Budgettips

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 00:19

Jtragter schreef:
Tink89 schreef:
Heb je al naar je vaste lasten gekeken? Kun je een goedkoper mobieletelefoonabonnement, heb je dure verzekeringen die je nooit gebruikt of ben je misschien wel dubbel verzekerd?

Heb je dure hobby's die je misschien wel goedkoper kunt maken.
Heb je nog spullen die je kunt verkopen?

Heb je een (bij)baan?

Verzekeringen en mobiele telefoonabonnement is (nog) geen sprake van. Verder geen dure hobby's of iets. Hmm zou mn oude galajurk nog weer op mp kunnen zetten.

Bijbaan alleen in het zomer/meivakantie. Hiervoor had ik gekozen i.v.m. studie. Door verre afstandsrelatie kost een bijbaan in het weekend meer dan het oplevert.

Dit is wel echt een hele belangrijke! Ik zou ervoor zorgen dat je deze op orde krijgt. :j

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 00:30

Dit is wel echt een hele belangrijke! Ik zou ervoor zorgen dat je deze op orde krijgt. :j[/quote]

Ik ben 17, dus nog geen eigen verzekeringen.

MyHorseGirl

Re: Budgettips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 00:33

Ik ga altijd veel naar de markt, probeer naar de Lidl of Aldi te gaan, koop zo veel mogelijk huismerk (proef je echt geen verschil), wasmiddel altijd bij het kruidvat (waanzinnige aanbiedingen altijd op dat gebied) en voor de rest, tja, als student moet je toch werken. :j Dus daar red ik het wel flink mee! Klopt het dat ik las dat je niet werkt? Of alleen in de vakanties? Is het niet mogelijk om door de weeks, bijvoorbeeld in de avond te werken? Horeca-uitzendbureaus en dergelijke doen het altijd goed voor studenten en je verdient goed, plus het is op basis van wanneer jij kunt. Ideaal.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 01:02

MyHorseGirl schreef:
Ik ga altijd veel naar de markt, probeer naar de Lidl of Aldi te gaan, koop zo veel mogelijk huismerk (proef je echt geen verschil), wasmiddel altijd bij het kruidvat (waanzinnige aanbiedingen altijd op dat gebied) en voor de rest, tja, als student moet je toch werken. :j Dus daar red ik het wel flink mee! Klopt het dat ik las dat je niet werkt? Of alleen in de vakanties? Is het niet mogelijk om door de weeks, bijvoorbeeld in de avond te werken? Horeca-uitzendbureaus en dergelijke doen het altijd goed voor studenten en je verdient goed, plus het is op basis van wanneer jij kunt. Ideaal.

zoals ik al had uitgelegd is werken momenteel eventjes niet mogelijk icm de studie en mijn rijlessen die nu dagdelen in beslag nemen. In de zomerperiode (juni-september) werk ik wel veel. Daarna wil ik sowieso eventjes kijken of er hier in Enschede nog wat is voor mij.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 01:03

Jtragter schreef:
Dit is wel echt een hele belangrijke! Ik zou ervoor zorgen dat je deze op orde krijgt. :j

Ik ben 17, dus nog geen eigen verzekeringen.[/quote]

Je woont echter op jezelf, voor je inboedel en dergelijke heb je ook een verzekering nodig. Of je nou gehuurd zit of niet.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 01:09

KimD schreef:
Jtragter schreef:

Je woont echter op jezelf, voor je inboedel en dergelijke heb je ook een verzekering nodig. Of je nou gehuurd zit of niet.[/quote]

Nog nooit over na gedacht eigenlijk. Ga daar even onderzoek naar doen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 01:11

Dan moet je gelijk ook even je huurcontract erop naslaan hoe het zit met je glas en brandverzekering. Voordat wij ons huis kochten zaten wij gehuurd in een huis waar dit verplicht was om zelf ook erbij te verzekeringen.

Voor ons geen probleem aangezien wij dat al hadden.

Maar mocht je perongeluk een raam breken en het is niet verzekerd moet je het zelf betalen...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 01:23

Geen tussentijdse toets doen, scheelt vast geld.
Een keer in de twee weken boodschappen doen. Gooi je vriezer vol met aardappeltjes (krieltjes) en vlees. Groente los/vers kopen.
Telefoonkosten wellicht omlaag?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 01:33

KimD schreef:
Jtragter schreef:

Je woont echter op jezelf, voor je inboedel en dergelijke heb je ook een verzekering nodig. Of je nou gehuurd zit of niet.

Ik val als student gewoon op de polis van mijn moeder: “uitwonende kinderen die voor hun studie op een ander adres ingeschreven staan” vallen onder de inboedelverzekering van het gezin. Net zoals mijn AVP trouwens.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 09:45

eilleen333 schreef:
KimD schreef:

Ik val als student gewoon op de polis van mijn moeder: “uitwonende kinderen die voor hun studie op een ander adres ingeschreven staan” vallen onder de inboedelverzekering van het gezin. Net zoals mijn AVP trouwens.

Als ik het goed begrepen heb is TS volledig op zichzelf gaan wonen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 11:03

KimD schreef:
Als ik het goed begrepen heb is TS volledig op zichzelf gaan wonen.

Maar ze heeft het over een studie. Dus als je als student op jezelf woont heb je kans dat je nog bij de familie polis valt (als je ouders die hebben). Ik woonde ook echt op mezelf, maar viel altijd onder die polis.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 13:03

Thanks voor de tips van de studieboeken! 1e boek al verkocht via bol.com. Als mijn cijfers binnen zijn zet ik dr meer op, ideaal.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:57

Vervelend dat je even krap moet leven, gelukkig is het maar tijdelijk :) Mijn tips:

- Geen eten/drinken onderweg kopen maar altijd zelf meenemen.
- Kapotte spullen eerst zelf proberen te repareren of vragen of iemand je hierbij kan helpen (uitstel van uitgaven).
- Tweedehands spullen kopen, of bij spullen die je weinig nodig hebt (boormachine, jurk voor feestje etc.) iets van vriendinnen lenen.
- Aanbiedingen in supermarkt, grote hoeveelheden kopen bij houdbaar eten. Voor meerdere dagen tegelijk koken, en vegetarisch eten: vlees is duur!
- Uit eten gaan vermijden, of zeggen dat je even je geld nodig hebt voor je rijlessen en zelf een goedkoop restaurant voorstellen.
- Zoek Facebook groepen waar ze spullen aanbieden (soms zelfs gratis) of ruilen.
- Koop geen rotzooi omdat het goedkoop is (in winkels zoals Action en Primark) maar alleen als je het echt hard nodig hebt. Vraag jezelf af of je hetzelfde ook zou kopen als het 5-10 euro duurder was.