nevica schreef:Ja? Dus dan kom ik bij mijn eerdere reactie; als jij (of je familie) niet iemand vermoord (hebt) is er vrij weinig aan de hand toch?

Gevaarlijke aanname om mee te beginnen. Dat weet je dus totaal niet. Dus ik stel mijn vraag: wie van je familie kan je missen? Je moeder? Je vader? Ome teun? Tante Truus? Wie mag er van jou verdacht zijn?
Anomien, ik zeg nergens dat je dan een boosdoener bent, ik zeg dat je ook rekening moet houden met je eigen gevoel en de gevolgen voor je naasten als er een onverwacht resultaat volgt. Wat jij daar zegt is invulling hoe ze het had moeten aanpakken, het kon evengoed dat ze voor haar leven vreesde als dat uitkwam. Weten wij veel. Haar proces moet nog komen maar voor haar familie is dit gewoon ronduit tragisch. Ik heb daar empathie voor.
Storm, mijn punt is dat de straf niet alleen de dader treft maar ook de hele familie. Zeker als er een fikse tijd verstreken is na de feiten. Trouwens, als we van het principe uitgaan dat een dader gestraft moet worden, dan zouden er geen verjaringstermijnen mogen bestaan.
Daarnaast: wat als je niet verwant blijkt met je ouders? Kennis van me heeft na een vage opmerking van een tante wéken rondgelopen met de angst dat haar vader haar vader niet was tot ze een gesprek met haar moeder aandurfde. Zien hoe iemand zijn geloof in afkomst zo helemaal overhoop werd gehaald

... Het beeld dat je van je familie hebt wordt helemaal in de vuilbak gesmeten buiten jouw wil om.
Het lijkt allemaal ver-van-mijn-bed-show tot het je overkomt. Nadenken vooraf kan geen kwaad.