Bij een overledene in de kist kijken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:08

Bij beide keren (opa en oma) heb ik er in gekeken. Ik heb er veel aan gehad ze nog eens te kunnen zien :j.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:09

Ik heb nog nooit in de kist gekeken/ een dode gezien.
Heb daar geen behoefte aan, ik hou de persoob liever in gedachte zoals ie was en niet zoals ie daar dood in een kist ligt.

Helaas deze week ook een begrafenis en kies er (weer) bewust voor on niet te kijken.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:15

Ik heb zowel bij mijn oma als opa wel gekeken. Beiden lagen tot de dag van de begrafenis opgebaard in bed en niet in een kist, dat zag er veel vrediger uit.

Bij mijn oma was ik erbij toen ze overleed, en ik ben in de week erna tot de begrafenis nog heel veel bij haar geweest. Ik vond het juist heel fijn om haar hand nog weer even vast te houden en nog even bij haar te zijn. De hele naaste familie deed dit, dus ze is die week bijna niet alleen geweest. Ja dat beeld zit in mijn hoofd, maar ik heb ook nog altijd het beeld in mijn hoofd van de oma die ons extra snoepjes gaf als klein kind.

Bij mijn opa ben ik ook een aantal keer geweest in de week tot de begrafenis, maar had ik minder de behoefte om er de hele dag bij te blijven. Waarschijnlijk ook omdat hij zwaar dementerend was en ik deels al afscheid had genomen. Ik vond de laatste dagen van zijn ziekbed zwaarder dan toen hij eenmaal overleden was. Hij lag er veel vrediger bij.

Mij heeft het beide keren heel erg geholpen met de verwerking en de afsluiting.
En dat ze de hele week in een bed lagen hielp ook heel erg, ziet er toch anders uit dan in een kist.
Het sluiten van de kist werd hier ook met de hele familie gedaan, en ook dat is een laatste moment van afscheid nemen. Daarbij zijn vond ik heel waardevol.

djinnie

Re: Bij een overledene in de kist kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:26

Ik kijk altijd wel. Laatste keer afscheid nemen, zo voelt het voor mij.

Bij mijn vader verdringt het beeld van hem in de kist, helemaal knap, het nare beeld van hem als balletje naast het bed, net overleden. Blijft wel een beeld dat je nooit meer vergeet, maar ik vind het fijn dat ik hem ook nog anders heb gezien.

Mijn kinderen hebben hun opa en oma ook in de kist gezien. Bij mijn moeder was de oudste bijna 3 en de jongste 1,5. Zij renden vooral rondjes rond de kist. :') Bij mijn vader was de oudste 5,5 en de jongste 4. Toen waren ze heel stil en vooral de oudste ging vaak kijken en zelfs aanraken. Heel bijzonder.

Als ze ouder zijn en vooral als het' minder belangrijke' mensen zijn, hoeven ze van mij echt niet mee natuurlijk. Maar wij vinden het zelf niet spannend, naar of eng, misschien dat dit scheelt.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:31

Ik heb toen ik 12 was mijn opa gezien, die lag er niet mooi bij. Niet veel later mijn tante die vroeg is overleden aan kanker.
Ik heb daarna jaren nachtmerries gehad en durfde niet meer in het donker te slapen. Bij mijn oma thuis durfde ik helemaal niet meer te slapen.

Tegenwoordig kijk ik niet meer en ga het ook nooit meer doen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:32

Ik was 13 toen mijn vader stierf en ik hem opgebaard zag liggen in het ziekenhuis. Voor mij nooit meer! Ik onthou liever hoe ze waren toen ze leefden...

blubjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:46

Ik heb bij iedereen gekeken, maar niet bij iedereen dichtbij.
M'n opa's en oma's wel van dichtbij, ook de opa en oma van m'n man, maar m'n neef die met een ongeluk om het leven is gekomen heb ik niet van heel dichtbij gezien, hij had wel een schaafplek in z'n gezicht en wilde niet dichter bij komen. Toen m'n nichtje overleed ben ik er heel veel en heel dichtbij geweest,maar zij was ook meer een zusje voor me dan een nichtje.
En toen mijn tante overleed heb ik ook niet van dichtbij gekeken, zij had een darmafsluiting en zag heel grauw in haar gezicht en rondom haar mond, durfde echt niet dichterbij te komen

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:49

Bij mijn opa in 2001 heb ik het wel gedaan maar ja toen was ik 11 jaar dus denk minder bewust er van.

5 jaar geleden bij mijn oom niet gedaan bewust omdat ik hem nog op de verjaardag van Opa (vaders kant) nog heb gezien. Ik wilde hem zo onthouden zoals ik hem daar voor laatst heb gezien. En ook niet gedaan mede omdat 1 kant van zijn gezicht blauw scheen te zijn door de hersenbloedingen.

Afgelopen Nov oma van vaders kant overleden. Ik heb haar alleen nog gezien over dag voor dat savonds de morfine hoog werd gezet. Ze gaven haar nog 1 tot 5 dagen zo slecht was ze. Binnen 3 dagen was ze overleden. Heb haar niet gezien toen ze overleden was. Sowieso was het condoleren ook met gesloten kist. Maar bij afscheidshuis ook niet gezien.

Voor mij zelf zijn de laatste 2 echt bewuste keuzes gewoon omdat ik mensen die ik lief heb/had wil onthouden zoals ze waren.

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:50

Toen mijn opa overleed (ik was ong. 12 ) heb ik wel in de kist gekeken, maar toen we gingen condoleren bij het overlijden van mijn vriendin's moeder (kende ik niet) heb ik niet gekeken, dit meer omdat ik mij anders nieuwsgierig voelde om te willen weten hoe ze eruit zag...

Ik ben erg blij dat ik bij mijn opa heb gekeken, hij zag er niet slecht uit en dan sluit je het ook af, maar het is geheel eigen keuze!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:06

Ik schrik ervan hoeveel mensen slechte ervaringen hebben, wat enorm zonde dat er niet in een gesprekje voor gewaarschuwd is, er is wat opbaren betreft zoveel mogelijk.
Mijn moeder heeft toen ze nog leefde zelfs mensen die na een aanrijding met een trein opgebaard werden nog deels toonbaar kunnen krijgen voor familie.
Collega's van haar appen ook vaak of ik bij een overledene ben geweest, omdat ze dan netjes liggen.
Laatst had ik een collega mee die na de schouw de ogen niet eens knap sloot, het mag mijn taak wel niet zijn maar ik loop der deur niet uit voor het voor de familie acceptabel is tot de uitvaart verzorging komt.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:12

Ik heb tot nu toe eigenlijk altijd wel gekeken, maar als iemand het van te voren vraagt zeg ik ook liever nee.
Mijn vader lag 5 dagen thuis opgebaard,
We deden er alles, eten slapen, lachen huilen.
Als iemand me dat van te voren had gevraagt had ik echt gezegt nooo way.
Maar op dat moment was het juist heel fijn!
Denk ook dat het wel aan de band ligt met degene die er overleden is.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:37

Ik kijk niet
1 keer gedaan als kind bij mijn overleden oma.
Maar ik onthoud liever iemand zoals ik ze altijd heb gekend..

Vind het dan ook altijd heel vervelend als de kist open is en dat je er langs moet lopen om bijvoorbeeld de zaal uit te lopen...

Dan kun je er eigenlijk niet gewoon voorbij zonder te stoppen vind ik in het kader van respect..
Maar ik wil het niet zien...

Gelukkig heb ik dat nog maar 1 keer gehad...

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:52

Ik kijk bij dierbare wel altijd in de kist, puur voor mijn eigen verwerking.

Toen mijn vader overleed vond ik het fijn om hem zelfs nog aan te raken en zijn hand vast te houden... liefst liet ik hem niet eens los.. was ook zeer plotseling en hij was nog heel jong. klinkt creepy maar ik heb hier veel aan gehad gaf toch soort besef en bevestiging.

Ook bij de opa van mijn man heb ik dit gedaan zeker omdat ik bij zijn ziektebed veel bij hem ben geweest en hij toen altijd mijn hand pakte.

Bij een minder dichtbij staand iemand zou ik wel kijken maar niet aanraken.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:53

Ik heb bij mijn oma gekeken 3 dagen voor de crematie. Ik was 21 en vond het echt spannend. Eerst gevraagd aan mijn ouders om te kijken of ze er mooi bijlag. Daarna zelf gaan kijken. Wel een goed gevoel aan overgehouden! Nu was het definitief en kon ik het afsluiten. De oma van mijn vriend lag thuis opgebaard, dit vond ik toch wel soort van ‘luguber’.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:55

In principe kijk ik wel, maar hoe de overledene erbij ligt is daarbij wel belangrijk.
Er zijn situaties waarbij ik het beter vind om de overledene te herinneren zoals die bij leven was.

Andere vraag:

willen jullie in de kist bekeken worden na je overlijden?

Voor mij is dat een duidelijke nee :)

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:56

KM_Ris schreef:
Bij alle keren dat een dierbare overleden is ben ik gaan kijken. Voor mij voelde het als extra afsluiting en ik vond het heel fijn. 1 persoon lag er niet zo vredig bij en dit vond ik wel pijnlijk maar ik had even goed geen spijt dat ik ben gaan kijken. Voor mij bevestigde dit dat de persoon in kwestie er echt niet meer was. Klinkt raar maar ik vond het heel lastig om te accepteren dat iemand echt dood was en daarbij hielp het gaan kijken en nog een laatste keer een hand vast houden heel erg. Mijn opa zag er op zijn sterfbed niet meer uit als opa. Toen ie in de kist lag weer wel. Dat was extra mooi.

Precies dit, maar dit zal ook voor iedereen anders zijn.

Toen ik 11 was is 1 van mijn oma's overleden hier ben ik bij geweest kijken.
3 jaar geleden is mijn moeder overleden, bij haar heb ik meegeholpen met aankleden, en nog de haren gedaan, en haar een beetje opgemaakt.
Mijn moeder lag ook opgebaard op haar bed in onze huiskamer.
Mijn oma is 2 jaar geleden gestorven, bij haar heb ik ook meegeholpen met aankleden, haar haren heb ik ook nog in de rollers gehad.

En ik ben zo blij dat ik dit heb mogen doen, heeft mij heel erg geholpen met de afsluiting.
Ook dat je de persoon toch nog een paar dagen in huis hebt, kun je ongestoord afscheid nemen van hem/ haar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 23:00

Boras schreef:
Andere vraag:

willen jullie in de kist bekeken worden na je overlijden?

Voor mij is dat een duidelijke nee :)

Dat interesseert me echt geen fluit. Als men mij wil bekijken (als ik nog toonbaar ben) moeten ze dat vooral doen. Willen ze dat niet, doen ze de deksel erop. Ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 23:04

Ik heb bij opa gekeken toen ik 9 was. Toen kwam het niet zo binnen.

Ik heb vorig jaar bij oma gekeken. Net 17 was ik toen, en auw, toen hakte die er echt héél erg in. Heb vreselijk staan huilen maar ben wel blij dat ik het heb gedaan. Dan is het echt meteen definitief en komt dat slopende gevoel niet later nog om de hoek zetten.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 23:15

KM_Ris schreef:
Mijn opa zag er op zijn sterfbed niet meer uit als opa. Toen ie in de kist lag weer wel. Dat was extra mooi.

Dit inderdaad. Heb het ook zo ervaren. De opa die ik kende, was er al ruim een jaar niet meer. Toen hij in de kist lag, zag ik weer de opa die ik kende. Heel confronterend en ook pijnlijk, omdat ik toen pas echt besefte dat de tijd met deze opa voorgoed voorbij was. Maar ook ontzettend dankbaar dat ik voor de laatste keer de man mocht zien zoals hij was.

Het is denk ik voor iedereen persoonlijk en per situatie ook verschillend. Ik vond het best spannend, maar ik ben zo blij dat ik het heb gedaan. We zijn een hechte familie en met elkaar om de kist staan, elkaar steunen en afscheid nemen was zo mooi. Dat had ik niet willen missen.

Ik heb totaal niet de ervaring, waar ik eerst wel bang voor was, dat ik hem nu herinner zoals hij in de kist ligt en niet zo als hij was toen hij nog in leven was. Ik heb beide beelden in mijn hoofd en ben blij dat ik het op deze manier af heb kunnen sluiten. Het was juist goed voor mijn verwerking. Ik besefte toen pas dat het echt definitief was.

Maar nogmaals, het is echt per persoon en situatie verschillend. Het zou alleen erg rot zijn als je later spijt hebt dat je niet hebt gekeken.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 23:29

Ik doe het op mijn gevoel op dat moment. Zo wou ik mijn aangetrouwde neefje van nog geen 18 jaar niet zien omdat ik hem wou herinneren zo als ik hem voor het laatst heb gezien. Was heel plotseling overleden.
Mijn opa of oma heb ik wel gezien(is zo lang geleden dat ik het niet meer weet) De andere niet.

Mijn schoonmoeder is in ons bij zijn overleden en is thuis opgebaard. Wij woonden er naast en konden gaan kijken wanneer we wouden en ik heb geholpen met aankleden. Wat ik erg bijzonder vond om te doen.
Gingen eigenlijk elke dag wel even kijken.

Haar moeder (dus oma van mijn man) heb ik ook gezien. Lag bij haar huis opgebaard dus ook meerdere keren geweest.

Denk dat je vooral moet doen waar je op dat moment goed bij voelt.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 00:20

Ik vind niet dat je je dierbaren de kans moet ontnemen afscheid te nemen. Je bent toch dood.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 00:25

Ik heb alleen mijn oom en nichtje niet gezien toen ze overleden waren en heb hier geen spijt van.

Alle andere overledenen die ik gekend heb heb ik wel gezien. Maar liever kijk ik eigen lijk niet meer omdat ik zo dat laatste beeld vast houd. Vind het geen meerwaarde hebben. Toen mijn opa was overleden wilde ik eigenlijk ook niet kijken maar mijn oma vond dat ik het echt moest doen. Zie hem nog steeds liggen als ik aan opa denk. Hij lag er mooi bij hoor, maar alsnog.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 00:42

Een vriend van mij heeft 2 dagen dood in zijn huis geleden voor hij gevonden werd. (In juli.) Die kist bleef mooi dicht. :o
Daar zou het bij mij wel mee samenhangen. Maar dat kunnen nabestaanden beter bepalen denk ik.

Wel is het zo dat ze (tegenwoordig) echt heel mooie dingen kunnen doen met overledenen (onder meer make-up) waardoor iemand er ontzettend netjes en mooi bij kan liggen in zijn/haar kist. Ik heb wel eens een interview gelezen met een vrouw die dat deed voor haar werk. Vond het erg dapper dat ze dat kon, maar het zal zeker een zeer dankbaar beroep zijn. :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 00:54

Tien ik 10 was overleed een oom van mij aan kanker, die heb ik niet meer gezien zijn lichaam was echt te gehavend.
Toen ik 12 was is mijn overgrootoma overleden op 98 jarige leeftijd en dit was het eerste lijk wat ik heb gezien, opgebaard op haar kamer.
Nog geen 6 maanden later is mijn vader overleden en die heb ik ook gewoon gezien, zowel in het ziekenhuis vlak nadat hij dood was als de gehele week dat hij opgebaard lag in het crematorium. Heb hem ook nog gewoon aangeraakt.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 02:00

Een vriend van mijn stiefvader die ik al jaren kende lag opgebaard in de woonkamer en daar ben ik toen geweest en toen zaten er allemaal mensen om hem heen incl. de grote duitse dog en dit kon ik niet helemaal vatten. De hond was door alle drukte overal tegen aan, aan het springen en de dochter van de man die gestorven is was ondertussen helemaal overstuur omdat papa daar al even in de woonkamer lag en ze nog niet zo goed kon beseffen dat hij niet meer terug kon praten. Ondertussen waren mensen met elkaar aan het praten waren over wat ze gister gedaan hadden op de bank naast de kist. 8)7 Ik heb toen ook in de kist gekeken maar door de omstandigheden eromheen heb ik er gewoon geen beste ervaring aan over gehouden en zou ik nooit meer in een kist willen kijken. Dit zou ik alleen doen als de gene die overleden is dat graag gewild zou hebben.