een andere vriendin (dus zo belangrijk was ik.. zoveel hield hij van mij). Hij schijnt door die klap gestopt te zijn. Geen idee of dat na al die jaren nog steeds zo is. Maar weet je, dat is zijn probleem...

En als hij jou egoïstisch noemt, sta op, kies voor jezelf. Want zo'n grote egoïst als hij is (hij verpest zijn eigen leven en het jouwe erbij!!!!) zul je niet snel worden.

Steek jouw spaarzame tijd en geld in degene die jou gelukkig kan maken... jezelf

Edit: en wellicht schrijf jij dan bovenstaande in een topic van iemand die op dat moment in jouw huidige situatie zit

meisje52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 21:13

Rocamor schreef:
Maak niet dezelfde fout als ik, 9 jaar lang als opruimer van een verslaafde gefungeerd. Genoeg tranen om het ijsselmeer mee te vullen. Meer excuses dan woorden in de bijbel. En meer beloftes dan seconden in een dag.

Weet je wat hem maar ook mij geholpen heeft, rigoureus voor mezelf kiezen. Binnen 4 weken nadat ik ben weggegaan, had hij een andere vriendin (dus zo belangrijk was ik.. zoveel hield hij van mij). Hij schijnt door die klap gestopt te zijn. Geen idee of dat na al die jaren nog steeds zo is. Maar weet je, dat is zijn probleem...

En als hij jou egoïstisch noemt, sta op, kies voor jezelf. Want zo'n grote egoïst als hij is (hij verpest zijn eigen leven en het jouwe erbij!!!!) zul je niet snel worden.

Steek jouw spaarzame tijd en geld in degene die jou gelukkig kan maken... jezelf

Wat mooi gezegd en wat een waarheid .

De vele woorden van de bokkers doen mij goed . Dank jullie wel !

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:19

Het is natuurlijk goed dat hij zich vrijwillig heeft aangemeld bij deze kliniek, maar het zegt niets over of hij het met jou meent en of dit goed gaat komen. Ik ben bang dat zelfs als hij serieus met je is jij altijd bang zal blijven zijn. Daarnaast gaat het niet meehelpen als hij zijn vrienden niet wil laten vallen. Ergens is dat natuurlijk begrijpelijk, maar als zij allemaal gebruiken, hoe gaat hij dan van de coke of alcohol afblijven? Ik zou het je echt niet aanraden, maar mocht je echt heel veel van hem houden en je hebt echt het idee dat het wat zou kunnen worden als hij uit de kliniek komt kijk dan enorm uit, begin helemaal opnieuw en ga niet te snel.

Hij heeft je sowieso niet goed behandeld, ik heb ook ervaring met verslaving aan soortgelijke drugs ook in een eerdere relatie, maar ik ben nooit echt nooit zo behandeld als jij behandeld bent.. Ik zie hoe hij je behandeld daardoor dus ook niet als dat het in relatie moet staan met zijn verslaving. Tuurlijk kan dat alles verergeren en bij de 1 doet de drugs wat anders dan bij de ander, maar toch..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:27

Heel veel sterkte :(:) . Ik heb 9 jaar een relatie gehad met een verslaafde. Waarom is voor mij nog steeds een raadsel. Hij zoog me leeg (ook financieel) en gaf alleen maar ellende en spanning. Uiteindelijk ben ik er zo aan onderdoor gegaan dat ik met een burnout en depressie thuis kwam te zitten en niet meer wilde leven.

Verslaafden zijn meesters in 2 dingen; je kleineren en je manipuleren. Ze maken je kapot en weten je tegelijkertijd om hun vinger te winden en je hoop te geven door de juiste dingen te zeggen en tijdelijk aan hun probleem te werken. Ze vervreemden je van je omgeving waardoor het steeds moeilijker wordt om ervan los te komen.

Ik heb het 'geluk' gehad dat hij niet happy was in de plaats/provincie waar wij woonden en ik mijn poot stijf heb gehouden. Hij is terug verhuisd naar zijn geboortestad en we hebben nog een half jaartje een lange afstand lat relatie gehad. Uiteindelijk heb ik een knoop doorgehakt en beseft dat ik me niet oud zie worden met hem en nooit daar wilde gaan wonen en heb de relatie beeindigd.......nog heel lang gestalkt en regelmatig met de dood bedreigd.......had het veeeeeel eerder moeten doen :+

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:30

Goed dat je in jezelf investeerd , dmv gesprekken; ken je dit boek https://www.amboanthos.nl/boek/als-hij- ... lukkig-is/ Als hij maar gelukkig is; zo niet zou je dat boek eens via de bieb moeten lenen of bestellen. ( bol.com heeft hem ook) , ik wens je veel kracht om jouw eigen weg te vinden

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:41

Kies maar voor jezelf, je bent het waard :j

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:44

TS.... Ik denk dat je echt even flink aan jezelf moet werken de komende tijd, aan je eigenwaarde en zelfvertrouwen. Focus niet op hem, hij mag lekker op zichzelf focussen nu. En dan kan je de situatie altijd weer opnieuw bekijken. Je hebt geen haast toch? Trouwen zal niets oplossen en feitelijk alleen de zaken erger maken. Veel succes :(:)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:54

senna21 schreef:
Zonder zijn verslavingen is het vast een hele lieve man en een mooi mens.
Maar hij zal eerst moeten kiezen voor zichzelf, en niet voor jou, voordat het enige kans van slagen heeft.
Hard gezegd: je houdt van iemand die nu niet bestaat.
Veel sterkte en wijsheid gewenst.

Exact dit.

Als ik jou was zou ik willen dat hij zich buiten de kliniek eerst bewijst. Laat hem eerst maar een poos op zich zelf wonen.
Als hij dan clean kan blijven zou ik het overwegen.
Eerder niet.
Hij moet dit namelijk voor zich zelf doen

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 23:15

Het valt me op dat heel veel bokkers (lang niet alle dus!) al hun mening klaar hebben met te zeggen: Ga weg bij hem. Dat begrijp ik volkomen. Maar dat is lang niet zo makkelijk gedaan als gezegd. Ondanks dat de negatieve dingen de positieve dingen overheersen blijf je toch voornamelijk kijken naar de positieve dingen. De knop om dat andersom te laten zijn moet plotseling om kunnen, maar dat gaat niet zo makkelijk en heeft tijd nodig.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 23:51

Stel nou dat je beste vriendin bij je zou komen met dit verhaal. Wat zou je voelen? Wat zou je zeggen? Wat zou je doen?

Dat is het antwoord wat je jezelf moet geven. Volg je eigen advies op.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 00:04

Vealosz schreef:
Het valt me op dat heel veel bokkers (lang niet alle dus!) al hun mening klaar hebben met te zeggen: Ga weg bij hem. Dat begrijp ik volkomen. Maar dat is lang niet zo makkelijk gedaan als gezegd. Ondanks dat de negatieve dingen de positieve dingen overheersen blijf je toch voornamelijk kijken naar de positieve dingen. De knop om dat andersom te laten zijn moet plotseling om kunnen, maar dat gaat niet zo makkelijk en heeft tijd nodig.

Veel mensen denken zwart wit, terwijl er in werkelijkheid heel veel kleuren zijn. Wijsheid komt meestal met de jaren of met ervaring, want zo makkelijk is deze situatie absoluut niet voor TS.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 00:05

meisje52 schreef:
Ik heb idd andere leuke mannen op afstand gehouden. Ik kreeg de sleutels van mijn huis en goede vriend kwam schilderen . Ontzettend lieve leuke jongen leven goed op orde weet wat hij wil en ga zo maar door. Heeft mij gesteund en getroost maar ik laat het niet toe.

Dan nog een vriend idem als de bovenstaande. Heeft mij getroost weer laten lachen begrijpt mij in alles en zegt dat hij als ik wil graag keer wil knuffelen niks meer en ik ....ik stoot ook dat af.

Dat je dat afstoot is niet gek en zal waarschijnlijk nog wel even duren.

Daarnaast vraag ik me af of echt hém (als persoon) mist, of meer iemand om je heen om leuke dingen mee te doen en waar je je verhaal tegen kan doen. Ik vraag me namelijk af, als ik zo je verhaal lees, of het niet vooral dat laatste is. En dan is hij toch al snel de meest "vertrouwde" persoon om in eerste instantie op terug te vallen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 00:08

meisje52 schreef:
Ik heb idd andere leuke mannen op afstand gehouden. Ik kreeg de sleutels van mijn huis en goede vriend kwam schilderen . Ontzettend lieve leuke jongen leven goed op orde weet wat hij wil en ga zo maar door. Heeft mij gesteund en getroost maar ik laat het niet toe.

Dan nog een vriend idem als de bovenstaande. Heeft mij getroost weer laten lachen begrijpt mij in alles en zegt dat hij als ik wil graag keer wil knuffelen niks meer en ik ....ik stoot ook dat af.

Omdat?

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 00:39

Zuchini schreef:
Vealosz schreef:

Veel mensen denken zwart wit, terwijl er in werkelijkheid heel veel kleuren zijn. Wijsheid komt meestal met de jaren of met ervaring, want zo makkelijk is deze situatie absoluut niet voor TS.

Precies. _/-\o_

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 00:42

Goh, de vluchthuizen zitten vol met vrouwen die graag in grijstinten denken...

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 00:53

maximuss schreef:
Goh, de vluchthuizen zitten vol met vrouwen die graag in grijstinten denken...

We doelen niet op de vrouwen in dit soort situaties, maar op de mensen erom heen. ;)

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 01:12

https://youtu.be/RPhn9g6SEIU
Tekst heel goed beluisteren en dan nog een paar keer. Voor jezelf kiezen en eerst van jezelf houden.
En wat doet hij? Schat hier heb je mijn problemen, los maar op?
Heel veel sterkte!!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 01:48

Waarom mis je hem?

Ik snap werkelijk niet dat er mensen bestaan die zoiets pikken van hun partner.
Waarom laat je je je huis uitgooien door een bezopen idioot die strak staat van de drugs? Waarom laat je dat überhaupt je huis in denk ik dan?

Maar je vraagt je nu af of je hem wel kwijt wilt.
Je hebt alles geregeld, mooi stabiel leven voor jezelf. Je bent beschikbaar voor mannen om je te leren kennen en wellicht een relatie met je op te bouwen en jij versplit je tijd om de rotzooi van je ex op te ruimen. Dat heeft die idioot nog eens goed bekeken!
Je doet jezelf tekort, maar dat kun je zelf ook bedenken.
Wat heeft deze jongen goed gedaan dat je twijfelt?
Wassie lief? Knap? Goede seks? Guess what, er zijn er meer... Die niet zuipen, weg moeten op vrijdagavond, drugs gebruiken of duizende euros erdoorheen jagen.

Maar die graag samen willen netflixen of gezellig met je willen uiteten en van jullie spaargeld een fijne vakantie willen boeken en gewoon een wijntje kunnen drinken. Daarnaast zijn die ook lief en sexy en leuk en knap.

Wees verstandig.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 06:24

Dat soort mensen moet je uit je leven schrappen. Doe je dat niet blijf je ongelukkig. Je hebt maar 1 leven, die van jou, vergooi het niet aan zo iemand. Het brengt niets anders dan ellende. En poef, ben je straks 30 jaar verder, heb je je leuke jonge jaren aan zo'n gast verspild.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 06:35

Verslaving is een psychiatrische aandoening en in zeer veel gevallen chronisch. Het is helaas niet te genezen. Misschien onder controle te houden, maar echt genezen lukt zo goed als nooit.

Dat gezegd hebbende. Heb jij zelf therapie? Om te werken aan eigenwaarde? Om sterk genoeg te worden hem de deur te wijzen en dat zo te houden? Ik gun het je van harte. Je vraagt een leven met ellende tegemoet. Geldproblemen, geweld, eeuwig zorgen. Kies voor jezelf...alsjeblieft.