Man wilt erfenis van moeder, half miljoen... Dilemma, Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:56

Misschien kun je er, als ze er zelf over begint, eens over hebben wat ze wil met de erfenis en desnoods haar een testament laten opstellen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:00

Anoniem schreef:
Mavelle schreef:

Heb je hier al goed bij stil gestaan TS?

Ja, en dat maakt het zo'n moeilijk. Hem weg zien lopen met een half miljoen terwijl hij dat over haar heeft gezegd, versus wat ze nu aan hem heeft en hoe gek ze op hem is.

Hier geef je toch je eigen antwoord al?

En als hij goed voor haar is, en hij maakt haar gelukkig, hij zorgt voor haar 24/7 dan is hij nog altijd een stuk goedkoper dan iemand die je in moet huren en dan moet je nog maar kijken of je moeder daar gelukkig van wordt.

Ik dacht overigens dat ze op korte termijn ging overlijden, mijn excuses, dan heb je natuurlijk wel een beetje een ander verhaal, maar dan alsnog wil je jouw moeder haar "waarheid" echt abrupt verstoren om jouw (terecht sterke) vermoeden dat haar man het niet zo erg vind dat het voor hem min of meer een betaalde baan is?

Ik maakte de vergelijking met vreemdgaan omdat ik ook het andere zinnetje (er valt niks te erven) erbij had gezet, waarom iemands werkelijkheid, waar die gelukkig in is verstoren? IK zou het niks op prijs stellen als mensen dat bij mij zouden doen, zou ik in de situatie zitten waarin je moeder zit. Laat mij lekker in die waan :)
Laatst bijgewerkt door Warboel op 21-05-18 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geanonimiseerd op verzoek

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:00

Ik vind dat je je niet moet mengen in de relatie van je moeder.Wel snap ik dat je een erfenis waar je recht op hebt wilt krijgen.Maar dan op een correcte manier en niet door haar partner zwart te maken.In elke relatie is wel eens wat of wordt wel eens iets fouts gezegd.Heeft die nieuwe man van je moeder zelf helemaal geen inkomen of vermogen? Ik denk nl. dat dit over het huis gaat,wat hij kwijtraakt als jij meteen je erfdeel krijgt.Maar goed,het is vreselijk allemaal,en helaas komen problemen over erfenissen heel vaak voor.

Anoniem

Re: Man wilt erfenis van moeder, half miljoen... Dilemma, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:04

Het is kiezen tussen 2 kwaden, maar ik zou gaan voor vertrouwen en eerlijkheid. Dus vertellen, want ja, ik snap de vergelijking met vreemdgaan wel. Je wil gewoon dat je moeder niet wordt voorgelogen. Enige kans is wel dat ze het wel weet, maar er niks mee wil doen. Dat is natuurlijk aan haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:07

anjali schreef:
Ik vind dat je je niet moet mengen in de relatie van je moeder.Wel snap ik dat je een erfenis waar je recht op hebt wilt krijgen.Maar dan op een correcte manier en niet door haar partner zwart te maken.In elke relatie is wel eens wat of wordt wel eens iets fouts gezegd.Heeft die nieuwe man van je moeder zelf helemaal geen inkomen of vermogen? Ik denk nl. dat dit over het huis gaat,wat hij kwijtraakt als jij meteen je erfdeel krijgt.Maar goed,het is vreselijk allemaal,en helaas komen problemen over erfenissen heel vaak voor.

Ik wil de erfenis niet. Ik krijg al alles wat mijn hartje begeert van mijn moeder en zij ondersteunt me financieel al. Het gaat mij er niet om dat ik de erfenis krijg, maar dat hij hem niet krijgt na wat hij heeft gezegd. Wel raar hoor dat je de conclusie trekt dat ik de erfenis wil, en dan ook nog door hem zwart te maken... Snap niet hoe je dat heb kunnen concluderen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:11

Anoniem schreef:
anjali schreef:

Ik wil de erfenis niet. Ik krijg al alles wat mijn hartje begeert van mijn moeder en zij ondersteunt me financieel al. Het gaat mij er niet om dat ik de erfenis krijg, maar dat hij hem niet krijgt na wat hij heeft gezegd. Wel raar hoor dat je de conclusie trekt dat ik de erfenis wil, en dan ook nog door hem zwart te maken... Snap niet hoe je dat heb kunnen concluderen.

Realiseer je wel dat je moeder ook zo kan concluderen, zeker als hij 24/7 bij haar is. Je in dit soort dingen mengen is echt niet wat je wil. Dit kan alleen maar fout gaan.

Reken maar dat zo een boodschap consequenties heeft, en dat dit niet altijd de uitwerking heeft die je voor ogen had.
Laatst bijgewerkt door Warboel op 21-05-18 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:14

Wauw, van het meeste wat ik hier lees gaan mijn nekharen recht overeind staan.

Waarom zou je je hiermee bemoeien? Je moeder was bij haar volle verstand toen ze trouwde en zo te lezen is ze dat nog steeds. Als zij het vermoeden heeft dat hij bij haar blijft voor het geld is het aan haar om dat al dan niet verder uit te zoeken en eventueel iets mee te doen. Het lijkt erop dat het van beide kanten een beetje een verstandshuwelijk is, al schrijf je dat ze ook wel gek op elkaar zijn. Prima toch? Niets meer aan doen zou ik zeggen. In elk geval niet door jou. In mijn optiek heb je er gewoon niets mee te maken.

Joolien schreef:
Het is kiezen tussen 2 kwaden, maar ik zou gaan voor vertrouwen en eerlijkheid. Dus vertellen, want ja, ik snap de vergelijking met vreemdgaan wel. Je wil gewoon dat je moeder niet wordt voorgelogen. Enige kans is wel dat ze het wel weet, maar er niks mee wil doen. Dat is natuurlijk aan haar.

Nou, dat is bepaald niet wat TS schrijft. Die had zelfs het idee om de boodschap pas op het sterfbed te brengen. Dat geeft toch te denken wat het achterliggende motief nou eigenlijk echt is. Wat ik opmaak uit de berichten van TS is dat ze het die vent gewoon niet gunt. Is dat voldoende reden om je moeder (al dan niet op haar sterfbed) te vertellen dat ze jaren in een leugen heeft geleefd? TS, geloof je oprecht dat je moeder beter af is zonder hem of is het puur dat je een hekel aan hem hebt? In dat laatste geval klinkt het een beetje als een sprookje, maar dan met verschrikkelijke stiefdochter in plaats van -moeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:15

Op dit moment lijkt de situatie in feite redelijk in balans; je moeder krijgt zorg en gezelschap, de man is weliswaar een lastig type maar lijkt wel om je moeder te geven en helpt haar ook echt. Zo was de situatie al en die klinkt eigenlijk netjes in balans. Het enige wat er veranderd is is dat er nu over de erfenis gesproken is.
Heel kort door de bocht: als je moeder overleden is dan heeft zij er geen last van dat haar man veel geld krijgt en wat jij/hij daar van vindt. De enige die er last van heeft is jij, want jij vindt dat hij na haar dood geen recht heeft op die hoeveelheid geld. Je neemt dus stelling in een toekomstig conflict dat je moeder zelf nooit mee zal maken.
Zijn de baten (na het overlijden van je moeder krijgt de man een andere hoeveelheid geld die jij eerlijker vindt) de kosten (je moeder krijgt zorgen die ze tot nu toe niet had en verliest mogelijk haar partner/verzorging) wel echt waard? Of wat misschien belangrijker is; is de verdeling van die kosten en baten wel eerlijk? Stel je vertelt je moeder dat haar man alleen om het geld bij haar blijft (wat eigenlijk alleen nog maar een vermoeden is, iets wat een keer na een moeilijke dag gezegd wordt hoeft niet de enige waarheid te ziijn), dan krijg jij jouw gelijk en je moeder relatietwijfels/problemen. Voor je moeder heeft het zoals ik jouw posts lees geen enkel voordeel om te horen dat geld voor haar man een (van de!) reden(en) is om bij haar te blijven.

Als je het echt niet naast je neer kunt leggen en je wilt per se van het geld een probleem maken, dan zou ik dat zo aanpakken dat je je moeder niet een geldprobleem cadeau geeft. Dus niet 'je man zei dat hij alleen om het geld bij je bleef, wat ga je nu doen met de erfenis want die mag je nu niet meer aan hem geven', maar stel gewoon een vraag. Leg je moeder dus niet meteen jouw partijdige visie op, maar vraag naar wat haar visie is. Je kunt bijvoorbeeld gewoon beginnen met 'Vond je het niet lastig om het testament te regelen?' En vandaar door naar 'Vond je het niet gek om ineens de relatie die je met mensen hebt in geld uit te drukken?' of 'Het lijkt mij zo gek om nu al vast te leggen wat ik aan wie na mijn dood geef, ik zou dan toch ergens me afvragen of ze niet gewoon bij me blijven voor dat geld'. Dan kan zij zelf aan jou uitleggen hoe zij dit ziet, en misschien kun je er dan zelfs wel gewoon vrede mee hebben. Beter gezegd: misschien heeft je moeder hier wel degelijk goed over nagedacht en vindt zij deze oplossing gewoon eerlijk, zelfs als ze allang weet dat hij onder andere bij haar blijft voor het geld. Dat jij het nu niet oneerlijk vindt betekent namelijk niet dat het ook echt oneerlijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:16

goeroe schreef:
Wauw, van het meeste wat ik hier lees gaan mijn nekharen recht overeind staan.

Waarom zou je je hiermee bemoeien? Je moeder was bij haar volle verstand toen ze trouwde en zo te lezen is ze dat nog steeds. Als zij het vermoeden heeft dat hij bij haar blijft voor het geld is het aan haar om dat al dan niet verder uit te zoeken en eventueel iets mee te doen. Het lijkt erop dat het van beide kanten een beetje een verstandshuwelijk is, al schrijf je dat ze ook wel gek op elkaar zijn. Prima toch? Niets meer aan doen zou ik zeggen. In elk geval niet door jou. In mijn optiek heb je er gewoon niets mee te maken.

Joolien schreef:

Nou, dat is bepaald niet wat TS schrijft. Die had zelfs het idee om de boodschap pas op het sterfbed te brengen. Dat geeft toch te denken wat het achterliggende motief nou eigenlijk echt is. Wat ik opmaak uit de berichten van TS is dat ze het die vent gewoon niet gunt. Is dat voldoende reden om je moeder (al dan niet op haar sterfbed) te vertellen dat ze jaren in een leugen heeft geleefd? TS, geloof je oprecht dat je moeder beter af is zonder hem of is het puur dat je een hekel aan hem hebt? In dat laatste geval klinkt het een beetje als een sprookje, maar dan met verschrikkelijke stiefdochter in plaats van -moeder.

Stel jezelf de vraag hoe jij je zou voelen als jou stiefvader dat zegt over JOU zieke moeder... Voor je mij neerzet als slechte stiefdochter.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:21

Ik zou het wel zeggen. Maar ik zou het al veel eerder hebben gedaan. Maar de band met mijn moeder is ook heel hecht. Als iemand zo lelijk praatte over mijn moeder dan had ik haar dit meteen verteld. Zoiets is ook weleens voorgevallen. Daar deed ze toen nog niet zoveel mee, dat moet ze ook zelf weten. Maar ik houd dit niet voor haar achter.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:24

Anoniem schreef:
Stel jezelf de vraag hoe jij je zou voelen als jou stiefvader dat zegt over JOU zieke moeder... Voor je mij neerzet als slechte stiefdochter.

Als dat zo zwaar voor je weegt heb je toch geen vijf jaar en informatie over de hoogte van de erfenis nodig om daar wat mee te doen? Volgens mij heb ik je allerlei redenen zien noemen om er nu alsnog over te beginnen, maar heb ik de belangen van je moeder daar niet in voorbij zien komen.
Laatst bijgewerkt door Warboel op 21-05-18 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:24

Ik kan me voorstellen dat je, als je dit niet tegen haar zegt, er enorme wroeging van krijgt nadat ze is overleden. Dat je het gevoel hebt dat je haar tekort hebt gedaan door haar "dom" te houden.

Ik zou erg goed mijn voelsprieten uitsteken om goed aan te voelen waar je haar het meeste plezier mee doet. Zou ze liever de waarheid weten, of liever zo doorkabbelen zoals het al jaren gaat :)

En ik zou het sowieso eerst nog eens met Ari aankaarten op een subtiele manier (niet zozeer ove rhet geld maar meer interesse tonen is of het voor hem nog een beetje leuk is ofzo) zodat je wat meer weet over hoe de zaken er nu voor staan.

Hij heeft zich op zich ook al wel jaren over haar ontfermd en dat is ook wat waard, want wat moet je moeder als ze slechter wordt en hij er niet meer is...? Misschien is hij dat geld wel gewoon waard :)

En trouwens, hoe weet je zo zeker dat je moeder (nog) zo vermogend is en hij alles erft? Heb je dergelijke inzage in haar financiën dan..? :)

Je zou natuurlijk aan haar kunnen vragen wat ze er destijds mee bedoelde.

En je zou ook voor de insteek kunnen kiezen om te proberen haar een beetje enthousiast te maken voor een deel nalaten aan een goed doel waarvan je denkt dat ze daar echt hart voor heeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:25

xyzutu2 schreef:
Op dit moment lijkt de situatie in feite redelijk in balans; je moeder krijgt zorg en gezelschap, de man is weliswaar een lastig type maar lijkt wel om je moeder te geven en helpt haar ook echt. Zo was de situatie al en die klinkt eigenlijk netjes in balans. Het enige wat er veranderd is is dat er nu over de erfenis gesproken is.
Heel kort door de bocht: als je moeder overleden is dan heeft zij er geen last van dat haar man veel geld krijgt en wat jij/hij daar van vindt. De enige die er last van heeft is jij, want jij vindt dat hij na haar dood geen recht heeft op die hoeveelheid geld. Je neemt dus stelling in een toekomstig conflict dat je moeder zelf nooit mee zal maken.
Zijn de baten (na het overlijden van je moeder krijgt de man een andere hoeveelheid geld die jij eerlijker vindt) de kosten (je moeder krijgt zorgen die ze tot nu toe niet had en verliest mogelijk haar partner/verzorging) wel echt waard? Of wat misschien belangrijker is; is de verdeling van die kosten en baten wel eerlijk? Stel je vertelt je moeder dat haar man alleen om het geld bij haar blijft (wat eigenlijk alleen nog maar een vermoeden is, iets wat een keer na een moeilijke dag gezegd wordt hoeft niet de enige waarheid te ziijn), dan krijg jij jouw gelijk en je moeder relatietwijfels/problemen. Voor je moeder heeft het zoals ik jouw posts lees geen enkel voordeel om te horen dat geld voor haar man een (van de!) reden(en) is om bij haar te blijven.

Als je het echt niet naast je neer kunt leggen en je wilt per se van het geld een probleem maken, dan zou ik dat zo aanpakken dat je je moeder niet een geldprobleem cadeau geeft. Dus niet 'je man zei dat hij alleen om het geld bij je bleef, wat ga je nu doen met de erfenis want die mag je nu niet meer aan hem geven', maar stel gewoon een vraag. Leg je moeder dus niet meteen jouw partijdige visie op, maar vraag naar wat haar visie is. Je kunt bijvoorbeeld gewoon beginnen met 'Vond je het niet lastig om het testament te regelen?' En vandaar door naar 'Vond je het niet gek om ineens de relatie die je met mensen hebt in geld uit te drukken?' of 'Het lijkt mij zo gek om nu al vast te leggen wat ik aan wie na mijn dood geef, ik zou dan toch ergens me afvragen of ze niet gewoon bij me blijven voor dat geld'. Dan kan zij zelf aan jou uitleggen hoe zij dit ziet, en misschien kun je er dan zelfs wel gewoon vrede mee hebben. Beter gezegd: misschien heeft je moeder hier wel degelijk goed over nagedacht en vindt zij deze oplossing gewoon eerlijk, zelfs als ze allang weet dat hij onder andere bij haar blijft voor het geld. Dat jij het nu niet oneerlijk vindt betekent namelijk niet dat het ook echt oneerlijk is.

Bedankt voor je genuanceerde antwoord. Die opmerking steekt gewoon heel erg en daarom wil ik voorkomen dat hij zijn zin krijgt en ook het achterhouden wat hij heeft gezegd voor mijn moeder voelt niet goed. Maar als hij voor haar zorgt en zij van hem houd... Ik wil dat ook niet verpesten. Ik ben er nog steeds niet uit... Aan de ene kant wil ik mijn moeder leed besparen, aan de andere kant wil ik eerlijk zijn tegen haar.

Ik weet het niet... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:31

Joolien schreef:

Inderdaad kiezen tussen twee kwaden. Ze hebben nu samen een huishouden, een systeem, een huwelijk, helpen elkaar. En mijn nieuws zou echt roet in het eten gooien omdat mijn moeder zoveel waarde hecht aan vertrouwen en hem dan natuurlijk niet meer vertrouwt. Aan de andere kant, ik zelf zou het willen weten. En vind dat ik toen naar mijn gevoel had moeten luisteren jaren geleden. Maar goed in de afgelopen 5 jaar zijn ze wel hecht geworden. Dus om dan nu in 1 keer met donderslag bij heldere hemel met mijn informatie te komen.... Ik weet het echt niet.. ;(

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:35

Ik vind de tijdsperiode waarin dit afspeelt ook wel een ding. Het is dus al een aantal jaren geleden dat dit zo ongeveer te sprake kwam. Ik snap dat het steekt maar vind eerlijk gezegd dat je dit toen ter sprake had moeten brengen.
Als deze man nou dagelijks dit soort opmerkingen zou maken etc etc.
Moeilijke situatie.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:36

Misschien dat ik er overheen heb gelezen, maar wat als die opmerking toen waar was, maar nu niet meer?
Dat het hem nu niet (meer) om het geld gaat, maar puur echt van je moeder houdt?
Als je het aan je moeder vertelt, zou je ergens eerst uit moeten zoeken of het nog wel waar is. Of heel duidelijk zijn dat hij dat toén zo zei. Maar eerlijk, als het zo lang geleden is en je dat niet zeker weet, en ze beiden nu gelukkig zijn, weet ik niet of ik me daar nog aan zou wagen en het gewoon zo zou laten als het is. Moeilijke keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:37

Vragen hoe je moeder zelf haar relatie/erfenis en alles daaromheen ziet is in feite net zo eerlijk als jouw mening geven over die relatie/erfenis, of het mededelen van een feit waarvan je eigenlijk niet eens echt weet of dat wel een feit is. Eerlijkheid is meer dan alleen een toevallige/ongelukkige opmerking doorvertellen aan een ander die de context niet kent en die deze dan alleen met behulp van jouw mening in moet zien te kleuren.

Twee versies van hetzelfde verhaal:
'Ari zei dat hij alleen maar bij je is om je erfenis, dat hij de verzorging te zwaar vindt en hij dat alleen nog maar doet en bij je blijft omdat hij dan straks een half miljoen vangt, want als dat niet zo zou zijn dan was hij allang weggeweest.'
'Het lastige aan Ari vind ik dat hij soms best botte dingen kan zeggen. Laatst zei hij bijvoorbeeld dat hij bij je blijft voor de erfenis. Ik weet dat hij dat niet zo bedoelt, dat dat een soort grap is en dat het niet echt zo is, maar ik vind het wel lastig dat ik nooit precies weet wat ik nou aan moet met de dingen die hij zegt.'
Wat is waar? Wat is een leugen? Wat is het 'echte' nieuws?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:37

Dat is inderdaad ook zo Lenaa.
Mijn moeder zou er ook echt kapot van zijn als ze haar man niet meer kan vertrouwen en natuurlijk vertrouwt ze hem niet meer als ik vertel wat hij heeft gezegd. En ik weet dat hij ook van haar houd. Waarschijnlijk van haar EN haar geld. Alleen die opmerking. Voel me ook rot dat ik toen der tijd niks heb gezegd tegen hem of mijn moeder erover.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:38

Nu zeggen dat moet je sowieso niet doen vind ik! Wat hij toen gezegd heeft hoeft helemaal niet zijn gevoel van nu te zijn :)

Als het je dwarszit: eerst met hem een beetje in gesprek om er achter te komen hoe hij er nu in staat.
En als dat dusdanig respectloos is tegenover je moeder dat je vindt dat ze dat moet weten, dan kan je haar dat vertellen.

Maar om nu te gaan vertellen wat hij 5 jaar geleden gezegd heeft....een uitspraak die wellicht helemaal niet zo zwaar bedoeld is als hij bij jou aankwam... dat kan zich met een beetje pech nog tegen je keren.

Of je moeder vindt het allemaal niet zo spannend, die opmerking want inderdaad kan iemand dat dus ook zeggen zonder dat er hele slechte bedoelingen achter zitten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:39

Century schreef:
Misschien dat ik er overheen heb gelezen, maar wat als die opmerking toen waar was, maar nu niet meer?
Dat het hem nu niet (meer) om het geld gaat, maar puur echt van je moeder houdt?
Als je het aan je moeder vertelt, zou je ergens eerst uit moeten zoeken of het nog wel waar is. Of heel duidelijk zijn dat hij dat toén zo zei. Maar eerlijk, als het zo lang geleden is en je dat niet zeker weet, en ze beiden nu gelukkig zijn, weet ik niet of ik me daar nog aan zou wagen en het gewoon zo zou laten als het is. Moeilijke keuze!

Ik geloof dat hij van haar houdt en nu niet alleen maar bij haar is vanwege het geld, hij houdt ook van haar. Maar OOK van haar geld dat heeft hij me letterlijk laten weten.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:42

Mm lastig. Maar dat heeft hij je wel jaren geleden laten weten. Is dat nog steeds zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:42

En als je met hem zou praten?
Dat je toen een opmerking van hem zo opgevat hebt, dat je er aan blijft denken en je hoopt dat je het anders is dan wat je toen begrepen hebt? Vanuit je eigen gevoel, voorzichtig en zonder verwijt naar hem?
Wie weet wat zijn plan is.... Misschien wel positiever dan je vermoeden kan.
Mijn stiefvader heeft alles meer dan eerlijk verdeeld, terwijl dat dus niet gehoeven had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:44

pmarena schreef:
Nu zeggen dat moet je sowieso niet doen vind ik! Wat hij toen gezegd heeft hoeft helemaal niet zijn gevoel van nu te zijn :)

Als het je dwarszit: eerst met hem een beetje in gesprek om er achter te komen hoe hij er nu in staat.
En als dat dusdanig respectloos is tegenover je moeder dat je vindt dat ze dat moet weten, dan kan je haar dat vertellen.

Maar om nu te gaan vertellen wat hij 5 jaar geleden gezegd heeft....een uitspraak die wellicht helemaal niet zo zwaar bedoeld is als hij bij jou aankwam... dat kan zich met een beetje pech nog tegen je keren.

Of je moeder vindt het allemaal niet zo spannend, die opmerking want inderdaad kan iemand dat dus ook zeggen zonder dat er hele slechte bedoelingen achter zitten :)

Kan zijn dat het toen wel waar was maar nu niet meer inderdaad. En zeggen kan dan het gevolg hebben dat ze hem niet meer vertrouwt of bij hem weg wil en dan is zij haar wederhelft kwijt.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:48

Ik heb overigens alleen jouw reacties gelezen, maar als je het nou eens van een heel andere kant aanpakt, zonder een van beide partijen het gevoel te geven dat je iets achter de rug om doet..

Wat als je hém confronteert met je gevoelens ten opzichte van die opmerking. Je kunt dit ook in gesprek met hem en je moeder doen. Ik zou in jouw situatie dan aangeven wat er naar jouw idee feitelijk is gezegd door hem, en dat je je daardoor in een vervelende positie geplaatst voelt. Je kunt hem daarna ook vragen waarom hij dat zei.

Op die manier heeft hij zelf de gelegenheid om zijn opmerking uit te leggen. Wellicht is het op jou wel heel anders overgekomen dan bedoeld o.i.d. Daarnaast is het bij jou van je hart en ben je transparant naar iedereen.

Edit: ik zie nu dat in de tijd dat ik dit bericht scheef, meerdere reacties zijn geplaatst met dit idee :+
Laatst bijgewerkt door miramii op 09-01-18 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:49

Anoniem schreef:
En als je met hem zou praten?
Dat je toen een opmerking van hem zo opgevat hebt, dat je er aan blijft denken en je hoopt dat je het anders is dan wat je toen begrepen hebt? Vanuit je eigen gevoel, voorzichtig en zonder verwijt naar hem?
Wie weet wat zijn plan is.... Misschien wel positiever dan je vermoeden kan.
Mijn stiefvader heeft alles meer dan eerlijk verdeeld, terwijl dat dus niet gehoeven had.

Dit is de enige juiste weg, als het jou dwars zit, zal je met hem moeten gaan praten. Dan houdt jij het ook zuiver.