Meer mensen bezig met 'eerlijke' kleding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Meer mensen bezig met 'eerlijke' kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 21:19

Iemand enig idee hoe het met de duurzaamheid van UV-kleding voor kids zit?
Ik kan daar geen duurzaam merk van vinden, en het is ook allemaal van badpakstof en dat is denk ik per definitie niet echt goed voor het milieu?
Hoe kom je dan toch aan iets wat verantwoord is?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 21:22

Mini rodini heeft goeie badpakken en uv kleding! Dit is gemaakt van gerecycled materiaal.
Ik heb een uv broekje er van en echt top!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 21:25

Oh, heeft Mini Rodini dat ook? Nog helemaal niet gezien :=
Ik vond die van beach bandits ook megatof, maar volgens mij valt dat niet onder duurzaam geproduceerd als ik die site zo zie. Echt jammer, anders ging ik voor de ananassen.
Even bij Mini Rodini kijken dan maar :P

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 22:04

Verantwoorde zwemkleding voor kinderen vind ik ook een lastige. Voor mezelf koop ik zwemkleding van econyl, maar voor kinderen kan ik dat niet zo snel vinden

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 22:08

Ik las ergens dat het heel moeilijk is om duurzame zwemkleding te maken omdat het eigenlijk wel van ‘niet-natuurlijke’ stoffen moet, en dat die stoffen ook heel lastig te recyclen zijn. := Dus vandaar dat het weinig te vinden is.
Maar ja, ik wil vooral het kind wel in UV-kleding op het strand hebben, die felle zon op zo’n teer huidje vind ik echt niks.
Ik zie in de Mini Rodini collectie niet echt iets naar wens...

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 22:14

Zwemkleding van Liewood heeft in ieder geval een Oeko-tex certificaat.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 22:15

Ik wil minder kleding kopen die straks voor altijd ergens bij het vuilnis ligt omdat het niet afbreekt of tijdens het wassen stukjes plastic in het water achterlaat. Dan kom je uit bij plantaardige of dierlijke materialen. Ik heb bijvoorbeeld nog een bontjas liggen van familie waar ik iets moois van wil laten maken. Dat ding is al tientallen jaren oud en nog steeds goed! Dat kan geen enkel kledingstuk in mijn kast evenaren. Van een andere jas heb ik een deken laten maken, scheelt weer stoken :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:08

Pantykous schreef:
Shenavallie schreef:
Dat ben ik helaas niet met je eens, Furrow. Mijn nicht had een tijd geleden een shirtje gekocht bij Primark en een vriendin van haar kwam op bezoek met exact hetzelfde shirt aan. Die vriendin had het bij een duur zaakje verderop in de stad gekocht, als zijnde een duur merk. Ze hebben ze naast elkaar gelegd en behalve het labeltje in de nek was het één op één hetzelfde product - zelfs de details. Het punt was dat mijn nicht er maar een paar Euro voor betaald had en die vriendin bijna 70 Euro.
Mijn moeder werkte vroeger als coupeuse bij een dure kledingzaak en toen was het al zo dat dure kleding uit dezelfde fabriek komt als die van de goedkopere. Het enige verschil: het labeltje.
En dan nog een eigen ervaring: ik koop mijn leggings bij Hema. Daar zat een keer een sticker aan de binnenzijde van een pijp. Ik heb daar een fabrieksnaam op gevonden en ben die gaan opzoeken via Google. Blijkt de fabriek te zijn die niet alleen voor Hema produceert, maar ook voor zaken als Mango en nog wat 'duurdere merken'.

Terug on-topic: Ik koop zelf zelden kleding en laat zo nu en dan wat door mijn moeder maken. Zij koopt de stoffen op de markt. Verder doe ik jaren met mijn kleding, omdat ik er gewoon zuinig op ben en niet elke keer wat anders 'moet' kopen. Als iets nog goed is, hoeft het niet vervangen te worden en als ergens toch een klein gaatje in zit (zoals bijvoorbeeld onlangs toen mijn kat op schoot lag en ineens ergens van schrok. Ze bleef met haar nagel in mijn legging hangen en er zat een gaatje in), dan pak ik naald en draad en niemand die er meer wat van ziet. Kleding die ik niet meer op straat draag, zijn rommelkleren voor klussen of op stal.

Wat een onzin dat alleen het label verschilt, dat is gewoon niet waar. Zeker niet bij duurzame merken.

Dat mag je van mij zeker blijven denken, gelukkig weet ik door de jaren heen hoe het echt zit. Er zijn bepaalde eco-labels die zeggen inderdaad duurzamer te produceren, maar dat is ook niet bij al die labels zo. Als je echt duurzaam wilt, dan zul je bij een couturier moeten kopen of zelf wat moeten gaan maken. Optie 1 is schreeuwend duur, maar wel speciaal voor jou gemaakt. Dan krijg je duurzame materialen en daarbij geen kinder- of uitbuitarbeid. Een andere optie is om tweedehandskleding te kopen. Aanzienlijk goedkoper en je doet dan niet mee aan de weggooimaatschappij. Punt is dat je dan voor het meerendeel de herkomst niet weet.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:15

Jij mag dat van mij ook blijven denken, fijn he.

Het is gelukkig niet zoals jij het brengt. Zelf maken? Is het voor de labels van de stoffen wel zo dan dat het waar is wat ze zeggen over de productieherkomst/omstandigheden?

*edit*
Tweedehands is idd een goede optie, herkomst maakt niet uit want de producent verdient niet meer aan je aankoop. Wat voor materialen en verfstoffen er zijn gebruikt weet je niet, dus wassen zou een issue kunnen zijn.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 23:45

Even een algemene gedachte: we moeten als westerse maatschappij minder gaan consumeren, maar moeten we ons niet vooral focussen op het verbeteren van arbeidsomstandigheden in de fabrieken buiten Europa?

Als wij veel minder kopen, tweedehands kopen, zelf kleding maken, of kleding kopen dat in Europa wordt gemaakt dan zitten er straks arbeiders zonder werk en gaan kledingmerken nog meer de prijzen proberen te drukken (want: verlies) = meer uitbuiting/minder werkgelegenheid. Terwijl die mensen hun inkomen wel hard nodig hebben. Maar het zou al mooi zijn als ze in een veilige omgeving met airco kunnen werken, met schappelijke werktijden en zo'n fijn loon dat ze met hun gezin in 1 huis kunnen wonen en iedereen kunnen onderhouden.

Dus merken die hiervoor strijden zou ik dan eerder kopen ipv zelf kleding gaan maken (tenzij dat je hobby/werk is natuurlijk).

Of snijd ik nu een te groot probleem aan? :Y) Er is natuurlijk nog veel meer over te zeggen.. En minder de aarde vervuilen maar phoe.. de grote oplossing moet nog komen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 23:49

Als er geen vraag naar is, zal het vanzelf veranderen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 00:03

@Art_ofLiving: ik denk eerlijk gezegd dat het niet met zo'n vaart zal lopen. Want er zullen altijd genoeg mensen zijn die niet handig genoeg zijn, geen tijd/geen zin/.... om zelf kleren te maken. Chapeau aan degenen die dat kunnen en willen maar dat is toch niet aan mij besteed bijvoorbeeld :D Als 'wij' dan zouden kiezen voor eerlijke/duurzame kleren, dan kunnen we inderdaad de werkomstandigheden voor mensen in mindere landen verbeteren. Gaan die mensen de luxe hebben die wij hier hebben? Nee, nooit, er gaat altijd verschil zijn. Maar als we kunnen streven naar een wereld waarin iedereen een veilig is, een dak boven zijn hoofd heeft en kan eten dan zijn we al een heel stap verder imo.