Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Azmay schreef:Hier in zuid Limburg kan je best wat leuks kopen onder de 150.000, maar dan moet je wel hier willen wonen
wij wonen nu iets meer dan 1 jaar samen in een huurhuis en willen ook graag kopen.
Booooo schreef:Somebitch schreef:Een starterslening, is dat dan een lening bovenop de lening die je voor de hypotheek kan krijgen?
Ja via de gemeente.
Had het even uitgerekend, met een starterslening kom ik dan wel op +-200.000 terwijl zonder ik als ik alleen op mijn inkomen zou rekenen ik maar 115.000 zou mogen lenen. Dan zou de maandelijkse hypotheek +-350 euro zijn terwijl ik nu gewoon dik 520 euro betaal aan huur voor een woning uit het jaar 0 en super klein.. Raar eigenlijk...
Ik had niet het idee dat ik nu zoveel verdien, maar ik kan een stuk meer lenen. Maakt het wel veel makkelijker.
Somebitch schreef:En evt in Belgie net over de grens? Misschien is dat nog een optie? Maar ik snap je hoor heb je een goed salaris en kan je nog in je eentje geen fatsoenlijk huis kopen...
Tulandro schreef:Die koopgarantregelingen zou ik weg van blijven, daar kom je altijd slecht uit.
Maar goed in je eentje een fatsoenlijke woning kopen is zeker mogelijk, maar dan zal je in je eentje wel meer moeten verdienen of spaargeld hebben.
had dat eigenlijk niet verwacht.Booooo schreef:Hier een bokker met een Turkse man![]()
Hier (Brabant) liggen de prijzen echt wel een stuk hoger als waar jij het over hebt.
Weet je zeker dat je vriend niet wilt lenen ivm geloof? Moslims mogen idd geen rente betalen. Maar jij mag wel alleen kopen en hij trekt er dan gezellig bij in? Ook niet helemaal fair lijkt me..
Goldie schreef:Of evt op zoek naar een ander huurhuis met wel een tuin?
Al zouden wij onz eisen misschien een beetje bij moeten stellen.
Booooo schreef:Wij zitten in omgeving Breda, ons budget is rond de 225 maar kunnen niet echt wat vindenAl zouden wij onz eisen misschien een beetje bij moeten stellen.
Maar als jij dus alleen op jouw naam koopt, betaald hij alsnog mee dus wat is dan het punt?![]()
Ziet er na uit alsof hij dus geen lening/schuld op zijn naam wilt hebben staan en het ‘lekker’ op jouw af probeert te schuiven. Zou daar toch wel mijn vraagtekens bij hebben..
iirrssjjee schreef:Ik krijg er wel een naar gevoel bij.... hij weet dat jij ongelukkig bent in de huidige situatie. Maar hij zit prima dus wilt niet weg?? Lekker egoistisch van m... Misschien een idee om hem lekker te laten zitten waar die zit en zelf inderdaad lekker op zoek naar wat anders te gaan, maar dan voor jezelf...
Shiloh schreef:Tulandro schreef:Die koopgarantregelingen zou ik weg van blijven, daar kom je altijd slecht uit.
Maar goed in je eentje een fatsoenlijke woning kopen is zeker mogelijk, maar dan zal je in je eentje wel meer moeten verdienen of spaargeld hebben.
Wat een onzin. Het is voor mij een prachtige kans geweest, de enige mogelijkheid destijds om een fatsoenlijke woning te kopen. Ik zit voor een hypotheek van nog geen 500 euro/maand in een rijtjeshuis van totaal 95m2, en een 12 meter diepe tuin. Ik zou slecht uit zijn geweest als ik was blijven huren. Recent is hier in de wijk iemand geweest die het weer verkocht had, en die kreeg er een hele degelijke prijs voor, berekend naar een hele redelijke marktcomforme prijs. De berekening voor wat je krijgt als je het weer terug koopt is héél erg redelijk. Bovendien heb ik gekocht in 2014, toen de prijzen op zijn laagst stonden, de kans dat het daar nog onder gaat zakken is niet zo heel erg groot.
Nee, ik haal er wellicht niet dezelfde winst uit als ik zelf aan een willekeurig iemand zou mogen verkopen (op dit moment). Maar ik heb ook een kwart minder hypotheek gehad al die jaren, woon in een huis ipv een flat en bouw eigendom op. Bovendien is het een heerlijk idee dat ik de woning sowieso in 3 maanden weer kwijt ben als ik verkopen wil.
Het alternatief? Was huren (aka geld weggooien) voor minimaal het dubbele per maand (geen recht op sociale huur), of zonder koopgarant in een flatje gaan zitten.
Hoe ik uit dit hele verhaal anders slecht uit was gekomen is me een raadsel.
Maar het is sowieso irrelevant, want volgens mij worden er praktisch geen huizen meer in dergelijke regelingen verkocht. De woningbouw waar ik van gekocht heb, is er in ieder geval mee gestopt.