Dure rekening van autodealer, maar probleem niet verholpen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_Jeanine_x

Re: Dure rekening van autodealer, maar probleem niet verholpen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:42

Mijn oude seat ibiza van jaar 0, nee geen idee hoe oud die was, denk wel bijna 20 jaar :+
Die zoop op een gegeven moment net zoveel olie als benzine :) Toen kreeg ze een enkeltje sloop.

Nu heb ik een auto die ik eens in de 3 maanden op alle vloeistoffen moet controleren.

En ik zou als ik jou was toch even bij de BOVAG gaan informeren hoe en wat :)
De prijs vind ik nog wel mee vallen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:43

Jolliegirl schreef:
Had duidelijker moeten zijn, ik bedoelde dus die goedkope meuk.

Mijn Starlet reed er prima op.
Mn opel is erdoor kapot gegaan.
Wist ik veel.

Je moet altijd opletten welk type je auto mag hebben.
En wat bij jouw rijstijl past.
Rij je veel kortere stukken; dan moet je een wat dikkere/stroperiger olie hebben omdat er dan meer condens in de olie komt.
Dan wordt hij dunner en kan dan de motor beschadigen; dus een dikkere/stroperiger type olie kan dat verschil opvangen.
Rij je veel op de snelweg; dan is een dunnere type (vaak) beter.

Mijn auto heeft als advies 5W30 of 5W40; dus dun als hij koud is (dat is de 5W) en bepaalde smering (30/40) als hij warm is.
Doe ik er bv 15W40 is; dan is de olie te dik (voor mijn auto) als de motor koud is en verdeeld de olie slechter.
Rijd ik meer kortere stukken zou ik dus 5W40 "moeten' hebben; rijd ik veel snelweg dan de 5W30.

Daar heeft goedkoop vaak niets mee te maken.
Maar veel mensen gooien er maar wat in; terwijl zij niet weten wat de kenmerken van hun auto (en de olie) is.
Ze weten niet wat hun motor nodig heeft en rijden hem daardoor aan gort.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:48

Wauw! Thanks!
Wat een informatie.

Moet zeggen, heb nu een Aygo, En die laat ik lekker bij de garage vullen.
Geen idee wat daarin moet haha :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:52

Het is wel handig om via de garage een flesje te vragen om in je auto te leggen.
Als je dan een x wat moet bijvullen heb je iig dezelfde (en goede) olie bij je.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:00

Brainless schreef:
Het is wel handig om via de garage een flesje te vragen om in je auto te leggen.

Precies dit, dan heb je altijd de juiste olie bij de hand mocht het een keer nodig zijn, ik hoor altijd van de monteurs dat je niet zo maar 2 verschillende soorten olie bij elkaar mag gooien. Ik heb altijd een flesje in de auto terwijl ik nooit bij hoef te vullen, maar je weet maar nooit waar je komt te staan en als het lampje dan uitgerekend gaat branden..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:08

Brainless schreef:

Ik had altijd standaard koelvloeistof bij me, dat stond ik elke maand te vullen.
Da's nog erger dan olie....

Auto bleek verrot, geen garage die me dit verteld had.
Tot ik naar mn garage 20km verderop ging, waar we altijd onze auto's vandaan halen.
Hier ook mn nieuwe gekocht nu.

Ga ik zeker even doen, flesje olie halen en achterin leggen.

Emmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 13:24

Brainless schreef:
Jolliegirl schreef:
Had duidelijker moeten zijn, ik bedoelde dus die goedkope meuk.

Mijn Starlet reed er prima op.
Mn opel is erdoor kapot gegaan.
Wist ik veel.

Je moet altijd opletten welk type je auto mag hebben.
En wat bij jouw rijstijl past.
Rij je veel kortere stukken; dan moet je een wat dikkere/stroperiger olie hebben omdat er dan meer condens in de olie komt.
Dan wordt hij dunner en kan dan de motor beschadigen; dus een dikkere/stroperiger type olie kan dat verschil opvangen.
Rij je veel op de snelweg; dan is een dunnere type (vaak) beter.

Mijn auto heeft als advies 5W30 of 5W40; dus dun als hij koud is (dat is de 5W) en bepaalde smering (30/40) als hij warm is.
Doe ik er bv 15W40 is; dan is de olie te dik (voor mijn auto) als de motor koud is en verdeeld de olie slechter.
Rijd ik meer kortere stukken zou ik dus 5W40 "moeten' hebben; rijd ik veel snelweg dan de 5W30.

Daar heeft goedkoop vaak niets mee te maken.
Maar veel mensen gooien er maar wat in; terwijl zij niet weten wat de kenmerken van hun auto (en de olie) is.
Ze weten niet wat hun motor nodig heeft en rijden hem daardoor aan gort.

Net andersom.5w40 als je verder en harder rijdt en de 5w30 voor de korte stukken. ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 13:50

Emmer schreef:
Net andersom.5w40 als je verder en harder rijdt en de 5w30 voor de korte stukken. ;)

Dunnere olie smeert beter; dus hoe langer de afstanden (hoe heter het blok en harder hij moet werken) hoe dunner de olie moet zijn.
Tenzij je gaat crossen/racen; dan is een dikkere olie beter omdat het blok zeer heet wordt (en de olie daardoor dunner; maar daar hebben ze weer een speciaal oliesoort voor).

Citaat:
Voor de viscositeit kijk je eveneens naar het advies in het instructieboekje. Rij je grote afstanden op straat, dan kies je het tweede (warme) getal laag, binnen die adviezen. Dus liever een 10W-30 dan een 10W-40. Doe je veel korte afstanden, dan kun je beter een hoger getal kiezen, omdat de olie dan in de loop der tijd door condens en brandstofresten verdund raakt. Rijd je veel op circuits, dan kies je juist voor een hoog getal, omdat de motor in raceomstandigheden heter en de olie dus dunner wordt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 14:06

NoTwixLeft schreef:
Dat is dus een bekend probleem bij VW, <KNIP>...

En dus ook Audi. En Skoda. In elk geval als het om het 1.8 TSI blok gaatvan 5-7 jaar geleden. Door inwendige slijtage (ik begreep van initieel te dikke zuigerveren) gaat de auto olie naar verloop van tijd olie aanzuigen en meeverbranden in de cilinder. Wat Mercedes F1 vorig jaar nog bewust deed tijdens races zeg maar.

Overigens als het gaat om oliepeil checken: mijn Volvo V60 heeft niet eens een peilstok meer. De computer vertelt je wel wanneer je iets moet. Was wel verrrassend toen ik voor een lange reis even de olie wilde checken :+ ....

Emmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 14:18

Brainless schreef:
Emmer schreef:

Dunnere olie smeert beter; dus hoe langer de afstanden (hoe heter het blok en harder hij moet werken) hoe dunner de olie moet zijn.
Tenzij je gaat crossen/racen; dan is een dikkere olie beter omdat het blok zeer heet wordt (en de olie daardoor dunner; maar daar hebben ze weer een speciaal oliesoort voor).

Citaat:
Voor de viscositeit kijk je eveneens naar het advies in het instructieboekje. Rij je grote afstanden op straat, dan kies je het tweede (warme) getal laag, binnen die adviezen. Dus liever een 10W-30 dan een 10W-40. Doe je veel korte afstanden, dan kun je beter een hoger getal kiezen, omdat de olie dan in de loop der tijd door condens en brandstofresten verdund raakt. Rijd je veel op circuits, dan kies je juist voor een hoog getal, omdat de motor in raceomstandigheden heter en de olie dus dunner wordt.

Dat betekent dat 40 dikkere olie is en dus voor hogere belasting, waarbij 30 dan te dun is. ;)

Interessant stukje voor jou.
http://bokt.digidip.net/visit?url=http% ... start%3D75

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 16:12

Gisteren contact gehad met de vrouw van de Seat dealer. Ze kon eigenlijk niet echt uitleggen hoe deze factuur tot stand was gekomen. Ook had ze het ineens over "er is natuurlijk ook een nieuwe accu ingegaan, dat hebben we ook op onze kosten gedaan". Waarop ik de beste dame gezegd heb dat de accu is doorgemeten en daarmee niks mis bleek. En toen ineens was het: "onee, ze hebben er een nieuwe ingedaan om te testen of dat het probleem verhielp maar toen de oude weer terug geplaatst". Puntje bij paaltje heb ik het idee dat ze het willen laten lijken alsof ze alles hebben geprobeerd maar dat is gewoon niet zo. Er is enkel uitgelezen en steeds weer opnieuw gezocht naar storingen en dan een keer de accu doorgemeten. Afijn ze kon aan de rekening niks doen, dus deze maar betaald en meteen gemeld dat ik de auto daar niet meer breng voor onderhoud (had ik met de afgelopen beurt en apk toch al niet gedaan). Baal er wel van want ik heb nu totaal (beide garages samen) 188 euro betaald wat me ook 55 euro had kunnen kosten als ik meteen naar de eenmans garage was gegaan.. Het is een dure les, maar voor mij geen onderhoud meer door de seat dealer..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:19

Klinkt allemaal heel schimmig en onbetrouwbaar.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:55

Heb je toevallig een TSI of TFSI motor?
Want dan moet je eens googlen op olie problemen mbt tot jouw auto.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 21:05

Lizz schreef:
Heb je toevallig een TSI of TFSI motor?
Want dan moet je eens googlen op olie problemen mbt tot jouw auto.

Nee het is een 1.4 16v motor. We zullen zien hoe het peil is over 2,5 week!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:46

Hopelijk valt het mee! Succes

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 09:02

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 00:10

Nou ja, ik vind wel dat als je je auto ergens komt brengen, dat je mag verwachten dat het professionals zijn. Als je dan je verhaal doet, en ze gaan elke keer uitlezen, en accu checken en dat soort oliebol, en er komt niks uit en je wordt elke keer weer weggestuurd... terwijl de volgende garage binnen een minuut door heeft wat er aan de hand is... dan heb je gewoon slecht werk geleverd. Dan begrijp je gewoon geen hol van wat je aan het doen bent.

No cure, no pay ... als het echt een ingewikkeld vraagstuk is, waar geen enkele garage uit komt. Nee ok, dan begrijp ik dat je dat niet krijgt.

Maar als jij loopt te prutsen, kun je daar je klanten niet voor laten opdraaien.

Ik zou de rekening ook aanvechten onder het mom slecht werk. Als je een klusjesman laat komen om een gootsteen te plaatsen, en je hebt vervolgens flinke kosten van lekkage omdat diegene prutswerk levert, dan kun je die kosten ook verhalen op die klusjes man hoor!

Emmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:01

En is het verholpen?

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 10:49

Emmer schreef:
En is het verholpen?

Het is een paar maanden geleden door de andere garage al opgelost ;)

Wel verbruikt de auto veel olie. Nu 3 weken terug laten bijvullen (was bijna leeg terwijl hij half december een beurt had gehad..). Afgelopen woensdag opnieuw laten peilen bij dezelfde garage die had bijgevuld. Hij bleek op 850 km, 0.5 Liter olie te hebben verbruikt.. het was volgens de monteur nog net binnen de normen maar wel veel. Zijn advies was binnenkort alle olie weer vervangen, nieiwe filter en een toevoeging erin doen die het olie verbruik iets zou moeten minderen. Geen wondermiddel maar de andere optie is alles eruit maar dat wordt mij een iets te dure grap..

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:04

Een halve liter op 850km zou voor mij niet binnen de norm vallen, maar reden tot actie. Auto eruit, motor wissel of motor reviseren.
Wij hebben pas een motor laten reviseren die "maar" 1 liter op 3000km verbruikte, volgens de dealer was dat ook heel normaal en we konden misschien nog wel een software-update ervoor doen. Maar bij de revisie bleek bij dit motorblok dat de zuigerveren al lekker naar de kloten waren en de olie-schraapveren zaten vast.
Kostte inderdaad genoeg, maar we kunnen nu zeker weer 200.000 km onbezorgd rijden en een nieuwe auto was in ons geval vele malen duurder geweest.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:11

NoTwixLeft schreef:
Een halve liter op 850km zou voor mij niet binnen de norm vallen, maar reden tot actie. Auto eruit, motor wissel of motor reviseren.
Wij hebben pas een motor laten reviseren die "maar" 1 liter op 3000km verbruikte, volgens de dealer was dat ook heel normaal en we konden misschien nog wel een software-update ervoor doen. Maar bij de revisie bleek bij dit motorblok dat de zuigerveren al lekker naar de kloten waren en de olie-schraapveren zaten vast.
Kostte inderdaad genoeg, maar we kunnen nu zeker weer 200.000 km onbezorgd rijden en een nieuwe auto was in ons geval vele malen duurder geweest.

Maar ja, ALS dit 1 van die strukturele motorproblemen is van Duitse motoren uit een bepaalde periode dan gaat die wissel of revisie je niet helpen. Kun je hoogstens inderdaad de auto zelf droppen.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:16

Dat klopt, maar ik meldde het vooral om aan te geven wat de keuzes zouden zijn die ik in overweging zou nemen, even het merk buiten beschouwing laten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:26

Ik heb jaren met een auto gereden die 0.5L op 1000km verbruikte. Ik zorgde er gewoon voor dat ik een halve liter in een flesje had liggen, als ik het gebruikt had (ik denk er altijd op het verkeerde moment aan), vulde ik daarna thuis het flesje ergens in de volgende 2 weken weer bij met de grote verpakking. In de huidige auto heb ik een literverpakking liggen, deze auto is veel slechter (lekkende zuiger, vaak op 3 cilinders en af en toe haperende brandstoftoevoer) maar verbruikt de helft, als hij al zo veel verbruikt (auto heeft er bijna 4.5 ton op zitten). Het al vast niet ideaal zijn, maar er valt prima te rijden met een gebruikende auto.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 13:27

NoTwixLeft schreef:

Snap jouw keuze. Maar voor een auto uit 2005 met bijna 2ton erop...