Stel met ruzie in openbaar, hoe reageer jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe reageer jij?

Je negeert het, doet alsof je niks merkt
142 (42%)
Je vraagt ze vriendelijk of ze willen stoppen of weggaan
56 (16%)
Je gaat zelf weg
83 (25%)
Iets anders
50 (15%)

Totaal aantal stemmen: 331

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:06

mja......ik vind het zielig voor die vrouw, die durft er blijkbaar niet tegenin te gaan. Ik zou dan gelijk denken wat die vent nog allemaal meer met die vrouw doet :( Je weet natuurlijk geen achtergrond en wat er thuis allemaal gebeurt bij die mensen.

pmarena

Re: Stel met ruzie in openbaar, hoe reageer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:08

Het zou bij mij van mijn bui afhangen maar als het zo buitensporig ver gaat als je omschrijft, dan is de kans heel klein dat ik zo'n miskwal van een vent niet even zal laten weten dat hij zich als een klootzak gedraagt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:15

Hangt ook wel van de man in kwestie af.
Mijn veiligheid gaat wel voor.
Dus als ik mij niet bedreigd zou voelen, dan zou ik hem zeker aanspreken en haar voor zover het kan beschermen.
Maar als ik het gevoel heb dat ik de man ook niet aan kan, dan zou ik het idd alleen aan een medewerker melden, maar dan wel op een manier dat ik ze een soort van verplicht om in te grijpen omdat ik en andere mensen er last van hebben.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:21

Als het door blijft gaan en zie dat de ander niet durft te reageren zou ik er wat van zeggen.
Tja waarom? Ik ben zelf jarenlang gekleineerd door een partner..
Uiteindelijk moest ik in therapie om weer een beetje voor mezelf te leren opkomen.

Afgelopen zomer zat ik s'nachts een sigaretje op een balkon te roken.
Een stel had ook ruzie en de man wilde de vrouw niet laten gaan en hield haar fietst vast.
Heb toen ook gezegd dat hij haar gewoon moest laten gaan.
Hij richtte zich toen ook naar mij toe, na wat woorden liet hij haar wel gaan.
Vrouw heeft me toen nog bedankt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:22

Er is overigens soms nog een andere manier om dergelijke situaties om te buigen - maar ik zie het mezelf nog niet doen, en dat is iets onverwachts vragen of aanbieden dat op geen enkele manier met de situatie te maken heeft. Vragen of ze weten hoelaat de bus komt, of in welke sauna er wordt opgegoten, of ze ook een pepermuntje willen, zoiets.
Soms kan dat de vaart eruit halen en tegelijkertijd bovendien duidelijk maken 'er zijn mensen om je heen bewust van jullie gedrag.'

Maar ik weet niet of ik het zou kunnen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:34

Naar aanleiding van andere berichten hiervoor: 2 jaar terug was ik met een vriendin op de Landbouwdag in Opmeer. Terwijl we terugliepen naar onze auto, zagen we een (overigens jong) stel dat ook aan het ruzien was en waarbij de man / jongen ook erg duwerig werd naar het meisje.

We hebben dat stel gevolgd en ze in het ook gehouden en later de politie gebeld en uit het zicht van dat stel blijven wachten.

Uiteindelijk het aan de agent overgelaten, die eerst naar ons verhaal geluisterd heeft, het stel heeft gesproken en daarna ons weer op de hoogte heeft gebracht. We waren toen echt wel "bang" voor dat meisje / die vrouw, maar ja.... Hopen dat het heerschap later niet onredelijk is geworden toen ze eenmaal thuis waren

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:48

Als ze nou aan elkaar gewaagd waren zou ik het met een grapje willen doorbreken maar aangezien de dame onderdrukt lijkt te worden zou ik hier melding van maken bij de balie. Bij het zien van naar lichamelijk contact zou ik tussenbeide komen.
Heb dit ook al wel 2 keer gedaan. 1 keer met een jongen die een mes in zijn handen had, tijdens het uitgaan. Achteraf niet zo slim geweest maar de jongen is wel zonder iets te doen weg gegaan.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:52

Nivada schreef:
Ik had het zelfs ook nog gemeld bij de medewerkers / balie ofzo.
Is toch niet normaal?

Dit denk ik.
Helaas ervaring met een boze meneer (andere situatie overigens) en ik zit niet te wachten op een beuk tegen m'n hoofd. :D
Dus ik zou denk ik naar de balie gaan om aan te geven dat er iemand ernstig de rust verstoord..

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:05

Ik blijf expres kijken. Opgetrokken wenkbrauwen en armen over elkaar. Zeg niets! Maar mijn lichaamstaal spreekt voor zich. Bij lichamelijk geweld grijp ik in. Bij een ruzie niet. Dit , omdat het paar hoogstwaarschijnlijk de volgende dag weer gezellig bij elkaar zit. Ken heel veel mensen die jaren getrouwd zijn en al kibbelend, vernederend , scheldend door het leven gaan. Niet mijn ding, maar ze gaan hun gang maar. Ik voel me niet aangesproken in geval van ruzie te "helpen". Zo anders, dan bij een vechtpartij, waarna ik altijd later commentaar krijg van mijn partner (en vroeger mijn zoon), omdat ik dan uit een impuls handel en helemaal niet bekijk of het wel zo verantwoord is...Maar schelden, dat is iets wat je zelf kan en hoort op te lossen.(Ik heb het over volwassenen)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:23

xChanelx schreef:
TS, ik hoop dat je niet leert om dergelijk gedrag te negeren. Door er op in te gaan, laat je merken dat je dat gedrag niet oké vond. Je geeft hiermee een signaal af, zowel naar de man als de vrouw.

Bij fysiek geweld of grof schelden zou ik dat ook zeker doen, dat is nooit acceptabel. Maar ik vind het lastig hoor, je weet ook niet hoe een relatie in elkaar steekt. Er zijn mensen die gelukkig samen zijn waarbij het toch flink knalt soms, wat Ersina ook zegt. Je weet niet eens of die vrouw echt niks durft, of dat ze ongelukkig zit te zwijgen maar hem thuis wél de wind van voren geeft. Denk dat aanstaren of een 'onschuldige' opmerking maken zoals wat Shadow zegt wel goed kan werken. Maar streng of boos aanspreken zou ik niet doen, uit schaamte kunnen mensen juist nog kwader worden en daar help ik niemand mee.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:27

Ik vind het lastig. Mijn hele hulpverlenershart zegt ik zou er wat van zeggen/het proberen om te buigen. Maar ik denk dat ik uiteindelijk alleen iets zou zeggen zoals jij nu hebt gedaan.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:30

Zunzuncito schreef:
Vrouwen zijn gewiekster:" If women ruled the world there would be no wars. Just a bunch of angry countries not talking to each other."
Ha, mooie visie :D

Ik zou persoonlijk denk ik wél op die man af stappen. Als hij dan zo 'stoer' is om in het openbaar iemand af te kraken en omlaag te halen, mag hij dat wat mij betreft ook doen bij iemand gelijk aan hem. Kneus.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:30

En al zou dat de normale gang van zaken zijn binnen een relatie, dan nog hoef je je zo niet te gedragen in het openbaar zodat andere mensen daar aanstoot aan kunnen nemen. Dus ook dat is reden om iets te zeggen,

@ TS: ik vind dat je goed gehandeld hebt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:34

Ben zelf één keer in de sauna geweest, daar waren gescheiden kleedkamers man/ vrouw.

Als er een ruziënd stel binnen zou komen, zou ik de man verzoeken zich naar de mannen kleedkamers te begeven.

Dit gaat natuurlijk niet op als het gezamenlijke kleedkamers zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:38

Fortitude schreef:
Oh ik ben vrij simpel. Wat ik zou doen is omdraaien en in mijn (normaal niet hoorbare) Amsterdamse accent en met blik op standje 'sterf' vragen of ze dit heel normaal vinden. Meestal is dat al wel genoeg.

Pleur nou op, ga lekker ergens staan ruziën waar je medemens geen last van je heeft of dan in ieder geval niet ergens waar mensen voor de rust komen.

Dit, behalve dan het Amsterdamse accent :+ Mijn blik kan ook heel goed doden en die vent moet het wagen om tegen mij te gaan beginnen :n

Laat hem ff normaal doen en anders lekker naar huis gaan

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:44

Zunzuncito schreef:
tita schreef:
...Ruziënde echtparen spreek ik meestal de gene aan die zich laat vernederen kort en krachtig.....

Interessante keuze, waarom degene die zich laat 'vernederen'? En wat zeg je dan? "Zeg, laat je niet zo omlaag halen" op indringende doch niet heel harde toon [omdat er anders twee mensen op de uitgefoeterde llijken te foeteren ipv een]?
Omdat degene die stampij maakt laat merken dat die er in ieder geval geen schaamte voor voelt om in het openbaar zo tekeer te gaan, zou ik daar in ieder geval op inzetten. Net iets te hard vragen of ze het ergens anders kunnen uitvechten en net hard genoeg op dat antwoord reageren dat er anderen komen kijken. Hoe meer mensen hoe meer sociale druk. Er komt vanzelf een kantelpunt, 7 mensen die toekijken is wel een max denk ik.

Ik zit net te bedenken dat ik een safety training heb gevolgd en dat dit een trainingsonwaardig en incorrect antwoord is. Alsnog ge-post-zakt. Je moet de situatie de-escaleren, en daar was zij [in dit geval] al mee bezig. Ik vind haar ook niet zielig ofzo, je kan daar zelf ook anders mee omgaan als anderen zo tegen je tekeer beginnen te gaan. In dit geval liet ze hem eerst emotioneel leeglopen, is ook een strategie.

Kijk ik moet er last van hebben ga niet zomaar op mensen af.
Maar was stel met ruzie en zij stond te huilen ze waren niet omgekleed, en ze had de sleutels in der hand.
Waarop ik zei....ik zou het wel weten met de sleutel in mijn hand.....je hoeft je niet in openbaar laten vernederen.......ze keek...... en liep weg _/-\o_

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 14:55

Ik reageer even kort. Op dit moment even ellendig van de pijn in schouder weer. Heb vluchtjg reactiss gelezen maar blijft niet fijn plakken. Wel een aantql heftige verhalen, waarvan een helaas bekend waarvan ik niet snap waarom een man dit een vrouw aan kan doen.

een vraag wel die me te binnen schoot. Het negeren of weglopen is dat dan ivm niet mijn zaak, niet weten wat te doen, of om een andere reden. Idd de bystander effect wat ik nog steeds niet begrijp. Ik grijp in bij bv ongeval of reanimatie ongeacht wat mensen doen.

Heb al eens een trap in mijn buik te pakken gehad door een achterbuurman om die reden, die was flink hardhandig naar zijn kleine zoontje en die kwam ik tegen met honden uitlaten, hij gooide mijn hond de sloot in en trapte mij vol in mijn buik. Aangifte gedaan en naar ziekenhuis. Op kneuzingen na gelukkig geen schade. Man is midden in de nacht opgepakt daarvoor, ook dit een grote brede kerel

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:15

Ik zou het ook niet kunnen negeren, TS. Eventueel zou ik er een melding bij de receptie van maken, vooral omdat je daarna niet optimaal (meer) kunt genieten van het saunabezoek - of waar het in welke situatie ook zou hebben plaatsgevonden- maar ook omdat je ziet dat er toch een vorm van geestelijk geweld plaatsvindt. Mocht er dan sprake zijn van een escalatie, dan is het personeel tenminste op de hoogte (en kunnen zij het noodnummer bellen als het uit de hand loopt) òf ze kunnen in ieder geval het stel in de gaten houden om escalatie te voorkomen. Het negeren zou in dit geval zéker niet in mijn woordenboek voorkomen: stel je voor dat je zelf in zo'n situatie zit en iedereen om je heen doet of je lucht bent... Vreselijk lijkt me dat!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 16:24

Maar het ligt echt aan de houding en agressie van de man. Ik ben niet snel bang, maar je voelt wel aan of je iets kan zeggen zonder dat het escaleert of niet. Als iemand zo bezig is, lijkt hij me niet voor rede vatbaar en is het heel lastig om iets te zeggen. Dan kan er beter beveiliging komen die de man de sauna gewoon uitzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 16:45

Mijn vriend kwam een tijd geleden snachts met hond uitlaten een stel tegen, zij stapte ruziend uit de auto en hij ook en gaf haar een hele harde klap in haar gezicht. Dus mijn vriend zei er iets van. Toen zei die vent "het is mijn vriendin hoor" (dus??)
Die vrouw liep huilend weg en hij reed verder. En wat denk je, iets verderop stapt ze zo weer bij hem in de auto.. toch vond ik het goed dat hij er wat van had gezegd.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 16:51

Celiien schreef:
Ik zou zelf weggaan, maar wel ter aanvulling even naar de receptie lopen als ik het idee zou hebben dat het uit de hand gaat lopen.

Ik denk dat ik mijn mond niet had kunnen houden maar vind dit een goede oplossing.

Ik zou wel alleen reageren als de ruzie zeer ongelijkwaardige zou zijn. Gaat het over en weer dan zou ik hooguit zeggen joh moet dat hier en verder het laten. Maar gaat het richting verbale mishandeling dan zou ik zeker ingrijpen. Zou haar wellicht proberen te treffen in de dames wc oid om te vragen of ze hulp nodig heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:44

karuna schreef:
Ik reageer even kort. Op dit moment even ellendig van de pijn in schouder weer. Heb vluchtjg reactiss gelezen maar blijft niet fijn plakken. Wel een aantql heftige verhalen, waarvan een helaas bekend waarvan ik niet snap waarom een man dit een vrouw aan kan doen.

een vraag wel die me te binnen schoot. Het negeren of weglopen is dat dan ivm niet mijn zaak, niet weten wat te doen, of om een andere reden. Idd de bystander effect wat ik nog steeds niet begrijp. Ik grijp in bij bv ongeval of reanimatie ongeacht wat mensen doen.

Heb al eens een trap in mijn buik te pakken gehad door een achterbuurman om die reden, die was flink hardhandig naar zijn kleine zoontje en die kwam ik tegen met honden uitlaten, hij gooide mijn hond de sloot in en trapte mij vol in mijn buik. Aangifte gedaan en naar ziekenhuis. Op kneuzingen na gelukkig geen schade. Man is midden in de nacht opgepakt daarvoor, ook dit een grote brede kerel

Ontzettend knap dat je na zo'n ervaring toch gewoon je mond open trekt. Echt respect voor.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:49

Ik heb de vraag niet beantwoord, omdat het voor mij afhangt naargelang de situatie en de omvang van de ruzie.
Bij handgemeen of duidelijk mentale mishandeling spring ik er letterlijk tussen. (Ervaring, geen wilde fantasie)

Bij een ruzie van 'normale mate' negeer ik het of loop weg.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:58

ik denk dat als ik een man of jongen een vrouw hoor afkraken dat hij het bij mij eens even mag proberen, ik zou er echt tussen gesprongen zijn of hij zelf over zijn onzekerheid wilt praten want openbaar ruziën is voor mij een NO GO -O-
dus ik heb op iets anders gedrukt :x

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:34

Negeren, maar mogelijk wel met de opmerking: Wat ben ik blij dat ik geen relatie heb, misschien is scheiden een goede oplossing.
(en dit soort dingen is denk ik ook de reden waarom ik geen relatie heb, en als ik het zo lees ben ik er nog steeds blij om).