Wat moet ik hiermee.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 09:01

lieveli schreef:
Ik vind het bijna angst aanjagen wat je nu doet.

Hoe bedoel je Wat ik nu doe?

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:02

Misschien kun je zeggen, meneer, ik begrijp dat u het niet verkeerd bedoelt, maar dit soort lichamelijk contact is niet toegestaan in ons winkelbeleid. Ik zal wat afstand moeten houden tot u, het is niet persoonlijk bedoeld, maar ik kan daar van hogerhand problemen door krijgen. Zoiets? Eigenlijk is het belachelijk dat je zo onderdanig en ontwijkend gaat doen over zulk grensoverschrijdend gedrag, maar vanuit jouw perspectief snap ik het wel. Alhoewel ik er een lichtelijk #metoo gevoel van krijg. Ik kan me niet voorstellen dat deze meneer dit normaal gedrag vindt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:04

idylle schreef:
lieveli schreef:
Ik vind het bijna angst aanjagen wat je nu doet.

Hoe bedoel je Wat ik nu doe?

Nee joh, dat mensen er zo'n mogelijke terrorist van maken.

En jouw reactie was heel normaal, in onverwachtse en noodsituaties kun je vechten, vluchten of bevriezen. Hij overviel je en je bevroor. Volgende keer ben je beter voorbereid!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 09:05

Shalimar schreef:
Misschien kun je zeggen, meneer, ik begrijp dat u het niet verkeerd bedoelt, maar dit soort lichamelijk contact is niet toegestaan in ons winkelbeleid. Ik zal wat afstand moeten houden tot u, het is niet persoonlijk bedoeld, maar ik kan daar van hogerhand problemen door krijgen. Zoiets? Eigenlijk is het belachelijk dat je zo onderdanig en ontwijkend gaat doen over zulk grensoverschrijdend gedrag, maar vanuit jouw perspectief snap ik het wel. Alhoewel ik er een lichtelijk #metoo gevoel van krijg. Ik kan me niet voorstellen dat deze meneer dit normaal gedrag vindt.

Op deze manier ben ik niet duidelijk. Want dan gooi ik het op winkelbeleid Ik wil dat hij weet dat ík het niet wil, maar op een nette manier..

Privé had ik idd niet zo netjes gereageerd, hem weggeduwd en iets in de trant van vind je dat normaal ofzo gezegd.. maar nu in de winkel weet ik niet hoe ik dit op een nette manier kan zeggen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:07

prugelpiet schreef:
Joh, het is geen terrorist :=

TS: je kan toch gewoon iets zeggen in de trant van "Meneer wilt u dat niet doen, ik vind dat niet fijn"?

Eens.

En mocht hij daar raar op reageren of hou je daar een niet pluis gevoel aan over kan je daar altijd nog actie op ondernemen.

Maar je weet nu alleen een wat rare niet passende reactie van die man.

Wie weet heeft die man wel heel erg tegen het bezoek aan deze winkel opgezien. Heeft hij wel straatvrees ofzo. Is hij opgelucht dat alles goed is verlopen. Had van de dokter te horen gekregen dat hij geen kanker had.
Ja ik verzin maar wat.....

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:08

Sommige mensen zijn nu eenmaal makkelijk met lichamelijk contact en hebben oprecht geen voelsprieten voor het ongemak dat dit voor de ander meeneemt.

Op een vriendelijke manier en op tijd je grens aangeven is hierbij volgens mij de oplossing.
Gaat hij daarna gewoon door met het ongewenste gedrag, dan wordt het een ander verhaal.

Benoem de feiten, benoem je gevoel, benoem je wens en klaar is kees.

Voorbeeld: Voordat u de vorige keer vertrok gaf u mij een knuffel, ik schrok er op dat moment van en vond het niet prettig, zou u mij in het vervolg alleen een hand willen geven?

Je weegt je persoonlijk belang af tegen je zakelijk belang (persoonlijke ruimte vs. Goede verkoop). Dat snap ik ergens best goed hoor. Het is een beetje kansberekening. Ik vind ook dat persoonlijke integriteit altijd voor mag gaan!

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:08

Je kan hem gewoon netjes zeggen dat je er niet van gediend bent om zo aangeraakt te worden.

Mocht hij dat nog "niet begrijpen" zou ik hem wegsturen of laten verwijderen.

Ik snap heel goed dat je een freeze-reactie had, zoiets overdondert ook gewoon. Ik had waarschijnlijk precies hetzelfde gereageerd.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 09:09

lieveli schreef:
Citaat:
Nee joh, dat mensen er zo'n mogelijke terrorist van maken.

En jouw reactie was heel normaal, in onverwachtse en noodsituaties kun je vechten, vluchten of bevriezen. Hij overviel je en je bevroor. Volgende keer ben je beter voorbereid!

Bevroor ik maar.... Ik heb met mn stomme kop mn armen ook om hem heen geslagen *zucht*
En dat terwijl ik normaal gesproken zo duidelijk ben naar iemand, overviel het me nu compleet.... ook omdat hij in het gesprek daarvoor totaal geen toenadering zocht. Het kwam echt uit het niks

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:09

Als hij binnen komt hem een duidelijke afstandelijke hand geven met de opmerking.

Fijn dat u er bent ik hoop dat u vandaag uit mijn persoonlijke zone blijft dus laten we het puur zakelijk houden.

Ik wil u graag helpen buiten mijn comfortzone.

En dan afstand nemen.

Doe je niets wat iemand voor het hoofd stoot en geef je aan dat je niet gediend bent van toenadering op welke manier dan ook.

Mocht hij vragen wat je bedoelt dan hoef je alleen maar te antwoorden dat hij met misschien goede bedoelingen iets te amicaal was de laatste keer en dat je het zakelijk wilt houden.

Zou er niet een te grote issue van maken maar hem wel duidelijk op zijn plek terug zetten.
Dat kan op een nette manier.
Bevalt het hem niet dan weet hij waar de deur is.

Ik heb ooit zo'n amicale chauffeur aan mijn bureau gehad.
De volgende keer dat hij kwam en naar mijn bureau liep heb ik hem vriendelijk verzocht mijn persoonlijke ruimte te respecteren en niet in zijn enthousiasme te dicht bij te komen.
Sinds die tijd bleef hij op een meter afstand en bleef ik hem net zo behandelen als altijd.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:12

idylle schreef:
Bevroor ik maar.... Ik heb met mn stomme kop mn armen ook om hem heen geslagen *zucht*
En dat terwijl ik normaal gesproken zo duidelijk ben naar iemand, overviel het me nu compleet.... ook omdat hij in het gesprek daarvoor totaal geen toenadering zocht. Het kwam echt uit het niks

Dat is ook een soort bevriezen! Ga jezelf niks verwijten hoor.

Was het niet Big Brother Ruud misschien?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:12

Shalimar schreef:

Ik zou het niet van hogerhand laten komen. Stel ze komt die man buiten de winkel tegen dan zou het wel mogen?

Ik vind het begin wel mooi. Meneer ik begrijp dat u het niet verkeerd bedoeld maar ik wil u niet knuffelen. Een hand volstaat.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 09:15

lieveli schreef:
idylle schreef:

Dat is ook een soort bevriezen! Ga jezelf niks verwijten hoor.

Was het niet Big Brother Ruud misschien?

Verwijt dàt stukje mezelf wel. Ik, die normaal gesproken meteen dr verhaal klaar heeft, die als iemand van 1m55 al eens een spierbundel van 1m90 een klap aan zn gezicht heeft verkocht omdat hij niet van me af kon blijven na een waarschuwing... pfff begin er steeds meer de balen van te krijgen....

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:22

dat is vervelend ts.

wellicht is het iets om te zeggen van:
het is goed dat u zo blij word van de service hier. maar ik vind het persoonlijk niet fijn om lichamelijk contact te hebben met onze klanten dus ik zou het fijn vinden als we het bij alleen een handschudden houden.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:22

Je hoeft jezelf echt niks te verwijten. Zo werken onze hersenen: jij weet niet hoe je moet reageren dus neemt de auto-pilot het over en knuffelt terug. Want het patroon bij geknuffeld worden is terugknuffelen. Dat jij daar met je cognitieve (bewuste) brein bezwaar tegen hebt is nog niet verwerkt.

Je bent nu voorbereid en je kunt je ervan bewust zijn dat je dit niet nog eens wil. Je hebt nu veel meer invloed op de situatie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:26

idylle schreef:
Ik wil hem niet voor het hoofd stoten, omdat ik niet zeker weet of hij er iets mee bedoeld of dat hij gewoon zo is en er niks mee bedoeld.

Als hij al 50+ jaar "zo is" dan ben je vast niet de enige die zijn gedrag nogal raar vindt en is hij er ongetwijfeld aan gewend dat zijn acties voor verwarring kunnen zorgen. Hij heeft zelf ook een stuk verantwoordelijkheid voor eigen normaal gedrag in de maatschappij hoor.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 09:38

Koper schreef:
idylle schreef:
Ik wil hem niet voor het hoofd stoten, omdat ik niet zeker weet of hij er iets mee bedoeld of dat hij gewoon zo is en er niks mee bedoeld.

Als hij al 50+ jaar "zo is" dan ben je vast niet de enige die zijn gedrag nogal raar vindt en is hij er ongetwijfeld aan gewend dat zijn acties voor verwarring kunnen zorgen. Hij heeft zelf ook een stuk verantwoordelijkheid voor eigen normaal gedrag in de maatschappij hoor.

Daar zit wat in

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:40

Koper schreef:
idylle schreef:

Of hij heeft beginnende Alzheimer of hersenletsel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:42

mysa schreef:
Of hij heeft beginnende Alzheimer of hersenletsel.

En hoe is dat de verantwoordelijkheid van TS?

Als niemand hem erop wijst dat zijn gedrag ongepast is -en dat is het, hij heeft TS in verlegenheid gebracht- verandert er ook niks.

mysa

Re: Wat moet ik hiermee.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:46

Ik zeg toch niet dat 't haar verantwoordelijkheid is? Ik heb zo iemand gekend, hersenletsel na ongeluk met coma. Grenzen vervagen dan een beetje. Vriendelijk maar beslist reageren is dan het beste. En angst of agressie maken t alleen maar erger.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:55

Deze wildvreemde ging ver over de schreef.

Hij heeft met zijn handen van je af te blijven.
En dan met zijn mond!
Plus doet het zelfs nog een keer.
Plus plaatst de opmerking dat hij jou wenst. Hij maakt het persoonlijk.
Plus hij informeert of je alleen in de winkel staat.
Hij schrok niet van zijn eigen gedrag.
Hij heeft geen sorry gezegd.

Dit alles rechtvaardigt de gedachte het zou wel eens een engerd kunnen wezen die graag vrouwen lastig valt.

Maar hoe het ook zij, men hoort niet ongevraagd en zonder reden aan je te zitten of je te kussen.

Ongelooflijk dat vrouwen hier excuses voor gaan verzinnen of het gaan bagatelliseren.
Dit is een vorm van aanranding.

Jouw reactie Is niet gek, je mag hierdoor overdonderd zijn.
Maar je mag een beetje ook aan je assertiviteit werken, vermoed ik op basis van je reactie achteraf.

Hij mag niet aan je zitten. Je hebt hem in de winkel geholpen, niet zijn leven gered. Er zijn geen geintjes gemaakt die een losse sfeer veroorzaakten. Het was niets meer dan een zakelijk contact. Zijn reactie is buiten proportioneel. Gewoon fout of het nu overdag in een winkel gebeurt of stiekem in het donker of op een druk plein tijdens de jaarwisseling.

Ik had hem de winkel uitgezet en gezegd dat hij niet meer welkom is.
Duidelijk zijn, dit accepteer ik niet. Betrof het mijn medewerker, dan deed ik dat ook.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 10:16

Dat bedoel ik Boras!

Boras schreef:
Deze wildvreemde ging ver over de schreef.

Hij heeft met zijn handen van je af te blijven.
En dan met zijn mond!
Plus doet het zelfs nog een keer.
Plus plaatst de opmerking dat hij jou wenst. Hij maakt het persoonlijk.
Plus hij informeert of je alleen in de winkel staat.
Hij schrok niet van zijn eigen gedrag.
Hij heeft geen sorry gezegd.

Dit alles rechtvaardigt de gedachte het zou wel eens een engerd kunnen wezen die graag vrouwen lastig valt.

Maar hoe het ook zij, men hoort niet ongevraagd en zonder reden aan je te zitten of je te kussen.

Ongelooflijk dat vrouwen hier excuses voor gaan verzinnen of het gaan bagatelliseren.
Dit is een vorm van aanranding.

Jouw reactie Is niet gek, je mag hierdoor overdonderd zijn.
Maar je mag een beetje ook aan je assertiviteit werken, vermoed ik op basis van je reactie achteraf.

Hij mag niet aan je zitten. Je hebt hem in de winkel geholpen, niet zijn leven gered. Er zijn geen geintjes gemaakt die een losse sfeer veroorzaakten. Het was niets meer dan een zakelijk contact. Zijn reactie is buiten proportioneel. Gewoon fout of het nu overdag in een winkel gebeurt of stiekem in het donker of op een druk plein tijdens de jaarwisseling.

Ik had hem de winkel uitgezet en gezegd dat hij niet meer welkom is.
Duidelijk zijn, dit accepteer ik niet. Betrof het mijn medewerker, dan deed ik dat ook.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 10:20

Ben ik echt 1 van de enige die denkt dat meneer er misschien geen kwaad inziet? het was een kus op het voorhoofd, niet vol op je mond
Misschien is dat zijn vorm van uitten dat hij blij is met jouw hulp en ziet hij er geen kwaad in'

Volgende keer duidelijk zeggen dat je hem graag helpt maar niet geknuffeld wilt worden.

Knietje, beveiliging etc gaat nu wel erg ver, zeker als je hem niet zegt dat je dit niet prettig vinden hem "terugknuffelt ( ook al was dat uit schrikreactie)
het is gebeurd, je kan het nu niet terugdraaien, jouw reactie verraste jezelf, Nu ben je voorbereid voor een eventuele andere keer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 10:29

Hilarisch wat een drukte mensen kunnen maken, van een iets te enthousiaste knuffelaar naar aanrander en ziek en gevaarlijk persoon _O-

Als je weer tegenover meneer staat kun je vind ik het beste een stapje extra afstand houden, als je een knuffel aan ziet komen steek je jouw hand uit, strekt jouw arm, pakt zijn hand, schudt zijn hand en zegt heel simpel, met een vriendelijke lach; ik ben niet zo een knuffelaar, dus we houden het gewoon een handdruk hoor meneer.

Dan heb je zeer duidelijk en vriendelijk jouw punt gemaakt en het niet groter of erger gemaakt dan het is. Als meneer daar raar op reageert of alsnog jouw zeer duidelijke grens niet accepteert, dan eens verder kijken.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 10:30

Heb leiding gevende gesproken en die kwam met een hele goede! Als hij het weer wil doen, een stap naar achteren en mijn hand aanbieden met de woorden, we houden het deze x bij een hand meneer, daar voel ik mij comfortabeler bij.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 10:30

Anoniem schreef:
Hilarisch wat een drukte mensen kunnen maken, van een iets te enthousiaste knuffelaar naar aanrander en ziek en gevaarlijk persoon _O-

Als je weer tegenover meneer staat kun je vind ik het beste een stapje extra afstand houden, als je een knuffel aan ziet komen steek je jouw hand uit, strekt jouw arm, pakt zijn hand, schudt zijn hand en zegt heel simpel, met een vriendelijke lach; ik ben niet zo een knuffelaar, dus we houden het gewoon een handdruk hoor meneer.

Dan heb je zeer duidelijk en vriendelijk jouw punt gemaakt en het niet groter of erger gemaakt dan het is. Als meneer daar raar op reageert of alsnog jouw zeer duidelijke grens niet accepteert, dan eens verder kijken.

Ja, dat dus. Thanks voor je input