Rekening psycholoog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:21

Dus de instelling is inmiddels failliet, dan morgen of wanneer je met je zorgverzekeraar kunt chatten(kan soms altijd) meteen navraag doen. Het kan zo zijn dat de curator de rekening gewoon naar je toe heeft verzonden, kwam de rekening via derden of via Zekur binnen? Hoe het ook is, deze rekening klopt niet. Volgens mij kun je ook inloggen en dan je zorggeschiedenis zien, moet je met je digid doen.
Ik denk dat je zorgverzekeraar blij is wanneer je dit meld, scheelt hun ook een klap geld want dit is een verkeerde factuur en daar hoef jij niet voor op te draaien.

Anoniem

Re: Rekening psycholoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:25

Je ER ben je inderdaad sowieso kwijt.
Betreffende de DBC zou ik even contact opnemen met je zorgverzekeraar.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 12:26

bigone schreef:
Dus de instelling is inmiddels failliet, dan morgen of wanneer je met je zorgverzekeraar kunt chatten(kan soms altijd) meteen navraag doen. Het kan zo zijn dat de curator de rekening gewoon naar je toe heeft verzonden, kwam de rekening via derden of via Zekur binnen? Hoe het ook is, deze rekening klopt niet. Volgens mij kun je ook inloggen en dan je zorggeschiedenis zien, moet je met je digid doen.
Ik denk dat je zorgverzekeraar blij is wanneer je dit meld, scheelt hun ook een klap geld want dit is een verkeerde factuur en daar hoef jij niet voor op te draaien.

De rekeningen gaan altijd meteen naar Zekur, die kijken wat ze vergoeden ja of nee, het geen wat ik zelf nog moet betalen sturen ze door naar mij!
Ik ga morgen eens navraag doen of dit bedrag kan kloppen, en hoe het dan zit met die DBC! :j

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 12:31

Corelli schreef:
TS, even een heel andere vraag: als je behandeling nodig hebt, is je dat dan €385 waard? Los van of het veel geld voor je is, want dat heb je aangegeven, is het een goed idee om het eraan uit te geven?

Ik stel deze vraag omdat ik denk dat je behandelaar niet voor niets aanraadt om behandeling te volgen. Als je denkt dat je er op persoonlijk vlak door vooruit kan gaan, zou ik het zeker overwegen. Ook al is het veel geld voor je.

€385/12= €32 pm, dat klinkt misschien al anders voor je :) Niet om je te pushen, maar wat te helpen relativeren.

Succes met je keuze!

Edit: zie PB, toch beetje persoonlijk.

b0hemian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:37

TS, wat zit je in een verschrikkelijk moeilijke situatie. Ik kan je niet anders dan aanraden toch het traject in te gaan (..). Hopelijk kun je het bedrag gespreid betalen en verlicht dit zo een stukje financieel. Ik weet van iemand in mijn omgeving dat het eigen risico zelfs een keer is "opgeschort", omdat hij het toen niet (zelfs niet gedeeltelijk) kon betalen. Dat ging ook om psychologische ondersteuning. Wellicht is dit iets om met je zorgverzekeraar en de behandelaar te bespreken. Kan mij heel goed voorstellen dat dit je veel extra stress oplevert, wat je niet kan gebruiken. Heel veel sterkte toegewenst en echt knap van je om te proberen de weg weer bewandelbaar te maken!

Edit: wat gewijzigd

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 12:45

Heb jou ook even een PB gedaan, wat ontzettend lief dat jullie je allemaal zo bekommeren en me op weg hebben geholpen. Blijf bokt toch bijzonder vinden, compleet vreemde mensen die je graag alles uitleggen en een duwtje in de goede richting geven. :j

Ik ga even een lijstje maken met wat allemaal niet duidelijk is en dan bel ik morgen meteen mijn instelling, en daarna mijn zorgverzekering.
Gesprek morgen over mijn behandeling gaat wel nogal beladen worden vrees ik.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:50

Goed bezig TS, je pakt het super op! pb beantwoord ik later even :)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 13:08

ik lees met verbazing jou Topic.. wat raar allemaal.

ik had 5 jaar geleden een psycholoog gebruikt, ik denk dat het vandaag wel anders is met kosten etc. (Maar jou bedrag klinkt in mijn oren echt als een foutje)

ik had destijds per gesprek 70 euro betalen moeten en dan zelf betalen moeten en daarna de rekening opsturen moeten naar de verzekeraar. uiteindelijk heb ik dan 30 euro zelf betalen moeten en alles andere terug gekregen van de verzekering. ik was ook 4 of 5 keer daar en heb dan afgebroken. ( die man had mij doodleuk van alles de schuld gegeven, maar dat terzijde )

nogmaals, ik weet niet hoe het vandaag is in Nl met de kosten etc. vraag het zeker weten even na, rekening kan kloppen maar niet vragen is altijd misgeschoten. ;)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 13:30

Minjon schreef:
Dyonne schreef:
Ik ben niet bekend met pyschologische zorg, maar enige dat ik mij kan bedenken is dat als dit ook met DBC's werkt er een bepaalde DBC is geopend die bepaald bedrag kost. Maar nogmaals, ik weet niet of dit bij psychologische zorg zo kan zijn.

Dit klinkt bekend inderdaad. Dat zou heel vervelend zijn, want dat zou kunnen inhouden dat ik nu voor één gesprek (die van dit jaar) ook al een heel hoog bedrag kwijt zou zijn? Ondanks dat ik eigenlijk nog moet gaan beslissen of ik het wil..?

Ggz werkt vaak ook met dbc. De combinatie van diagnose en tijd welke op jouw naam geschreven is maakt de prijs uit. Tijd is directe en ook indirecte tijd. Voorbeeld diagnose x waarin 300 minuten tijd geschreven is valt in productgroep x met een tijd tussen de 200 en 800 minuten daar staat een bepaald bedrag tegenover wat de verzekering heeft afgesproken met de instelling. En ja dat kan hoog uitvallen. 5x gesprek x 60 minuten is al 300 minuten dan iedere keer 10 minuten administratie, nog verplicht in een vergadering bespreken dan nog de tijd om brieven en systeem administratie te doen en je zit dan al heel snel rond de 700 minuten bijvoorbeeld.

Startdatum van het dbc bepaald het jaar waarin jouw eigen risico wordt aangesproken. Stel dat jouw verwijzing in 2017 is verzonden kan het zijn dat het start in 2017 en dat je over dat jaar eigen risico betaald.

Het beste is de instelling te bellen en daar de vraag neer te leggen. Het kan zijn dat het vorige dbc heropend is maar misschien ook niet. Hun kunnen dat voor je nakijken.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 13:34

zonnebloem18 schreef:
Een DBC kan binnen een jaar heropend worden voor dezelfde diagnose, alleen als dit niet bij dezelfde hulpverlener is dan wordt er een nieuw DBC geopend. Er vanuit gaande dat de vorige hulpverlener failliet is, kan het niet anders dan dat je nu hulp hebt via een andere hulpverlener. Deze mag dus aan het einde van dit behandeltraject gaan declareren en dan zal je opnieuw je eigen risico moeten gaan betalen.

Toevallig heeft onze instelling een instelling overgenomen welke failliet is gegaan. Wat ik weet zijn er nog onderhandelingen met de verzekeraars hoe om te gaan met de clienten welke dus al een dbc gestart hadden in 2017 en dan per 2018 worden overgenomen. Dit om te voorkomen dat mensen kort op elkaar een dbc gestart krijgen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 13:42

Op zich is ER vrij eenvoudig. Iets wat vergoed wordt uit de BV, wordt verrekend met het ER.
Iets wat niet vergoed wordt, kan ook niet verrekend worden.

Maar: moet je nu enkel je ER betalen of heel die 2200?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 13:44

Minjon schreef:
Om een vervolg DBC te openen, is daar weer mijn toestemming voor nodig? Want voor mij is het heel duidelijk boven tafel gekomen dat morgen het moment is om te beslissen of ik dit wil of niet. Denk je dat dan op dit moment een DBC alweer geopend is, of dat ze dat dan morgen zou doen adhv mijn toestemming om aan dit traject te willen beginnen?
Sorry als ik nu iets vraag wat jij totaal niet weet hoor, ik bel morgen sowieso maar vind het fijn om alvast wat voorbereid te zijn.

Normaal gesproken wordt er voor dit gesprek een DBC geopend ja, anders kunnen ze het niet declareren bij de verzekering. Als het een andere instelling is moeten ze een nieuwe DBC openen anders kunnen ze of een vervolg DBC openen of de vorige (her)openen maar dan moet het vorige contact maximaal 35 dagen geleden zijn.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 14:39

Ik werk zelf bij een klantenservice van een zorgverzekeraar. Dus je mag me gerust even een pb sturen als je nog vragen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 14:45

LadyMadonna schreef:
Op zich is ER vrij eenvoudig. Iets wat vergoed wordt uit de BV, wordt verrekend met het ER.

Klopt, maar daarentegen zijn er ook een aantal uitzonderingen. Denk aan het preferente beleid van sommige zorgverzekeraars en de huisarts.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 14:50

Ik lees dat het meeste wel is uitgelegd. Zie het als een soort trapsysteem. Tot een bepaald aantal uren mogen ze X euro declareren, ga je over die uren heen wordt het bedrag fiks hoger en mogen ze dat hele bedrag declareren. Heel naar als je de verkeerde treft. Hier hadden we ook zoiets aan de gang. Net nog even een gesprek erdoor gedrukt zodat er zo'n 2000 euro extra gedeclareerd kon worden. Ze wist dat de behandeling gestopt zou worden voor dat (afsluitende) gesprek plaatsvond..

En ik zou gewoon open zijn in het gesprek: het schaadt je vertrouwen in de hulpverlener, als je ook nog onzeker bent over het traject en dus niet zeker weet of je het wil doen zou ik het gewoon neerleggen bij je huidige behandelaar. Een goede therapeut kan je daarmee verder helpen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 14:52

Hallo TS,

Ten eerste snap ik dat dit rauw op je dak valt als je dit niet zo verwacht. Vraag inderdaad een gespreid betalen aan.

Eventueel kun je voor dit jaar ook al een gespreid betalen aanvragen. Indien je je eigen risico dan niet gebruikt krijg je geld terug en sta je niet voor vervelende verrassingen.

Laat je behandeling aub niet afhangen van het eigen risico!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 14:56

Anoniem schreef:
LadyMadonna schreef:

Klopt, maar daarentegen zijn er ook een aantal uitzonderingen. Denk aan het preferente beleid van sommige zorgverzekeraars en de huisarts.

Klopt, maar niet van toepassing op dit geval, dus ik wilde het niet ingewikkelder maken. Heb zelf bij Vgz en menzis gewerkt, ik weet hoe het werkt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 15:30

LadyMadonna schreef:
Klopt, maar niet van toepassing op dit geval, dus ik wilde het niet ingewikkelder maken. Heb zelf bij Vgz en menzis gewerkt, ik weet hoe het werkt :)

Bedoelde ook niet te zeggen dat jij de kennis niet hebt. Gaf het even aan omdat het tot enorm veel verwarring leidt.
En fijn dat je daar gewerkt hebt, maar dan weet je toch juist hoeveel verwarring het geeft.. :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 15:32

Je weet dat het zorgstelsel te ingewikkeld is als... :\

Succes TS, ik hoop dat je telefoontjes morgen uitsluitsel bieden!