Schrijven met mensen in de gevangenis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 13:26

Ik wil wel ff zeggen dat ik het heel tof vind dat er zo leuk gereageerd word op dit topic. Ik was bang voor heel veel negatieve reacties, maar ik vind alle interesse super tof :D

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:27

Vjestagirl schreef:
love_mandy schreef:
Ik twijfel of ik dit ga doen. Wat schrijf je bijvoorbeeld in zo'n eerste brief?
Ik vind het ergens een beetje een eng idee, maar ik denk ook dat het echt iets kan toevoegen voor die mensen maar ook voor mezelf.

Ik heb mezelf voorgesteld. Verteld dat ik huisdieren heb, wat mijn interesses zijn, wat voor werk ik doe. Simpele foto van mezelf erin geplakt zodat ze weten met wie ze praten. 1 A4, met de uitnodiging om vooral vragen te stellen als ze iets willen weten.

Als je het eng vind kun je ook zoeken naar iemand die een lichter vergrijp heeft begaan, iemand die levenslang vast zit of iemand die kleiner is dan jijzelf :P. Ik wil je wel helpen zoeken?

Heel graag! Ik heb al heel even gespeurd en denk ik al iemand gevonden die mij wel aanspreekt. Maar nog iemand die mee wilt kijken en ervaring heeft is altijd welkom!

Dat foto's sturen, doe je dat altijd? En hoe zit het met censuur? Lezen de bewakers de post en krassen ze dingen weg o.i.d (zoals ik wel eens heb gezien op tv) of is dat niet zo?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:31

Natuurlijk staan ze niet ineens voor de deur. Als ze vrij komen mogen ze echt het land niet uit hoor. Die worden eerst nog een tijd in de gaten gehouden door de reclassering.

Ik heb er ook over gedacht, maar ik heb er geen behoefte aan. Ik vind het wel een nobel doel. Ik geloof namelijk dat het gros van de mensen die een zeer ernstig misdrijf begaan een mentale stoornis hebben. Anders doe je zoiets niet. Dus ja, dan verdienen ze een tweede kans en iemand die naar ze luistert.

Als ik de Amerikaanse verhalen hoor ben ik altijd heel blij dat we hier tbs hebben.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 13:33

Ja, alles wordt gelezen voordat ze het krijgen. Daar merk jij overigens niets van, maar het maakt wel dat het belangrijk is om zijn/haar adres & jouw adres zowel op de envelop als op de brief te zetten, zodat als de envelop kwijt raakt de brief nog wel aan kan komen. Veel gevangenissen hebben ook strenge regels en als je dit niet doet heb je kans dat het niet aankomt.

Het wegkrassen van tekst/foto's heb ik nog niet meegemaakt. Als jij geen gekke dingen schrijft, het niet over "gangs" hebt etc. dan valt het allemaal reuze mee. Het is gewoon een beetje logisch nadenken.

Lees voor je schrijft ook dit even door http://www.writeaprisoner.com/point-of-contact.aspx . Hou er rekening mee dat je je brief best op mag leuken met tekeningetjes etc, maar dat je er niets op moet lijmen, geen lintjes etc.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:41

Vjestagirl schreef:
Ja, alles wordt gelezen voordat ze het krijgen. Daar merk jij overigens niets van, maar het maakt wel dat het belangrijk is om zijn/haar adres & jouw adres zowel op de envelop als op de brief te zetten, zodat als de envelop kwijt raakt de brief nog wel aan kan komen. Veel gevangenissen hebben ook strenge regels en als je dit niet doet heb je kans dat het niet aankomt.

Ook als je meerdere velletjes hebt: nummer ze en schrijf naam + inmate nummer op elk velletje. Ze gaan niet altijd even netjes om met de brieven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 13:43

Magrathea schreef:
Vjestagirl schreef:

Ook als je meerdere velletjes hebt: nummer ze en schrijf naam + inmate nummer op elk velletje. Ze gaan niet altijd even netjes om met de brieven.

Klopt :). Als ik meerdere A4's heb dan nummer ik ze, en ik heb in word een header gemaakt waarin ik links zijn naam, nummer en adres heb staan, en rechts mijn adres. Dat staat dus automatisch boven iedere pagina.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:45

Wouw, ik ben ermee begonnen door dit topic. Ik vind het ook een erg mooi initiatief, om deze mensen een lichtpuntje te geven in hun leven. Ik heb voor mijn eigen gevoel iemand gekozen die levenslang zit, en vond het erg heftig om te lezen wat zijn misdaad inhoudt, door verder te googlen. Nul privacy.

In mijn eerste brief heb ik wat verteld over mijn leven en wat vragen gesteld naar wat hij in zijn profiel heeft omschreven. Ik heb bij de criteria aangeklikt dat ik iemand van mijn eigen leeftijd wil, oversees en levenslang. Ik ben erg benieuwd of ik een reactie terug krijg.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 13:48

chantalboes schreef:
Wouw, ik ben ermee begonnen door dit topic. Ik vind het ook een erg mooi initiatief, om deze mensen een lichtpuntje te geven in hun leven. Ik heb voor mijn eigen gevoel iemand gekozen die levenslang zit, en vond het erg heftig om te lezen wat zijn misdaad inhoudt, door verder te googlen. Nul privacy.

In mijn eerste brief heb ik wat verteld over mijn leven en wat vragen gesteld naar wat hij in zijn profiel heeft omschreven. Ik heb bij de criteria aangeklikt dat ik iemand van mijn eigen leeftijd wil, oversees en levenslang. Ik ben erg benieuwd of ik een reactie terug krijg.

Wat onwijs tof :D :D :D :D. Ik ben echt blij dat er door dit topic nog meer mensen post gaan krijgen :D. De Amerikaanse gevangenissen gaan overspoeld worden met Nederlandse paardenmeisjes :P

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:49

Dat zeker. :D

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:50

Zeer interessant topic. Ik twijfel of ik dit ook ga doen. Hoe zit het met de kosten? Moet jij betalen voor de brieven die ze terug sturen?

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:50

Ik heb juist de misdaad van diegene bekeken en het proces, de rechtszaak hoe die gegaan is. puur om wat achtergrond informatie te hebben en het verhaal erbij te weten wat er ongeveer gebeurd moet zijn. Om het daarna ook weer los te laten.. Ik had er een beeld bij en vind het verder niet relevant om een oordeel te vellen, ik wil graag die persoon van nu leren kennen, niet de persoon die op dat moment geflipt was door wat voor omstandigheden ook :)
Laatst bijgewerkt door Achaiah op 17-03-18 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 13:51

E_C schreef:
Zeer interessant topic. Ik twijfel of ik dit ook ga doen. Hoe zit het met de kosten? Moet jij betalen voor de brieven die ze terug sturen?

Nee, zij betalen zelf voor de brieven die ze terug sturen. Daarom is ook niet iedereen bereid om een penpal aan deze kant van de oceaan te hebben: het is wat duurder.

Het enige wat je betaald zijn de kosten voor je eigen brieven.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:51

Er echt bewust ermee gaan schrijven ga ik niet doen.
Maar ik heb op mijn werk vaak contact met veroordeelde criminelen.
Dat gaat van drugsdelicten en geweldplegingen tot massamoordenaars en 'terroristen'.
Ik werk in de 'repat-branche' dus vaak hebben we mensen die een deel deel van hun straf hebben uitgezeten en vroegtijdig worden vrijgelaten wanneer ze opteren voor vrijwillige terugkeer naar hun thuisland. In afwachting van hun terugkeer zijn ze dan bij ons.
Maar ook mensen vanover de hele wereld die bij ons als nieuwkomer toekomen. En niet zelden zijn die net op de vlucht voor justitie in hun thuisland, omdat ze het één en ander op hun kerfstok hebben. Maar dat is dan hier niet noodzakelijk bekend.
Persoonlijk interesseert het mij niet wat iemand gedaan heeft. Normaal gezien ga ik ook niet bewust dossiers opzoeken om iedereen zijn verleden te kennen. Ik probeer iedereen gelijk te benaderen, zonder vooroordelen.
Maar soms kan je enorm verbaasd zijn hoor, als je achterliggende verhalen te horen krijgt. Wat dan helemaal niet past bij het beeld dat je van iemand hebt.
Een hele toffe sociale kerel bijvoorbeeld, vader van een babydochter en een echte familieman. Die dan betrokken bleek bij bomaanslagen met dodelijke slachtoffers in zijn thuisland. (vertelde hij mij zelf)
Of die typische "cokedealertjes" die eigenlijk best wel grappig en toffe mensen zijn soms etc...
Het zijn echt gewoon mensen hoor.
Ergens intrigeert het mij ook wel, het 'waarom' van de dingen. Achterliggende gedachten, sociale en politieke problemen, persoonlijke issues of gewoon de mogelijkheden binnen de maatschappij etc... die ervoor zorgen dat iemand doet wat hij doet.
En ook de vraag wat noodzakelijk is om iemand zover te krijgen dat iemand acties onderneemt die wij onszelf nooit zouden zien doen. Wat als wijzelf in dezelfde situaties zouden zitten? Wat zouden wij doen?
Zoiets kan mij echt bezig houden...
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 17-03-18 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:53

Leuk topic, dit lijkt me erg leuk om te doen. :) Ik heb een hele tijd Postcrossing gedaan, ook erg leuk vind ik, maar daarbij was het altijd eenmalig een kaart naar iemand sturen en had je dus geen echte gesprekken met elkaar.

Het lijkt me vreselijk om in de gevangenis te zitten, uitzichtloos. Ik ga op de site kijken, het lijkt me echt leuk om iemand op die manier een plezier te doen, kan ik meteen mijn Engels een beetje oefenen en brieven schrijven is altijd leuk :D

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:04

Er mooi initiatief! Ik heb er ook geen moeite mee om de personen als mens te zien in plaats van crimineel.
Ik heb na het weekend wat meer tijd om er echt voor te gaan zitten. Tot die tijd lees ik even mee.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:12

Gaaf dat je dit doet zeg! Als ik zie wat een familielid van mij geeft gedaan aan misdaad, hoe kort hij daarvoor in NL heeft vast gezeten (90 dagen) en in Amerika voor datzelfde 10 tot 20 jaar zou hebben gehad, ben ik wel anders naar de 'criminelen' gaan kijken. Ja ze hebben iets gedaan wat niet mag, maar er zit zoveel verschil tussen de ernst er van, maar weinig tussen het aantal jaar wat ze daarvoor vast zitten.

Zelf zal ik het niet snel doen. Ik ben niet zo goed in het schrijven over helemaal niks en dan telkens weer. Maar ik vind het top dat het wordt gedaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:19

Ik denk ook dat de kans wel groot is dat iemand na vrijlating contact komt zoeken.Inderdaad omdat ze mogelijk niemand anders hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:31

De gemiddelde Amerikaan heeft niet eens een paspoort, laat staan iemand in de gevangenis. De gemiddeld vrijgelaten bajesklant heeft geen geld voor een ticket (of een paspoort. Als-ie dat al krijgt, direct uit de nor, en dat denk ik sowieso al niet). Dan is er nog zoiets als een visum. De kans dat zo iemand voor je deur staat is dus uitermate klein.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:36

Als je kijkt hoe moeilijk het is voor andere om Amerika binnen te komen wanneer je een (kleine) misdaad hebt gepleegd, schat ik de kans redelijk klein dat zo iemand dan überhaupt Amerika uit komt. Maar ik weet natuurlijk niet precies hoe het zit met reizen uit Amerika. Daarnaast hebben de meeste mensen daar denk ik ook helemaal geen geld voor.

Maar als je dat eng vind, dan kan je toch zoeken naar iemand die nooit meer uit de gevangenis komt? Dan hoef je in ieder geval niet bang te zien dat diegene bij je op de stoep staat.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:50

Oh eindelijk weer eens een topic over dit onderwerp!

Ik heb toen een hele poos geleden in het andere topic meegelezen en wilde het toen al doen maar toen snapte ik het nog niet zo goed en was ik een stuk jonger.
Ik meen zelfs te herinneren dat er een bokker was die een relatie met iemand had die daar in de gevangenis zat? En dat die man ook toen snel vrij zou komen en ze elkaar op zouden zoeken.

Ik wilde laatst al een nieuw topic hierover starten maar ik durfde niet zo goed :=
Bang voor inderdaad nare reacties maar dat valt me allemaal reuze mee!

Typ jij alle brieven, TS?
Ik ga ook eens een paar profielen opzoeken en schrijven. Ik zou mij zo goed kunnen voorstellen dat een gevangene behoefte aan zoiets zou hebben.

Bedankt dat je dit onderwerp weer leven in hebt geblazen!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:07

Wat interessant TS. Als ik dit zo hoor word ik ook wel heel erg nieuwsgierig, ik ga me ook inlezen.
Als ik hier iemand een klein beetje meer vreugde mee kan geven in een bestaan van opgesloten zitten, 0 privacy en leven met wat voor misdaad je hebt gepleegd lijkt me dat een hele toffe manier om de wereld weer een beetje mooier te maken :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 15:28

Ik typ inderdaad mijn brieven, hoewel ik er na een tijdje weleens een handgeschreven brief tussendoor gooi. Voelt toch wat persoonlijker.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:33

Ik typ mijn brieven ook. Heb vorige week mijn 2e brief verstuurd en er dit keer foto's bij gedaan van mijzelf en van wat shoots.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 16:02

Foto's erbij vinden ze idd ook vaak erg leuk

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:31

Ik moest eerst zeker weten dat ze foto's mogen ontvangen in die gevangenis voordat ik ze zou sturen. Martin zei in zijn eerste brief gelijk dat ze zoveel foto's mogen ontvangen als ze willen dus ik heb er een stuk of 20 gestuurd.