Vuurwerkverkoop(lees afsteken) begonnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:54

Ik schrok me gisteren ookal een aantal keer wezenloos, leek wel oudjaarsavond al. Met de pech hier dat ik net naast een pad woon waar het natuurlijk ook erg leuk is om vuurwerk af te steken. Katten ook al erg bang, maar gelukkig na een rustige nacht wel weer genormaliseert qua gedrag.

Ik zelf kan er erg slecht tegen, word er enorm rusteloos van..ook door de collectieve spanning die toeneemt voor zo'n climax om het maar zo te zeggen. Dus ik hoop dat het allemaal snel voorbij is.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:21

Hier gaat de laatste dagen regelmatig al wat de lucht in.
Zo is er aan het eind van het dorp een vuilnisbak voor hondenpoep opgeblazen.
En in speeltuintje naast ons is alles wat niet mag favoriet lijkt het wel.
Soms best onhandig met onze honden in auto krijgen. Die zijn er bang van.

Laatst waren ze naast stal bezig op de dijk met onschuldige knallen.
Maar zo wennen paardjes er al wat aan. Schrokken gisteren van de jagers naast de wei met hun geknal ook niet meer.

Maar ben blij als het weer over is.

Colaaa

Re: Vuurwerkverkoop(lees afsteken) begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:26

Yup bij ons in het dorp ook al, geknal met carbid en illegaal spul !
Onze oppashonden steeds over de zeik net als onze katten.
Maar gisteravond waren we er klaar mee en heeft mijn moeder de politie gebeld en die is gelijk gekomen, en heeft een gigantische carbidbus en van dat illegale troep in beslag genomen. Alleen die rotjochies waren hem al gepeerd natuurlijk.
Was daarna wel lekker rustig op de buurt. :P

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:41

Hier ook al veel geknal. Siervuurwerk vind ik nog niet zo erg, maar die harde knallen vind ik vreselijk. Leuk idee om het nieuwe jaar knallend te beginnen, maar het mag van mij wel wat minder. In elk geval minder knallend.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:02

Bij mijn paarden is ook al veel geknal. ( die hebben een hele wijde omgeving en zit tussen meerdere dorpen. ) maar die doen er niks op.

Thuis valt het mee , soms een paar knallen. Wat wel weer grappig is dat onze buren altijd om 22.00 op bed liggen op oud en nieuw en gisteren vuurwerk gingen afsteken. :+

Zelf gisteren ook vuurwerk gehaald in Duitsland maar dat bewaar ik gewoon tot zondag.

1 van onze katten is echt bang die ligt bij een paar knallen al onder de bank. De andere 5 vinden het alleen maar leuk of slapen gewoon door. De hond vind vuurwerk ook niks aan maar zal toch naar buiten moeten.
Laatst bijgewerkt door roosjenat op 29-12-17 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:09

Mijn sphynxen vinden het prachtig... :') die zitten met oud en nieuw ook echt voor het raam om het te bewonderen. Mijn OKH die normaal overal bang voor is, is gelukkig voor vuurwerk niet bang. Alleen die gaat dan weer niet voor het raam zitten en schrikt soms kort van hele harde knallen, maar hij maakt zich er ook niet druk om. Gelukkig. De kat van mijn moeder was er wel altijd doodsbang voor, zo zielig :(:)
Daar maakten we altijd een soort geluidsdichte bunker voor met een muziekje op en eten.

Uni is er dit jaar helaas niet meer. Voor mij mij vervelend maar voor stal ook wel. Hij was namelijk een hele stabiele factor rond de jaarwisseling. Uni was namelijk nogal raar :+ Voor logische dingen was hij namelijk nooit bang, alleen voor bakkabouters en enge bosjes mannen die niemand kon zien.
Uni gaf sowieso niks om vuurwerk, ook geen harde knallen... kon prima op oude jaars avond nog een buitenrit gaan maken met hem. Ook als andere paarden over de zeik gingen op stal stond hij lekker te slapen of te vreten :Y) wat ook rust bracht voor de andere paarden.
Ook op de ARD een keer gehad... hele harde storm, onweer en hagel... wij naar de tenten, alle paarden over de zeik.
Ik kwam bij meneer aan, lag die lekker te pitten... liggend :+

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:16

Ik zit hier met twee konijnen die nog nooit vuurwerk hebben gehoord, maar die zijn niet snel bang dus dat valt wel mee denk ik.

Maar dan hebben we nog een (verzorg)veulen.. Heeft ook nog nooit vuurwerk gezien/gehoord, en is al eenn paar keer door de draad gevlogen voor twee keer niks.

We zitten met een paar rijke families in de buurt dus ik hoop dat die het niet in hun hoofd halen iets af te steken.. {:)-:(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:20

Als je (aka eigenaar) bang bent dat ie door de draad vliegt zet je m toch binnen?

Wij hadden op stal jaren logees met de jaarwisseling. Mensen die zelf geen stal hadden, of waar in de buurt erg veel vuurwerk was :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:25

ik zou met oud en nieuw paarden echt niet buiten laten staan :n
Ken er een paar die met pensioen zijn en altijd buiten staan maar zelfs die gaan met de jaarwisseling naar binnen. Van 29-12 tot 2-01 meestal.
Ook al zijn de paarden braaf, er lopen veel gekken buiten, en de meeste lijken in combinatie met vuurwerk alleen maar gekker te worden.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:28

Dat is het probleem net. Van helemaal opgesloten en zonder een opening om door te kijken, raakt ie in paniek. Doe je enkel de onderste deur dicht, dan probeert ie erover te springen wat meestal niet echt veilig is.. := Hij staat wel bij een ouder paard in de kudde die er niet bang voor is, ik hoop dat dat helpt.

Ze staan trouwens vrij afgelegen gelukkig, maar of er daar vuurwerk afgestoken wordt, weet ik niet.

Ik verzorg het ouder paard en het veulen alleen maar, en heb dus jammer genoeg niks te zeggen wat "verzorging" betreft. De eigenaresse is erg begaan met haar paarden, dus ik denk dat ze wel weet wat ze doet.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:35

De paarden en de katten reageren er gelukkig niet erg op... mijn hond is een paar dagen in staat van pure paniek. Zo erg dat ik bang ben dat ze er in blijft of haar Eigen tong inslikt...
Ik schrik er zelf van, maar nog erger mijn vader heeft hersenletsel en kan helemaal niet omgaan met al die luide knallen. Die schrikt er zo erg van, heeft ook nog een slecht hart... ik maak me daar echt zorgen om.
Ik heb een flink aantal collega's uit verschillende landen die zich echt verbazen over de staat van beleg waar we in terecht komen rond de jaarwisseling, volkomen over de top.
Het is extreem vervuilend en elk jaar ontstaat er miljoenen schade door mensen die het nodig vinden om hun knallertjes ergens in de gooien voor een nog grotere boem........... Ik vind het eigenlijk maar sneu en nutteloos. Het is letterlijk geld de lucht in schieten.
Tot zover mijn zure reactie op vuurwerk :P

Mijn paarden staan allebei tegen een natuurgebied aan en blijven buiten in hun paddock. Ze staan altijd dag en nacht buiten en opsluiten gaat ze alleen maar verder in paniek brengen. Ze zullen het vuurwerk wel goed meekrijgen maar gelukkig wel van wat afstand.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:07

c_alsemgeest schreef:
ik zou met oud en nieuw paarden echt niet buiten laten staan :n
Ken er een paar die met pensioen zijn en altijd buiten staan maar zelfs die gaan met de jaarwisseling naar binnen. Van 29-12 tot 2-01 meestal.
Ook al zijn de paarden braaf, er lopen veel gekken buiten, en de meeste lijken in combinatie met vuurwerk alleen maar gekker te worden.

Mijn paarden blijven wel lekker buiten staan. Die zijn niet gewend om binnen te staan en zijn ook niet bang voor vuurwerk. Ze gaan niet het weiland op maar blijven in hun paddock met goede omheining. Niemand in de straat daar steekt vuurwerk af , ze kunnen het alleen zien en horen van een grote afstand.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:15

ik woon ook in de randstad, wellicht dat dat ook uit maakt :)

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:40

Kon gister duidelijk merken dat de verkoop begonnen is. Bij mijn vriend in almelo werd veel vuurwerk al afgestoken.

Hier in enschede gister middag ook even, maar vandaag nog niets gehoord. In enschede zijn nu ook vuurwerkvrije zones. De boerderij waar ik werk is dat dus ook. Ik ben benieuwd of het ook een beetje gaat helpen aangezien we jaarlijks best vaak jongeren die het leuk vinden hier in het park vuurwerk af te steken weg moeten sturen. maar of zo'n zone ook echt help kunnen we pas na oud en nieuw zeggen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:00

De extreme knallen hoeven van mij niet. Maar gewoon legaal vuurwerk afsteken is helemaal prima. Natuurlijk niet naar mensen of dieren gooien.

Mijn moeder heeft wel eens op oudejaarsavond met de heksenbezem achter ons konijn aan gezeten in de tuin. Mevrouw wilde niet naar binnen toe.... vond het buiten wel best. Natuurlijk is ze uiteindelijk in haar hok beland voordat het 12 uur was. De huidige konijnen geven er niets om en de rittens heb ik ook nog niet zien reageren

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:25

c_alsemgeest schreef:

Vind hier het voordeel dan wel (ook al is dat meteen een nadeel) dat ze nu al beetje wennen aan geknal.
Moet zeggen die van mij vonden het nooit erg, tot 2 jaar terug er precies tegenover de stallen mega vuurpijl op de kapschuur terechtkwam die daar tig keer ontplofte, paarden die er toen stonden zijn nu toch iets minder gecharmeerd van vuurwerk.

Hond dus bang (dus die stemt ernstig voor alleen vuurwerk met oud en nieuw, radio nu al tijden voor mij te hard aan, maar ja, je moet wat, hond thundershirt aan gisteren voor het eerst hele avond (daarovor alleen paar keer laten wennne), moet zeggen doet geen wonderen, maar maakt haar net iets rustiger.
Wel al weken bang om buiten uitgelaten te worden (kruipt weg als je riem pakt en weet niet hoe snel ze naar huis moet), laat haar aan uit aan vieligheids tuig, vorige week 1 x niet (kwam ze net uit auto, dacht even snel plassen) schoot ze uit haar halsband, vloog net voor een auto langs (rijdt hier niet veel, maar zal je net zien... ) man schrok me rot, bijna mijn hondje plat!!!
Gisteren hond uit de bench in de auto moeten peuteren om haar in huis te krijgen, pffftttt, vuurwekr, zucht.

Getraind met CD, maar ze weet precies wat echt en nep is :( -O-

Hier hond die ik onder kastje uit moet schuiven als ik naar buiten wil om haar uit te laten met haar nieuwe hebbedingetjes ivm vuurwerk. Thundershirt en tuig met band om buik.
Afbeelding

Zwarte ooit ook schrik van zijn leven, passeerden in S bocht de SRV wagen, staken ze net achter de SRV zo'n wondertol/vuurbloem af, kwam precies op die zwarte af, die schrok zich lamlendig zat aan overkant in de haag (was niet zo ver aangezien we al om de SRV heen moesten, maar dat was wel per ongeluk die mensen hadden ons niet gezien en ik hun niet. Gelukkig ging ie er niet vandoor en hield het op een zijwaarts tegen haag en hekje.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:32

c_alsemgeest schreef:

Dat zal idd ook uitmaken en elk paard reageert er natuurlijk anders op. Als je een paard hebt die helemaal overstuur raakt is het inderdaad niet zo handig om hem buiten te laten staan.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:53

Hier is het ook begonnen, maar het is echt relatief rustig. Mijn paard staat nog rustig te chillen in de wei, enige reden waarom ze naar binnen wil is omdat het waait en de lekkere grasjes op zijn.

Mijn hond daarentegen is sinds gisteren volledig over de zeik, terwijl ik hier echt nog geen 10 knallen heb gehoord. Heeft net zo zijn best gedaan om een deur open te maken dat hij zijn nagel al heeft afgebroken, overal bloed. Nu ik weer thuis ben (was 15 minuten boodschappen doen) is er niks aan de hand. Ligt ontzettend diep te slapen. Zelfs zijn thundershirtje doet 't niet voor hem dit jaar.

Laat hem denk ik maar op tijd met pilletjes beginnen. Het is ondertussen zijn 5de keer in Nederland met oud en nieuw maar hij lijkt het elk jaar moeilijker te vinden. Tenzij er dus iemand thuis is. Dan is er niks aan de hand :').

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:58

Ik vind vuurwerk ook mooi en vroeger ook heel veel afgestoken.. De laatste jaren vind ik het minder... Het is niet leuk als je je werk aan het doen bent bekogeld word met vuurwerk (ben postbezorger)
Jaren een vuurwerkverkooppunt vlak bij stal gehad nooit geen overlast gehad. Sinds een jaar of 2- 3 is deze weg en sindsdien overlast. Verleden week door diverse mensen gebeld dat 2 van mijn 5 mijn paarden uitgebroken waren. Omheining een groot stuk naar de filistijnen.. (nu maar even provisorisch gemaakt na 2 januari maar weer alles herstellen) Door de reacties die ik aan de telefoon kreeg waren ze nog geen 100 meter van mijn stal zwaar vuurwerk aan het afsteken. Ik heb eerst mijn paarden in veiligheid gebracht en toen de politie gebeld. Politie gaf het advies om iedere keer hun te bellen bij overlast, zij gaan het behandelen als dierenmishandeling en vernieling..
Ik weiger mijn paarden 14 dagen op stal te zetten omdat andere niet kunnen wachten totdat het 31 december is.. Dan maar regelmatig controleren en langer op stal zijn zodat mijn paarden toch even naar buiten kunnen..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:02

x_Rebecca schreef:
Hier is het ook begonnen, maar het is echt relatief rustig. Mijn paard staat nog rustig te chillen in de wei, enige reden waarom ze naar binnen wil is omdat het waait en de lekkere grasjes op zijn.

Mijn hond daarentegen is sinds gisteren volledig over de zeik, terwijl ik hier echt nog geen 10 knallen heb gehoord. Heeft net zo zijn best gedaan om een deur open te maken dat hij zijn nagel al heeft afgebroken, overal bloed. Nu ik weer thuis ben (was 15 minuten boodschappen doen) is er niks aan de hand. Ligt ontzettend diep te slapen. Zelfs zijn thundershirtje doet 't niet voor hem dit jaar.

Laat hem denk ik maar op tijd met pilletjes beginnen. Het is ondertussen zijn 5de keer in Nederland met oud en nieuw maar hij lijkt het elk jaar moeilijker te vinden. Tenzij er dus iemand thuis is. Dan is er niks aan de hand :').

Nou ja, in ieder geval fijn dat hij genoeg steun heeft aan jullie om dan in ieder geval relatief rustig te zijn. Ik wil eigenlijk nu oorpluggen gaan halen (vanwege de hard staande radio hier in huis en mijn hoofd :+ :+ ), maar kan dus ook niet weg, denk dat dan thundershirt binnen 2 tellen geschredt is (ze sloopt tuigen ook als je niet oplet) dus dat durf ik niet.
Shirt hier doet niet heel veel, ze is nog steesd bang, maar blijft wel rustiger liggen, loopt minder te zoeken en weg te kruipen, is nu naast mij op de bank geparkeerd, maar zeer allert!

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:08

Mijn kat vind het vreselijk.. vorig jaar lag hij verstijft op de grond en liet alles lopen.. (plas poep) je kon hem duwen, aanstoten, hij bleef gewoon liggen helemaal verstijft van angst. Gaan dit jaar een kalmeringstabletje geven en ik hoop voor hem dat het een beetje werkt..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:15

Hondlief vind het ook vreselijk. Die blijft zoveel mogelijk in haar bench want dat is haar veilige plek.
Mijn vogels hangen geregeld ondersteboven aan het volieredak vanwege de knallen, maar ze wennen er wel aan. Alleen om 0:00 uur zal het maandagnacht wel even moeilijk worden.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:07

Ben zonet in een opwelling boos naar de buren toe gelopen.
Die kinderen staken een pijl af met zon harde knal... Ponys beide rennen en de jongste ging keihard onderuit op het beton. Stond daarna direct op 3 benen.

dus kwaad heengelopen en gevraagd aan die kids of ze wel wisten dat dat nog helemaal niet mocht. Wisten ze heel goed. Dus daarna met de moeder gesproken of ze haar kids ietswat in bedwang kon houden omdat ik geen zin heb in schade. Begreep ze heel goed maar ze vond het ook lastig om te zeggen dat het niet mocht (ik zou niet weten waarom, regels zijn regels).

Maar goed.... ze gaan het grote spul opbergen tot 31e en de rest van het spul wat ze af willen steken moet bij opa en oma aan de andere kant van het dorp. Alleen de kleine rotjes nog heir in de straat.
Prima, heb ik er geen last van...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:27

Hier zijn de overeenkomsten met de Gaza-strook ook al overduidelijk. Afgelopen weken zo nu en dan een flinke ontlading van halve bommen, maar nu is het echt oorlogsgebied aan het worden. En het wordt alleen maar erger... Niet alleen de dieren in de omgeving hebben er last van, zelf kan ik er ook absoluut niet tegen. Helaas heeft therapie in het verleden niet gewerkt en is het gewoon iets dat bij mij hoort. Kon er toen ik klein was al niet tegen, dus ook voor mij is het erg fijn als al die narigheid weer gauw voorbij is. En de gemeente maar denken dat ze het probleem kunnen oplossen door elk jaar een brief te laten bezorgen dat je moet uitkijken met vuurwerk en dat het pas om een bepaalde dag en tijd afgestoken mag worden. Tuurlijk... :o?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:32

Hier valt het heel erg mee. En oudejaarsdag valt op zondag dit jaar, wat een zegen is op de bible belt :z