Verschillende gelovenovertuigingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:51

Ik ben atheïstisch. Zo ben ik ook opgevoed. Ik snap niet waarom je nog in god zou geloven met zoveel bewijzen voor andere theorieën. (Dit is gewoon mijn mening, niet bedoeld als aanval)

khirshanta

Re: Verschillende gelovenovertuigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:13

Er is geen onomstotelijk bewijs voor of tegen- daarom is het een geloof en geen wetenschap.

Dat je iets niet kunt zien, of meten, wil niet zeggen dat het niet bestaat; of het nu 'alleen' in de beleving van iemand is of niet.

Ik stoor me er vaak aan dat sommige dingen, van de kant van gelovigen en atheïsten, als ultieme waarheid voorgeschoteld worden

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:22

Ik heb geen geloof, mijn moeder is katholiek opgevoed & mijn vader heeft geen geloof meegekregen van huis uit. Mijn moeder gaat ook niet meer naar de kerk. Wij zijn zelf opgevoed met de gedachte er is een god, er is meer dan wij zien kunnen! Maar om te geloven hoef je niet perse zondags naar de kerk.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:49

Ik ben christelijk en geloof in de drie enige God. Ook zo opgevoed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:08

Ik geloof niet in God of welke naam ze ook op het beestje plakken. Ik denk wel dat er meer is dan wij kunnen waarnemen. Mensen die de bijbel als enige waarheid geloven dan betekend het dus dat ze bepaalde wetenschappelijke zaken niet geloven, prima. Ik ben Hervormd en mijn man Katholiek opgevoed , ik heb mij echter uit laten schrijven bij onze gemeente toen ik achttien was, en zolang er in de wereld uit naam van de hogere macht gemoord word/mensen om hun geaardheid worden veroordeeld en nog veel meer zaken die het daglicht echt niet kunnen verdragen zal ik het geloof ook zeker niet weer opzoeken. Ik probeer te leven met normen en waarden zodanig dat ik geen mensen kwets en onze planeet niet naar z'n mallemoer help. Respect voor alles wat leeft is voor mij veel belangrijker dan wel geloof dan ook. Ik snap heel goed dat mensen geloven, waar ik soms om moet lachen is het feit dat wanneer het je goed gaat dat komt omdat je gelooft en gaat het niet zo goed dan is hij in geen velden of wegen te bekennen en heb je het zelf gedaan.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:31

Mijn vader is gelovig opgevoed maar gelooft niet meer (katholiek) en mijn moeder niet, ik dus ook niet echt, heb wel eens een kerkdienst met kerst meegemaakt en geloof ook wel een beetje dat er een soort God is, maar echt zwaar geloven doe ik niet

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:32

bigone schreef:
Ik snap heel goed dat mensen geloven, waar ik soms om moet lachen is het feit dat wanneer het je goed gaat dat komt omdat je gelooft en gaat het niet zo goed dan is hij in geen velden of wegen te bekennen en heb je het zelf gedaan.

...voor de ingewijden in het protestantisme: zondag 1 van de Heidelbergse catechismus. ;)

Daar staat 'dat de mens niet in staat is tot enig goed' (zo stijl calvinistisch ben zelfs ik niet)
'en geneigd tot alle kwaad'.
Tegelijkertijd (zondag 2 of 3) zijn we in Gods hand, dus zo enorm stijl (moeilijk, zwaar en bedreigd) is het nou ook weer niet.

En met enige vertaalslagen (de tekst is niet Godgegeven en zo'n 500 jaar oud) vind ik het nog zinnig ook.

Gekke oude Jantje Calvijn heeft dit leerstuk op latere leeftijd herzien en dat ging in mijn ogen echt mis.

Wat ik er zinnig aan vind: het is oermenselijk om succes hebben toe te schrijven aan je eigen fantastische ego. En accoord 'succes is voor doorzetters', maar er hoort ook een portie geluk bij, toeval en wat al niet.
...dan vind ik het veel zinniger om bij wijze van spreken de armen omhoog te heffen en te denken 'hartelijk dank voor dit mooie cadeau'.
En omgekeerd: het is erg menselijk om falen, tegenslag en ellende aan een ander te wijten. Soms is dat de nuchtere, trieste waarheid - ook dat nog.
Maar om dan te kijken wat je zelf verbeteren kunt is zo stom nog niet.

De herziening ging technisch gesproken over een ander aspect (het al dan niet uitverkoren zijn) - dit kwam er toen op neer 'dat je zelf kon merken of je was uitverkoren: als je makkelijk en spontaan (..jawel...) het goede deed en het jou goed ging, dan was je vast wel uitverkoren.
Tja - het recept voor op de tenen lopen en je in bochten wringen in tot in de kleinste details je bezig te houden met 'dat je het goed wil doen'.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:34

Citaat:
Misschien zou je je eens moeten verdiepen voordat je zulke uitspraken doet, je dit soort mensen vermijd en je je ervoor schaamt 8)7

Ik heb ook al aangegeven dat ik mij er niet in verdiept heb.
Maar wees eerlijk, als je als niet gelovig persoon om je heen kijkt naar wat er de afgelopen jaren gebeurd is (ik ben pas 20, dus kijk niet te ver terug :') ) Dan is dat niet erg positief. Worden alleen hun dan in de media gezet? En de christelijke mensen niet? Mijn eigen negatieve ervaringen met deze mensen spelen uiteraard ook een rol.

theadora99 schreef:
Ik snap de vraag van Dani ergens wel en hoewel misschien niet handig geformuleerd denk ik niet dat het aanvallend bedoeld was. Ik ben namelijk ook best nieuwsgierig, ik heb zelf en in mijn vriendenkring niemand die islamitisch is alleen op mijn stageschool heel veel. Ik ben ook altidj heel nieuwsgierig.

Ik denk ook dat islam veel meer in een kwaad daglicht staat omdat christelijke/overige geloven niet zo groots en negatief in het nieuws komen. Kijk maar naar de KKK, is ook christelijk maar niemand die alle christenen gaat haten om wat zij doen. Dit komt ook veel minder in het nieuws heb ik het idee.

Het was zeker niet aanvallend bedoeld. Je omschrijft eigenlijk precies wat ik bedoel, ik vind het oprecht interessant waarom iemand voor dit geloof kiest, het geloof staat naar mijn idee echt in kwaad daglicht namelijk, heb zelf ook meerdere slechte ervaringen gehad toch met islamitische mensen, maar de positieve verhalen hoor ik nooit, ik ken deze mensen namelijk niet persoonlijk.

Denk dus ook, dat dit juist een mooie kans voor Mies is om aan te geven waarom het wel een mooi geloof kan zijn :j wat maakt voor haar dat ze de keus heeft gemaakt om over te stappen. Als je er mee opgegroeid bent kan ik mij voorstellen dat het mee komt vanuit de opvoeding, maar als je er op latere leeftijd echt voor kiest zie je er dus iets in.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:41

Mijn moeder is katholiek en mijn vader gelooft nergens in. Ik ben ook opgevoed zonder geloof.
Maar was altijd wel heel erg geïnteresseerd in verschillende geloven, toen uiteindelijk mijn man leren kennen en ben toen na een tijdje moslim geworden. Daar ben ik heel blij mee en het geeft me een heel goed en rustig gevoel.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:46

8nnemiek schreef:
Ik ben katholiek opgevoed. Vooral mijn opa en oma waren heel gelovig. Ik zat op een katholieke school, ben gedoopt, communie, vormsel.. maar ik heb zelf nooit echt geloofd in al die verhalen, en ben zelf dus ook niet gelovig.

Dit geld voor mij ook. Ben verder totaal niet gelovig en vind t meeste zelfs onzin. Ben al jaren niet in een kerk geweest.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:50

Ik ben niet gelovig opgevoed, niet gelovig, ook mijn ouders zijn niet gelovig opgevoed. Mijn ene tak grootouders waren zelfs zeer anti-kerk, aan de andere kant was mijn opa gelovig maar mijn oma heeft hem dat al snel uit zijn hoofd gepraat :+ geen gelovige familie dus.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:59

Ik ben katholiek opgevoed. Maar vind het geloof vooral iets voor bange, onzekere mensen die het makkelijk vinden zelf niet te hoeven nadenken. Handig al die regels en geboden, hoef je zelf niks te beslissen.
Ze prediken allemaal naastenliefde, maar alle oorlogen gaan om het geloof, andersdenkenden worden verguist, ongelijkheid mag etc.
Nee, ik bedank vriendelijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:08

Ik ben buitenkerkelijk opgevoed en nog steeds overtuigd buitenkerkelijk. Mijn moeder is van huis uit wel met een geloof opgevoed, maar haar ouders en zijzelf lieten dat al gauw varen. Mijn moeder doet er totaal niets mee en heeft er ook helemaal niets mee. Ik mocht kiezen wat ik wilde, maar vanaf dat ik mij er bewust van ben heb ik nooit iets met kerken en geloven gehad. En hoe ouder ik word, hoe meer afkeer ik er zelfs van krijg. Meerdere pogingen gedaan om het te begrijpen en ook meegeweest naar kerken, als ook luisteren naar de verhalen, maar het staat mij gevoelsmatig zeer tegen. Als ik alleen al een bijbel in een hotel zie liggen of een kruis aan de muur zie hangen, dan moet die subiet uit mijn buurt anders doe ik geen oog dicht. Mijn man verstopt het dan voor me en zorgt er ook voor dat het daarna weer netjes teruggeplaatst wordt.
Ik voel wel een enorme verbondenheid met en een enorm respect voor de natuur (flora en fauna), dus ik zal in mijn vorige leven vast een Kelt/heiden zijn geweest. Dat denk ik vooral omdat als ik in Schotland ben ik mij helemaal thuis voel. Waarom overal een labeltje op moet (Paganist, heks, noem maar op) weet ik niet. Ik zeg altijd: ik ben en ik ben onderdeel van het geheel.

Laat wel duidelijk zijn dat als iemand wel in een god gelooft, dat hij/zij dat helemaal zelf moet weten. Tenslotte geloof je ook voor jezelf en niet voor een ander.

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:14

Ik heb "vroegah" veel Christelijke dingen meegekregen, niet per se vanuit mijn ouders maar wel vanuit hun ouders en vanuit mijn basisschool. Mijn basisschool was zeer Christelijk.
Mijn ouders hebben ons altijd vrij gelaten qua geloof, dit is ook de rede dat wij als enigen niet zijn gedoopt in beide families omdat mijn ouders vinden dat als je doopt je je kind volgens de bijbel moet opvoeden en zij wilden ons die "restrictie" niet opleggen.
Mijn moeder is verder heel spiritueel in de trant van energie. Alles heeft energie en die kan men gebruiken/misbruiken.
Dit is wel een overtuiging waar ik in kan geloven. Maar zoals hierboven al genoemd wordt, vind ik labelen ook een beetje onnodig dus dat doe ik dan ook niet. Mocht je dit wel willen doen dan zou je deze overtuiging kunnen linken met natuurgeloven/paganisme etc.
Daarnaast zeg ik altijd als mensen vragen wat ik geloof of ze de film Avatar(die met de blauwe mannetjes) en Lucy hebben gezien. Avatar legt het eigenlijk heel goed uit hoe alles energie heeft en hoe jouw specifieke keuze ergens anders invloed op kan hebben. Lucy omschrijft heel vaag mijn "leven na de dood" beeld. Ik geloof niet in een hemel/hel/etc. Ik geloof eerder dat je bij je dood een wordt met het grote geheel, "the big conciousness".

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:07

TS, mijn broer ging vroeger naar het flevo festival. Dat is een christelijk popfestival.
Hij heeft daar zijn geloof ‚opgedaan‘, een soort pinkstergemeente geloof ik met heel veel zang en losse sfeer.
Wellicht kun je ook zulke activiteiten bezoeken om met leeftijdsgenoten in gesprek te komen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:19

Ik ben niet gelovig, maar vind religie wel heel interessant :j
Er vallen me twee dingen op in dit topic: geen boeddhisten en hindoeïsten?
En, iemand zegt bekeerd te zijn tot de islam.. Dan volgt gelijk de vraag draag je een hoofddoek? Maar aan een christen wordt niet gevraagd of ze een rok draagt :?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:19

LadyMadonna schreef:
Ik ben niet gelovig, maar vind religie wel heel interessant :j
Er vallen me twee dingen op in dit topic: geen boeddhisten en hindoeïsten?
En, iemand zegt bekeerd te zijn tot de islam.. Dan volgt gelijk de vraag draag je een hoofddoek? Maar aan een christen wordt niet gevraagd of ze een rok draagt :?

Haha maar christenen dragen niet allemaal een rok en islam vrouwen wel toch?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:21

Nee dus....

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:23

Niet? Dat dacht ik serieus altijd :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:26

Ik ben christen. Ooit zo opgevoed, hele tijd weggeweest en zelfs anti alles wat geloof was, maar uiteindelijk toch weer met volle overtuiging zelf voor gekozen.

Ik ben lid van een PKN kerk. Je mag altijd gewoon kerkdiensten bezoeken als je dat wilt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:26

Sizzle schreef:
TS, mijn broer ging vroeger naar het flevo festival. Dat is een christelijk popfestival.
Hij heeft daar zijn geloof ‚opgedaan‘, een soort pinkstergemeente geloof ik met heel veel zang en losse sfeer.
Wellicht kun je ook zulke activiteiten bezoeken om met leeftijdsgenoten in gesprek te komen.

Flevo festival bestaat helaas niet meer, maar nu is er de EO- jongerendag :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:31

O wat jammer.
EO jongerendag ben ik 25 jaar geleden wel eens geweest maar dat sprak me toen niet aan. Maar ja dat is een kwart eeuw geleden _O-

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:32

Eo jongeren dag is wel leuk, alleen na twee keer vond ik het wel genoeg geweest :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:49

Sizzle schreef:
O wat jammer.
EO jongerendag ben ik 25 jaar geleden wel eens geweest maar dat sprak me toen niet aan. Maar ja dat is een kwart eeuw geleden _O-

Het is wel erg veranderd in 25 jaar :+

Janinevv schreef:
Eo jongeren dag is wel leuk, alleen na twee keer vond ik het wel genoeg geweest :+

Oh, ik vind het nog steeds geweldig. Val niet echt meer in de doelgroep maar ik offer me elk jaar op om met een hele club tieners uit ons dorp daarheen te gaan met een bus die we dan huren enzo :P

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:58

Ik ben Christelijk opgevoed. Op een christelijke school gezeten. Zondags naar bijbelclub en later naar een jongeren kerk, ik vond het wel altijd leuk ook op de bijbelclub ging ook met kampen en het waren vooral lieve mensen. Maar rond mijn 16e begon ik niet meer te geloven mij meer met andere dingen bezig te houden en uiteindelijk blijk ik ongelovig. Ik geloof niet in de schepping door God. Ik geloof ook niet in een hemel of een hel.