Huis kopen in je eentje.....hoe dan?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:09

Ik heb overigens een woning gekocht in mijn eentje in april 2014. Dat is me alleen maar gelukt doordat ik een koopgarant woning heb kunnen kopen van de woningbouw. De woning had een waarde van 130.000 en met korting gekocht voor iets minder dan 100.000 (zij kopen het als ik ooit verhuis ook weer voor die waarde terug +/- waarde woningverbeteringen +/- marktwerking). Inmiddels is ook deze woning in waarde gestegen natuurlijk en dergelijke constructies bestaan eigenlijk niet meer. Met het aantrekken van de woningmarkt zijn ze daar mee gestopt.

Als ik nu zou moeten verhuizen kan ik waarschijnlijk ook geen nieuw huis kopen.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 30-12-17 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:15

Azmay schreef:
Hier in zuid Limburg kan je best wat leuks kopen onder de 150.000, maar dan moet je wel hier willen wonen :+

Ja, ons huis met vier slaapkamers, een schuur waar je u tegen zegt en een tuin van meer dan 40 meter hebben we voor minder dan 150000 gekocht. En dan zitten wij zelf nog in een 'duur dorp. :')

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:45

Holy ... Wat een prijsjes komen hier voorbij.
Wij hebben dit jaar ons eerste koophuis gekocht op het salaris van mijn man. Door ziekte werk ik momenteel niet.
Hier in de omgeving is dat echter niet zo makkelijk. In de stad waar wij geboren en getogen zijn gaan de huizen geschikt voor een gezin (wij hebben 2 kinderen), in de buurten waar wij willen zitten en in redelijke staat voor 4 ton weg.
Mijn tante heeft bijvoorbeeld haar tussenwoning op de rij in een buitenwijk van de stad en van 110 M2 recent verkocht voor 415000.
Dat gingen wij op 1 salaris never nooit redden.
Dus zijn we als concessie naar een Vinexdorp slechts 2 km verderop gaan kijken en hebben hier met wat regelingen met ouders een ruime woning van 140 M2 kunnen kopen voor 285000. Ok, we moesten daarvoor wel flink klussen om het een beetje modern te krijgen, maar het scheelt toch een hele hoop.

Locatie is echt everything, Dus kijk goed rond of prijzen bij jullie mss ook zo veel schelen op korte afstand van elkaar.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 30-12-17 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:46

Een starterslening, is dat dan een lening bovenop de lening die je voor de hypotheek kan krijgen?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:08

Hier een bokker met een Turkse man *\o/*

Gelukkig denkt die van mij alleen heel anders als die van jou :+ wij wonen nu iets meer dan 1 jaar samen in een huurhuis en willen ook graag kopen.
Hij vind huren zonde van het geld, en wilt eigenlijk zo snel mogelijk kopen. We kunnen alleen geen geschikte woning vinden :+
Hier (Brabant) liggen de prijzen echt wel een stuk hoger als waar jij het over hebt.

Weet je zeker dat je vriend niet wilt lenen ivm geloof? Moslims mogen idd geen rente betalen. Maar jij mag wel alleen kopen en hij trekt er dan gezellig bij in? Ook niet helemaal fair lijkt me..

Een starters lening heb je geen recht meer op omdat je al een koophuis hebt gehad. Ik heb op mijn 19e ook een koophuis gehad, en daardoor geen recht meer op een extra starterslening bij de gemeente.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:09

Somebitch schreef:
Een starterslening, is dat dan een lening bovenop de lening die je voor de hypotheek kan krijgen?

Ja via de gemeente.

DiantaM

Re: Huis kopen in je eentje.....hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:14

Die koopgarantregelingen zou ik weg van blijven, daar kom je altijd slecht uit.

Maar goed in je eentje een fatsoenlijke woning kopen is zeker mogelijk, maar dan zal je in je eentje wel meer moeten verdienen of spaargeld hebben.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:18

Booooo schreef:
Somebitch schreef:

Ja via de gemeente.

aha :j Had het even uitgerekend, met een starterslening kom ik dan wel op +-200.000 terwijl zonder ik als ik alleen op mijn inkomen zou rekenen ik maar 115.000 zou mogen lenen. Dan zou de maandelijkse hypotheek +-350 euro zijn terwijl ik nu gewoon dik 520 euro betaal aan huur voor een woning uit het jaar 0 en super klein.. Raar eigenlijk...

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:20

Een lastig probleem, als je vriend nou mee zou doen zou het veel makkelijker zijn.
Overigens valt het met tegen wat je alleen mag lenen :o Ik had niet het idee dat ik nu zoveel verdien, maar ik kan een stuk meer lenen. Maakt het wel veel makkelijker.
Vervelend is gewoon dat je een hoop eigen geld moet hebben, de enige optie lijkt om je vriend om te krijgen :=
Of evt op zoek naar een ander huurhuis met wel een tuin?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:23

Hier ook dit jaar mijn eerste eigen woning gekocht. Ik heb pas 3 jaar een uitzendcontract, dus ik kreeg nog een stuk minder hypotheek dan de ts.
Gelukkig heb ik een huis van een woningbouwvereniging kunnen kopen (zonder koopgarant).
Het is wel een flink opknapproject, maar zelfs dat heb ik mee kunnen financieren.
Hier tr wel goede ervaringen met de rabobank. Daar ging wat bij een andere verstrekker niet ging. Wel geregeld via een onafhankelijke adviseur en naar 20 jaar vast ipv 30 jaar bij de andere verstrekker.

Wel weer in zuid-limburg O:)
In de randstad had ik nooit een huis kunnen kopen. Laat staan huren (en een groot appartement huren kon hier al met basis stufi en en paar uur per week werken. Al zat ik op het laatst hoger in huur dan wat ik nu aan hypotheek betaal )

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:24

En evt in Belgie net over de grens? Misschien is dat nog een optie? Maar ik snap je hoor heb je een goed salaris en kan je nog in je eentje geen fatsoenlijk huis kopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:27

Somebitch schreef:
En evt in Belgie net over de grens? Misschien is dat nog een optie? Maar ik snap je hoor heb je een goed salaris en kan je nog in je eentje geen fatsoenlijk huis kopen...

Dat dus inderdaad. Alsof je bijna verplicht bent een relatie te hebben, anders kun je gewoon geen huis kopen. Ja of je moet als single zijnde advocaat zijn ofzo. Erg oneerlijk.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:30

Tulandro schreef:

Maar goed in je eentje een fatsoenlijke woning kopen is zeker mogelijk, maar dan zal je in je eentje wel meer moeten verdienen of spaargeld hebben.

Wat een onzin. Het is voor mij een prachtige kans geweest, de enige mogelijkheid destijds om een fatsoenlijke woning te kopen. Ik zit voor een hypotheek van nog geen 500 euro/maand in een rijtjeshuis van totaal 95m2, en een 12 meter diepe tuin. Ik zou slecht uit zijn geweest als ik was blijven huren. Recent is hier in de wijk iemand geweest die het weer verkocht had, en die kreeg er een hele degelijke prijs voor, berekend naar een hele redelijke marktcomforme prijs. De berekening voor wat je krijgt als je het weer terug koopt is héél erg redelijk. Bovendien heb ik gekocht in 2014, toen de prijzen op zijn laagst stonden, de kans dat het daar nog onder gaat zakken is niet zo heel erg groot.

Nee, ik haal er wellicht niet dezelfde winst uit als ik zelf aan een willekeurig iemand zou mogen verkopen (op dit moment). Maar ik heb ook een kwart minder hypotheek gehad al die jaren, woon in een huis ipv een flat en bouw eigendom op. Bovendien is het een heerlijk idee dat ik de woning sowieso in 3 maanden weer kwijt ben als ik verkopen wil.

Het alternatief? Was huren (aka geld weggooien) voor minimaal het dubbele per maand (geen recht op sociale huur), of zonder koopgarant in een flatje gaan zitten.

Hoe ik uit dit hele verhaal anders slecht uit was gekomen is me een raadsel.

Maar het is sowieso irrelevant, want volgens mij worden er praktisch geen huizen meer in dergelijke regelingen verkocht. De woningbouw waar ik van gekocht heb, is er in ieder geval mee gestopt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:34

Wachten op een volgende crisis en hopen dat je dan je baan kunt houden?

Wij hebben 3 jaar terug en huis gekocht op enkel mijn salaris maar wel met een starterslening omdat mijn man na een jaar ging afstuderen en werken. We hebben toen een huis gekocht voor 135.000 115m2, 3 slaapkamers, een zolder en grote tuin. Ter vergelijking ons huurhuis koste per maand 550 voor 40m2 nu betalen we nog geen 100 euro meer. Op 45 minuten van Amsterdam en Utrecht. Nu is dit huis met de huidige markt zo al 170.000 waard. Alleen verkopen heeft geen zin want alle huizen zijn duurder geworden.

Ik zou eigenlijk altijd proberen op 1 salaris te kopen, heb je een goede mogelijkheid tot sparen? Als 1 iemand dan zijn baan verliest is er nog niks aan de hand.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 12:35

Wat een hoop reacties al :wow: had dat eigenlijk niet verwacht.

Booooo schreef:
Hier een bokker met een Turkse man *\o/*
Hier (Brabant) liggen de prijzen echt wel een stuk hoger als waar jij het over hebt.

Weet je zeker dat je vriend niet wilt lenen ivm geloof? Moslims mogen idd geen rente betalen. Maar jij mag wel alleen kopen en hij trekt er dan gezellig bij in? Ook niet helemaal fair lijkt me..

Brabant strekt zich natuurlijk nogal flink uit, hier in zuid-west Brabant heb je redelijk wat rond de 150.000 staan hoor.

Geloof staat hier helemaal buiten, echt een gevalletje ik heb een dak boven mijn hoofd en zit hier prima. Daar hebben er nogal een meningsverschil over.

Als ik zou kopen op alleen mijn naam is het natuurlijk niet zo dat ik alleen voor de kosten opdraai. Idee is nu dat hij dan gewoon “huur” aan mij betaald of gewoon meer betaald aan het huishouden (is maar net welke naam je het geeft)

Ik ben misschien wat simpel kwa gedachtengangen.

Goldie schreef:
Of evt op zoek naar een ander huurhuis met wel een tuin?

Ander huurhuis is geen optie. Verdien weer teveel voor een sociale huurwoning (waar ik nu overigens wel in zit omdat het toen net kon) dus zou naar de vrije sector moeten kijken. Daar zot je tussen de 800-1000 euro per maand. Geen haar op mijn hoofd die dat gaat betalen wetende dat ik een hypotheek zou kunnen hebben voor de helft van dat bedrag.

Daarnaast kun je met die bedragen weer minder sparen en blijf je in die visuele cirkel, elk jaar veranderen de regels en word % wat je kan lenen minder dus meer eigen geld nodig. Zo loop je steeds achter de feiten aan.

Ik vind het daarnaast ook nog eens gruwelijk frustrerend dat ik elke maand mijn geld weggooi aan huur terwijl ik er ook mee kan aflossen voor de investering van een huis.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:42

Wij zitten in omgeving Breda, ons budget is rond de 225 maar kunnen niet echt wat vinden := Al zouden wij onz eisen misschien een beetje bij moeten stellen.

Maar als jij dus alleen op jouw naam koopt, betaald hij alsnog mee dus wat is dan het punt? :')
Ziet er na uit alsof hij dus geen lening/schuld op zijn naam wilt hebben staan en het ‘lekker’ op jouw af probeert te schuiven. Zou daar toch wel mijn vraagtekens bij hebben..

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 12:54

Booooo schreef:
Wij zitten in omgeving Breda, ons budget is rond de 225 maar kunnen niet echt wat vinden := Al zouden wij onz eisen misschien een beetje bij moeten stellen.

Maar als jij dus alleen op jouw naam koopt, betaald hij alsnog mee dus wat is dan het punt? :')
Ziet er na uit alsof hij dus geen lening/schuld op zijn naam wilt hebben staan en het ‘lekker’ op jouw af probeert te schuiven. Zou daar toch wel mijn vraagtekens bij hebben..

Nee zo zie ik dat niet. Hij vind blijven huren ook prima ik niet dus ik kan 2 dingen doen. Hier blijven zitten met alle bijkomende frustraties of zelf de stap nemen.
Als hij niet wil tekenen voor een lening/schuld is zijn goed recht. Het is mijn droom niet de zijne.

Ik had in het verhaal ook dat stukje over zijn standpunt weg kunnen laten want puntje bij paaltje is dat totaal niet relevant. Ik ken mijn vriend lang en goed genoeg om te weten dat hij dat niet doet met kwade bedoelingen maar het is gewoon een simpel persoon die niets heeft om luxe/spullen. Je wilt niet weten hoeveel tijd/energie het me gekost heeft om een trekauto voor de trailer voor elkaar te krijgen bij hem.
Hij zou wat dat betreft niet mistaan in een amish gemeenschap :=

Ik zou altijd op safe willen spelen door op 1 loon te kunnen lenen zodat je jezelf niet in de vingers snijdt mocht het stuklopen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:24

Spaar jij? Een eigen potje met geld kan ook helpen met een hypotheek, als je geen 100% financiering nodig hebt maar bijv 80% kan dit ook al schelen want dan lopen de banken minder risico.

Ik ben alleenstaand heb een eigen huis en hypotheek. Het kan dus wel :)
Ik heb destijds flink geshopt en dat scheelt ook. Vraag een oriënterend gesprek aan bij verschillende hypotheekverstrekkers en kijk wat dan de mogelijkheden zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:28

Oke, je hebt een relatie, waar je blij mee bent, maar ondertussen moet je dus wel heel veel moeite doen om iets bij hem zo duidelijk te maken dat het kan. Een auto om de trailer te trekken bvb. Ik snap heel goed dat sommige uitgaven zo groot zijn dat het in overleg moet. Misschien wel goed om over de toekomst met je Amish na te denken, hoe lief hij ook is. Het moet wel van twee kanten komen in een relatie en ondanks dat dit jouw plan is, hij zou het wel gemakkelijker kunnen maken door alles goed tegen elkaar af te wegen ipv er het nut niet van inzien.

sabine1979Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:46

Ik heb 1,5 maand geleden een huis in me eentje gekocht.
Gelukkig had ik nog net recht op een starterslening, net onder de leeftijdsgrens en een vast contract.
Ik moeht wel een eigen inleg hebben, dat is goed gekomen dankzij mijn huurbaas ( omdat ik eruit 'geflikkerd' ben ivm geen woonbestemming hebben, wat de schuld van de gemeente was, NOT +:)+

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:52

Wat mij niet duidelijk is is de reden waarom je vriend nu precies niet wil kopen. Is het uit geloof of snapt die niet hoe een hypotheek werkt?

Indien het laaste - gewoon even online een berekening doen waar je duidelijk kan zien wel deel van de afbetaling kapitaal is en welk deel rente (=echte kosten) En dan vergelijken met wat je nu betaald aan huur. Bij mij is dit verschil 8K...

OF gewoon langs gaan bij een adviseur die het hem kan uitleggen

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:11

Ik krijg er wel een naar gevoel bij.... hij weet dat jij ongelukkig bent in de huidige situatie. Maar hij zit prima dus wilt niet weg?? Lekker egoistisch van m... Misschien een idee om hem lekker te laten zitten waar die zit en zelf inderdaad lekker op zoek naar wat anders te gaan, maar dan voor jezelf...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:57

iirrssjjee schreef:
Ik krijg er wel een naar gevoel bij.... hij weet dat jij ongelukkig bent in de huidige situatie. Maar hij zit prima dus wilt niet weg?? Lekker egoistisch van m... Misschien een idee om hem lekker te laten zitten waar die zit en zelf inderdaad lekker op zoek naar wat anders te gaan, maar dan voor jezelf...

Hij wil wel weg maar niet kopen en iets huren voor wat ts graag wil is helemaal niet te betalen. Ts, heeft je vriend een vaste baan?? En speelt er in je achterhoofd ook niet de gedachte mee dat je de vorige situatie met je andere vriend wil voorkomen??

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:30

Shiloh schreef:
Tulandro schreef:

Wat een onzin. Het is voor mij een prachtige kans geweest, de enige mogelijkheid destijds om een fatsoenlijke woning te kopen. Ik zit voor een hypotheek van nog geen 500 euro/maand in een rijtjeshuis van totaal 95m2, en een 12 meter diepe tuin. Ik zou slecht uit zijn geweest als ik was blijven huren. Recent is hier in de wijk iemand geweest die het weer verkocht had, en die kreeg er een hele degelijke prijs voor, berekend naar een hele redelijke marktcomforme prijs. De berekening voor wat je krijgt als je het weer terug koopt is héél erg redelijk. Bovendien heb ik gekocht in 2014, toen de prijzen op zijn laagst stonden, de kans dat het daar nog onder gaat zakken is niet zo heel erg groot.

Nee, ik haal er wellicht niet dezelfde winst uit als ik zelf aan een willekeurig iemand zou mogen verkopen (op dit moment). Maar ik heb ook een kwart minder hypotheek gehad al die jaren, woon in een huis ipv een flat en bouw eigendom op. Bovendien is het een heerlijk idee dat ik de woning sowieso in 3 maanden weer kwijt ben als ik verkopen wil.

Het alternatief? Was huren (aka geld weggooien) voor minimaal het dubbele per maand (geen recht op sociale huur), of zonder koopgarant in een flatje gaan zitten.

Hoe ik uit dit hele verhaal anders slecht uit was gekomen is me een raadsel.

Maar het is sowieso irrelevant, want volgens mij worden er praktisch geen huizen meer in dergelijke regelingen verkocht. De woningbouw waar ik van gekocht heb, is er in ieder geval mee gestopt.

Jammer genoeg heel veel juridische ervaring mee. Ik kan het niet beter maken. http://jdb-advocaten.nl/koopgarantwoningen

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:37

Als jurist sluit ik me aan bij Tulandro wbt de koopgarantregelingen. Absoluut af te raden.