Trouwen of samenlevingscontract?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:57

Hier samenlevingscontract en testamenten, ben niet zo van trouwen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:39

x_Jeanine_x schreef:
Ik heb niks :+

Woon al 2 jaar samen met mijn vriend in een koophuis, is van hem.
Duidelijke afspraken gemaakt. En in een map bijgehouden welke grote uitgaven wie wie heeft gedaan.

Wij gaan in mei geregistreerd partnerschap aan en dat is sinds 2018 onder huwelijkse voorwaarden.

Nee, trouwen en GP is sindsdien 2018 in beperkt gemeenschap van goederen. Voor huwelijkse voorwaarden moet je nog steeds naar de notaris.

Wij zijn 'gewoon' getrouwd. Daarvoor hadden we een samenlevingscontract. Geen testament. Volgens de notarissen die wij gevraagd hebben hoef je niet speciaal een testament. Als je een slc hebt gaan de spullen van beiden naar de langstlevende partner. Als je beiden doodgaat naar beide families.

MerleSimone

Re: Trouwen of samenlevingscontract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 14:42

Wij gaan volgende week naar de notaris om het een en ander uit te laten leggen zodat we dat vast kunnen leggen bij de sleuteloverdracht :j

Thanks voor jullie ervaringen, heel fijn!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:51

Tegenwoordig, geen idee hoe lang al, lan je een verblijvingsbeding in je samenlevingscontract laten zetten.

Gevonden online:
Sinds 1 januari 2003 is de wetgeving met betrekking tot het erfrecht gewijzigd.
In de wet is nu vastgelegd dat bij overlijden van één van de echtgenoten of geregistreerde partners alles naar de langstlevende gaat. De kinderen krijgen een vordering op de langstlevende ter grootte van hun erfdeel. Dit noemt men de wettelijke verdeling.

Ik ben in 1998 gaan samenwonen. Toen was er een samenlevingscontract en testament nodig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:23

Echtgenoot of geregistreerd partner. ;)
Dat gaat dus niet over een samenlevingscontract. :) Maar over geregistreerd partnerschap of huwelijk.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:17

x_Jeanine_x schreef:
Ik heb niks :+

Woon al 2 jaar samen met mijn vriend in een koophuis, is van hem.
Duidelijke afspraken gemaakt. En in een map bijgehouden welke grote uitgaven wie wie heeft gedaan.

Wij gaan in mei geregistreerd partnerschap aan en dat is sinds 2018 onder huwelijkse voorwaarden.

En die map heb je in 2 fout of bij een boekhouder?

Het klinkt misschien hard maar als de 1 de ander uit huis zet is zo map niks waard want, hij is zo verdwenen of mee gesjoemelt.

Altijd iets vast laten leggen, het is fijn dat mensen nog heel goed van vetrouwen zijn maar geld haalt in vervelende situatie's echt rare dingen in mensen naar boven. Hoe gek of verliefd je nu ook op elkaar bent.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:54

De belangrijke dingen in 2 fout.
Wij zijn nu 4 jaar samen en kennen elkaar al 14 jaar.
Tuurlijk kan het altijd mis gaan. Maar ken ook mensen waar het tot in de puntjes geregeld was en ook een groot drama was toen ze uit elkaar gingen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:11

2 fout is nooit goed. Lieve 2voudig/ in 2 voud.

Maar mensen, we leven in een digitaal tijdperk? Zulke afspraken kan je toch gewoon even naar elkaar mailen en bevestigen naar elkaar?
Dan heb je het digitaal, raak je het niet kwijt en heb je er een dagtekening opzitten.

Toen ik ging samenwonen met mijn ex is er een mailtje over en weer gegaan met wat van mij was en wat van hem. Wij hadden geen samenlevingscontract. Als er een grote aanschaf was gedaan dan kwam er een reply op het mailtje die de ander bevestigde. Of het nou een gezamelijke aanschaf was geweest of juist van 1 persoon... dat maakte niet uit.

Uiteindelijk hele mailtje niet nodig gehad toen we uit elkaar gingen. Dat ging na bijna 11 jaar gewoon met fatsoen. Wat oorspronkelijk van mij was heb ik meegenomen, bepaalde dingen heeft hij mogen lenen/gebruiken tot ik een nieuwe woning had.

Met mijn huidige vriend gaat dat nu precies zo. Hij is bij mij ingetrokken. Bijna alles in huis is van mij, behalve wat wij samen hebben gekocht

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:17

Digitaal maken staat nog op de planning

Voor ons is geregistreerd partnerschap al een stap en de voorwaarden waar het nu sinds 2018 aan voldoen is voor ons voldoende :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:55

Mri, leuk dat je het zo kunt doen maar als je gezamenlijk een huis koopt is het niet rechtsgeldig wanneer er iemand overlijd en gaat het deel huis naar de erfgenamen en niet naar de partner. Die kan de erfgenamen uitkopen als dat al financieel mogelijk is of verhuizen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 17:17

Wij hebben bij aankoop van ons eerste huis ook een samenlevingsovereenkomst laten opmaken, tegelijkertijd ook beide een testament. Op deze manier konden we eea prima regelen.