Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Goof schreef:Ik begrijp ts ergens wel om eerlijk te zijn. Het verlies van en verdriet om opa is heel intiem. Zo'n samenzijn in de familiekamer voorafgaand aan het afscheid is wat mij betreft echt een hele intiem moment om nog even te delen met directe naasten. Ik begrijp dat een vriendinnetje erbij hoort, maar zou het ook lastig vinden als die daarbij zou zijn omdat zij geen enkel persoonlijk verdriet om de overledene heeft. Zelfde met condoleren.
Aanwezig zijn als steun voor jouw broer; super! Zal je broer heel blij mee zijn en je oma en ouders duidelijk ook.
Citaat:Nou moet ik zeggen dat ik totaal niet van "vreemden" hou en al geirriteerd raakt dat ze 2/3 keer per week hier eet en bijna elke dag hier is, maar dat ter zijde.
Cayenne schreef:Gecondoleerd met het verlies.
Als ik jou was zou ik je energie steken in het afscheid en het steunen van je familie. Jouw broer zal ongetwijfeld steun halen uit de aanwezigheid van zijn vriendin.
Gun hem dat. Andersom had jij dat vast ook gewild.
Citaat:En vooral omdat ze nog zo jong is. Als ze nou wat jaartjes ouder was geweest en opa misschien iets vaker had gezien had ik het al anders geweest. Daarbij heb ik nou niet echt het idee dat de relatie echt serieus is, vooral omdat ze zo jong nog is
Dani schreef:Ik begrijp wel hoe je je voelt, TS. Ik heb me ooit bij een uitvaart boos gemaakt (van binnen hoor, niet naar mensen toe) omdat mensen in 'de verkeerde volgorde' achter de rouwauto aanreden. En omdat er mensen bij de dienst aanwezig waren waarvan ik vond dat ze er niks te zoeken hadden, geen recht op hadden.
Sloeg nergens op natuurlijk. Die volgorde is volstrekt onbelangrijk, en iederéén heeft recht op afscheid. Het was niet aan mij om te bepalen hoe die mensen geraakt werden door dit verlies. Maar ik zocht houvast. Ik wilde dat alles volgens de regels (mijn regels) verliep, dat het klopte, want dan had ik iets om me aan vast te klampen. Boos zijn omdat mensen verkeerd reden was makkelijker dan het intense verdriet om het overlijden van m'n beste vriendinnetje.
Met autismeklachten zal jij dat misschien nog sterker hebben, dat je houvast zoekt. Zou dat het kunnen zijn?
De vriendin van je broer vindt het zelf vast ook een beetje ongemakkelijk. Zij kende opa immers nauwelijks, kent jouw familie ook niet zo goed. Ze vindt het zelf waarschijnlijk ook raar om bij de condoleance te gaan staan. Maar ze doet het toch, voor je broer. Omdat ze om hem geeft en hem graag wil steunen. Ik durf te wedden dat jullie je allebei onprettig voelen over haar aanwezigheid.Net zoals zij tóch komt als steun voor je broer, kan jij je over dit gevoel heenzetten voor je broer. Omdat hij het prettig vindt als zijn vriendin erbij is, zodat zij hem kan troosten. Natuurlijk kunnen jullie als familie dat ook, maar bij rouw kan je nooit genoeg troost hebben denk ik. Je wil al je geliefden om je heen, juist bij een afscheid.
Laat het los. Accepteer dat jij het misschien anders zou regelen, maar dat je er toch niks aan kunt veranderen. Het is eeuwig zonde als jij je straks de hele dienst ergert aan haar en daardoor geen goed/fijn afscheid kunt nemen. Onthoud dat zij het vast ook ongemakkelijk vindt. En dat jullie er met z'n allen zijn om opa een mooie afscheidsgroet te geven en om elkaar in dit verdriet te steunen.
Dani schreef:De vriendin van je broer vindt het zelf vast ook een beetje ongemakkelijk. Zij kende opa immers nauwelijks, kent jouw familie ook niet zo goed. Ze vindt het zelf waarschijnlijk ook raar om bij de condoleance te gaan staan. Maar ze doet het toch, voor je broer. Omdat ze om hem geeft en hem graag wil steunen. Ik durf te wedden dat jullie je allebei onprettig voelen over haar aanwezigheid.Net zoals zij tóch komt als steun voor je broer, kan jij je over dit gevoel heenzetten voor je broer. Omdat hij het prettig vindt als zijn vriendin erbij is, zodat zij hem kan troosten. Natuurlijk kunnen jullie als familie dat ook, maar bij rouw kan je nooit genoeg troost hebben denk ik. Je wil al je geliefden om je heen, juist bij een afscheid.
Laat het los. Accepteer dat jij het misschien anders zou regelen, maar dat je er toch niks aan kunt veranderen. Het is eeuwig zonde als jij je straks de hele dienst ergert aan haar en daardoor geen goed/fijn afscheid kunt nemen. Onthoud dat zij het vast ook ongemakkelijk vindt. En dat jullie er met z'n allen zijn om opa een mooie afscheidsgroet te geven en om elkaar in dit verdriet te steunen.
MairiMacBran schreef:Mijn vader is een maand geleden overleden. Mijn stiefbroer is een half jaar geleden in het buitenland getrouwd met een uit dat land afkomstige vrouw. Ze was koud twee dagen in Nederland(ze moest eerst haar emigratie en inburgeringscursus regelen) toen mijn vader volkomen onverwacht overleed. Ze hebben elkaar alleen bij de aankomst op Schiphol gezien.
Er was geen enkele twijfel over wel of niet op de kaart en natuurlijk was ze gewoon op de crematie en werd ook zij gecondoleerd met het verlies van haar schoonvader. Sterker nog, zelfs mijn vaders ex-vrouw, ze waren al ruim 45 jaar gescheiden, stond op de kaart en was op de crematie.
Omdat mijn moeder dat graag wilde. Omdat mijn vader een hele verwelkomende man was die dat ook fijn had gevonden. Omdat mijn broer haar steun goed kon gebruiken. En zij het ook fijn vond. En daar gaat het om. Bij overlijden, begrafenissen en crematies is er wat mij betreft even geen plek voor je eigen kleinzieligheden, maar gaat het om wat de direct nabestaande, degene uit wiens naam het allemaal geregeld wordt, wil. En in dit geval wil oma dit en is het nu eenmaal zo.
Denigrerende praatjes en (ver)oordelen passen daar niet bij. Focus je op jezelf, op je eigen verwerking. Je hier zo druk over maken dient geen enkel doel.
kleinvosje schreef:Als eerst: gecondoleerd met het verlies van je grootvader.
Verder, en dan hoop ik niet dat ik hard overkom: ik ben van mening dat je wel erg negatief denkt over je broer, zijn vriendin en hun relatie. 'De meid' is nog maar 16, je broer is 20 maar erg naief, ze zijn nog maar 4 maanden samen. Ik zou niet zo blij zijn als mijn familie zo over mij en mijn relatie zou praten/denken.
Zelf was ik ook 16 toen ik verkering kreeg met een toen 23-jarige student. Zijn oma stierf een paar maanden nadat we verkering kregen, en ja, ik stond ook op het kaartje. En nee, ik stond niet in het condoleance-rijtje. Ik heb aangegeven dat ik dat erg moeilijk vond, eerste major sterfgeval in de familie, en het was geen enkel probleem dat ik me daarvoor terug trok.
Die 23-jarige student is trouwens al ruim 24 jaar mijn partner, waarvan 18 jaar als echtgenoot.
Om dit nou onder de noemer autisme weg te schuiven vind ik ver gaan, ok, jij hebt het er moeilijk mee maar is dat dan meteen te relateren aan autisme? Dan kun je alles wel ergens aan toewijzen. Laat het los, het is het in deze emotionele tijd niet waard om je daar zo druk om te maken, stop je energie in het er zijn voor elkaar, net zoals de vriendin van je broer dat zal doen. Zij hoort bij hem, hij hoort bij de familie, hoe lang of hoe kort dat ook is.
Gulpje schreef:kleinvosje schreef:Als eerst: gecondoleerd met het verlies van je grootvader.
Verder, en dan hoop ik niet dat ik hard overkom: ik ben van mening dat je wel erg negatief denkt over je broer, zijn vriendin en hun relatie. 'De meid' is nog maar 16, je broer is 20 maar erg naief, ze zijn nog maar 4 maanden samen. Ik zou niet zo blij zijn als mijn familie zo over mij en mijn relatie zou praten/denken.
Zelf was ik ook 16 toen ik verkering kreeg met een toen 23-jarige student. Zijn oma stierf een paar maanden nadat we verkering kregen, en ja, ik stond ook op het kaartje. En nee, ik stond niet in het condoleance-rijtje. Ik heb aangegeven dat ik dat erg moeilijk vond, eerste major sterfgeval in de familie, en het was geen enkel probleem dat ik me daarvoor terug trok.
Die 23-jarige student is trouwens al ruim 24 jaar mijn partner, waarvan 18 jaar als echtgenoot.
Om dit nou onder de noemer autisme weg te schuiven vind ik ver gaan, ok, jij hebt het er moeilijk mee maar is dat dan meteen te relateren aan autisme? Dan kun je alles wel ergens aan toewijzen. Laat het los, het is het in deze emotionele tijd niet waard om je daar zo druk om te maken, stop je energie in het er zijn voor elkaar, net zoals de vriendin van je broer dat zal doen. Zij hoort bij hem, hij hoort bij de familie, hoe lang of hoe kort dat ook is.
Ik sluit me hier bij aan