Rijschool maakt een fout en laat mij betalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:58

Naar een examen toerijden en weer naar huis is twee lessen?? Heel vreemd, nog nooit van gehoord.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 18:03

bigone schreef:
Naar een examen toerijden en weer naar huis is twee lessen?? Heel vreemd, nog nooit van gehoord.

Bij ons is het meestal een les en een examen wat berekend wordt. Leerling moet om 8 uur afrijden en wordt dan om 7 uur opgehaald. Maar er zijn ook rijscholen die de tijd van het examen als lesuur tellen. Op dat tijdstip had er, theoretisch gezien, ook een andere leerling kunnen lessen. De instructeur is hoe dan ook die tijd kwijt, ook al geeft hij dan geen les. En daar is ook wat voor te zeggen natuurlijk.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 18:06

bigone schreef:

Oh, ja dat schreef de ts ook nog! Nee, nooit van gehoord. Ik haal mijn leerlingen op, ze rijden zelf heen en we maken nog even een klein rondje zodat ze lekker in de auto zitten en dan naar het cbr. Meestal duurt dat een half uur. En dat zit gewoon bij het examen in. Terug rijdt ik zelf altijd, zodat ze even bij kunnen komen: of de uitslag nou goed of fout was, even bijkomen is altijd prettig. Dan kunnen we ook nog even napraten in de auto. Zit ook bij het examen in.

Of de leerling moet al een uur les willen hebben van te viren, maar dat raadt ik zelf af.. als je al zenuwachtig bent is al je concentratie op na dat uur en dan komt het examen nog. Half uurtje inrijden is fijner.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 18:08

Zelf in een soortgelijke situatie gezeten. De avond voordat ik moest afrijden brak ik m'n enkel. Mijn moeder heeft s' morgens heel vroeg de rijschool gebeld om het examen af te zeggen. De rijschool is vervolgens vergeten dit door te geven aan het CBR! Ik kreeg de rekening van het CBR voor het missen van het examen. In het begin deed de rijschool erg moeilijk...Totdat mijn moeder aangaf dat haar mobiel leeg was en ze bereikbaar was op telefoonnummer huppeldepup van advocaten kantoor Xxx. Het was ineens heel snel opgelost en ik heb het examen vergoed gekregen.

Heb jij geen familielid bij een advocatenkantoor werken?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 18:10

lilopippa schreef:
Het is bij mij puur dat ik zenuwachtig word van de 'druk' van een examinator die naast mij zit. Tijdens de lessen heb ik nergens last van maar als ik af moet rijden ga ik ontzettend trillen waardoor ik de bediening niet meer goed onder controle heb en ga ik aan alles twijfelen. Het verkeer heeft verder geen invloed op mij, het is puur de stress van een examinator.

Neem een beta blokker.
Daar blijf je normaal rustig bij, zonder dat je in slaap valt.

Maar wel eerst eens uitproberen :D .

zorro

Re: Rijschool maakt een fout en laat mij betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 18:11

Betablokker is idd een goed idee. Even langs de huisarts, die kan je iets passends voorschrijven. En idd wel even testen van te voren.

lilopippa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 18:21

@zorro
Bedankt voor je informatie. Ik snap dat elke rijschool het anders doet en dat ze er inderdaad wel geld aan moeten verdienen. Ik moet zelf heen rijden naar mijn examen en werd terug gereden. Dat ik die 2 lessen zelf zou moeten betalen zou ik helemaal prima vinden.

@mvdende
Helaas geen familie met een advocatenkantoor! Fijn dat het bij jou uiteindelijk wel opgelost is. Ik hoop dat dat bij mij ook nog gaat gebeuren.

@BigBen
Ik ga mij eens inlezen over een Betablokker ik heb er nog nooit over gehoord. Normaal ben ik niet zo zenuwachtig ook niet voor schoolexamens. Ik weet dus ook niet zo goed hoe ik mijn zenuwen onder controle kan krijgen...

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 18:49

Ik was ook enorm zenuwachtig. Ik kom best rijden, behalve op examen... dieptepunt was dat ik niet eens meer wist met welke auto ik was gekomen....
Ik ben naar een andere rijschool gegaan, daar was een instructeur met ervaring met faalangst. Er waren toen geen faalangstexamens. Bij die rijschool in 1x geslaagd.
Ik heb eigenlijk nooit faalangst, maar ik mocht door een oogoperatie pas vrij laat lessen, mijn vriend had al een auto voor me gekocht en ik was het zo beu op mijn scooter in slecht weer bij nacht en ontij naar het ziekenhuis te rijden....

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 19:31

Zorro wat klink jij als een fijne rijschoolhouder :)
Ik heb er twee gehad en het waren allebei onuitstaanbare idioten die niet goed wisten hoe ze met mij om moesten gaan (ook faalangst) Konden me alleen op mijn fouten wijzen en vertelden nooit wat ik goed deed, ook als ik aangaf dat ik dat erg vervelend vond.

Zelf heb ik uiteindelijk geen faalangst examen gedaan, maar eerst een tussentijdse toets, zodat ik de bijzondere verrichtingen kon doen en daarna de rest apart. Bij het "gewone" examen heb ik hartslagvertragende medicijnen gekregen van de huisarts, hierdoor ging ik minder trillen doordat ik geen last had van de adrenaline, en uiteindelijk ging het me super makkelijk af en slaagde ik met vlag en wimpel :)
Misschien zijn deze medicijnen ook wat voor jou TS? Er zit geen gele sticker op oid dus je mag er gewoon mee rijden, als je het niet wil hoef je het niet eens te melden aan je examinator of rijschoolhouder.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 19:43

lilopippa schreef:
@zorro
Bedankt voor je informatie. Ik snap dat elke rijschool het anders doet en dat ze er inderdaad wel geld aan moeten verdienen. Ik moet zelf heen rijden naar mijn examen en werd terug gereden. Dat ik die 2 lessen zelf zou moeten betalen zou ik helemaal prima vinden.

@mvdende
Helaas geen familie met een advocatenkantoor! Fijn dat het bij jou uiteindelijk wel opgelost is. Ik hoop dat dat bij mij ook nog gaat gebeuren.

@BigBen
Ik ga mij eens inlezen over een Betablokker ik heb er nog nooit over gehoord. Normaal ben ik niet zo zenuwachtig ook niet voor schoolexamens. Ik weet dus ook niet zo goed hoe ik mijn zenuwen onder controle kan krijgen...

Even over dat laatste: ik heb een bètablokker gebruikt tijdens een rij-examen en dat had ik beter niet kunnen doen... Eerst tijdens een gewone les gebruikt en niets aan de hand (maar daar had ik ook geen stress bij), tijdens het examen werd ik wat traag/duf en het hielp me juist niet. Ben ook gezakt toen.

Faalangstexamen heb ik wel gedaan, daarmee ook geslaagd. Dit omdat er ruimte was voor mijn stress/paniek vóórdat ik in een auto moest stappen en ik daarna kon doen wat ik al die tijd geleerd had: autorijden.

On-topic: schrijf inderdaad een klacht en vraag daarin om een redelijke compensatie.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 19:55

Laurora schreef:
Zorro wat klink jij als een fijne rijschoolhouder :)
Ik heb er twee gehad en het waren allebei onuitstaanbare idioten die niet goed wisten hoe ze met mij om moesten gaan (ook faalangst) Konden me alleen op mijn fouten wijzen en vertelden nooit wat ik goed deed, ook als ik aangaf dat ik dat erg vervelend vond.

Aaah dank je wel! Ik doe, samen vriend en personeel, enorm mijn best. Ik ben hier ingerold omdat mijn schoonvader plotseling overleed en wij samen noodgedwongen de rijschool overnamen. Ik probeer echt vanuit mijzelf les te geven en met mensen om te gaan. En inderdaad op een positieve manier. Het goede benoemen en wat nog beter moet mee helpen. Werkt voor alle partijen heel goed. Vrijwel nooit problemen, en als die er zijn direct oplossen.

Ik hoop dat er snel een oplossing komt TS!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 20:34

Ik vind dit echt niet netjes van de rijschool en zou idd echt een mail sturen aangezien je dan zwart op wit heb wat er gaande is...

Ik heb zelf staatsexamen gehad na 4 mislukte pogingen 1ste keer was volgens mijn instructeur “pech” want ik had goed gereden. 2de keer viel mijn lens eruit en ik MOEST doorrijden van de examinator kon dus geen diepte meer inschatten. 3de keer werd ik door een stel idioten van de weg gereden en 4de keer had ik een hele lieve examinator maar ik was zo zenuwachtig dat ik veel fouten maakte.
Staats examen was erg prettig reden ook alleen binnen door wegen en beetje babbelen toen we terug reden stak er in eens een kind met een fiets over en stampte ik de auto op de rem ... toen dacht ik ja weer gezakt want ik had niet in m’n binnenspiegel gekeken voordat ik remde _-:( dus helemaal overstuur zegt de instructeur tegen mij van mij ben je geslaagd maar ik wil je ook laten zakken als je dat liever hebt *\o/* ik ben die man om z’n nek gevlogen zo blij ... kreeg nog als compliment dat ik een snellere reactie had als hij en dat hij de kans niet had gehad om te remmen O:)

Ik moet wel zeggen dat het mij echt nog tegenhoudt want ik wil graag m’n e rijbewijs halen maar ik maak me druk om de examen terwijl ik makkelijk met trailer kan rijden.

lilopippa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 22:41

Helaas ben ik niet meer gebeld door de rijschool dus ik heb een mail opgesteld en die verstuurd. Ik ben heel erg benieuwd wat voor reactie gaat komen.
We hebben ook een rechtsbijstand verzekering maar ik heb hier (gelukkig) nog geen ervaring mee dus dat ga ik morgen even uitzoeken.

Bedankt voor alle reacties! Het is fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die stuggles heeft met het behalen van een rijbewijs :o Mocht ik nog wat horen dan laat ik het weten.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:56

Rijschool heeft gewoon een fout gemaakt bij het reserveren van je examen. Ik ken het reserveringssysteem en ze moeten jouw aanvraag correct invoeren (b-faal, niet gewoon b) en daarna ook nog een examen boeken met die "code". Omdat het examen langer duurt is het niet zomaar te wisselen naar een B-examen. Gewoon echt stom dus. Dat mag je ze écht wel aanrekenen!!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 01:53

Kan het zijn dat de rijschool misbruik maakt van jou faalangst? Dat ze nu proberen om je te overbluffen door in te spelen op jou gevoel van falen? "Je had het anders toch niet gehaald"... Dat klinkt namelijk zo. Als je er niet uit komt: Rechtsbijstand is hier heerlijk voor. Echt, vaak hoeven ze niks te doen maar is een dreigende brief al genoeg. Maakt gewoon meer indruk.

Ik heb ook 5 keer examen gedaan en dus staats. Was helemaal geen slechte rijder, maar de eerste keer ging er iets zo gigantisch mis (buiten mijn schuld). En daarna was ik me zo bewust van het beoordelen. Staats was fijn. Mopperende oude man naast me. Die op iedereen in het verkeer commentaar had. "Kijk die idioot nou toch, zo neem je toch geen kind mee in het verkeer", "zou die debiel weten dat er na oranje ook rood komt"... Maar tegelijk elke keer als ie dan weer iets verkeerd zag "ik ben blij dat jij het ook zag, we hebben meer opletters in het verkeer nodig". Bij een iets te snel genomen drempel "ja, dat was een fout. Ik voelde het... Kan erger. Ik zag net gewoon iemand die gewoon geen voorrang gaf aan iemand op het zebrapad. Wat is er toch mis met mensen"

(Hoe fijn die ervaring uiteindelijk ook was. Geen haar op m'n hoofd die m'n trailer rijbewijs wil gaan doen"

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 22:11

maikeltje schreef:
. Maar dat is hoe hij in elkaar zit, die wil tevreden klanten want dan sturen ze ook broertje, zusje, vriend of vriendin. Zo werkt het gewoon.
Ik vind het dus persoonlijk vrij dom van die rijschool om op deze manier nog lessen af te dwingen.

Klopt, in Rotterdam heb je veel rijscholen. Ik had er 1 uitgezocht, die ook theorielessen aanbood.
Mijn dochter is in 1 x geslaagd voor theorie en praktijk. Haar vriendin ging ook daar heen. Slaagde in 2 x voor theorie en in 1 x voor praktijk. Haar zusje ging ook, slaagde ook voor beide in 1 x.
Daarna ging mijn jongste daar lessen, slaagde ook in 1 x voor beide en daarna mijn neefje, ook weer in 1 x. Nu gaat mijn andere neefje daar ook lessen. :D
Kortom, je moet het van je mond-op-mond-reclame hebben, denk ik, in deze branche.

lilopippa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 11:33

Helaas een reactie gehad op mijn mail. Dat ik hun leidinggevende al gesproken heb en dat het aanbod van 1 les compensatie blijft staan. Ik ga zo nog even bellen met de rechtsbijstandsverzekering maar ik heb er weinig vertrouwen in :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:23

gekvanfleur schreef:
Sclimpre schreef:
De enige toch niet, hier is de 2de die nog nooit gehoord had van een faalangstexamen. Die examinator, of het examen op zich, is toch voor iedereen een stressfactor?

Tja, als iemand nog nooit van faalangst(examens) gehoord heeft weet ik het ook niet meer. :+

Ts: succes! Ik had toen per ongeluk een faalangstexaminator terwijl ik die helemaal niet nodig had. Haha.

Hij of zij kan van België zijn. :) Ik ken het ook alleen van op bokt. :) ;)
Hier kan je alleen mazzel hebben dat je een sympathieke examinator hebt die een beetje normaal kan communiceren en die zijn dun gezaaid. := Met de auto had ik een hele fijne man. Met de vrachtwagen was eentje ronduit onbeschoft, daarme is mijn instructeur ook nog in discussie gegaan over de uitslag overigens en de tweede heeft de hele rit pillen zitten nemen uit een doosje... :? (dus geen naam oid op dat doosje.)
Ik heb maar niet gevraagd of ie misschien kalmeringspillen aan het nemen was. _O- Toen ik het later aan mijn instructeur vertelde op weg terug keek die wel stomverbaast. := Ik was ook razendsnel terug van die rit. Maar als je iemand langs je hebt zitten waarvan je niet weet wat ie aan het nemen is en die zich ook nog eens vreemd gedraagt, dat helpt niet echt tijdens je examen, dat kan ik je wel zeggen. _O- Was toen wel geslaagd maar vraag me nog steeds af wat ie toen aan het nemen was. _O-

lilopippa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 14:01

We zijn helaas hiervoor niet verzekerd... :(

Ik heb geen idee wat ik nu nog kan doen. Iemand hier nog advies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:07

Wat vervelend!
Juridisch loket nog eens bellen en vragen wat zij nu adviseren?
Of Radar of Kassa benaderen misschien?

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:10

lilopippa schreef:
We zijn helaas hiervoor niet verzekerd... :(

Ik heb geen idee wat ik nu nog kan doen. Iemand hier nog advies?

Heb je toevallig het juridische loket nog geprobeerd?
Je kunt sowieso wel dreigen met juridische stappen, jouw rijschool weet niet of jij wel/geen rechtstbijstand hebt...

En als je je er niet goed meer bij voelt wellicht overstappen?
Ik zou geen slechte recensie achterlaten op FB o.i.d. terwijl je nog samen in de auto moet zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:45

Heb je de opgenomen gesprekken al opgevraagd?

lilopippa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 14:50

Juridisch loket heb ik al geprobeerd . Die hebben mij geadviseerd om een mail te sturen helaas heeft dat nog niet geholpen. Maar die zou ik nog wel een keer kunnen bellen!
Radar of Kassa ken ik niet. Ga ik meteen even googlen :)

Ik heb de opgenomen gesprekken nog niet opgevraagd. Wat zou ik hiermee kunnen doen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:59

Met de opgenomen gesprekken kan jij aantonen dat de fout daadwerkelijk bij hun ligt en niet bij jou, tevens weet je dan zeker of de gesprekken daadwerkelijk zijn opgenomen of niet.