Eerste baan, twijfels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zouden jullie de baan aannemen?

Ja
32 (20%)
Nee
121 (79%)

Totaal aantal stemmen: 153

Goof

Re: Eerste baan, twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:16

Ik vind dit loon zeer laag voor een HBO afgestudeerd persoon en dat in combinatie met de lange reistijd zou voor mij echt een no go zijn.
Ik zou verder zoeken, succes TS!

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:39

Mij lijkt het sowieso al niet fijn om je eerste baan met twijfels te beginnen, daarnaast hik je op tegen een lange reistijd. Zit er haast achter het vinden van een baan?

Zo niet, zou ik denk ik afslaan. Salaris zou, vind ik, niet het ultime doel moeten zijn, maar je mag zeker een streep trekken op wat je te laag vind. Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten afgelopen jaar, maar ik had op hetzelfde moment twee andere aanboden staan. Zal vast niet verbazend zijn dat ik voor een van de andere twee ben gegaan ;).

Voor mij was de functie én de sfeer op het bedrijf het belangrijkste, en op de hand daarvan heb ik voor mijzelf een keuze gemaakt. Ik ben nu drie maanden bezig, waarvan twee fulltime, en heb het super naar m'n zin. Misschien helpt het als je voor jezelf wat dingen opschrijft wat je belangrijk vind? En dan kan je aan de hand daarvan naar her aanbod kijken?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:39

Dees schreef:
Daantj__ schreef:
Hier ben ik Helemaal met Ailill mee eens. Nieuwe werkgever weet niet wat jij verdient en als je al een baan hebt en een andere werkgever wil jou graag hebben dan betalen ze ook die paar 100 meer wel als je gewoon een marktconform salaris vraagt. Dus dan is die achterstand zo weg en voor een nieuwe werkgever is het soms wel interessanter dat je al een baan hebt gehad in de sector dan alleen stage ervaring. Het is dan 1 uur en driekwartier reizen wat ver is. Maar anders zou ik zeggen doen.

8 van de 10 nieuwe werkgevers gaat gewoon vragen wat je nu verdient en gaat het salarisbod daar echt op afstemmen hoor. Ik weet niet waar jullie werken, maar mij overkwam dat al meerdere malen, zowel in profit als in non-profit. Zorg dat je hoog kunt insteken.
Onderhandelen over salarissen/tarieven is een belangrijk deel van mijn werk. Ik vraag echt nooit naar iemands voorgaande salaris, met wat zoekwerk en logisch nadenken kom je al een heel eind. Wél vraag ik wat ze graag zouden willen gaan verdienen, ook dat brengt info met zich mee.

Dus nee, ik deel je ervaring/mening niet.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:43

Tink89 schreef:
Ailill schreef:
Over het algemeen is het zo dat werkgever, na het verstrijken van een evt. proefperiode, het contract niet meer kan ontbinden. Uitzonderingen zoals bijv. faillissement/ontslag op staande voet laat ik buiten beschouwing. Uiteraard tijdens de proefperiode wel.

Werknemer kan voor zover ik weet wel, redelijkerwijs, opzeggen. Kort samengevat: Er kan inderdaad contractueel worden vastgelegd dat een werknemer langer in dienst moet blijven. Echter is dit eerder uitzondering dan regel en sterk gebonden aan diverse eisen. Daarnaast kan het max. 6 maanden duren en ik gok dat dit binnen de branche van TS sowieso niet aan de orde zal zijn.

Ik vraag me echt af waar jij je informatie vandaan haalt, eigenlijk.

Een contract voor bepaalde tijd tussentijds opzeggen zonder tussentijdsopzegbeding, mag gewoon niet. Ook niet als werknemer, tenzij er een reden is om ontslag op staande voet te nemen. Brianless heeft helemaal gelijk :)
O.a. mijn studie, vakinhoudelijke trainingen en bijscholing + natuurlijk inmiddels wat jaren werkervaring binnen HRM.

Zoals ik al zei, vaak is er sprake van een opzegtermijn. Voor werkgever staat deze min om meer vast, werknemer staat vaak wat soepeler. Tuurlijk kun je niet op maandag zeggen dat je dinsdag niet meer komt, echter is het ook zeer zeker niet het geval dat je als werknemer niet, binnen afzienbare tijd, weg kunt.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:53

verootjoo schreef:
maaaikkee schreef:
Nu ga je dan ook wel maar 32 uur werken en geen 40 uur zoals je klasgenoten. Dat betekend al gauw dat zij in een maand een werkweek van jou meer werken (4x8=32 verschil tussen jou en hun).

Als je dus jou geboden salaris omrekent naar een fulltime salaris zou jij in deze functie dus rond de 2260 fulltime in de maand verdienen wat niet heel veel verschilt met de salarissen van je oude klasgenoten.

Je reiskosten is sowieso al onbelast dus daar betaal je geen belasting over, misschien kan je wel nog wat meer reiskosten vragen?

Het is wel altijd makkelijker om vanuit een werkende functie verder te gaan solliciteren. :)

Nee hoor, die €1830 is obv 40uur staat in de OP.

Ik zie het inderdaad! Foutje verkeerd gelezen. Dan valt het salaris inderdaad wel erg laag uit.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:14

Aillil, puur omdat jouw ervaring anders is, wil niet zeggen dat je dan de enige juiste ervaring hebt, he?

Wellicht is het ook wel handiger als je voortaan wel gaat vragen naar het vorige loonstrookje :) kan je je werkgever misschien nog een hoop kosten besparen ook.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:31

Dees schreef:
Aillil, puur omdat jouw ervaring anders is, wil niet zeggen dat je dan de enige juiste ervaring hebt, he?

Wellicht is het ook wel handiger als je voortaan wel gaat vragen naar het vorige loonstrookje :) kan je je werkgever misschien nog een hoop kosten besparen ook.
Klopt, ben ik met je eens. Al hoor ik op vrijwel dagelijkse basis verhalen waar dit aan bod komt en echt ik hoor het zelden tot nooit dat een werkgever om een loonstrookje vraagt.

Weten wat iemand hiervoor, ongeveer, verdiende is prima te achterhalen zonder loonstrookje. Nu werk ik in in een sector zonder echt een CAO te hebben en een vrij nieuwe tak, daar werkt het net even anders. Meer gangbare sectoren hebben vaak een CAO, daar heb ik dan dus ook geen loonstrookje nodig.

Ten slotte, vaak komt het gedurende het gesprek sowieso wel ter sprake.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:35

Ik denk je je vooral moet afvragen of het jobaanbod groter is dan het aantal kandidaten of omgekeerd.

Als er ruime werkmogelijkheid is in de sector,met tal van vacatures,dan kan je het afslaan.
Als het knokken is voor een werkplek,met niet veel vacatures en zat kandidaten,dan zou ik het aannemen,want werkervaring is heel wat op een cv.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 16:19

Voor wie het nog interessant vindt om te weten:
Ik ben gister op tweede gesprek geweest bij de gemeente Amersfoort en ik ben aangenomen als 'Adviseur stad en ontwikkeling'! Ik krijg nog een arbeidsvoorwaarden gesprek maar ik weet iig dat ik in schaal 10 (€2795-€4225 bij een werkweek van 36 uur) val, en daarnaast nog een individueel keuzebudget krijg van 16,8%. Het is een super uitdagende functie die heel goed bij mij pas en waar ik heel veel kan leren. Daarnaast heb ik nu al gesprekken gehad met acht verschillende collega's en dat voelde allemaal heel fijn en goed!

Ik ben heel blij dat ik niet de eerste beste baan heb aangenomen. In de tussentijd heb ik nog bij drie andere bedrijven een gesprek gehad, waarvan Amersfoort er dus een was. Bij het gesprek bij een ander bureau voelde ik me niet thuis, daar ben ik ook niet uitgenodigd op tweede gesprek. Bij weer een ander bureau had ik ook een heel fijn gevoel en mocht ik ook op tweede gesprek komen, maar ik heb voor Amersfoort gekozen :j

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:22

Gefeliciteerd

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 18:56

Gefeliciteerd. Dat is een goede baan, ook voor mensen met wel veel werkervaring.
Zet hem op daar in Amersfoort!

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 12:43

Dank je wel Esje en Dees! Het is zeker een hele mooie baan! Ik ben er ook heel blij mee en vind het een hele leuke, mooie uitdaging waarin ik veel van mezelf kwijt kan en mijn passie kan uiten. Ik ga mijn best doen! ^)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 13:27

Wat leuk! Gefeliciteerd :D

Amersfoort is een leuke stad! Ga je daar wonen? :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 13:28

Wat leuk joh!
Is het toch goed geweest om je gevoel te volgen hierin.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:00

Gefeliciteerd Amy! Ik ben het helemaal met je eens dat het geboden salaris veel te laag was. Gemeentes zijn vanwege de vergrijzing van hun personeelsbestand naarstig op zoek naar jonge mensen en zijn bereid daar ook in te investeren. Heel veel plezier en succes in Amersfoort!

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:04

Gefeliciteerd!

Ik ben vanaf eind januari bij een gemeente gaan werken, helaas wel wat loonschalen lager hahah (loonschaal 6), maar inderdaad die IKB maakt ook wel dat je een leuk extra potje hebt!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:07

Gefeliciteerd met je baan. Je mag je in je handjes knijpen, want dat is een hoog startsalaris voor een landschapsontwerper (ik ken er nogal veel).
Amersfoort is een heel leuke organisatie, dus je gaat het er vast naar je zin krijgen.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 14:13

Oh ik zie nu pas die Calimero smiley :') Dat was niet de bedoeling haha!

Bedankt Danielle, Sassy, Niqui, Danielle en Manzano!

Ik ben inderdaad heel erg blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd. Later op de website van dat bedrijf zag ik nog dat er daar nog meer mensen vertrokken waren en ze nu dus nog 4 extra vacatures open hadden staan. Dat zegt denk ik ook wel iets :x

In principe wil ik in Den Bosch blijven wonen, het is een uur en 10 minuten van deur tot deur. Een vriendin van mij werkt ook in Amersfoort (Bij Arcadis als landschapsontwerper) dus zouden we gezellig samen kunnen reizen. Daarnaast heb ik nu een kamer voor €300, daar ga ik natuurlijk nooit voor kunnen verhuizen. Ik wil ook geen groot huis, waar ik zo veel huur voor moet betalen, maar dat is een ander puntje. Mocht zich er een mooie kans voordoen, sta ik er zeker voor open om te verhuizen :).

Het klopt helemaal wat je zegt Niqui, ik ben straks veruit de jongste. Gemiddelde leeftijd van het team ligt zeker wel op een jaar of 50, en de jongste nu is 40. Ik ben 23, dus dat scheelt nogal :')

Jij ook nog gefeliciteerd Danielle! Als wat werk je bij de gemeente?

En Manzano, ik weet het inderdaad. Klasgenootjes van mij verdienen tussen de rond de €2.400, dus daar zit ik echt flink boven. Gelukkig doe ik het niet alleen voor het loon, secundaire voorwaarden zijn voor mij zeker zo belangrijk!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:14

Zolang je gevoel maar goed is, dat is het belangrijkste.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:17

Wat een prachtige 1e echte baan! Gefeliciteerd. Gelijk beginnen in schaal 10 is echt super netjes. Veel (werk) plezier!

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 14:18

Klopt helemaal! En dat is hier absoluut. Gelukkig ken ik mezelf heel goed, en weet ik ook echt wat wel en niet bij mij past. Ik heb er dus ook onwijs veel zin in!

Bedankt Miccamaaike!

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:48

Ik werk in het noorden van het land bij de Administratie & Belastingen bij de crediteurenadministratie.
Moet wel echt wennen aan de gemeenten als zijnde het werktempo etc.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 15:23

Oh dat is inderdaad een hele andere functie dan mij Danielle! Hopelijk heb je het naar je zin! Ik heb op het mbo Assistent Accountant/Bedrijfsadministratie gestudeerd, maar het was niet mijn ding.
En het werktempo, negatief of juist positief?

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:28

nou voor dat geld wil ik wel leuke baan. geld zegt niet altijd wat he. verdien liever iets minder en leuke omgeving dan veel geld en geen leuke werkplek. je kan ook altijd nog verder zoeken ;)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 17:36

Ga je als 'adviseur stad en ontwikkeling' je wel bezighouden met ontwerpen of zijn het vooral ander soort werkzaamheden? :)