My heritage, ontdek waar je vandaan komt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 18:41

Shiloh schreef:
EvaC schreef:

Ik woon 5 minuten van Enter, het ligt in Twente ;) Vinden Achterhoekers en Tukkers heel belangrijk O:)

Mijn vader komt uit Enter en heeft het zelf altijd altijd over de Achterhoek en dat ie een Tukker is, dus tsja daar doe ik het dan mee. Wat de rest vind kan me een worst wezen. :Y)

Prima. Dan nog klopt het niet. Achterhoek is Gelderland = Achterhoekers, Twente is Overijssel = Tukkers. Enter ligt in Overijssel. Hij is idd een Tukker maar komt niet uit de Achterhoek. Easy peasy

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 18:44

Mijn vriendin, al 45 jaar, weet nog steeds niet wie haar vader is en haar moeder weigert het te zeggen.
Ze is 65 en heb haar ook aangeraden om via haar DNA te gaan zoeken.
Haar moeder komt uit Indonesië en ik heb een vermoeden dat haar vader Moluks is aan haar huid en haar te zien, ook is ze heel anders dan haar zussen en broers.

Ikzelf ben duidelijk een kind van mijn vader, ik mis net zo’n stukje uit mijn oor als hem en ook mijn dochter heeft dat, daar herkende hij haar gelijk aan!

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 18:48

Polar schreef:
Misschien een hele domme vraag, maar hoe kan je aan iemands DNA zien dat hij/zij Nederlands is?
Ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment in iemands DNA ziet of iemand in een warm klimaat leeft of juist koud, maar zo specifiek landen noemen, hoe kan dat?

Ik weet zelf ook niet precies hoe dat werkt eerlijk gezegd. En ik weet ook niet of die data helemaal accuraat is :') Ik geloof dat ze hebben gekeken naar groepen mensen van bepaalde gebieden en hun DNA en op basis daarvan schattingen maken. Maar met zekerheid durf ik dat ook niet te zeggen haha.

Wintu

Re: My heritage, ontdek waar je vandaan komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 18:54

Ik vind het een beetje verwarrend wat je nu helemaal te weten komt met een dna kit. Ik zou zelf graag weten wat voor bloed ik heb zeg maar, maar ben verder niet op zoek naar familieleden en heb ook geen behoefte aan uitgebreid stamboomonderzoek. Maar je krijgt dat er allemaal bij of zo?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 18:56

Joy_Mennings schreef:
Polar schreef:
Misschien een hele domme vraag, maar hoe kan je aan iemands DNA zien dat hij/zij Nederlands is?
Ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment in iemands DNA ziet of iemand in een warm klimaat leeft of juist koud, maar zo specifiek landen noemen, hoe kan dat?

Ik weet zelf ook niet precies hoe dat werkt eerlijk gezegd. En ik weet ook niet of die data helemaal accuraat is :') Ik geloof dat ze hebben gekeken naar groepen mensen van bepaalde gebieden en hun DNA en op basis daarvan schattingen maken. Maar met zekerheid durf ik dat ook niet te zeggen haha.
Ze hebben er vast een logica voor. :j

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:05

chanicha schreef:
Mijn vriendin, al 45 jaar, weet nog steeds niet wie haar vader is en haar moeder weigert het te zeggen.
Haar moeder komt uit Indonesië en ik heb een vermoeden dat haar vader Moluks is aan haar huid en haar te zien, ook is ze heel anders dan haar zussen en broers.

Ikzelf ben duidelijk een kind van mijn vader, ik mis net zo’n stukje uit mijn oor als hem en ook mijn dochter heeft dat, daar herkende hij haar gelijk aan!

Ik had ook een vriendin die dat persé wilde weten. Haar moeder wilde het ook niet vertellen. Tot het haar oom bleek zijn( broer van moeder). De hele familie uit elkaar gespat, moeders is het nooit meer te boven gekomen en vriendin tot de dag van vandaag spijt heeft. Ze wenst dat ze het nooit had gedaan.

Ik snap dat mensen hun afkomst willen weten, al heb ik daar zelf niet zoveel mee. Maar het is niet alleen maar rozengeur en manenschijn. Soms hebben moeders een serieuze reden het niet te willen vertellen. Overweeg het heel goed om zoiets door te zetten er kan een vervelende keerzijde aan zitten.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:14

foxy80 schreef:
nevica schreef:
Ja? Dus dan kom ik bij mijn eerdere reactie; als jij (of je familie) niet iemand vermoord (hebt) is er vrij weinig aan de hand toch? :')

Gevaarlijke aanname om mee te beginnen. Dat weet je dus totaal niet. Dus ik stel mijn vraag: wie van je familie kan je missen? Je moeder? Je vader? Ome teun? Tante Truus? Wie mag er van jou verdacht zijn?

Anomien, ik zeg nergens dat je dan een boosdoener bent, ik zeg dat je ook rekening moet houden met je eigen gevoel en de gevolgen voor je naasten als er een onverwacht resultaat volgt. Wat jij daar zegt is invulling hoe ze het had moeten aanpakken, het kon evengoed dat ze voor haar leven vreesde als dat uitkwam. Weten wij veel. Haar proces moet nog komen maar voor haar familie is dit gewoon ronduit tragisch. Ik heb daar empathie voor.

Storm, mijn punt is dat de straf niet alleen de dader treft maar ook de hele familie. Zeker als er een fikse tijd verstreken is na de feiten. Trouwens, als we van het principe uitgaan dat een dader gestraft moet worden, dan zouden er geen verjaringstermijnen mogen bestaan. :)*

Daarnaast: wat als je niet verwant blijkt met je ouders? Kennis van me heeft na een vage opmerking van een tante wéken rondgelopen met de angst dat haar vader haar vader niet was tot ze een gesprek met haar moeder aandurfde. Zien hoe iemand zijn geloof in afkomst zo helemaal overhoop werd gehaald :( ... Het beeld dat je van je familie hebt wordt helemaal in de vuilbak gesmeten buiten jouw wil om.

Het lijkt allemaal ver-van-mijn-bed-show tot het je overkomt. Nadenken vooraf kan geen kwaad.

Ik houd geen rekening met mensen die om welke reden dan ook betrokken is bij moord of iets anders soortgelijks.

En die tante koos kan ik wel missen als blijkt dat ze in een onderzoek toch degelijk iets te maken heeft met een misdaad. Of mee kan helpen in de puzzel.

Je familie de hand boven het hoofd houden is in mijn ogen altijd verkeerd. Zo stapelen de cold cases zich op. Omdat men zijn broer of tante niet aan wil geven.

Ik gebruikte het woord boosdoener ja. Jij niet. Maar je schetst wel de situatie dat het dus erger is om een situatie te aan te gaan en familie te kwetsen (openbaarheid van een mogelijk delict) omdat je vermoed dat je moeder of dergelijk iets gedaan heeft. En je dan beter niet dna kunt afstaan. Voor de goede vrede: amehoela.
Dat noem ik boosdoener ja. Soortgelijke termen kun je er aan koppelen. Maar niet een positieve in mijn ogen. Empathie zeker niet.

Het zou je maar overkomen? Nou het zou jouw dochter maar zijn die vermoord en verkracht in de bosjes ligt! Dus ja, daar heb ik degelijk over nagedacht.

En bestaan de verjaringstermijn nog wel? Bij ernstige misdrijven niet meer hoor en dat heeft dezelfde reden!!!! Dus verdiep je daar maar in voordat je dat roept. Die wet is al sinds 2016 aangepast. Toch al wel enige jaren. . :)*. :)*
Laatst bijgewerkt door Anomien op 11-12-24 19:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:27

Joy_Mennings schreef:
Polar schreef:

Haplogroepen dus, verschillende etniciteiten hebben verschillende haplo groepen en dus verschillend DNA.

Afbeelding

Bron en meer informatie:
https://nl.geneanet.org/actueel/post/20 ... haplogroep

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:31

Interessant!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:44

Die haplo groepen was ook best interessant bij het onderzoek Marianne Vaatstra omdat ze eerst lang een asielzoeker hebben verdacht.

Bleek uiteindelijk ‘gewoon’ de Hollander om de hoek te zijn. Die tegen de lamp liep door DNA onderzoek. Hij kwam weliswaar zelf. Maar via familie hadden ze hem toch wel gevonden. En terecht!!!
Volgens mij is hij vorig jaar vrijgelaten. Of was het dit jaar? En in zijn geval gold er nog wel verjaring. Maar dat laatste is even uit mijn hoofd.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:24

Pareltjes schreef:
chanicha schreef:

Ik had ook een vriendin die dat persé wilde weten. Haar moeder wilde het ook niet vertellen. Tot het haar oom bleek zijn( broer van moeder). De hele familie uit elkaar gespat, moeders is het nooit meer te boven gekomen en vriendin tot de dag van vandaag spijt heeft. Ze wenst dat ze het nooit had gedaan.

Ik snap dat mensen hun afkomst willen weten, al heb ik daar zelf niet zoveel mee. Maar het is niet alleen maar rozengeur en manenschijn. Soms hebben moeders een serieuze reden het niet te willen vertellen. Overweeg het heel goed om zoiets door te zetten er kan een vervelende keerzijde aan zitten.

Zo’n vermoeden heeft zelf ook al maar ze zit er wel mee.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:37

Pareltjes schreef:
Het gaat niet om bewijs! Dat is voor criminelen…

Het gaat om mijn privacy en die wordt wel degelijk onwettig geschonden door buiten mijn toestemming.

Zolang jij zelf niet aan zoiets meedoet, komen jouw gegevens niet in de databank. Mijn broer doet er niet aan mee, nichten en neven van mij doen er niet aan mee en geen van allen worden in mijn stamboom vermeld.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:39

superpony schreef:
Tja, je kan het van 2 kanten bekijken. Als ik het zelf zou doen, lever ik dus mijn DNA in en dan kan je zeggen dat je familie meesleept. Maar als zij verder niks fout doen en niks op hun geweten hebben, is dat ook geen ramp. En als ze dan wel ergens achter komen bij de familie, hadden zij misschien niet iets fouts moeten doen of daar eerlijk over moeten zijn.

Ik vind zeggen dat het voor mensen een lolletje is, ook echt kort door de bocht. Er wordt nog best veel gelogen en verzwegen en dan is het soms moeilijk voor mensen om familie te vinden. Je weet niet hoe belangrijk dat voor iemand is en wat iemand allemaal al ondernomen heeft om familie te vinden.

Zo denk ik er ook over. Ik wilde iets vergelijkbaar typen, maar bedacht dat ik beter eerst de rest van de reactie kon lezen voordat ik iets dubbel zou melden.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 21:24

Anomien schreef:
Je familie de hand boven het hoofd houden is in mijn ogen altijd verkeerd. Zo stapelen de cold cases zich op. Omdat men zijn broer of tante niet aan wil geven.

Ik gebruikte het woord boosdoener ja. Jij niet. Maar je schetst wel de situatie dat het dus erger is om een situatie te aan te gaan en familie te kwetsen (openbaarheid van een mogelijk delict) omdat je vermoed dat je moeder of dergelijk iets gedaan heeft. En je dan beter niet dna kunt afstaan. Voor de goede vrede: amehoela.
Dat noem ik boosdoener ja. Soortgelijke termen kun je er aan koppelen. Maar niet een positieve in mijn ogen. Empathie zeker niet.

Ik heb het alleen over (ontwetend) DNA afstaan en daardoor een derde ontmaskeren. Niet over iemand de hand boven het hoofd houden (dus als je weet dat er iets loos is)! Gelieve dit niet door elkaar te halen en in mijn mond te leggen. Wat ik schets, is dat als je nergens van weet, je wel eens aardig kan staan kijken welke doos van Pandora er open gaat als je je DNA afstaat! En als je iets vermoedt ivm een crimineel feit (en dat moet van mij heus geen moord wezen), moet je naar de politie gaan ipv zelf detectiefje te spelen via een DNA databank. Het is alleen voer voor discussie waar de grens ligt tussen 'iets raar opmerken' en 'een crimineel feit vermoeden'.

Citaat:
En bestaan de verjaringstermijn nog wel? Bij ernstige misdrijven niet meer hoor en dat heeft dezelfde reden!!!! Dus verdiep je daar maar in voordat je dat roept. Die wet is al sinds 2016 aangepast. Toch al wel enige jaren. . :)*. :)*

Ik woon bij de zuiderburen, wij hebben nog wel verjaringstermijnen :)* :)*

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 21:35

dat kan ik niet ruiken. We zijn op een NL forum waarbij ik dus onterecht de aanname deed dat je Nederlands bent. Mijn fout.

Maar goed België… It is.
ook daar is veel aangepast in de verjaringstermijn.

Ik snap dat Belgen net als vele Nederlanders geen staatsbladen lezen. En ik lees ze enkel voor de technische zaken. Het is nogal droge stof. Dus daarin mijn begrip.

Maar begin jaar is er toch degelijk in een Belgisch staatsblad gepubliceerd dat er wijzigingen zijn omtrent de wet strafprocesrecht en verjaringstermijn. Grondig hervormt zelfs! Juist niet meer van toepassing bij zware delicten, zoals ik heb gelezen.

Ik laat de emoticon met lamp even achterwege… vooral omdat ik deze publicatie ook niet in diepgaand detail heb gelezen. Ik ben immers niet uit België.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:32

Waarbij moord en roofmoord alleen onverjaarbaar zijn als ze als maatschappelijk ontwrichtend worden ervaren (bv terroristische moorden, Bende van Nijvel). Alleen genocide, schendingen mensenrechten en oorlogsmisdaden zijn de facto onverjaarbaar hier.

Dus de verkrachtende moordenaar (of moordende verkrachter, geen idee wat correct is) die jij beschreef gaat hier na 30 jaar niet meer gestraft worden.

Vergis je niet: ik ben niet tegen DNA onderzoek. Verre van. Deze zomer is een bekende van mij vermoord. Was heel confronterend, mijn stiefpa was in alle staten. De dader was weken totaal onbekend. Ik snap de noodzaak voor opheldering bij de nabestaanden. En hij is gepakt door goed speurwerk (DNA hielp wel om verdachte uit te sluiten), maar de hoera stemming stopt dan snel. DNA levert ook geen motief of modus operandi op. Want dader beweert dat hij met een wapen werd aangevallen... En diens familie zit evengoed in zak en as, want hij is getrouwd en heeft kinderen.

Dus ik bekijk het 'ontdek waar je vandaan komt' verhaal nuchter van de andere kant: als het om een verjaarde zaak gaat of een onduidelijke zaak, of de dader is dood, dan sta je daar met je DNA test. Om nog maar te zwijgen als je afstamming op de helling komt te staan. Zo n test lijkt onschuldig maar kan allerlei rare resultaten opleveren. Dat wordt het verleden opeens het heden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:01

Ik heb net even de website bekeken, ik kende het niet. Wel grappig, stamboom ingevuld en gelijk komt een hele kant tevoorschijn. Nu ben ik best wel nieuwsgierig naar de andere kant natuurlijk haha. Helaas is meer info betalend. Ergens is het wel interessant om te weten waar je vanaf stamt.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 00:47

Shenavallie schreef:
Pareltjes schreef:
Het gaat niet om bewijs! Dat is voor criminelen…

Het gaat om mijn privacy en die wordt wel degelijk onwettig geschonden door buiten mijn toestemming.

Zolang jij zelf niet aan zoiets meedoet, komen jouw gegevens niet in de databank. Mijn broer doet er niet aan mee, nichten en neven van mij doen er niet aan mee en geen van allen worden in mijn stamboom vermeld.

Niet waar.

Jij krijgt het niet te zien. Maar zodra ze in de databank gaan speuren naar laat zeggen een moordenaar kunnen ze je hele stamboom maken. Zodra er gegevens uit andere databanken over heen gelegd worden. En dat hoeven geen DNA databanken te zijn. Bijv. er wordt uit 2 ouders 1 kind vermeld, dan wordt er verder gespeurd in bijv. persoons databanken. Daaruit blijkt dat de ouders 4 kinderen hebben. Zo komen ze dan ook bij de 3 anderen uit die zich niet voor de eerste databank hadden aangemeld. Dat is exact wat er nu al gebeurd. Nu gaan we er vooralsnog vanuit dat er slechts in de dna banken wordt gesnuffeld voor een goed doel. Maar kijk eens wat en idiote regimes er rondwaren. Als zij ook bij deze gegevens kunnen komen? Omdat je uit een bepaald gezin, regio, afkomst bent?

Nee sorry ik blijf het een kwalijke bedoeling vinden. Een commerciële DNA databank waarvan niemand exact weet, wie, wat, waar en wanneer inzage heeft of nog krijgt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 01:57

Eens met Pareltjes. Het is niet zo onschuldig als het lijkt.
Het gevaar zit in het kunnen combineren van gegevens voor doeleinden die niet in het belang van jou en vele andere mensen is. Niet alleen enge regimes, maar vooral ook bedrijven.
Je kunt het niet altijd ontlopen, maar je hoeft er ook niet blind aan mee te doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 03:21

Pareltjes schreef:
superpony schreef:
Tja, je kan het van 2 kanten bekijken. Als ik het zelf zou doen, lever ik dus mijn DNA in en dan kan je zeggen dat je familie meesleept. Maar als zij verder niks fout doen en niks op hun geweten hebben, is dat ook geen ramp. En als ze dan wel ergens achter komen bij de familie, hadden zij misschien niet iets fouts moeten doen of daar eerlijk over moeten zijn.

Ik vind zeggen dat het voor mensen een lolletje is, ook echt kort door de bocht. Er wordt nog best veel gelogen en verzwegen en dan is het soms moeilijk voor mensen om familie te vinden. Je weet niet hoe belangrijk dat voor iemand is en wat iemand allemaal al ondernomen heeft om familie te vinden.

Je hebt gelijk het is voor sommige geen lolletje. Maar dat het geen ramp is om ongevraagd in een databank te komen is ook een understatement. Of dat als je niets fout gedaan hebt wat maakt het dan uit? Of dan had je maar niets fout moeten doen… het is allemaal niet ter zake doende. Je wilt niet ongevraagd in een databank waar al je familie en honderden jaren voorvaderen aan je worden gekoppeld. Dat is meer dan bv Facebook van je weet. En zelfs die zijn aan wetgeving gebonden in EU. Door je DNA buiten de EU te versturen waar geen enkele privacy regels zijn, justitie alles mag en kan inzien en iedereen die ervoor diepin de buidel tast moet je gewoon niet willen. Ik tenminste toch niet.maar als mijn zus bv beslist het wel te doen sta ik er ongevraagd toch in…en dat vind ik te belachelijk voor woorden aan dit systeem.

Daarnaast als mijn vader een buiten echtelijk uitstapje blijkt te gemaakt en daar 3 kinderen heeft verwekt zit ik daar ook niet op te wachten dat die ineens aan mijn poort staan te rammelen. Genoeg redenen naast MIJN privacy dit gewoon niet te willen. En dan is het te zot voor woorden dat een ander kan beslissen het toch gewoon te doen…

Maar je hebt het steeds over jezelf en wat jij vindt. Ik heb dus een andere mening.

In de basis ken ik mijn naaste familie en weet zeker dat ik zelf niks op mn kerfstok heb, dus laat ze maar zoeken. Social media net zo. Ik ben niet zo interessant.

En dan moet je vooral op Bokt gaan zitten. Daar zijn het je mede bokkers die als FBI rondspeuren om alles over je te weten te komen. Nou, prima, als je tijd teveel hebt.

Je oordeelt ook wel erg hard of mensen wel of niet moeten of mogen gaan zoeken. Wat jij vindt is voor veel mensen echt totaal niet relevant. En andere mensen willen het vaak wel weten wie hun echte ouders of familie zijn.

Dat het rot kan uitpakken is een risico, maar daar kan degene die zoekt toch echt niks aan doen. Dan geldt dus weer hetzelfde; dan hadden mensen of die fouten niet moeten maken of er eerlijk over moeten zijn. En uiteraard is een kind uit bijv verkrachting krijgen heel gevoelig, maar het is een keus om er niet eerlijk over te zijn. Misschien gaan mensen niet spitten als ze weten dat ze zoiets kunnen tegenkomen.

Maar er zijn heel veel mensen die echt last hebben van het niet weten en wel hun familie willen leren kennen.

En ik ben ook echt geen familie mens, dus mij boeit het ook niet. Ik weet vrij zeker dat mijn ouders mijn ouders zijn, ook omdat er onderzoeken zijn gedaan bij mijn gehandicapte broer en voor mij erfelijkheid is onderzocht.
Maar ondanks dat ik geen interesse heb in familie en verre familie, kan ik me wel verplaatsen in mensen die dat missen en wel willen onderzoeken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 07:27

Ik ben ook benieuwd. Zijn best veel mensen met dezelfde familienaam die wij niet kennen. Mijn grootvader (vader van mijn vader) had geen broers, maar misschien wel neven met dezelfde familienaam.
Ik heb mijn grootvader helaas ook maar kort gekend en herinner me hem eigenlijk bijna niet meer.

We waren al aant zoeken, maar misschien moet ik toch de betalende versie nemen om verder te komen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 09:48

Ik heb de mijne al jaren geleden gedaan bij myheritage en mijne klopt echt volledig met wat ik weet over de afstamming van mijn biologische ouders.

Bij mijn man leek er iets niet te kloppen, maar het klopt bij zijn 2 zussen ook niet dus daar is in de generatie van zijn overgrootmoeder ergens een scheve schaats gereden waarschijnlijk op vakantie in Italie. :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 09:59

Vriendin van mij heeft op deze manier een halfbroer gevonden. Haar vader heeft in z'n pubertijd een meisje op vakantie zwanger gemaakt en dat nooit geweten.

Eind goed al goed, want ze klikken heel goed.

Ik wil het ook wel proberen, ook al is mijn stamboom tot aan de geboorte van Jezus bekend.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:15

De wetenschapper in mij vind zo’n databank wel rete interessant. Hoe gaaf zou het zijn als we daar data overheen zouden leggen als adhd of autisme diagnoses. Of bepaalde genetische aandoeningen waarvan het gen nog niet is ontdekt.

Stop het in een computer, gooi er machine learning overheen en er zou zo ontzettend veel waardevolle informatie uit kunnen komen. Pinpointed van genen en dergelijken.

Maar ja. Privacy en zo. En begrijpelijk hoor. Maar dat gaat dus nooit gebeuren. Maar mijn wetenschappelijke hartje gaat daar wel sneller van kloppen bij het idee alleen al.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:16

foxy80 schreef:
Nevica, dat hoeft niet, ik ben serieus.

En hey, iedereen doet wat 'ie goed acht, maar mijn punt is: denk goed na. Er zitten soms directe gevolgen aan zo 'n test die je niet verwacht. Je kan hier jezelf / je omgeving mee kwetsen.

Naast dat ik dit heel vergezocht vind (hoeveel van je familieleden zijn stiekeme killers denk je?) vind ik ook dat áls dit aan de hand zou zijn, de familie van het slachtoffer deze informatie verdient. :+