Hoe zuiniger autorijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:12

8nnemiek schreef:
Ik maak er altijd een wedstrijdje van met mijn vriend, zo zuinig mogelijk rijden :))

Heeft je auto niet toevallig een eco-stand, of bijvoorbeeld een sportstand (waar je hem niet op wil hebben staan natuurlijk ;) )?
Met een automaat kun je een beetje 'schakelen' door even net iets harder te gaan rijden, totdat je hem voelt schakelen, en dan weer terug naar 50 te gaan bijvoorbeeld. Ook bij 30 km zones scheelt dat veel. Dan rijdt hij net in een versnelling hoger, wat echt veel benzine scheelt.

Op de snelweg rijdt ik eigenlijk altijd maximaal 110 zo lang ik er geen anderen mee lastig val.
En vooral goed vooruit kijken. Zie je dat een stoplicht op rood staat, dan laat je een heel stuk van tevoren het gas al los. Komt er een rotonde, gas op tijd los en laten uitrollen (en evt net als ik op 2 wielen door de bocht om niet te veel te hoeven remmen :+ )
Rustig optrekken, want hoe meer toeren hoe meer verbruik. Vlot optrekken klinkt logisch, maar zuipt toch veel meer op dat korte stukje dan langzaam optrekken.

De banden iets harder oppompen dan wordt aangeraden scheelt ook.
Het soort benzine kan ook schelen. E10 rijdt erg onzuinig. Ik weet niet hoe veel verschil er is tussen 95 en 98, maar ook daar schijnt verschil in te zitten, het is alleen de vraag of dat genoeg verschil is om het prijsverschil eruit te halen.
Zomer of winter, scheelt ook veel, maar daar heb je weinig aan te kiezen natuurlijk.
En geen onnodige apparaten aan zetten. Airco vreet stroom en dus benzine.. En ook als ik de verwarming aan zet zie ik het verbruik stijgen.

Zuinig rijden kan echt veel schelen in je kosten. Zo klaagde een collega van mijn moeder over haar Fiat 500 die maar 1 op 13 reed.. Maar ik rijd in dezelfde auto gemiddeld 1 op 20. Mijn record is 1 op 25 :=
Bij Mythbusters hebben ze eens getest dat je met echt extreem zuinig rijden bijna twee keer zo ver komt op een tank.

Op 2 wielen door de bocht is hier ook regelmatig. Ik heb een C-HR hybrid en dan is het echt een sport om ook zo min mogelijk te verbruiken. Op lange ritten met veel snelweg zit ik op (ff omrekenen naar NL) 1 op 25. Blijf ik lekker rond de kerk rondtuffen zit ik op 1 op 28.

Dat E10 zoveel verschil geeft wist ik ook niet. Er zou eigenlijk eens een onderzoek moeten komen over de benzinetypes en wat nou echt voordeel oplevert. Ik denk nog steeds terug aan die schrobbertjes van de BP reclame die je motorblok schoonmaken tijdens het rijden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:27

Hyundai atos automaat en een op veertien? :o? Mmm dan gaat er idd iets niet goed nee. Welke leeftijd is hij? Hoever kom je met een volle tank in km?

Ik heb er zelf ook een, hoog model uit 1999 automaat. Wissel wegen af dus 60/80 en snelweg. Waar ik rustig 120 of 130 rijd trouwens. Rij rustig aan en voorkom dat hij veel heen en weer schakelt. Bv bebouwde kom en veel verkeersdrempels (wat brandstof vreet trouwens) zet ik meestal in 2 en niet in drive. Dit voorkomt heen en weer schakelen. Ik trek rustig op (kick down doet eigenlijk nooit wat, soms even om te testen of ie dat nog doet) rustig door bochten. Voorkomen onnodig afremmen en optrekken en geen haast hebben.

Verder is die van mij gevoelig voor welke brandstof ik erin gooi. Tank ik bv bij een tink of zo is mijn verbruik 1;16 of 1:17. Lawaaieriger, meer benzinegeur en dus een stuk onzuiniger. Tank ik structureel total exilium (ja duur spul ik weet het) haal ik 1:20 motor een stuk stiller geen benzine geur en hij rijdt gewoon lekker soepel, start vlot enz. Ook garage merkt dat ik al tijden wat anders tank. De boel blijft gewoon schoner.

Daarnaast let op dat je geen e10 of zo tankt, deze oudjes willen alleen pure benzine hebben. Op bijmenging wil het gewoon niet lekker rijden en gaat je motor versnelt aan gort

Edit trouwens grappig ik zie vragen als eco stand airco enz. Hihi :+ een atos bestaat uit gaspedaal rem motor achterruit verwarming en eigenlijk is dat het wel. _O-

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:33

Ik merk het ook hoor. Ik heb een VW Beetle met een 2 ltr motor en 125 PK. Trapt heeeul lekker door en trekt ook lekker op, maar zuipt aardig.
Denk dat ik tussen de 1:10/1:12 rij. Merk wel dat het ernstig veel verschil maakt of ik 130-150 rij, of 100-120. Sinds ik dat bewijs ook echt gezien heb, let ik er veel meer op. Moet zeggen dat ik er niet erg op let waar ik tank/wat ik er in gooi. Ja E95 ongelood, maar ik tank waar ik langs kom of dat het strategisch ligt.

Ook rij ik er vaak mee naar stal en werk. Dat zijn kleine stukjes (beide nog geen 15 minuten) en merk ook dat dat aanslaat. Ga weer vaker proberen te fietsen, maar dat terzijde hahaha. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:35

Heb even de folder genomen. Hyundai modellen vanaf 1992 mogen op E10 rijden, met uitzondering van de Genesis :) Maar goed, ik weet ook niet wat ik van heel dat E10 gedoe moet denken. Ondanks de boycot politiek van België blijven wij met diesel rijden.

Benthhh: Moet eerlijk gezegd de eerste zuinige volkswagen nog tegen komen. Alhoewel de nieuwe golfjes wel vrij zuinig zijn :)

karuna
Drukke kabouter

Re: Hoe zuiniger autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:40

Molenhoek, de hyundai garage is er erg duidelijk over, tank geen e10 want je auto kan er domweg niet tegen.een ker perongeluk getankd op snel weg een keer. Was geen pretje horten en stoten moeilijk starten en stinken en verbruik was echt drama, zo snel er andere brandstof bijkon opnieuw getankd.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:43

Van de zomer moeten tanken in Frankrijk. Kan toeval zijn, maar de pompen waar ik kwam was er alleen e10. Heb het dan ook 100x opgezocht of mijn auto er tegen kon, en dat kon ie. Heb er niets anders aan gemerkt. Ja, dat het zuiniger was, maar dat kan ook komen door de combinatie met lange stukken constante snelheid op de snelweg rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:52

Karuna: Ik zeg enkel wat het advies is dat ze hier geven :j Hier is België namelijk verplicht E10. We zijn als tankstation dan ook grondig ingelicht over wat wel en niet mag, om klachten te vermijden :)

Uiteraard is elke auto ook weer anders :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 11:04

DeMolenhoek: hoe doen mensen met oudere autootjes dat dan in België? Ik heb het even opgezocht maar mijn auto mag het dus niet hebben. En dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 11:08

98 tanken :) De oudere auto’s zijn er hier daarom ook snel aan het uitgaan.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 12:15

M'n atos is van 2004, meende dat ik dat al had vermeld. Ik kan 360 km rijden en dan gaat het lampje van de benzine tank branden, er kan 30 liter in de tank.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 16:03

Ik fiets naar mijn kantoor: 6,5 km, wel op een elektrische fiets. Sinds ik een elektrische fiets heb scheelt het echt heel veel in benzine kosten. Je komt gewoon zonder te zweten op je werk aan en het kost echt 0 moeite. Ik zou het zeker overwegen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 16:11

Als je echt wil besparen zal je toch naar de fiets moeten kijken... Eventueel een E-bike (trapondersteuning) als je het niet ziet zitten om bezweet op je werk te komen of als het erg ver is (of erg winderige wegen, wat ook niet erg motiveert natuurlijk)
Je kunt dan altijd nog de auto pakken als het stortregent of vriest maar als je de helft van alle kilometers met de fiets kan maken scheelt dat natuurlijk al! :)
Inmiddels vind je de eerste E-bikes alweer op Marktplaats dus heel duur hoeft het ook niet te zijn. Of misschien kun je een dealtje maken met je werkgever.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 20:07

MairiMacBran schreef:
Is dat niet alleen het geval bij een semi-automaat?

Nee.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 20:12

Benthhh schreef:
Ja, dat het zuiniger was, maar dat kan ook komen door de combinatie met lange stukken constante snelheid op de snelweg rijden.

95 of 98 heeft geen effect op verbruik.
Is een index voor klopvastheid.
Waar de motor behoefte aan heeft is afhankelijk van de effectieve compressie.
Dit wordt opgegeven door de fabrikant.

E10 een acronym voor 10% ethanol. Doordat ethanol een lagere verbrandingswaarde heeft dan benzine is de motor hierop onzuiniger.
Of een bepaalde motor tegen toevoeging van ethanol kan is afhankelijk van de types rubber welke voor afdichtingen gebruikt zijn en in enkel geval het metaal van het systeem. Alcohol is hygroscopisch en dit veroorzaakt oxidatie.
Let wel; de mótor kan er echt wel tegen (indien het ´octaan´getal voldoende is). Het brandstofsysteem is de kritische factor.
Voor (heel) incidenteel gebruik is er geen probleem.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 20:36

Mee eens, een keer in Frankrijk een tank E10 is (meestal) geen enkel probleem. Die heb je al leeg voor de ethanol de zaak aan kan tasten. Het wordt anders als je het dagelijks tankt of in een auto (of motorfiets) een tijd niet gebruikt nadat je E10 getankt hebt en hij dus met 10% ethanol in de leidingen stil staat.

Er zijn blokken die met 98 wel degelijk zuiniger zijn dan met 95 omdat door de hogere klopvastheid de verbranding optimaler kan zijn. Geldt alleen voor blokken met een pingelsensor die de ontsteking kunnen regelen. Maar dat zijn er niet zoveel en het verschil is niet enorm.

Benthhh schreef:
Ja, dat het zuiniger was, maar dat kan ook komen door de combinatie met lange stukken constante snelheid op de snelweg rijden.

Kwam puur door de constante snelheid ;)
Dat is veel belangrijker voor verbruik dan het verschil in energie in E10, E5 en "E0"

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:30

Rex_Rolfo schreef:
Er zijn blokken die met 98 wel degelijk zuiniger zijn dan met 95 omdat door de hogere klopvastheid de verbranding optimaler kan zijn. Geldt alleen voor blokken met een pingelsensor die de ontsteking kunnen regelen. Maar dat zijn er niet zoveel en het verschil is niet enorm.

Omdat ethanol een hoge klopvastheid heeft, boven 100, was het ´vroegah´ een brandstof welke gebruikt werd voor heel hoog getunede motoren. In speedway bv was/is het de officiele brandstof.
Meer klopvastheid = hogere compressie = grotere klap = meer vermogen maar door de lagere verbrandingswaarde is voor dei grotere klap wel (veel) meer brandstof nodig = hoog verbruik.
Toen echter (nu wel) was het niet standaard anhydrous en oxidatie van alle metaal reden voor speciale preparatie.
De E10 aan de pomp is wel anhydrous; vrij van water en geeft daardoor op zich geen oxidatie doch het is wel hygroscopisch = trekt water aan uit de lucht bv. Dat water veroorzaakt oxidatie.

Maar goed, voor minder brandstofkosten voor korte afstanden is de suggestie van een fiets geniaal.
Een e-fiets is geen fiets trouwens maar een snorfiets/bromfiets welke zoemt; een zoemfiets dus, en voor de wet als ´fiets´ geldt indien aan voorwaardes voldaan wordt.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 22:11

Ik heb nog even wat gegoogeld wat het verbruik is van een atos. Ik las dat het stadsverbruik 1 op 14 is, dus ik ga er vanuit dat dat wel moet kloppen en ik er hooguit wat aan kan doen door de auto wat meer te laten uitrollen alhoewel ik daar behoorlijk bewust over moet nadenken om dat te doen.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 11:00

Ah check! Bedankt voor de uitleg over de E10! :o

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:22

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:39

Die van mij is 23 jaar oud en rijdt als een zonnetje op E10 :+ uitzondering op de regel denk ik dan (Toyota Starlet 1.3-16v uit 1996)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:49

Dat is al een flink oude.

Mijn benzine bespaar techniek is nu zo min mogelijk snelweg rijden. _O- Ik rijd nu gemiddeld 25% snelweg. :D

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:57

Snelweg is toch juist zuiniger? Tenminste dat heb ik altijd geleerd :+ en praktijk wijst dat ook uit. Als ik snelweg rij dan rij ik vaak 1 a 2 km per liter verder dan stadskilometers.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:07

Tips heb k niet voor je misschien eens kijken naar een electische fiets? Ik heb er 1 gekocht en fiets rustig 40 km per dag als ik soms naar mijn werk ga. Scheelt echt onwijs veel geld

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:15

Aan al de mensen die hun auto uit laten rollen. Als je dit voor een stoplicht doet met een dubbele afslag(rechtdoor en rechtsaf bijv.) en jouw rechtdoor staat lekker op rood, maar rechtsaf op groen. Denken jullie er dan over na dat er mensen achter je kunnen zitten die graag hun groene lichtje naar rechts willen halen? Maar er dus niet langs kunnen omdat jij lekker aan het rollen bent ipv gewoon je auto normaal aansluit.

Het uitrollen gaat weinig effect hebben ben ik bang. Laat het je een paar euro misschien? op jaarbasis schelen. Een zuinigere auto kopen of gewoon gaan fietsen heeft meer effect.

Het is al een oudere auto, je weet ook niet hoe je voorgangers er mee gereden hebben. Is de auto helemaal op orde lekt hij niks?

Maar zo'n oudje wordt gewoon helaas niet 200KM per tank zuiniger.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 07:48

Ik ben ook een uitroller. :+ Als ik rem en/of uitrol slaat mijn auto de energie op in de accu's. *\o/* Ik probeer idd wel rekening te houden met achterop komende auto's. Als de auto achter mij al aangeeft af te willen slaan en ik rechtdoor rol ik niet uit maar rem ik gewoon op normale afstand van mijn voorganger.

Ik hou er inmiddels gewoon rekening mee als ik achter een elektrische/hybride auto rij dit voorspelbaar rijgedrag is.

Gelukkig trekken die elektrische/hybride auto's wel heerlijk vlot op bij het stoplicht. Daar compenseren ze het uitrollen mee. :D