upendo schreef:Wat maakt dat crisisopvang en begeleid wonen geen optie zijn 'omdat hij het goed doet'?
We hebben hier genoeg jongeren 'die het goed doen' maar vanwege omstandigheden waar zij geen invloed op hebben even niet thuis kunnen zijn. Nogal een stigma..
Dat is meer een vooroordeel over de jeugdzorg dan over de jongeren overigens. Mijn indruk is dat de zorg heeft de neiging om bureaucratisch te zijn, en ook te neigen naar regels, protocollen, afspraken, behandelplannen, ontwikkelingsdoelen. Terwijl veel jongeren van 17 a 18 gewoon zelfstandig op kamers kunnen zonder dat daar zoveel gedoe aan vast zit. (Inclusief bijvoorbeeld de vrijheid om je kamer niet op te ruimen ofzo.)
Mocht ik dat fout zien, dan mijn excuses - in dat geval ben ik heel benieuwd hoe vrij die begeleid-wonen of crisisplaatsingen zijn, of dat echt puur een woonplek is of dat er toch ook veel andere dingen aan vast zitten.

maargoed... ontzettend bedankt allemaal, als ik nog vragen heb oid dan laat ik me horen!!
Huurtoeslag krijg je sowieso pas vanaf 23
vandaag gesproken, gelijk even gevraagd hoe het ervoor staat. Hij gaf aan nog aan het rondkijken te zijn, maar het is voor mij eigenlijk wel duidelijk dat hij de stap gewoon niet kan/durft te nemen, we hebben hulp aangeboden maar hij doet er niks mee en wij kunnen zelf ook niet meer doen als dat we gedaan hebben... mede ook omdat hij 18 is :/. Ik zie het gebeuren dat hij op het allerlaatste moment wat gaat doen en dan is het eigenlijk te laat...