Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88103
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:37

Interessant topic. Ik ben ook aan het kijken hoe we het gaan doen als we samenwonen.
Het idee nu is: vaste lasten (huis, boodschappen, gwl, internet/tv, alle gezamenlijke vaste lasten) bij elkaar op te tellen en dat naar rato te verdelen. Ik verdien meer dan mijn vriend dus zal ook meer bijdragen. Daarnaast is het huis ook van mij en ik vind niet dat hij veel hypotheek moet gaan aflossen terwijl het huis van mij is. Dat wordt dus een soort huurconstructie.
Dat totaalbedrag delen we naar de rato. Het geld dat overblijft is ieder voor zich. Waarbij ik de dure hobby's heb. Aan de andere kant heeft mijn vriend nog een restschuld van een eerder koophuis waar ik niets mee te maken wil hebben.

Maar gezamenlijke kosten verdelen we dus naar rato en de rest is voor eigen rekening. Wel zo eerlijk.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:38

Toen wij net gingen samenwonen betaalden we naar rato.
Inmiddels zijn we getrouwd en staan de paarden aan huis en betalen we alles samen.
Laatst bijgewerkt door happyjoyce op 23-03-18 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 10:38

Zonnetje81 schreef:
Neroo schreef:
@ Zonnetje; hij verdiend meer dan ik.
@Horsetopshop: Mijn vriend heeft ook voordeel van het samenwonen. Ik betaal de helft mee aan de vaste lasten. Voorheen moest hij dat alleen betalen.
@Alenthe05: Ik begrijp uiteraard dat ik met een pony zuiniger moet leven. En het op zijn zak teren is wel het laatste wat ik wil. Ben altijd zelfstandig geweest, inclusief eigen hypotheek en pony in pension. Dan koos ik ervoor om niet uit eten te gaan etc. Maar in een relatie wil je ook leuke dingen doen samen, en daarvoor moet ik in dit geval dan geld van mijn spaarrekening halen om bijvoorbeeld uit eten te gaan of dagje weg bijvoorbeeld. Want ik wil niet dat mijn vriend voor alle extra's betaald. Is het dan niet slimmer om de balans iets anders weg te zetten in vaste lasten, dat je beide geld overhoud om ook leuke dingen samen te doen?
@ Snuitje: Ik heb 5 jaar scooter gereden, maar door verandering van baan is een auto noodzakelijk. Wel bewust een hele zuinige gekocht ;). Vriend heeft een eigen auto.

Het verschil in onze vaste lasten is ruim 500 euro. En dat is niet 500 euro aan stalgeld :P


Als hij een stuk meer verdiend dan zou ik in de vaste lasten schuiven en niet in het hobby/spaargeld gedeelte.

Ik noem maar iets jij verdiend 1500 euro en hij 2000 euro.
Hij betaald 4/7 deel van de vaste lasten en jij 3/7 deel.
Of als hij dubbel verdiend bijv 1000 om 2000 dan 1/3 om 2/3


Dat is ook wat ik bedoel Zonnetje. Ik ga hem niet vragen om de helft van mijn stalgeld oid te betalen.
De inzichten die ik zoek zijn inderdaad in de verdeling van de vaste lasten, zodat ieder nog genoeg over houd voor zijn eigen ding en er ook ruimte is voor gezamenlijke dingen.

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 10:40

En als je het hebt over naar rato verdelen.

Bedoelen jullie dan een 60/40 verdeling of 70/30 of bijvoorbeeld ieder legt 45% van zijn salaris in?

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:42

Wij kijken er zo tegenaan:

Als je gaat samenwonen, dan doe je dat omdat je bij elkaar wilt zijn en ga je er vanuit dat je dit ook voor altijd wil. Als je zo voor elkaar kiest, dan wil je toch dat ieder het leuk heeft? Dingen als, het is jouw hobby, jouw probleem, daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Je wilt toch samen een fijn leven? En als de een dan wat meehelpt aan de ander zijn geluk dan is dat toch zoals het moet?

Wij gooien hier vanaf moment 1 alles op een hoop. Vanaf de eerste dag samenwonen al. Nu zijn we getrouwd en hebben we een kind. Maar als 'mijn' geld op is begin ik gerust aan dat van hem en andersom precies hetzelfde. Er zit maar een nadeel aan: cadeautjes zijn moeilijk geheim te houden.

zonneglans
Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-07

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:45

Hier hetzelfde als denice. Vanaf dag 1 op de grote hoop. 1 gezamelijke rekening. Grote uitgaven gaan in overleg. Inmiddels 16 jaar en 2 kindere verder en het werkt nog steeds orima4

Cabelona

Berichten: 1703
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:49

Mijn vriend verdient meer dan ik. Dit komt omdat hij al langer werkt en meer ervaring heeft. Wel werken we op eenzelfde niveau, beide in de techniek. Maar wel iets andere branche en andere bedrijven.
Daarnaast verdienen mannen nog steeds meer op dezelfde functie als vrouwen.

Wij betalen 50/50 aan de hypotheek.
We hebben uitgerekend wat we kwijt zijn aan verdere gezamenlijke vaste lasten + wat we willen sparen samen. We zijn erop gekomen dat er daarom 30% van ieders salaris naar de gezamenlijke rekening gaat.
Wat na de hypotheek en gezamenlijke rekening overhoud is voor jezelf. Persoonlijke verzekeringen etc. betalen we zelf (zorg verzekering, auto, etc.).
Mijn vriend legt op deze manier meer in, in de gezamenlijke rekening. Maar hij houdt ook meer over dan ik. Ik kan op deze wijze prima sparen en mijn eigen ding doen. Wanneer alles van één hoop zou gaan zou ik het voelen alsof ik mij voor alles zou moeten verantwoorden en andersom ook. Daar worden wij niet gelukkiger van.
Deze constructie werkt prima voor ons

Tink89
Berichten: 2979
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:50

Wij zijn getrouwd en wonen in mijn koophuis en doen het als volgt:

We storten allebei een bedrag (hetzelfde bedrag) op de gezamenlijke rekening voor boodschappen, cadeautjes, benzine, GWL, televisie enzovoorts. Wat erover blijft gaat naar onze gezamenlijke spaarrekening.

Ik betaal de hypotheek.

We betalen allebei zelf onze mobiele abonnementen, zorgverzekeringen, auto's en alles wat van onszelf is. Dingen die alleen voor de één zijn (of dat nu de nieuwe rijlaarzen van mijn vriend of mijn nieuwe jurkje is) betalen we zelf. Dingen die voor ons samen zijn, betalen we van de gezamenlijke rekening. Indien nodig passen we allebei bij.

En dit werkt voor ons prima. Ik maak me niet druk om die net iets te extravagant dure lunch met een vriendin ofzo en hij kan lekker geld uitgeven aan zijn hobby's zonder dat ik hoef te denken 'Oei, zo veel?'.

Es_ther

Berichten: 18728
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:52

Wij hebben een gezamelijke en nog een prive rekening.
Van de gezamelijke betalen we huur, boodschappen, dagjes uit enzo.
Van de prive rekening koop ik kleren, spullen voor pony enzo. Hij koopt er weer dingen van voor zijn hobby.

Mijn vriend gaat straks zijn eind stage doen en als ie slaagt werken. Dan verdient hij meer dan ik en we hebben afgesproken dat hij dan iets meer aan huur en boodschappen betaalt.

Nu komen we beide goed rond met ruimte om te sparen. Beide bijbaantje en ik heb nu stage waardoor ik ook een extraatje heb.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:54

Ik vind dat als je samen een leven deelt, je financieel ook best kunt delen. Je zorgt toch voor elkaar, je wil het samen goed hebben. Ik vind het dan vreemd als je zo doorschiet in het behouden van je individuele ik, dat de ene helft van de relatie krom moet liggen om ieder dubbeltje en de andere helft een soort suiker-oom/tante mag spelen voor alle extra dingen die je samen doet.

Wij deden het eerst ook zoals jullie. Beiden hetzelfde bedrag op de gezamelijke rekening, en daar de gezamelijke dingen en vaste lasten van doen. Toen verdienden we ook nog ongeveer evenveel. Maar mijn man verdient nu veel meer dan ik op jaarbasis, mede door allemaal extra buitenlandtoelages. Ja hé, als hij in het buitenland werkt heb ik ook extra werk, want ik draai in mijn eentje op voor het huis, de tuin, de dieren ;)

Verder hebben we eigenlijk vooral gezamelijke hobbies, beiden een paard, een motor, samen het huis gekocht, dus dat ligt allemaal wat makkelijker. Alleen wil hij graag een luxe auto rijden, wat die maandelijks kost zou ik er nooit voor over hebben. Ik reed een veel goedkopere auto. Maar als je alle dingen op een hoop gooit, doe/gebruik je de meeste dingen toch samen, dus wij zijn het anders gaan doen. De salarissen storten we nu naar de gezamelijke rekening, en daarvan storten we elke maand naar onze persoonlijke rekening een soort zakgeld wat voor beiden gelijk is. Vakantiegeld houden we ook zelf. Daar doen we dingen van als kleren kopen, extra niet noodzakelijke dingen voor paard/auto/computer, etentjes als we niet samen gaan, les/cursussen die we individueel volgen etc. Het onderhoud van de paarden, de motoren, de auto's, vaste lasten, brandstof, boodschappen, vakanties etc kunnen nu gewoon van de gezamelijke rekening maar ook als we bijvoorbeeld samen naar dezelfde cursusdag gaan vinden we het onzin dat in twee delen van twee rekeningen te betalen. We kunnen zo ook nog genoeg samen sparen voor onverwachte kosten. Dit scheelt zoveel stress en gedoe! En als mijn man eens een keer iets extra's wil voor zijn computer ofzo maar zelf niet genoeg gespaard heeft, maken we heus weleens een uitzondering dat het van de gezamelijke kan, je hoeft daar niet heel star in te zijn. Of je bent creatief met het 'zakgeld', hij maandelijks een beetje meer dan jij. Mogelijkheden genoeg!

Waar het vooral om gaat is dat je het bespreekbaar maakt (dat heeft niks te maken met je handje ophouden) en samen tot een oplossing komt waarbij je je prettig voelt. Als jij je niet prettig voelt bij gedeelde financien, of als dat voor hem oneerlijk voelt, moet je het niet doen. Maar bij ons was het zo dat mijn man zich juist niet prettig voelde bij het feit dat hij een enorm bedrag op zijn spaarrekening had en ik eigenlijk weinig over hield. Terwijl je er wel samen dezelfde levensstijl op na wil houden. Ik ben however absoluut niet financieel van hem afhankelijk. Als ik weer alleen zou komen te staan kan ik mezelf incl hobbies prima overeind houden, maar ik moet dan wel anders gaan wonen etc. Prima toch? Ik vind dat het in een goede relatie echt niet zo hoeft te zijn dat je allemaal dingen moet laten omdat ze niet mogelijk zouden zijn met alleen je eigen inkomen. Maar het moet natuurlijk wel in balans blijven. En die balans bepaal je samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:54

Wij hebben alles gescheiden. Dat betekent dat we allebei een x bedrag op de gezamenlijke rekening storten en allebei een eigen rekening hebben waarvan we onze hobby's etc betalen. Hij verdient meer dan ik, zo'n 800€ bruto. Ik heb hogere lasten omdat ik 2 paarden heb. Dat betekent dat ik minder kan sparen. Maargoed, ik wil nu eenmaal 2 paarden hebben. En ansich zou ik het prima moeten kunnen betalen, als ik niet wekelijks uit eten ga en ga stappen.

We hebben het hier wel eens over gehad en hij wil gerust meer bijdragen aan de vaste lasten. Maar ik wil dat niet. Het komt er wel op neer dat als we uit eten gaan bijvoorbeeld, hij dit vaker betaalt.

Wat meerderen hier ook al zeggen: ik wil niet dat mijn vriend opdraait voor mijn dure hobby.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:57

In het begin stortten we ieder een vast bedrag van €500 op de gezamenlijke rekening voor vaste lasten, en hielden we de rest ieder voor zich voor persoonlijke aankopen en sparen.

Maar intussen zijn we 2 jaar verder en gaan we trouwen, en doen we het omgekeerd. Onze lonen worden op onze gezamenlijke rekening overgemaakt, en nu maken we ieder een vast bedrag over naar onze eigen rekeningen als "zakgeld." De rest blijft op onze gezamenlijke staan.

Nu moet ik wel zeggen dat we beiden even veel verdienen en we ook niet moeilijk doen om eens een privé-aankoop van de gezamenlijke te betalen. Ik betaal ook wel eens zijn kledij met mijn kaart of hij betaalt mijn aankopen met de zijne. We gaan toch trouwen en voor ons is het niet zijn geld en mijn geld, maar gewoon ons geld.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:57

Als ik sommige reacties lees ben ik toch weer zo blij met mijn relatie :o

Ik zou al mijn geld over hebben voor de hobby van mijn vriend (sportvissen) en hij helpt mij financieel met de paarden als ik een onverwachte kostenpost heb of gewoon zomaar eens een leuk dekje of mooie nieuwe paardenjas. Ik heb voor hem weken gespaard (heb t zelf even niet zo ruim) om een hele dure vis gadget te kopen bijvoorbeeld, gewoon zomaar omdat ik hem graag blij zie. En hij betaald nu mee aan een nieuw paard voor mij.

Maar mijn vriend wíl ook niet dat ik meer ga werken want die wil het huishouden pertinent niet doen :')

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:59

Wij doen een percentage van ons loon, elk 50 % naar de gezamenlijke rekening. Zo houden we in verhouding in loon en in werk ong hetzelfde over.
(ik werkte vroeger parttime in een winkel, hij meer dan fulltime in een goed verdienende job, mijn loon was ongeveer zijn 50 % :+ , dus dan hield ik niks over.)
Nu verdienen we ongeveer even veel dus die bedragen zijn kwasi gelijk getrokken.

Van het geld dat we zelf over houden sparen we zelf, betaal ik mijn drie paarden en lessen en clinics, en betaalt hij zijn drift-hobby.

Edit: wij wonen samen, hebben net samen een huis gekocht en beschouwen al ons geld ook van ons samen, echter is het een fijn gevoel om een deel geld van onszelf te hebben en niet te moeten verantwoorden omdat we het zoveelste hebbedingetje kopen. (hoofdstel nummer 5 vind hij een beetje onzinnig, waar ik het zoveelste setje nieuwe veren nogal onzinnig vind.)
onze eigen auto betalen we het onderhoud ook zelf, toen we nog een lening hadden voor die auto"s kwamen die van de gezamenlijke rekening. (onderhoud doen we zelf, ik kies voor een busje om de paarden te kunnen trekken, maar met maar 150 euro wegenbelasting. Hijzelf rijdt een oudere bmw als liefhebber, maar die tikt 600 euro wegenbelasting aan. Die vallen wat ons betreft ook onder hobby. Benzine en verzekering gaan wel van dezelfde pot af (mijn verzekering is duurder, maar hij heeft een auto en een moto).

Leuke dingen, samen uiteten oid doen we gewoon van de gezamenlijke rekening.
Soms betalen we wel eens iets voor elkaar, maar das dan per wijze als cadeautje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:02

Macs schreef:
Anoniem schreef:
Zonnetje en Macs, in een realtie heb je toch dingen voor elkaar over?
Mijn vriend zou absoluut niet willen dat ik mijn paard verkoop, en vind het absoluut niet erg wat meer te betalen omdat hij ook letterlijk 2x zoveel verdient als ik.

Mijn vriend betaald overigens niks aan mijn hobby. Als we uit elkaar gaan kan ik ook prima op mijzelf leven qua kosten en wat ik verdien, incl paard. Het zijn alleen de dingen die we samen doen waar hij vaak meer inlegt dan ik.

Ja. Maar ik zal nooit iets van hem vragen qua geld. Als hij het aanbiedt, prima. Zo niet, ook goed. Het is zijn verdiende geld. Als hij dat aan mij wilt uitgeven, prima. Zo niet, is dat zijn goed recht. En wij staan hier beide helemaal achter en dat is het belangrijkst.
Maar ik zelf zou het niet in mijn hoofd halen om te vragen om een andere verdeling als ik wel een paard voor mezelf op stal heb staan.

Als voorbeeld: ik wilde een auto om o.a. naar mijn verzorgpaard te kunnen komen. Omdat hij hem sporadisch gebruikt heeft hij de helft meebetaald in de aanschaf, alleen komen de maandelijkse kosten voor mij. Hij gooit er benzine in als hij er mee rijdt. Maar de rest is gewoon voor mij. Zou leuk zijn als hij maandelijks mee wilt betalen maar ik snap volledig dat hij dat aan zn eigen hobby wilt uitgeven.
Blijf praten met elkaar en spreek op tijd je gevoelens uit, voordat ze zich opkroppen. Wat voor mening je ook hebt.


Maar dat is het ook, praten, communiceren!
Ik heb zelf aangekaart dat ik in de problemen kwam, en hij kwam zelf met deze oplossing.
Ik zal heb nooit om geld voor mijzelf vragen, al weet ik 100% dat als een nood is (DA bij paard of iets dergelijks) dat hij het zonder twijfel zou geven. Van mijn kant precies zo.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:03

Yasmine schreef:
voor ons is het niet zijn geld en mijn geld, maar gewoon ons geld.


Precies dit! Maar dat is wel iets wat over de jaren groeit, dat hadden wij ook nog niet meteen (ik heb de eerste maanden dat we samenwoonden zelfs mijn eigen huis nog aangehouden, voor de zekerheid :'))

Jolynne

Berichten: 2299
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:05

Ik snap niet waarom je verlangd dat je vriend meer gaat inbrengen, zodat jij meer kunt sparen. Een paard houden is niet goedkoop, maar daar hoef je vriend niet voor te boeten, gezien jij hiervoor kiest. Hier delen we de kosten 50/50, maar spullen voor onszelf en hobby bekostigen we zelf.
Laatst bijgewerkt door Jolynne op 23-03-18 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:06

Wij storten een bedrag naar rato op onze gezamenlijke rekening voor de vaste lasten en betalen ieder onze eigen hobbies. Ik verdien meer, maar geef dus meer uit aan onze vaste lasten en heb ook een duurdere hobbie dus uiteindelijk houden we ongeveer hetzelfde over. Mijn hobbies zijn mijn keuze, dus ik vind het zo een prettige verdeling.

Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:09

Ik snap het niet helemaal :') ik woon nu bijna 3 jaar samen met mijn vriend, we hebben een gezamelijke rekening geopend en daar komen gewoon alle inkomens op binnen, wat van hem is is van mij en andersom ook, wel overleg ik altijd met hem wat ik uitgeef, geen idee waarom maar dat vind ik gewoon netjes :P als we iets willen kopen doen we dat verder ook gewoon er is niks van hem en niks van mij :')

AnnetteFlame

Berichten: 1451
Geregistreerd: 31-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:10

Voordat wij gingen samenwonen hebben we alle vaste lasten in een excel (google drive) bestand gezet.
Hij verdient twee x zoveel als ik
Dus de lasten worden 65/35 procent verdeelt.
Dit komt dus neer op 40% van allebei ons salaris.
En ja hij kan dik sparen en ik niet. Maar dat is toch echt mijn eigen schuld door het hebben van een pony

Maar idd ts als jullie 50/50 doen terwijl jij niet evenveel verdient, zou ik eerst gaan uitzoeken wat de ratio dan wel is en zo dan ook de vaste lasten verdelen. Ik zou zelf niet om financiële hulp voor het paard vragen

Edit: klinkt nu heel koud en afstandelijk maar wij vinden geld niet iets om romantisch over te zijn en als hij duizenden euro's in zijn hobby wil steken hoeft ie geen toestemming te vragen :p
Laatst bijgewerkt door AnnetteFlame op 23-03-18 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lennox

Berichten: 1092
Geregistreerd: 07-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:11

Hier in het begin inderdaad ook naar rato van inkomen de verdeling van de vaste lasten gemaakt. Dat is het eerlijkst. Inmiddels zit alles in een grote pot. Wat van mij is, is van hem en andersom. Maar wij zijn getrouwd en niet meer net samenwonend :).

[edit] paard, andere dieren en hobby's vallen bij ons onder de vaste lasten!

miccamaaike

Berichten: 8686
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:20

Ik zou kijken naar de hoogte van jullie nettoloon (en bij jou dan misschien nog minus je zorgverzekering) en dan naar rato overmaken naar de gezamenlijke rekening. Dan hou je een eerlijke verdeling qua vaste lasten.

Hebben jullie samen een woning gekocht of ben je bij hem ingetrokken? Ik betaalde toen we net samenwoonden de helft van de hypotheekrente, maar betaalde niet mee aan de aflossing van de hypotheek. Zo kwam het bij ons ook wel mooi uit qua verhouding loon / vaste lasten.

Ben wel verbaasd hoe gescheiden mensen hun lonen houden. Jemig het hoeft toch niet allemaal op een weegschaal.

Hier inmiddels alles op een grote hoop. Sinds we samen een huis hebben en een zoon, delen we gewoon fijn alles. Is anders toch ook niet te doen met dingen die aan het huis moeten gebeuren en dingen die we voor onze zoon nodig hebben. Wat een gedoe om dan alles apart te houden.

Frummels

Berichten: 7032
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:24

Onze vaste lasten schelen ook een paar honderd euro: mijn vaste lasten zijn 950 euro hoger dan die van hem :+ Dat zit hem bij mij in mijn auto, VvE, studie, bijrijdpaard, eigen pony en sport. Mijn vriend heeft geen auto en geen rijbewijs, maar als we samen ergens heen gaan betaalt hij de benzine. Verder heeft hij alleen de helft van de vaste lasten van het huis (mijn koopwoning) zijn zorgverzekering en telefoon en that's it. Hij verdient ook een heel stuk meer dan ik (1500 netto meer, hij heeft een eigen bedrijf), maar ik wil absoluut niet dat hij meer betaalt aan het huis. We doen alle vaste woonlasten - dus hypotheek, gas, licht, water, tv, internet en boodschappen - door de helft/om en om. We hebben allebei wel een goed salaris/inkomen.

Als we op vakantie gaan betaalt mijn vriend wel het meeste en uit eten en uitjes met vrienden betaalt hij vrijwel altijd voor mij.
Wij hebben geen gezamenlijke spaarrekening, alleen allebei een eigen. Als er iets voor het huis moet worden aangeschaft, delen we de kosten.

Ik vind het prima zo. :)
Laatst bijgewerkt door Frummels op 23-03-18 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:25

zanakuzies schreef:
Ik snap het niet helemaal :') ik woon nu bijna 3 jaar samen met mijn vriend, we hebben een gezamelijke rekening geopend en daar komen gewoon alle inkomens op binnen, wat van hem is is van mij en andersom ook, wel overleg ik altijd met hem wat ik uitgeef, geen idee waarom maar dat vind ik gewoon netjes :P als we iets willen kopen doen we dat verder ook gewoon er is niks van hem en niks van mij :')


Oh dat zou ik echt vreselijk vinden :o ik zou dan niet die net iets te dure blouse durven kopen.

Uiteraard overleg ik hier echt dure aankopen altijd. Het moet niet zo zijn dat er geen geld is voor belangrijke zaken omdat ik zo graag een nieuw zadel wil.

Maar ik zou niks leuks voor mezelf durven doen als ik alles moet overleggen.

Maar goed das heel persoonlijk en off-topic uiteraard.

_Nancy

Berichten: 14106
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:29

Ik vind het knap hoe veel stellen een (goede) verdeling kunnen maken qua inkomsten en lasten en dus ieder nog een eigen rekening hebben en een gezamenlijke rekening.
Ik kan mij ook wel ergens voorstellen dat dit wenselijk kan zijn in bepaalde situaties.

Hier ligt alles op een hoop, al vrij snel vanaf het begin, maar dat is uiteraard ieder voor zich.
Wij hebben samen een koophuis en een kindje op komst.