Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:33

Rachelle, ik ben echt niet uit op die discussie. Maar het is puur een gedachte die je mee kan nemen in je overwegingen.

Je kijkt bij een kinderwens naar jezelf. Kan ik het aan, wil ik het?
Naar je gezin: Wat wil mijn man, hoe zijn de omstandigheden, het huis, de financiën. Hoe is het voor broertjes en zusjes.
Daarna kijk je wellicht naar de toekomst, praktisch, financieel, opvoeding, oppas etc.
Mij lijkt het absoluut niet verkeerd om ook verder te kijken. Dus naar de stad, de maatschappij, de economie, veiligheid (oorlogsdreiging). En ook naar wat je kan bijdragen aan de wereld. Ik bedoel, wie weet zet je wel net de genezer van Kanker op deze wereld!

Qua liefde en kunde lijkt me dat zoiets als een kind erbij echt goedkomt. Je hebt al met succes kinderen groot gebracht. En jullie zijn een liefdevol gezin.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:46

TS, het is niet alleen het hier en nu en jouw wens.

Je hebt er al drie en die zijn gezond. Maar waar gaan ze later wonen? Huizen worden steeds schaarser. Hoelang zouden ze erover doen om op hun werk te komen. Drie uur file enkele reis? De wegen worden steeds voller. Waar gaan ze trouwens werken? Over 20-30 jaar en dankzij de automatisering zijn ze misschien niet eens nodig! Hoeveel zouden ze moeten betalen voor medische hulp? Stel je voor dat ze het niet kunnen betalen! En misschien gaan ze wel een oorlog meemaken. Nu ja, dan hebben ze in ieder geval werk. ;)

Ik kan uren doorgaan, TS. Dat jíj het kan twijfel ik niet aan. Maar er komt een moment dat jij niet meer nodig bent. Dat moment zou ik me véél meer zorgen over maken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:48

Kelly_ann

Mooi streven maar het past en lost niks op.
Kinderen zijn niet alleen het probleem.....dan moet je eens gaan kijken in andere kansen.

Is natuurlijk een kul-argument om een 4e kindje te laten schieten voor beter behoud van de wereld. Moet je eens op vakantie gaan naar India en Bangladesh of bepaalden staten in Amerika.

Maar laat ik eens naar mijn eigen omgeving kijken aantal collega’s vertikken het om afval te scheiden.....tja.......snap ik ook........maar al dingen bij elkaar lossen niks op voor de wereld.

Je kunt niet in je eentje de wereld redden

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:53

Niello schreef:
Kelly_ann schreef:
Misschien even een gekke opmerking. Maar speelt de belasting van een nieuw mens op deze wereld wel eens een rol?

Een van de redenen voor mij om (waarschijnlijk) zelf geen kind te nemen. Is de overbevolking, de belasting die we leveren als mensheid op onze aarde.
Klinkt misschien wat vergezocht en idealistisch. Maar het is serieus iets dat bij mij meewweegt in mijn keuzes. Daarom ben ik wel nieuwsgierig of dat voor anderen ook wel eens door het hoofd spookt.

Hier sluit ik me bij aan. Heb nu twee oudere kinderen, maar als ik opnieuw voor de keus zou komen te staan weet ik niet of ik aan kinderen zou beginnen.

Ik sluit mij hier bij aan. Er zouden meer mensen moeten zijn die de wereld mee zouden tellen in de overweging om nog een kind te nemen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:56

Je moet denk ik ook financieel nadenken voor de toekomst.Mijn vriendin heeft 4 kinderen,nu zijn het tieners en 2 kunnen heel goed leren en zitten dus op een school waar ze regelmatig verplicht exursies hebben.Vorig jaar was dat Engeland en Zwitserland.En dat is bv geen skikamp.Nu komen ze toch in de financiele problemen daardoor en heeft zelfs haar moeder al sommige kosten betaald.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:57

Jij hebt je vermeerderd, je partner heeft zich vermeerderd, en je hebt zelfs samen een heel reservekind voor mocht een van de anderen wat overkomen. Waar is die vierde dan nog voor nodig?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:59

tita schreef:
Kelly_ann

Kinderen zijn niet alleen het probleem.....dan moet je eens gaan kijken in andere kansen.

Is natuurlijk een kul-argument om een 4e kindje te laten schieten voor beter behoud van de wereld. Moet je eens op vakantie gaan naar India en Bangladesh of bepaalden staten in Amerika.

Maar laat ik eens naar mijn eigen omgeving kijken aantal collega’s vertikken het om afval te scheiden.....tja.......snap ik ook........maar al dingen bij elkaar lossen niks op voor de wereld.

in je enetje kan je de wereld niet reden, maar verbeter de wereld begin met jezelf. Ik neem ook geen kinderen mede door de overbevolking. van grote gezinnen die dan nog eens vaak van allerlei uitkeringen leven (ik zeg helemaal niet dat dit bij ts het geval zou zijn) gaan mijn nekharen dan ook overeind staan.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:05

Wij hebben ook 3 kinderen, die we ook soms apart mee namen/nemen voor quality time. Dat hoeft helemaal niet duur te zijn maar daar gaat toch wel wat geld in zitten ook.
Voor een reisje buitenland op hun 11e (was dan ook eerste keer vliegen) en 16e ging alleen papa mee, die werkt full time en zien ze wat minder, zo kregen ze even 1 op 1 tijd met papa, en dan bleef ik thuis bij de andere 2.

Nu zijn ze alweer 22 (j), 19 (m) en 17 (j). 4 kinderen had ik wel in mijn hoofd, (vond zwanger zijn echt helemaal geweldig) mijn man vond 2 wel mooi, en hebben we kunnen kiezen voor een middenweg en heb nu echt niet het idee dat ik wat mis ben gelopen.
De jongste had nog wel een broertje gewild maar ja die daarna misschien ook wel. :D

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:06

Moderatoropmerking:
Ik snap dat deze discussie nogal wat oproept, maar probeer het wel ontopic te houden en dus vooral naar TS haar situatie te kijken. En hierin ook respectvol te blijven naar TS. Mochten jullie willen discussiëren over overbevolking (en andere onderwerpen die hier langs komen) zou ik jullie willen vragen om een topic op NM te openen hierover. Zo kan TS jullie adviezen meenemen in haar beslissing zonder dit er tussenuit te moeten filteren.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:12

Goh, ik blijf me toch vaak verbazen over hoe naar en hard mensen kunnen zijn. Daarom zou ik wel meer kindertjes willen, de wereld kan wel wat lieve mensen gebruiken := :D

Dus ts, go for it +:)+

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:15

Vergeet ik nog te zeggen, succes met je beslissing TS. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:16

Anoniem schreef:
Volgens mij is het niet TS d'r vraag of het ecologisch toegestaan is om een kind op de wereld te zetten. Volgens mij vraagt ze om advies met de overgang van 3 naar 4 kinderen. Opmerkingen als 'ik had het er bij 2 gehouden' vind ik echt niet passen; bij sommigen is er géén kinderwens (en dat is prima), bij anderen stopt de kinderwens pas bij 10 (en dat mag gelukkig ook hier in Nederland). Laten we er geen eco-discussie-stempel van maken, volgens mij zijn daar al genoeg topics van te vinden op bokt. Vooral de sneer 'als je zegt van ze te houden' vind ik absoluut niet nodig en op het onbeschofte af. Volgens mij houdt TS juist heel veel van d'r kinderen dat ze er niet lukraak op los fokt.

TS; alleen jij voelt of je echt 'klaar' bent. Zowel mentaal, fysiek als financieel. Je lijkt me een hele verstandige moeder en als jij vindt dat er ruimte is in je hart én in je huis om nog aan een 4e te beginnen; go for it! Mijn respect heb je in ieder geval, want ik vind het al lastig om er één te entertainen :') Als alles functioneert zoals het moet en je bent bereid om wat langer in de luiers te zitten; go for it! Ik moet er zelf niet meer aan denken, maar dat komt omdat ik héél blij ben dat ie nu een hoop zelf kan :')

Vooropgesteld: Ja het is haar keuze. Alleen ik denk dat er maar heel weinig mensen stilstaan bij de ecologische voetdruk van het kind dat jij op de wereld zet.
Anno 2018 gaan we steeds meer nadenken over duurzamer leven, het biologische eten wordt populairder, we zijn bewuster bezig met afval scheiden en er ontstaan discussies over vliegvakanties. Daarnaast hangt er een vuurwerkverbod in de lucht wat ook met luchtvervuiling te maken heeft en ga zo maar door...

Daarom is het (naar mijn mening) ook belangrijk om in de overweging van een kind, óók dit aspect mee te nemen. Overbevolking is misschien nu nog niet zo'n probleem, maar over een aantal jaar wel. En ja, er zijn ook mensen die ervoor kiezen om zich niet voort te planten (ik ben er daar 1 van). Maar dat staat echt niet in verhouding tot de mensen die zich wel voortplanten... Alleen in mijn straat al, links van mij buren met 4 kinderen en rechts van mij buren met 3 kinderen. Over de 7 volwassenen die er in deze 3 huizen wonen, lopen er 8 kinderen rond. Kijk ik in mijn familie, ben ik waarschijnlijk de enige die er voor kiest om geen kinderen te nemen. Dan hoeft er maar 1 te zijn bij wijze van spreken die 3 kinderen kiest, en ik ben ook vermenigvuldigt (als je het even zo bekijkt).

Overbevolking gaat een probleem worden. En ik denk dat het daarom zeker belangrijk is om daar in ieder geval bij stil te staan bij de keuze van een 3e en 4e kind. Of je er wat mee doet, dat is aan jou.

tita schreef:
Kelly_ann

Maar als iedereen zo denkt, gaat er nooit iets veranderen toch? Zoals Zoe_97 ook zegt: Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:16

Ik ben de tweede in een gezin van vijf en ik kan nu (28) eindelijk hardop zeggen: ik ben dingen tekort gekomen. Paps en mams nooit mee naar een wedstrijd, nooit zelf gebracht en gehaald worden van zwemles of sporttraining, zelden of nooit 1 op 1 tijd. Altijd 'ja maar de baby moet slapen/voeden/een schone luier', nooit rust in huis... Dagjes uit moesten babyproof (ik was 11 toen de jongste geboren werd), dus zelden een stoere dag achtbanen, maar altijd 'mama wacht wel met de kinderwagen' enzo. Ik hou van al mijn broers en mijn zusje (en van pleegzusje nummer 6 die er een tijdje geleden nog bij kwam), maar ik kon niet wachten om op kamers te gaan en eindelijk even rust, ruimte en mijn eigen ding te doen...

En mijn moeder vond van 3 naar 4 heel heftig, omdat er ineens een nieuwe auto moest, het huis geen aparte slaapkamer meer over had enzovoorts. Die vond van 2 naar 3 vele malen makkelijker. Nummer 5 bleek overigens nogal autistisch en dat heeft ook een zware stempel op de oudste 4 gedrukt. Ik zou mijn zusje nooit meer willen missen, maar denk dat ons gezin misschien wel een stuk beter gefunctioneerd had zonder haar...

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:18

Nadat nr 3 hier net geboren is wat absoluut niet de bedoeling was(spiraal baby) maar ik t niet over mn hart kon verkrijgen om abortus te doen geniet ik er wel weer van.
Mn man is nu helemaal om en heeft t steeds over nr 4 maar geen haar op mn hoofd die daar aan denkt!
We hebben een doge ram als trekauto voor de caravan en met nog een kindje zou er toch een andere wagen moeten komen en die moet ook de zware caravan moeten kunnen trekken.
Ook zouden de kids van nu kwa ruimte moeten inleveren op de kamers mochten ze alleen een eigen kamer willen.
Nu is dat niet erg maar als ze straks puber zijn en er wel behoefte aan hebben wordt dat wel een ding.
Verhuizen zit er niet in ivm ik niet werk.
Voor mij dus om praktische redenen een nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:18

Marjoow: lees even de moderator opmerking en begin er een eigen topic over.
Vooropgesteld; ik erken wat je zegt, ik erken ook absoluut dat we een ecologische voetprint achterlaten maar dit is nu niet het discussiepunt en ook niet waar TS nu om vraagt, zo ver is TS nog niet. Die vraagt alleen om ervaringen omtrent van 3 naar 4 kinderen. Ze vraagt niet of ze eigenhandig de wereld om zeep helpt. ;)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:19

oomens schreef:
Jij hebt je vermeerderd, je partner heeft zich vermeerderd, en je hebt zelfs samen een heel reservekind voor mocht een van de anderen wat overkomen. Waar is die vierde dan nog voor nodig?

wauw. een reservekind... _-:(

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:22

oomens schreef:

_/-\o_

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:22

Anoniem schreef:
Marjoow: lees even de moderator opmerking en begin er een eigen topic over.
Vooropgesteld; ik erken wat je zegt, ik erken ook absoluut dat we een ecologische voetprint achterlaten maar dit is nu niet het discussiepunt en ook niet waar TS nu om vraagt, zo ver is TS nog niet. Die vraagt alleen om ervaringen omtrent van 3 naar 4 kinderen. Ze vraagt niet of ze eigenhandig de wereld om zeep helpt. ;)

Ik wil er hier niet te veel woorden meer aan vuil maken, ik ben namelijk van mening dat duurzaamheid in welke vorm dan ook voor iedereen van belang is en overal een punt van discussie zou moeten zijn.
Mochten mensen hierover verder willen discussieren: [LZP] Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Ik beweer overigens nergens dat TS eigenhandig met 4 kinderen de wereld om zeep zal helpen.
Laatst bijgewerkt door Marjo op 02-01-18 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:28

Muurp schreef:
Ik snap dat deze discussie nogal wat oproept, maar probeer het wel ontopic te houden en dus vooral naar TS haar situatie te kijken. En hierin ook respectvol te blijven naar TS. Mochten jullie willen discussiëren over overbevolking (en andere onderwerpen die hier langs komen) zou ik jullie willen vragen om een topic op NM te openen hierover. Zo kan TS jullie adviezen meenemen in haar beslissing zonder dit er tussenuit te moeten filteren.

Overbevolking lijkt mij toch echt een bijzonder ontopic argument bij de vraag of je er nog eentje bij moet leggen of niet. Misschien is het dan zelfs nog wel relevanter dan bij de vraag of je een eerste kind moet maken of niet. TS heeft namelijk al een kind, is al moeder en heeft dus al de mogelijkheid om alle ontwikkelingsfasen van een kind mee te maken (of wat er altijd nog meer argumenten voor het nemen van kinderen worden verzonnen).
Op al die punten is de TS al (ruimschoots) voorzien, en dus is het enige relevante punt in dit topic haar vraag over het aantal kinderen.

Me dunkt dat dan de discussie over het aantal kinderen dat TS neerzet volledig ontopic is. Daar hoeft de TS helemaal niets van weg te filteren, daar hoeft geen afsplitstopic op NM voor te worden gemaakt en daar hoeft ook niet nodeloos op gehulkt te worden door het moderatorteam.

Urona447

Re: Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:33

Volg je gevoel TS , dat is het enige wat ik kan zeggen. Hier blijft het godzijdank bij 1. Besef wel dondersgoed dat de kans aanwezig is dat het kindje gehandicapt is of het er 2 of 3 zijn. Zou je het dan ook willen? Waarom niet tevreden zijn met wat je nu hebt? Goed is goed toch?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:33

Het ecologisch argument ivm het al of niet op de werled toelaten van een nieuwe mens vind ik altijd zo vreemd. Omdat het per definitie komt van een mens die zelf op deze wereld rondloopt en zelf een ecologische voetafdruk heeft.
Het is dan meer iets van 'ik ben er lekker wel maar de volgende mag niet komen'.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:42

oomens schreef:
Muurp schreef:

Overbevolking lijkt mij toch echt een bijzonder ontopic argument bij de vraag of je er nog eentje bij moet leggen of niet. Misschien is het dan zelfs nog wel relevanter dan bij de vraag of je een eerste kind moet maken of niet. TS heeft namelijk al een kind, is al moeder en heeft dus al de mogelijkheid om alle ontwikkelingsfasen van een kind mee te maken (of wat er altijd nog meer argumenten voor het nemen van kinderen worden verzonnen).
Op al die punten is de TS al (ruimschoots) voorzien, en dus is het enige relevante punt in dit topic haar vraag over het aantal kinderen.

Me dunkt dat dan de discussie over het aantal kinderen dat TS neerzet volledig ontopic is. Daar hoeft de TS helemaal niets van weg te filteren, daar hoeft geen afsplitstopic op NM voor te worden gemaakt en daar hoeft ook niet nodeloos op gehulkt te worden door het moderatorteam.

Mee eens. Ze vraagt hoe je beslist of er een vierde kind bij komt. Die beslissing maak je onder andere door financiële status, toekomstplannen enzovoorts maar de wereld en overbevolking kan net zo goed een punt zijn wat je mee neemt in je beslissing. Anders kun je voor financiële status en toekomstplannen enzovoorts ook wel aparte topics gaan maken en hier alleen roepen van 'jaaaaaa doen!'

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:46

Sclimpre schreef:
Het ecologisch argument ivm het al of niet op de werled toelaten van een nieuwe mens vind ik altijd zo vreemd. Omdat het per definitie komt van een mens die zelf op deze wereld rondloopt en zelf een ecologische voetafdruk heeft.
Het is dan meer iets van 'ik ben er lekker wel maar de volgende mag niet komen'.

Wat een onzin. Daar heb je toch zelf niet om gevraagd? Dat is gebeurd dankzij je ouders. Gelukkig mag ik zelf bepalen of ik me voortplant of niet.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:54

Moderatoropmerking:
Als jullie het oneens zijn met een mod-beslissing kan je via PB contact opnemen met de betreffende moderator of diens hoofdmoderator. Het is niet de bedoeling een modopmerking te negeren en verder te gaan met de discussie, of hier te gaan discussiëren over die modopmerking. Overbevolking en de ecologische voetafdruk kunnen zeker een rol spelen bij een kinderwens, maar TS vraagt niet om een uitgebreide discussie over alleen dat onderwerp. Het is nu benoemd, TS kan zelf aangeven of dit voor haar een rol speelt of niet. Maar een hele discussie hierover past beter in een eigen topic dan hier.

BigOne

Re: Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:09

Wanneer we allemaal naar de ecologische voetdruk gaan leven en er geen kinderen meer geboren zullen worden, tja, dan is het ook klaar over 90 of 100 jaar, zijn er gewoon geen mensen meer over en is over 50 a 60 jaar onze maatschappij compleet bankroet. Iedereen moet echt voor zichzelf de afwegen maken of hij/zij geen, één of meerdere kinderen wil. Het verlangen naar nog een keer zwanger zijn, dat kleine babylijfje vind ik trouwens wel de slechts mogelijke reden. Ik heb een neef, ook 60 bijna en hij trouwde ooit met een zo op het oog fantastische vrouw. Helaas voor hem vond ze nooit iets genoeg, ook het kinderaantal niet, toen ze er binnen 10 jaar 8 hadden vond zij het nog niet genoeg. Gescheiden en met nieuwe vriend nog eentje en vanwege de leeftijd lukt het haar niet meer anders had ze er wel 20 gehad. Die voelde zich alleen prettig wanneer ze zwanger was.