Studies HBO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:07

Wat goed dat je er al zo druk mee bezig bent!

Ik zie in je stukje veel dingen die je wel leuk lijken maar waarvan je zelf denkt dat je het niet kunt. Op je opleiding ga je dat soort dingen juist leren, dus het nemen van verantwoordelijkheid etc hoef je nu echt nog niet te kunnen, tegen de tijd dat je afstudeert ben je al minstens 5 jaar verder en heb je daarvoor een heleboel oefening gehad!

Verder geef je zelf aan dat je natuurkunde en economie erg leuk vindt. Is een studie als technische bedrijfskunde dan niet iets? Dat combineert het technische van natuurkunde met het bedrijfskundige van economie.

Als laatste: kies wat je leuk vindt, dan word je er vanzelf goed in :). Passie is de beste drijfveer!

Milando

Re: Studies HBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:12

Ik doe momenteel voedingsmiddelentechnologie. Dit is wel een studie waarbij je economie krijgt en toepast, maar niet elke periode. Je hebt best veel praktijk, maar dit is allemaal wel gewoon goed geregeld en niet heel erg chaotisch. Ook doe je dingen op het lab ed. Misschien dit iets om je in te verdiepen?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:02

Kairos schreef:
@Blacky94: klopt. Mijn vriendinnen mogen het wel maar willen het niet, daarop ben ik best jaloers :') Maar ik weet ook deels niet of het erg verstandig is om in een ziekenhuis te gaan werken, als je niet honderd procent zeker bent van je zaak. Ik zoek heel vaak bevestiging of ik het goed doe en dat duurt echt flink lang voor ik daarmee stop(op het punt dat ik heel zelf verzekerd andere mensen aan het uitleggen ben hoe het wel moet, zeg maar) dan ben ik genoeg vertrouwd om het zonder begeleiding te doen.

Ja maar het fijne is juist dat je naast het ziekenhuis nog 1001 andere mogelijke werkplekken tot je beschikking hebt ;)

Maar ben je dan niet bang dat je daar bij andere opleidingen ook niet tegenaan gaat lopen?

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 18:22

Blacky94 schreef:
Kairos schreef:
@Blacky94: klopt. Mijn vriendinnen mogen het wel maar willen het niet, daarop ben ik best jaloers :') Maar ik weet ook deels niet of het erg verstandig is om in een ziekenhuis te gaan werken, als je niet honderd procent zeker bent van je zaak. Ik zoek heel vaak bevestiging of ik het goed doe en dat duurt echt flink lang voor ik daarmee stop(op het punt dat ik heel zelf verzekerd andere mensen aan het uitleggen ben hoe het wel moet, zeg maar) dan ben ik genoeg vertrouwd om het zonder begeleiding te doen.

Ja maar het fijne is juist dat je naast het ziekenhuis nog 1001 andere mogelijke werkplekken tot je beschikking hebt ;)

Maar ben je dan niet bang dat je daar bij andere opleidingen ook niet tegenaan gaat lopen?

Nou ja, ik had het idee dat het me net niet lag zeg maar, maar ook iets in de gemiddelde computerwereld valt bv weer terug te draaien, een medische misser niet.

@Milando: ik zal daar ook eens naar kijken, thanks!

@Lollieloes: Ik kan er alleen vrij weinig over vinden qua wat voor beroepen enzo :)

@mavantos: Dat is waar, maar ik vind het dan weer enigszins zonde van de moeite zeg maar :')

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:19

Oh "beroep" is een beetje en vaag begrip met betrekking tot veel studies. Ik studeer chemie, ik heb geen idee wat voor beroep ik daar later mee ga doen, maar werk is er genoeg! Dat geldt voor technische bedrijfskunde net zo. Je merkt tijdens de opleiding welke vakken je meer liggen en wat je interessant vindt, tijdens je stage ga je dan op zoek naar bedrijven die in die richting liggen en zo word je uiteindelijk 'iets', ergens. Met de studies die jij wilt kiezen hoef je je geen zorgen te maken over banen of hoeveel ze betalen, je rolt vanzelf wel ergens in.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:04

Ik ben niet door de toelating voor mijn voorkeurs opleiding gekomen en ben nu een beetje aan het orienteren naar andere opleidingen. Nu wer mij voorgesteld in 1 jaar mijn P voor opleiding A halen, en daarna wisselen(toelating) doen naar opleiding B. Weet iemand hoe het zit met het eventueel terug betalen van gemaakte ov kosten? Anderen die dit gedaan hebben?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 23:44

Pin me er niet op vast maar schuift dat niet gewoon mee naar je volgende opleiding zolang je die maar binnen 10 jaar (dan dus eigenlijk 9 jaar) haalt?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:51

Dat is niet zo, als je binnen 10 jaar een opleiding haalt hoef je het niet terug te betalen. Je krijgt maar voor een aantal jaar studenten OV, niet voor 10 jaar. Pin me er niet op vast, maar ik dacht 5/6 jaar.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 20:02

Ik zit inmiddels in mijn tussenjaar, al heb ik nog steeds geen idee :+ Mijn school had op basis van 2 negatieve adviezen tegen gestemd om vwo te doen en ik zag een andere school niet zo zitten. In mijn 5e jaar had ik ook nog eens economie laten vallen. Ik kan inmiddels wat beter onderbouwen, waarom bepaalde studies het niet worden en mijn wensen zijn wel iets verandert, dus als jullie nog adviezen hebben van 'ga hier eens kijken' graag. Ik had namelijk voor ik van school ging al een gesprek met de decaan en een studiekeuzetest, hier is alleen vrij weinig uitgekomen.

- Ik ben beter geworden met mensen. Nog niet echt super sociaal, maar beter dan eerst. Haat aan mensen is inmiddels verschoven naar alleen haat aan klanten die je nog net niet staan uit te schelden, omdat er een product niet meer is en kinderen die net zolang janken tot ze hun zin krijgen :') Inmiddels vind ik kinderen die beleefd om een stukje kaas vragen wel cute en kan ik wel aardig met mensen omgaan
- Nog steeds een erge rommelkont.
- Ik heb moeite met droge stof leren.
- Ik zou op zich graag later wel door kunnen stromen naar een leidinggevende functie.
- Geen volledige kantoorbaan. Al zou je soms langs klanten moeten, dat maakt het voor mij al beter dan 9-5 op een stoel zitten.
- Ik haak erg af op nachten werken. Waarom? als vriendinnen banen hebben, waarbij je geen nachten hoeft te werken, lijkt het me lastig om een moment te vinden om nog af te spreken en ik heb sowieso moeite met op wisselende tijden slapen. Ik krijg vaak gewoon een diepe inzinking om een uur of 22 :') Maar ik ben vaak wel al weer wakker om 8u.
- Werken in een labopstelling is niets voor mij.
- Interessegebieden: Arbeidsrecht, voedselverspilling verhelpen(lijkt me gaaf om bij TooGoodToGo te werken, in die zin), de beweegredenen achter crimineel gedrag, inrichting van steden in de zin van in een nieuwbouwwijk maak je er een 50 weg van of kies je voor een 30 weg? En de richting marketing (in de zin van reclames bedenken voor bedrijven). Ik ben momenteel bezig met autorijlessen en ik vind het leuk, maar het is geen must om er perse iets mee te gaan doen

Ik heb nog steeds de wens naar de universiteit te gaan, dus eerst alleen een HBO P te halen is ook een optie. Maar ja, naar wat voor P ga je dan op zoek? Iets aansluitends of juist niet?
Op de universiteit trekken de studies bestuurs- en organisatiewetenschap, criminologie, gezondheidswetenschappen, sociologie en diergeneeskunde me. Echter schijnt sociologie erg taaie stof te zijn en ik ben bang dat het niets voor mij wordt daarom. Diergeneeskunde is geen optie, ivm dat ouders niet willen dat ik heel veel moeite ga doen in die 5 verplichte vakken (wat ook best veel geld kost) voor een studie waar je niet zeker toegelaten wordt. Bij de andere studies ben ik nog niet geweest.

Nu op HBO gebied. Ik ben bij Commerciële Economie geweest, alleen ik voelde me daar niet zo op mijn plek. De sfeer was goed, maar dat zal van klas tot klas verschillen. De vakken trokken me niet zo, vond de stof best wel pittig voor het tempo waarop het behandeld werd (meeloopdag).
Verpleegkundige was ik zoals eerder vermeldt al op afgehaakt.
Hippische bedrijfskunde op de open dag geweest, klinkt super leuk, maar de reistijd is een zwaar minpunt en ik heb het idee dat de hippische branche toch wel makkelijker is om in te komen als je connecties hebt en die heb ik niet.(ook niet echt in de gelegenheid erin te komen, weinig stallen in de buurt, laat staan andere hippische bedrijven)
Geo, media and design, niks voor mij. Ben an sich wel creatief, maar toch in een andere zin dan benodigd voor de opleiding en aardrijkskunde is mijn ding niet.
Food, commerce and technology, klonk eerst als mijn droomstudie, maar ik ging enorm hard twijfelen en uiteindelijk afgehaakt, omdat ik bang ben dat het technology deel me zo tegen gaat staan, dat ik de motivatie voor de opleiding verlies.
Biologie en Medisch Lab was niet mijn ding ivm teveel lab (goh).

Twee dingen die ik wel op mijn lijstje heb staan, maar nog niet ben geweest, zijn sociaal juridische dienstverlening en aviation. Aviation heb ik op het 'geen idee' lijstje staan, want ik ben nog nooit in een vliegtuig geweest en ik heb ook een tikkeltje hoogtevrees(wat prima gaat mits er een vriendin naast me zit die mij bezig houdt) dus ik weet niet zo goed of ik daar wat te zoeken heb. SJD heb ik me nog niet in ingelezen, maar ik heb zo mijn twijfels of ik niet beter naar rechten kan gaan (als ik arbeidsrecht het interessantste vind).

Ik hoop dat mensen me nog wat adviezen kunnen geven!

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:31

Ik ken niet alle opleidingen van je lijstje maar ben zelf wel naar de open dag van criminologie in Brussel geweest. Leek me een erg leuke opleiding en denk dat je prima kan doorstuderen naar een leidinggevende functie.

Studeer zelf communicatiewetenschappen in Brussel nu en heb hiervoor twee jaar toegepaste Fotografie (hbo) gestuurd. Heb nu het vak sociologie (samen met de opleidingen criminologie en sociologie en nog een paar) en ik moet heel eerlijk zeggen dat het me erg tegen valt. Je moet wel heel erg geïnteresseerd daarin zijn om de hele studie interessant te zijn.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:48

Ik heb je berichten gescand en je klinkt als een wat meer beschouwend, analytisch type. Je lijkt waarde te hechten aan status en/of invloed hebben en/of verandering kunnen bewerkstelligen.

Aan de ene kant heb ik het idee dat je je goed aan het verdiepen bent, aan de andere kant soms ook dat je een onrealistische verwachting hebt van je opleiding in de zin dat álle aspecten fantastisch moeten zijn. Ik werk zelf iedere dag met veel plezier in het vakgebied waar ik voor gestudeerd heb, maar ook al was het grootste deel van mijn studie leuk, sommige vakken vond ik verschrikkelijk. In die zin is het ook maar "slechts" een opleiding.

Ik moest nog denken aan Intergrale Veiligheidskunde (HBO). Ken je dat?

SJD zou ik overslaan als je niet per se blij wordt van sociale contacten, ook met 'lastige mensen'. ...Als dienstverlener, de naam zegt het al, zal je ook mensen treffen die je niet aardig vindt of van wie je de keuzes niet snapt. Ook dan zal je professioneel je werk moeten doen.

Ik ben niet thuis in dat type studie, maar ik zou zoeken naar opleidingen waarna je beleid kunt gaan maken, al dan niet met eigen onderzoek.

Aantal tips:
- beschrijf jezelf eens in (karakter)eigenschappen en vraag anderen in je omgeving ook om dat te doen
- degene die mij het meest heeft geholpen: welke tv-programma's/series/boeken e.d. vind je interessant? Zijn er terugkerende thema's?
- wat heeft je werk nodig om je tevreden te stellen? (spanning, sociaal contact, zelfstandig werken, teamwork enz.)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:03

Kairos schreef:
Ik heb nog steeds de wens naar de universiteit te gaan, dus eerst alleen een HBO P te halen is ook een optie. Maar ja, naar wat voor P ga je dan op zoek? Iets aansluitends of juist niet?

Absoluut iets aansluitends. Voor veel studies worden er namelijk wel eisen gesteld aan de P die je hebt. Daarnaast zal voorkennis je alleen maar helpen wanneer je eenmaal bent begonnen op de uni.

Verder zie ik in je bericht een aantal compleet verschillende opleidingen staan en het grootste deel is ook ver buiten mijn kennisgebied. Ik vind het dus ook lastig om je daarin echt advies te geven.
Wel een paar waarschuwingen. Zoals eerder gezegd, elke opleiding heeft vakken die je minder leuk zal vinden. Deadlines en tentamens zullen nooit leuk worden. Bedenk ook vooral of je blij gaat worden van het beroep dat je later kunt gaan doen, dan heb je genoeg motivatie om die minder leuke vakken te doen.
Verder ken ik jou niet, maar als je negatieve vwo adviezen hebt, pas dan ook op dat je niet een te moeilijke studie op de uni gaat doen. Wellicht hebben alle studies het stempeltje universitair, maar de ene opleiding vraagt toch wel meer van je dan de ander. :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:06

Je gaf aan steden interessant te vinden, misschien iets van built environment?

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:26

Human resource management? Arbeidsrecht en mogelijkheid tot leidinggevende functie

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 20:44

Ik ga even proberen op iedereen uitgebreid te reageren :)

@Joy_Mennings: Ah mooi! Dan hou ik criminologie zeker op het lijstje. Sociologie was ik op de open dag geweest en klonk heel tof, maar ik hoorde van meerdere kanten al dat de stof erg taai is en ik denk niet dat een universitaire studie met erg taaie stof het is voor mij. Ik heb geschiedenis met diezelfde reden al laten vallen, docent zag in dat dat met mij niets ging worden, ik kreeg het er gewoon niet in en ik zat op proefwerken vaak iets op te schrijven wat ik hem ooit had horen zeggen, dat vaak totaal geen antwoord was op de vraag. :=
@xChanelx: Je hebt correct gescand :) Een collega zegt het altijd: ''Komt mevrouwtje weer met haar analyses :')'' en ik vind het inderdaad heel erg fijn als ik ergens invloed op kan hebben. Als ik een idee heb, frustreert het me als ik het vertel en vervolgens niets mee gebeurd (vaak wordt er dan ook gezegd: goed idee en wordt er vervolgens niets mee gedaan.) Zelfde is bv dat er momenteel veel gerotzooi is met de roosters en ik vind het irritant dat ik daar geen invloed op heb.
Het is denk ik ook dat ik het erg moeilijk vind om te zeggen van: laat ik mijn keuze hier vanaf hangen? Wanneer trek je de grens in: is dit te moeilijk voor mij? Doe je dat als je twee vakken niet kan bijhouden op een meeloopdag? Of zou je dan nog steeds starten met de opleiding?
Ik heb weleens gehoord van integrale veiligheidskunde ja! Volgens mij wilde ik daar vorig jaar heen gaan en toen waren er geen proefstudeerdagen meer :') En toen heb ik in het nieuwe schooljaar gekeken en toen kwamen de dagen me niet zo uit, misschien is dat nu beter, zal straks even kijken :)
Qua series/boeken, vooral misdaad. Zie mezelf alleen niet zo snel bij de politie gaan, haha. Ik word vaak beschreven als analytisch, goed luisterend oor, onzeker, rustig en ik denk zelf dat ik ook wel een beetje een binnenvetter ben, want ik zal niet zo snel zeggen als ik ergens mee zit. Ik weet niet of het in een volwassenbaan anders is, maar nu ben ik erg tevreden als ik een correcte inschatting heb gemaakt met wat ik moet bijbakken :')

@Bowo: Ik denk dat ik dan zsm langs de studies probeer te gaan op mijn lijstje en even er een mailtje op waag bij degene waar mijn interesse ligt of ze aanvullende eisen hebben voor de P. Verder weet ik ergens wel waar de negatieve adviezen vandaan komen. Er is me nooit verteld welke docenten tegen hebben gestemd, maar ik heb zo mijn vermoedens (gezien ik wel de meningen van de andere docenten heb gehoord en dus ook weet wie er sowieso positief waren.) Tegen was waarschijnlijk natuurkunde & biologie. Natuurkunde was in de vierde klas echt een zwakte, zware onvoldoendes en mental breakdowns bij het terugkrijgen van die zware onvoldoendes, snap ik wel dat ik daar geen positief advies op krijg eigenlijk O:) En biologie heb ik op wel geteld 1 tentamen een voldoende gehaald en voor mijn eindexamen een voldoende, dusja. Ik had niet echt een biologieknobbel, ondanks dat ik het vak wel erg interessant vind :))

@Zertab: Is het moeilijk zonder wiskunde B? Er staat hier dat als je je profiel nog moet kiezen wiskunde B wordt aangeraden, ik wilde dat ook wel kiezen, maar ik was zo slecht in wiskunde in de 3e dat ik geen wiskunde B mocht kiezen := mis je dan ook echt wat, of is dat een klein deel van de opleiding? Want hoe ik het nu lees klinkt het op zich wel interessant, zeker de afstudeerrichtingen assetmanagement, stedenbouw en mobiliteit. Al wordt assetmanagement misschien wat lastig zonder economie, maar who knows.

@xSetjeslover: Oeh, dat is ook een goede suggestie om eens langs te gaan!

Ik hou jullie op de hoogte met als ik ergens ben geweest en wat ik er van vond :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 20:58

Zou iets van medisch laboratoriumonderzoek of apotheek oid niet wat voor je zijn?
Sowieso zijn lijstjes niet verkeerd, al is het maar om bij elkaar te hebben wat je niet leuk vind.

Wel eens met voorgaande, het gaat erom wat jij graag wil. Dus als jij dierenfysio wil worden en daar echt de visie ook voor hebt om dat te gaan doen dan zeg ik doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:43

Tip, als je HBO niet makkelijk af gaat ga dan zeker niet naar de uni. Want dan haal je dat niet. Dus kies een HBO die je ook af zou willen maken indien het je niet makkelijk af gaat.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:26

Heb je al gekeken naar informatica of andere computer gerelateerde studies? Erg analytisch en probleemoplossend gericht, denk dat dat wel bij je past. Zijn ook erg veel diverde banen, dus je kan tijdens de opleiding nog alle kanten op.

En je zegt dat je van verschillende hoort dat de uni taaie stof is, tja daar moet je wel doorheen als je op WO niveau wil studeren. Het is veel meer theorie gericht dan het HBO. Maar als je een studie vindt die bij je past gaat dat ook makkelijker.

Ook een tip, verkijk je niet teveel op bijvoorbeeld maar één vak die je tegenstaat in een studie. Meestal heb je een vak maar 1 of 2 periodes en heb je het dan weer afgerond en ben je er weer vanaf. Het volgende blok heb je misschien weer een vak wat je ontzettend leuk vindt!

Succes met de keuze. Ik vond het ook ontzettend moeilijk en met ons nog honderden anderen (zo niet duizenden) ;)

YoniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:51

Ik heb zelf HBO SJD (met ook nog een minorvak criminologie :j )gedaan en uni rechten (wel alleen bachelor, ben afgehaakt halverwege mijn master vanwege een verkeerde keuze). Heb dus zowel ervaring met de verschillen HBO-uni als met 2 opleidingen die je aanspreken.

Wat hierboven al gezegd wordt: bij SJD krijg je soms pittige mensen voor je kiezen. Ik werk inmiddels in dit werkveld en er zijn ook véél mensen hartstikke blij met je, maar in vrijwel alle beroepen waarin je hiermee terecht kan komen maak je mee dat mensen helemaal niet blij met je zijn, en ook niet zo bang zijn om dat tegen je te zeggen. Dat gezegd hebbende is SJD echt ontzettend breed en kan je zoveel kanten op, hartstikke leuk. En je leert er natuurlijk mee omgaan, is veel aandacht voor tijdens de opleiding.

Arbeidsrecht vond ik zelf ook een leuk vak, maar is wel echt aardig droge stof. Eigenlijk zijn bijna rechtenvakken dat wel. In mijn beleving verandert dat ook niet heel erg als je gaat werken, een reden dat ik met mijn master gestopt ben (al heb ik hier geen werkervaring in dus hey, klopt misschien totaal niet).

Het stukje criminologie wat ik had vond ik erg leuk. Dynamischer dan recht. Maar dit was voor mij slechts een minorvak dus heel veel meer kan ik hier niet over vertellen.

Ik heb zelf havo gedaan, propedeuse en daarna uni. Ik vond het niveauverschil écht heel pittig. HBO deed ik met twee vingers in mijn neus, bij de uni moest ik er echt wel wat voor doen. Maar nadat ik gewend was ging de uni me ook prima af. Had me alleen verkeken op het niveauverschil haha. Dit is alleen zo persoonlijk. Waar de een 35 uur per week aan zijn studie besteed, haalt de ander dezelfde cijfers met 15 uur. Kwestie van proberen. Al denk ik dat als je de snelheid van de stof op het HBO pittig vind, de uni aan gaat voelen als een straaljager.

Als je nog meer informatie wil over SJD of rechten hoor ik het wel! Je mag me altijd een PB'tje sturen met alles wat je wil weten haha, ik ben super enthousiast over deze opleidingen dus vertel je er graag over.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:07

Als je nog zo jong bent is het misschien een idee om eerst een verkorte mbo te doen in een richting die je interesseert. Dan kun je daarna doorstromen naar het HBO, kan je ook vast wat praktijkervaring en mocht het niet lukken heb je ook wat achter de hand. En je bent niet meer zo piep als je op het HBO begint.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:50

Inderdaad niet kiezen op basis van een of twee vakken die niet leuk zijn. Ik vond een aantal vakken niet leuk klinken die toch leuk en interessant zijn.

Ik wist ook niet wat ik wilde na mijn twee jaar hbo. Heb heel veel lijstjes gemaakt, met erg uiteenlopende studies. Hbo en universiteit. Mijn tip is om veel meeloopdagen en open dagen te bezoeken en dan te gaan afstrepen. En volg gewoon je gevoel

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 00:06

Wat betreft de meeloopdagen: realiseer je dat je gewoonlijk een vak hebt, daarvoor je lessen voorbereid en de colleges elkaar opvolgen plus dat je een meeloopdag vaak later in het studiejaar doet. Dus dat jij tijdens zo'n dag niet alles snapt is heel logisch.

Nog even door op je antwoord op mijn tip: misdaad zeg je. Is dat vanwege de delicten, de spanning of het oplossen of allemaal of iets heel anders? Stel dat het je bijvoorbeeld gaat om het oplossen van iets met weinig aanknopingspunten zijn er veel meer studies/banen die mogelijk passen dan op het moment je alleen "blij" wordt van delicten/criminaliteit.

Dit soort karakter- en/of interessevragen gaan je vaak meer richting geven dan slechts de omschrijving van studies.

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 00:13

Ik heb niet alles gelezen maar les ergens reclames, en invloed willen hebben. Dus ik gooi een totaal andere opleiding: graphic design? Of lifestyle (transformation design)? Creative opleidingen waarbij het heel erg helpt als je sterke ideeën en meningen hebt over de wereld en alles om ons heen. Hele vrije opleidingen ook die je zelf kan invullen met dingen die je aanspreken.

Nogmaals, ik heb niet alles gelezen, maar zag deze opties nog niet genoemd worden.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 18:24

Ik zal vanavond of morgen weer even op iedereen een uitgebreide reactie geven, maar ik wilde even laten weten dat ik alle tips heel erg waardeer! :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:09

Ik reageer straks even op je vraag, mijn broertje studeert stedenbouwkunde namelijk. Ik doe ergotherapie :)