Id kwijt en identificatie plicht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:55

Alane schreef:
Emmaa_ schreef:
Zeker geen maas in de wet hoor. In Nederland is het verplicht om aangifte te doen als je een identiteitsbewijs kwijtraakt, ook als je nog een back-up hebt. Je kan vervolgens bij de gemeente een nieuwe aanvragen, maar daar zal je ook het aangiftebewijs moeten laten zien als je ID nog niet verlopen is, omdat zij niet zomaar 'extra' identiteitsdocumenten uitgeven. Tot je je nieuwe pas binnen hebt mag je het opgestelde rapport door de politie gebruiken als identificatie.

is niet waar... je hoeft geen aangifte te doen. Wel vermissing doorgeven bij de gemeente, heb je vermissing doorgegeven en je vindt of krijgt je oude teruggaan is die niet meer geldig.
PV of bewijs van vermissing is geen geldig legitimatie bewijs, alleen een verklaring waarom je je niet kunt legitimeren.

Bij de meeste gemeentes kan je pas vermissing opgeven als er aangifte is gedaan, maar je hebt gelijk. Het PV is inderdaad geen legitimatiebewijs, maar eerder een manier om aan te tonen waarom je je niet kan identificeren, waar de politie wel genoegen mee neemt.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:57

In België kan je dan naar het politiebureau, zij geven je dan een ondertekend document mee waarop verklaard wordt dat je ID kwijt is en is aangevraagd en dat dit een vervangingsdoc is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:00

Emmaa_ schreef:
Bij de meeste gemeentes kan je pas vermissing opgeven als er aangifte is gedaan, maar je hebt gelijk. Het PV is inderdaad geen legitimatiebewijs, maar eerder een manier om aan te tonen waarom je je niet kan identificeren, waar de politie wel genoegen mee neemt.

Rare opmerking aangezien je de aangifte niet doet bij de gemeente maar op het politiebureau. Dat zou niet van gemeente tot gemeente moeten verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:01

Koper schreef:
Emmaa_ schreef:

Rare opmerking aangezien je de aangifte niet doet bij de gemeente maar op het politiebureau. Dat zou niet van gemeente tot gemeente moeten verschillen.

Toen ik mijn ID kwijt was moest ik toch echt aangifte doen van de gemeente voordat ik een nieuwe mocht aanvragen of hem als vermist op mocht geven. Dus ik ga er maar vanuit dat het dan bij niet alle gemeentes hetzelfde werkt, dat de ene wel een aangifte eist en de ander niet. Die procedure kan volgens mij best verschillen per gemeente.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:03

Dat werkt wel bij alle gemeentes het zelfde maar de aangifte doe je niet bij de gemeente ;)

Jij schreef dat je eerst aangifte moet doen en daarna de vermissing moet opgeven, en dat dat per gemeente kan verschillen. En dát is dus niet zo.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:08

nog maar eens een keer:

bron:overheid.nl

Wat moet ik doen als ik mijn paspoort of identiteitskaart kwijt ben?

U hoeft geen aangifte meer te doen bij de politie. Ook niet als uw paspoort of identiteitskaart is gestolen. U moet wel een verklaring van vermissing afleggen bij uw gemeente. Dit is nodig om misbruik van uw oude reisdocument tegen te gaan en voor de aanvraag van een nieuw reisdocument.

Verklaring van vermissing
Wilt u een nieuw reisdocument aanvragen? Dan moet u een verklaring van vermissing afleggen bij uw gemeente. Anders kunt u geen nieuw reisdocument aanvragen.

Schriftelijk melden vermissing
Sinds 5 november 2016 is het mogelijk om ook schriftelijk (op papier of digitaal) een vermissing te melden. De gemeente bepaalt zelf of zij deze mogelijkheid voor haar burgers wil bieden. Informeer bij uw eigen gemeente of u schriftelijk een vermissing kunt doorgeven.