Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Niello schreef:Kelly_ann schreef:Misschien even een gekke opmerking. Maar speelt de belasting van een nieuw mens op deze wereld wel eens een rol?
Een van de redenen voor mij om (waarschijnlijk) zelf geen kind te nemen. Is de overbevolking, de belasting die we leveren als mensheid op onze aarde.
Klinkt misschien wat vergezocht en idealistisch. Maar het is serieus iets dat bij mij meewweegt in mijn keuzes. Daarom ben ik wel nieuwsgierig of dat voor anderen ook wel eens door het hoofd spookt.
Hier sluit ik me bij aan. Heb nu twee oudere kinderen, maar als ik opnieuw voor de keus zou komen te staan weet ik niet of ik aan kinderen zou beginnen.
tita schreef:Kelly_ann
Mooi streven maar het past en lost niks op.
Kinderen zijn niet alleen het probleem.....dan moet je eens gaan kijken in andere kansen.
Is natuurlijk een kul-argument om een 4e kindje te laten schieten voor beter behoud van de wereld. Moet je eens op vakantie gaan naar India en Bangladesh of bepaalden staten in Amerika.
Maar laat ik eens naar mijn eigen omgeving kijken aantal collega’s vertikken het om afval te scheiden.....tja.......snap ik ook........maar al dingen bij elkaar lossen niks op voor de wereld.
Je kunt niet in je eentje de wereld redden
Anoniem schreef:Volgens mij is het niet TS d'r vraag of het ecologisch toegestaan is om een kind op de wereld te zetten. Volgens mij vraagt ze om advies met de overgang van 3 naar 4 kinderen. Opmerkingen als 'ik had het er bij 2 gehouden' vind ik echt niet passen; bij sommigen is er géén kinderwens (en dat is prima), bij anderen stopt de kinderwens pas bij 10 (en dat mag gelukkig ook hier in Nederland). Laten we er geen eco-discussie-stempel van maken, volgens mij zijn daar al genoeg topics van te vinden op bokt. Vooral de sneer 'als je zegt van ze te houden' vind ik absoluut niet nodig en op het onbeschofte af. Volgens mij houdt TS juist heel veel van d'r kinderen dat ze er niet lukraak op los fokt.
TS; alleen jij voelt of je echt 'klaar' bent. Zowel mentaal, fysiek als financieel. Je lijkt me een hele verstandige moeder en als jij vindt dat er ruimte is in je hart én in je huis om nog aan een 4e te beginnen; go for it! Mijn respect heb je in ieder geval, want ik vind het al lastig om er één te entertainenAls alles functioneert zoals het moet en je bent bereid om wat langer in de luiers te zitten; go for it! Ik moet er zelf niet meer aan denken, maar dat komt omdat ik héél blij ben dat ie nu een hoop zelf kan
tita schreef:Kelly_ann
Mooi streven maar het past en lost niks op.
Kinderen zijn niet alleen het probleem.....dan moet je eens gaan kijken in andere kansen.
Is natuurlijk een kul-argument om een 4e kindje te laten schieten voor beter behoud van de wereld. Moet je eens op vakantie gaan naar India en Bangladesh of bepaalden staten in Amerika.
Maar laat ik eens naar mijn eigen omgeving kijken aantal collega’s vertikken het om afval te scheiden.....tja.......snap ik ook........maar al dingen bij elkaar lossen niks op voor de wereld.
Je kunt niet in je eentje de wereld redden
Anoniem schreef:Marjoow: lees even de moderator opmerking en begin er een eigen topic over.
Vooropgesteld; ik erken wat je zegt, ik erken ook absoluut dat we een ecologische voetprint achterlaten maar dit is nu niet het discussiepunt en ook niet waar TS nu om vraagt, zo ver is TS nog niet. Die vraagt alleen om ervaringen omtrent van 3 naar 4 kinderen. Ze vraagt niet of ze eigenhandig de wereld om zeep helpt.
Muurp schreef:Ik snap dat deze discussie nogal wat oproept, maar probeer het wel ontopic te houden en dus vooral naar TS haar situatie te kijken. En hierin ook respectvol te blijven naar TS. Mochten jullie willen discussiëren over overbevolking (en andere onderwerpen die hier langs komen) zou ik jullie willen vragen om een topic op NM te openen hierover. Zo kan TS jullie adviezen meenemen in haar beslissing zonder dit er tussenuit te moeten filteren.
oomens schreef:Muurp schreef:Ik snap dat deze discussie nogal wat oproept, maar probeer het wel ontopic te houden en dus vooral naar TS haar situatie te kijken. En hierin ook respectvol te blijven naar TS. Mochten jullie willen discussiëren over overbevolking (en andere onderwerpen die hier langs komen) zou ik jullie willen vragen om een topic op NM te openen hierover. Zo kan TS jullie adviezen meenemen in haar beslissing zonder dit er tussenuit te moeten filteren.
Overbevolking lijkt mij toch echt een bijzonder ontopic argument bij de vraag of je er nog eentje bij moet leggen of niet. Misschien is het dan zelfs nog wel relevanter dan bij de vraag of je een eerste kind moet maken of niet. TS heeft namelijk al een kind, is al moeder en heeft dus al de mogelijkheid om alle ontwikkelingsfasen van een kind mee te maken (of wat er altijd nog meer argumenten voor het nemen van kinderen worden verzonnen).
Op al die punten is de TS al (ruimschoots) voorzien, en dus is het enige relevante punt in dit topic haar vraag over het aantal kinderen.
Me dunkt dat dan de discussie over het aantal kinderen dat TS neerzet volledig ontopic is. Daar hoeft de TS helemaal niets van weg te filteren, daar hoeft geen afsplitstopic op NM voor te worden gemaakt en daar hoeft ook niet nodeloos op gehulkt te worden door het moderatorteam.
Sclimpre schreef:Het ecologisch argument ivm het al of niet op de werled toelaten van een nieuwe mens vind ik altijd zo vreemd. Omdat het per definitie komt van een mens die zelf op deze wereld rondloopt en zelf een ecologische voetafdruk heeft.
Het is dan meer iets van 'ik ben er lekker wel maar de volgende mag niet komen'.