8nnemiek schreef:Ik maak er altijd een wedstrijdje van met mijn vriend, zo zuinig mogelijk rijden![]()
Heeft je auto niet toevallig een eco-stand, of bijvoorbeeld een sportstand (waar je hem niet op wil hebben staan natuurlijk)?
Met een automaat kun je een beetje 'schakelen' door even net iets harder te gaan rijden, totdat je hem voelt schakelen, en dan weer terug naar 50 te gaan bijvoorbeeld. Ook bij 30 km zones scheelt dat veel. Dan rijdt hij net in een versnelling hoger, wat echt veel benzine scheelt.
Op de snelweg rijdt ik eigenlijk altijd maximaal 110 zo lang ik er geen anderen mee lastig val.
En vooral goed vooruit kijken. Zie je dat een stoplicht op rood staat, dan laat je een heel stuk van tevoren het gas al los. Komt er een rotonde, gas op tijd los en laten uitrollen (en evt net als ik op 2 wielen door de bocht om niet te veel te hoeven remmen)
Rustig optrekken, want hoe meer toeren hoe meer verbruik. Vlot optrekken klinkt logisch, maar zuipt toch veel meer op dat korte stukje dan langzaam optrekken.
De banden iets harder oppompen dan wordt aangeraden scheelt ook.
Het soort benzine kan ook schelen. E10 rijdt erg onzuinig. Ik weet niet hoe veel verschil er is tussen 95 en 98, maar ook daar schijnt verschil in te zitten, het is alleen de vraag of dat genoeg verschil is om het prijsverschil eruit te halen.
Zomer of winter, scheelt ook veel, maar daar heb je weinig aan te kiezen natuurlijk.
En geen onnodige apparaten aan zetten. Airco vreet stroom en dus benzine.. En ook als ik de verwarming aan zet zie ik het verbruik stijgen.
Zuinig rijden kan echt veel schelen in je kosten. Zo klaagde een collega van mijn moeder over haar Fiat 500 die maar 1 op 13 reed.. Maar ik rijd in dezelfde auto gemiddeld 1 op 20. Mijn record is 1 op 25![]()
Bij Mythbusters hebben ze eens getest dat je met echt extreem zuinig rijden bijna twee keer zo ver komt op een tank.
Op 2 wielen door de bocht is hier ook regelmatig. Ik heb een C-HR hybrid en dan is het echt een sport om ook zo min mogelijk te verbruiken. Op lange ritten met veel snelweg zit ik op (ff omrekenen naar NL) 1 op 25. Blijf ik lekker rond de kerk rondtuffen zit ik op 1 op 28.
Dat E10 zoveel verschil geeft wist ik ook niet. Er zou eigenlijk eens een onderzoek moeten komen over de benzinetypes en wat nou echt voordeel oplevert. Ik denk nog steeds terug aan die schrobbertjes van de BP reclame die je motorblok schoonmaken tijdens het rijden.
)?
)
Mmm dan gaat er idd iets niet goed nee. Welke leeftijd is hij? Hoever kom je met een volle tank in km?
Maar goed, ik weet ook niet wat ik van heel dat E10 gedoe moet denken. Ondanks de boycot politiek van België blijven wij met diesel rijden.
Hier is België namelijk verplicht E10. We zijn als tankstation dan ook grondig ingelicht over wat wel en niet mag, om klachten te vermijden
Ik probeer idd wel rekening te houden met achterop komende auto's. Als de auto achter mij al aangeeft af te willen slaan en ik rechtdoor rol ik niet uit maar rem ik gewoon op normale afstand van mijn voorganger.