Welke makkelijke planten in huis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:32

Pannekoekplanten! Ze zijn zo leuk en lekker makkelijk. Ik moet ze binnenkort wel een bredere pot geven zag ik laatst.

Ze doen het bij mij erg goed.
Afbeelding
Afbeelding

Sansiveria (?) doen het ook goed dito met cactussen en vetplanten.

Fee_

Re: Welke makkelijke planten in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:46

Wat gaaf dat die van jou bloeit, Magda! Zie je niet vaak.

Ik ben ook fan van de pannenkoek plant/pilea. Ze zijn echt leuk en heel makkelijk!

Deze is vorig jaar begonnen als stekje bij de plant van mijn moeder.
Inmiddels alweer een paar stekjes verder van mijn stekje. Hij staat liever iets droger dan te nat. Dus een keer vergeten is geen ramp. Afbeelding

Daarnaast heb ik ook nog cactus, aloë Vera en nog wat plantjes waar ik de naam niet van weet staan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:12

Ja leuk hè :+: . Ik dacht eerst dat het een ander plantje was daar Google niet heel veel erover vermeld. Mijn andere begint nu ook:

Afbeelding

Terwijl die van mijn moeder al 5 jaar hetzelfde formaat heeft. :=

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:27

Oh, die pannenkoeken zijn leuk!

Ik zou ook niet verder komen dan het advies om mooie kunstplanten te nemen, heb ook geen groene vingers helaas -O-

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:43

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:38

Zo makkelijk is de pannekoekplant. :+
Afbeelding

Had je een keuze kunnen maken ts?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:08

Ik zie dat je uit Alkmaar komt: loop eens bij de Dille en kamille naar binnen. Die hebben mooie sterke plantjes voor binnen en buiten. Verschillende soorten grassula. Krokodillentranen sanseveria's en een heel aantal hippe planten ( de een wat makkelijker te onderhouden dan de ander maar ok . )En vraag daar gerust om hulp. Ook hebben ze veel van die leuke mini plantjes

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:10

ik hebn altijd wel een lidcactus staan...die gaan bij mij altijd erg goed.

Die pannekoekplant is idd erg leuk zeg...zal ik eens naar kijken de volgende keer/

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:22

Ik heb een hoop planten op mijn kleine studentenkamer.. En de avocadoboom is het makkelijkst van allemaal! Wel ook veruit de grootste en hij groeit echt enorm hard. Grote pot, ik doe 1 à 2 keer per week een flesje water erover en als 'ie zijn bladeren heel sneu laat hangen nog een keer extra. Te nat, te droog, hij overleeft alles :D Inmiddels ruim 1.50m hoog en zeker een meter breed.

En dat terwijl mijn Dracaena vrij moeilijk lijkt, die heb ik moeten redden van een verdrinkingsdood terwijl ik helemaal niet veel water gaf... Blijkbaar toch nog te veel.

Sinaasappelboompjes zijn megaleuk, zolang je niet besluit om ze halverwege maart vast binnen te zetten ''want dat kan wel''. Kan niet, hij heeft geen blad meer over := Ben benieuwd of hij het nog gaat doen.

Graslelie (chlorophytum) heb ik er meerdere van, ook veel stekjes. Heel makkelijk, laat zijn bladeren hangen en dan giet je er water bij en komt het helemaal weer goed.

Verder nog wat minipalmen met klimop en cacti, maar dat is allemaal vrij makkelijk ook. Ook aanraders :j

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:28

Sanseveria's en kalanchoës, die doen het hier goed op minimaal water. De Sanseverias leven al 18 jaar, heb ik soms 4 maand geen water gegeven (stonden wel donker toen) en soms ook juist verzopen. Mijn fout in het begin was ze 3 weken vergeten, en daarna een halve oceaan aan water te voeren als goedmakertje. Ik heb inmiddels geleerd ze 3 weken te vergeten en daarna een heel klein scheutje water te geven :D Ook planten als aloë, zamioculcas, ficus en kalanchoe met bloemetjes doen het hier goed op datzelfde recept.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:42

Eerst kon ik ook niet voor planten zorgen. Maar nu heb ik me serieus verdiept in het houden van planten. En ik kwam tot de conclusie dat je ze gewoon zo moet verzorgen en neerzetten zoals ze in het wild zouden staan. }:0

Dus je kan het beste eerst bedenken waar je een plant wilt neerzetten en daar een geschikte plant bij uitkiezen. Dus dat je een schaduwplant kiest voor een schaduwplek en een zonplant voor in de vensterbank op het zuiden zeg maar :+

En zuinig met water! Een cactus bv krijgt in het echt maar een paar druppels per half jaar, dus als je er hier elke week een glas in gooit weet ie niet wat m overkomt en verdrinkt ie. De meeste planten hebben trouwens veel minder water nodig dan je denkt.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:43

Ik heb een hele mooie yucca 3 stammig van 1.80 hoog, erg mooi!
Verder blijven de dracena's ook in leven.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:45

Peperomia’s zijn zeker aan te raden! Ook veel verschillende soorten en makkelijk in onderhoud.

Ik heb deze:

Afbeelding

Ook heel makkelijk te stekken. Ik heb een stekje die een maandje oud was aan mijn moeder gegeven en die heeft hem nu al een aantal weken buiten staan, daar doet ie het ook goed met mooi weer!

Verder ben ik dol op mijn bananenplant (Musa). Die hebben wel veel licht nodig.
Ze worden welliswaar groot, maar zo snel gaat dat niet :P En hij is niet giftig, dus hij staat ook met de pot op de grond, hondje blijft er ook netjes vanaf (behalve die ene keer dat hij een botje in de pot wilde begraven _O- )
Hij staat zelfs naast de hondenmand :)

Afbeelding

Afbeelding

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:36

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit zijn ook makelijke platjes.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:17

Wat is die middelste? Die heb ik hier ook staan denk ik, maar weet niet hoe die heet.

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:39

Welkeer bedoeld je?

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 21:14

Die in de rode potjes, hoe heet die plant?

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 21:28

Orchidee inderdaad, hoe meer je die verwaarloosd hoe beter haha. Die van mij doet het al jaren en krijgt eens in de 4 of 5 weken een plens water en staat voor de rest leuk te zijn in de vensterbank.

De lipstick plant is ook ideaal.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:06

Oeh, topic naar mijn hart dit! <3

Ik heb zelf een gestippelde bladbegonia met roze bloemetjes, die doet het echt heel goed en hoef er weinig aandacht aan te besteden. Mega blij mee! Verder 2 aloe vera's waarvan 1 nu stekjes krijgt. 2 vetplantjes waarvan ik niet weet wat het is.. :') Een harige cactus, een philodendron, een sprietboom waar ik de naam van kwijt ben :').. en verder nog een pannenkoek, kindje-op-moeders-schoot, een flamingoplant en een baby lychee boompje.

Een kindje-op-moeders-schoot is overigens ook echt een hele makkelijke plant!

De Philodendron vind ik maar moeilijk, is ziek geweest dus er zijn een paar bladeren beschadigd, hij groeit wel nog steeds dus ik laat hem maar gewoon zo.. En de Flamingo wilt maar geen bloemen krijgen. Die had hij wel toen ik hem kocht -O-.

Verder lukt het me niet om het pannenkoekje lekker te laten groeien?? Waar kan die het beste staan?

Edit: Ik zal morgen eens foto's maken van mijn kinders.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:21

Mijn pannenkoek groeit echt als kool. Hij staat op de salontafel waar in de middag wel wat zon komt ook. Maar vooral gewoon veel licht.
In de winter zijn veel bladeren gesneuveld, maar hij gaat nu echt goed.
Afbeelding

Misschien heeft hij een te grote pot, dan steekt ie vooral energie in het maken van nieuwe wortels.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 00:02

Hij staat juist in een klein potje! Ik had hem tijdens de winter in de vensterbank staan (op het zuiden, dus wel redelijk wat zon). Toen kreeg ik in de winkel het advies hem juist wat meer uit de zon te halen, dus had ik hem op een plek met veel minder direct zonlicht gezet.. maar nu doet hij het nog niet goed. Hij krijgt wel veel nieuwe blaadjes maar die blijven mega klein. En ik heb hem al bijna 1 jaar en als ik dan zie hoe ze eruit zien bij anderen vraag ik me af wat ik fout doe :').

Ik heb hem nu weer verplaatst naar een plek vlakbij de vensterbank waar hij als het goed is niet de hele dag door direct zonlicht pakt maar wel weer wat meer dan op zijn vorige plekje :+.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 07:25

Ik heb ze in de vensterbank op het westen staan, juist veel licht. Nu met die sterke zon heb ik er wel vloeipapier over heen gelegd omdat ik nog geen mooi plantenscherm heb gevonden.
Verder eens per week water geven en als het goed warm is buiten met een zachte regenbui laat ik ze ook eens een uurtje buiten staan.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 23-05-18 07:42, in het totaal 1 keer bewerkt

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 07:28

Deze in het rode potje daar weet ik de naam niet van.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:23

Afbeelding
Lychee plantje!
Afbeelding
Afbeelding
Ik presteerde het om het kleine plantje om te storen vandaar het hoopje zand :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Pannenkoekje.. niet echt vol blaadjes dus.
Afbeelding
De bruine vlekjes zouden een beschadiging zijn door een schimmel. Weet niet hoe ik er vanaf kom en vind het ook zonde hem weg te gooien -O-
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn dus mijn kinders waarvan eigenlijk vooral die met de beschadigde bladeren moeilijk is :=

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:40

Ik heb Bromelia's in de kamer staan. Ik heb hem netjes 7 maanden in leven gehouden en toen was die bruin.... Kak dacht ik nog bij mijzelf, het ging juist zo goed. Na google aan geslingerd te hebben blijkt dat die dingen maar 6 maand bloeien en dan dood gaan. Dus koop nu gewoon standaard 2x per jaar nieuwe fleurige Bromelia's! Elke week iets water in de koker van de plant en ze doen het goed.