Even van me afschrijven: buurman heeft zelfmoord gepleegd..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:54

Wat een heftige situatie TS, heel veel sterkte.
Ik vind het lastig om de juiste woorden te vinden..
Het is niet niets om mee te maken, en het besef dat je lieve buurman er echt niet meer is zal denk ik nog wel even duren.

Het is voor de familie al heel fijn als je zegt dat je voor hun klaar staat. Of dat je ze gewoon een knuffel geeft. Elk klein gebaar is voor hun heel waardevol.

Een hele grote virtuele knuffel voor jou!

LoveUggs

Re: Even van me afschrijven: buurman heeft zelfmoord gepleegd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 11:15

Verbazingwekkend heb ik vannacht als een blok geslapen.

En verder, het kan me niet meer schelen hoe egoïstisch iemand zou zijn wanneer die persoon zelfmoord pleegt. Zelfs als die persoon een man/vrouw en kinderen achter laat. Nu is het gewoon het belangrijkste dat we er voor elkaar zijn. Hopelijk word er nog iets duidelijk over het waarom maar zo niet; we moeten het allemaal gaan verwerken.

Ieder op zijn eigen manier, maar we moeten er voor elkaar blijven zijn. En op sommige momenten gaat dat zwaar worden, en op andere momenten denk je er misschien bijna niet aan, maar we moeten dit allemaal een plekje gaan geven. Nu neemt het verdriet de overhand, later zullen we het gaan accepteren. Misschien geen vrede mee hebben, misschien zullen we het niet begrijpen, maar de acceptatie dat deze vrolijke man, nog lang niet aan het einde van wat er voor hem in het verschiet lag, deze positieve man, die altijd klaar stond voor andere, altijd in voor een leuke grap, een feestje, gezelligheid, dat hij er niet meer is.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:16

Fijn dat je vriend er is voor je.
Al snap ik dat je emoties zo heftig zijn dat delen even niet lukt.
Dat je nu, ook met overlijden opa voor de deur, op standje overleven staat.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:32

pillow schreef:

Dat weet je niet, anders noemde je het geen vuile streek.[/quote]

Ik weet helaas wel waar ik het over heb. En ik wordt boos wanneer mensen een eind aan hun leven maken. Zelf hebben ze kennelijk geen leven, want anders maak je er geen eind aan. Je laat je nabestaanden achter met schuldgevoelens en vragen, wat heb ik gemist? wat had ik moeten doen? En diegene die je aantreft houd er een levenslang trauma aan over. Dus je stapt er zelf uit en verpest het leven van een ander.[/quote]

Je weet niet wat er in degene zijn hoofd omgaat. Dan zit inderdaad de nabestaanden met vragen.
Over 5 dagen is het 10 jaar geleden dat mijn broer zelfmoord gepleegd heeft! Natuurlijk, blijf je altijd met vragen zitten, maar we weten ook waarom hij het gedaan heeft! Wat moet degene dan, levenslang met een trauma rondlopen, omdat nabestaanden degene niet kwijt wilt??!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:43

LoveUggs schreef:
Verbazingwekkend heb ik vannacht als een blok geslapen.

Fijn..! Slapen is kracht opdoen, geen luxe in deze bittere tijd.
Citaat:
En verder, het kan me niet meer schelen hoe egoïstisch iemand zou zijn wanneer die persoon zelfmoord pleegt. Zelfs als die persoon een man/vrouw en kinderen achter laat. Nu is het gewoon het belangrijkste dat we er voor elkaar zijn. Hopelijk word er nog iets duidelijk over het waarom maar zo niet; we moeten het allemaal gaan verwerken.

Ieder op zijn eigen manier, maar we moeten er voor elkaar blijven zijn. En op sommige momenten gaat dat zwaar worden, en op andere momenten denk je er misschien bijna niet aan, maar we moeten dit allemaal een plekje gaan geven. Nu neemt het verdriet de overhand, later zullen we het gaan accepteren. Misschien geen vrede mee hebben, misschien zullen we het niet begrijpen, maar de acceptatie dat deze vrolijke man, nog lang niet aan het einde van wat er voor hem in het verschiet lag, deze positieve man, die altijd klaar stond voor andere, altijd in voor een leuke grap, een feestje, gezelligheid, dat hij er niet meer is.

Wijze woorden waar ik mij van harte bij aansluit.
...met tranen in de ogen.
"Dit is het, hier gaan wij het mee doen".

Heel krachtig - chapeau!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:02

xyzutu2 schreef:
Als je zelfmoord pleegt dan weet je dat je degene die jou vindt er een gigantisch trauma aan overhoudt, dat je partner, vrienden en familie de rest van hun leven totaal onterecht rond blijven lopen met een schuldgevoel en dat je iedereen met veel meer vragen achterlaat dan je je geliefden ooit toe zou wensen.

Jouw redenatie: dus is het een vuile naaistreek dat je de makkelijke optie kiest en het leven verpest voor de ander.
Draai het eens om: hoe ver moet je wel niet heen zijn en hoeveel pijn moet je wel niet hebben om dat zoiets te doen, ook al weet je hoeveel leed je daarmee je geliefden aan zult doen?
Maar goed, naaistreek is inderdaad makkelijker.

Heel goed gezegd idd.

Mensen die dit doen, zijn vaak al veel te ver heen, om er nog "nuchter"doorheen te kijken helaas :( :(

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:10

Heel veel sterkte TS. En inderdaad, jullie staan er samen voor. Hopelijk vinden jullie de kracht om dit samen te verwerken... Krachtige sterktegroet, Riel

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:34

Dat is heftig zeg! Veel sterkte meid! :(:)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 12:32

Gister avond dan eindelijk even een uitbarsting gehad, en even volop gejankt. Heel even maar, maar heb het heel even gehad. Ik moet nu richting stal en hoop dat ik daarna even langs mijn ouders kan. Ik weet bijna zeker dat het dan wel los komt en dan heb ik dat moment maandag met kerst niet.

Kaartje is ook gekocht, een mooi kaartje in zwart wit met een vlinder erop met hele zachte kleuren. Denk dat ik die dus ook vandaag of morgen bij ze in de bus doe.

Verder nogsteeds die knoop in mijn maag en een baar gevoel. Ben blij dat ik met het paardrijden even alles vergeet en echt met mn paard bezig ben dus dat is wat ik zo ook even ga doen.

Wil jullie allemaal nogmaals enorm bedanken voor de lieve berichtjes!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 13:13

Huilen/uitbarsting is helemaal niet erg.
Beter dan de spanningen maar op te kroppen.

Hopelijk kan je door je paard de narigheid even vergeten.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:16

pillow schreef:
Hier aan de andere kant van de straat heeft vandaag eind van de middag een jongen van 17 een eind aan zijn leven gemaakt. Ook opgehangen. Het is vreselijk, en niemand heeft het zien aankomen. Gewoon een normale jongen. Ik vind het eigenlijk sowieso een hele vuile streek om je hele familie en omgeving dit aan te doen. Met name in deze tijd van het jaar, de kerst wordt nooit weer leuk voor de nabestaanden.
í

Ik hoop voor jou dat het nooit zo ver met je komt. Wat zal je dan een spijt hebben van deze post.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:20

Hoop dat het met je gaat TS en dat je dr kerstdagen een beetje doorkwam..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 21:52

Ja het gaat met vlagen. Gister vooral. Stond echt in het teken van mijn opa maar natuurlijk komt het ter sprake. Mijn tante nam me even apart en heb even een potje kunnen janken bij haar. Krijg veel op mn bord momenteel. De rest van de avond heb ik het opzij gezet. Toen ik wilde slapen even een chaos in mijn hoofd.

Zondag expres even langs mijn ouders geweest zodat ik dat vast gehad had. Samen met mijn vader een mooi rouwboeket uitgezocht die ze vandaag besteld hebben.

Heb vandaag ook het kaartje geschreven. Vond alleen hun namen zo confronterend dus heb opgeschreven; lieve buurtjes.
Berichtje is iets anders geworden. Simpel gehouden, met; ik denk aan jullie, liefs en dikke kus en knuffel.

Mijn ouders doen deze even in de bus bij ze voor me.
Vrijdag ochtend om half 10 word hij gecremeerd. Uiteraard direct geregeld met werk dat ik daar naartoe kan want moest eigenlijk werken van 7 tot 1.

Mijn ouders zijn samen met mijn buurjongen en buurvrouw nog naar hem toe geweest. Er is namelijk geen moment om hem nog even te zien. Mijn vader had het daar heel moeilijk mee dus die wilde graag mee en uiteindelijk is mijn moeder ook mee gegaan.

Mijn moeder was een van de eerste die ingelicht was dus mijn ouders zijn er nauw bij betrokken dus dit was dan ook geen probleem.

Buurvrouw heeft het vooral 's avonds heel moeilijk en heeft slaapproblemen dus mijn moeder had geregeld dat ze slaappillen kreeg. Buurjongen is vooral boos en gekwetst. Zorgt veel voor zijn moeder. Wel zijn ze erg reëel en beseffen dat kerst en oud en nieuw voor anderen wel gewoon doorgaat.

Mama en mijn tante hebben mijn buurvrouw gister nog wel een toetje gebracht. We hadden veel eten over en mama vroeg haar of ze nog wat wilde eten waarop ze aangaf dat ze dan wel een toetje wilde hebben.

Tegen de vrijdag aan zou de knoop in mijn maag wel weer terug komen..
Mijn vriend is vrijdag gelukkig vrij dus die gaat mee. Hoef ik zelf in elk geval niet in de auto te stappen.

Het gaat met mij dus redelijk. Met vlagen gaat het minder. Nadeel voor mij is vooral dat ik een beeld denker ben en dat ik (vooral als ik ga slapen) beelden voor me zie/ me beelden voorstel, die ik niet wil zien of niet aan wil denken.
Zo zie ik hem bijvoorbeeld hangen, of ik zie hem dood liggen. Of ik zie hoe mijn buurvrouw of buurjongen er bij zitten. Heel vervelend, vooral omdat ik geen idee heb wat voor beeld ik erbij moet hebben. Dat maakt het heel onrustig in mijn hoofd af en toe.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:01

Fijn dat je even kon huilen...!

En lastig dat je niet met opbaren nog een soort afscheid kunt nemen.

Sterkte alvast voor vrijdag, goed dat je vriend meegaat.

...en dan speelt het ziekbed van je opa er nog doorheen.

Veel sterkte!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:15

Mooie tekst op je kaartje.
Rouwboeket wordt vast ook gewaardeerd.

Zou het helpen als je de buurman kan zien?
Ik weet niet of je dat wil en of het mogelijk is hoor.

Prettig dat je vriend vrijdag meegaat naar de uitvaart.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 23:20

luuntje schreef:
Mooie tekst op je kaartje.
Rouwboeket wordt vast ook gewaardeerd.

Zou het helpen als je de buurman kan zien?
Ik weet niet of je dat wil en of het mogelijk is hoor.

Prettig dat je vriend vrijdag meegaat naar de uitvaart.

Voor mijn ouders, vooral mijn vader was het fijn dat hij hem nog kon zien. Ik zou het zelf niet willen. Vriendinnetje van mij is vermoord en toen ik naar de condoleance ging bleek er een open kist te zijn. Als ik nu terug denk aan haar zie ik dat laatste beeld voor me en dat wil ik niet. Iemand veranderd al zo snel wanneer hij of zij overlijd.

Voor mijn moeder was het vooral weer een stukje bevestiging. Ze kan er niet over ophouden en heeft het er minimaal 1x in het uur over. Volgens mijn vader kan ze het maar niet loslaten. Hij vermoed dat het ma vrijdag minder zou worden en ze het dan kan laten rusten.

Mijn vader twijfelde of hij wilde spreken vrijdag. Vandaag vroeg ik hem of hij er al uit was en hij gaat dus wat zeggen. Denk dat dat goed binnen gaat komen omdat dat het meest in de buurt zou komen bij hoe ik hem kende.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 12:46

Net thuis..
Het was een hele mooie dienst. Gister avond kon ik niet slapen, ik weet nu waar mijn hoofdpijn de afgelopen dagen vandaan kwam..

Mijn vader heeft nog gesproken. Heel mooi maar ook ontzettend verdrietig. Er waren heel veel mensen. Iedereen sprak over hem zoals ik hier eerder al over hem sprak. Zijn zoon heeft ook heel mooi gesproken. Nu misselijk thuis. Stond na de dienst te trillen op mijn benen.

Het stomme is, de zaterdag nadat ik het gehoord had luisterde ik naar het liedje Lost, van Anouk. 3x raden welk liedje er vandaag werd afgespeeld. Ik brak bij het nummer. Het nummer zou ik ook nooit meer kunnen luisteren zonder hieraan terug te denken. Aan hem terug te denken..

Wat een heftige ochtend..

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:57

Ik heb niet allee gelezen, maar ik wil je onwijs veel sterkte wensen..Y;( Fijn dat de dienst mooi was
Mijn vader heeft op mijn moeders verjaardag zelfmoord gepleegd, vreselijk. Als je ergens over wilt praten, mijn PB staat voor je open ..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:02

:(:)
...een goede afscheidsdienst is goud waard.
Mooie afscheidsredes, emotionele muziek en de pijn met elkaar delen.

Natuurlijk ga je liever naar een leuk feest. |(
Zeker als de klap zo groot is, zijn deze emoties slopend heftig.

:(:) Wees maar heel vriendelijk en zorgend voor jezelf - of laat je door je vriend verwennen. Dat heb je gewoon nodig.

Veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:13

Na enig zoekwerk heb ik een stukje van een Bokker opgevist met uitleg over het begrip zelfmoord.

Zelfmoord is nooit het verlangen naar de dood het is het feit dat men niet meer op deze manier wil en kan leven. Er is geen uitzicht dat het gevoel of de omstandigheid zal veranderen en dat maakt dat mensen een einde aan hun leven maken. Het leven zoals dat nu is is te zwaar. Niemand kan hier iets in veranderen of mensen tegenhouden. Ik heb er veel mee te maken. Soms herkennen we op tijd wat er te gebeuren staat en "redden" de persoon om een paar dagen later te merken dat het toch gebeurd is andere plaats andere tijd. Een partner van een echtgenoot heeft me ooit gezegd dat ze er altijd schande van spraken over het feit dat iemand anderen erbij betrokken maakte tijdens suïcide. Toch heeft haar man voor de trein gekozen. Boosheid verdriet het hoort er allemaal bij. Een ding niet het zelfverwijt. Je kunt niet meer doen dan je gedaan hebt. Respecteer slechts het feit dat het leven leiden onmogelijk was voor de persoon die suïcide gepleegd heeft. Wat ik uit dit topic begrijp is dat ze het echt heel zwaar had maar dat ze gelukkig ook zeer veel mensen om zich heen had die om haar gaven.ze heeft zelf ook de zware beslissing genomen met betrekking tot therapieën en dergelijke. Ze heeft geknokt dat blijkt uit alle dingen die ik lees. Ze had denk ik liefhebbende ouders die trots op haar waren gezien het stukje van de dekens die papa haar gegeven had als beloning voor haar therapiekeuze. Ze had mensen hier op bokt die ze vertrouwde, die ze haar werkelijke gevoelens durfde en kon vertellen zonder dat men haar erop afrekende. Wat ik gelezen heb heeft iedereen haar juist in haar waarde gelaten en begrepen wat haar problemen waren.
Ja ik heb veel berichten gelezen omdat ik merkte dat er veel mensen het enorm moeilijk hadden. En omdat ik wilde begrijpen.
Ze heeft jullie geen pijn willen doen, noch haar ouders of nabestaanden. Ze kon deze manier van leven niet aan. Wees boos wees verdrietig voel alle emotie die je voelt. Maar blijf niet hangen in de waaromvraag, want daar krijg je nooit maar dan ook nooit het antwoord op. Het is een gevoel een emotie die wij niet kunnen begrijpen als we zelf geen depressie gevoeld hebben. Het zijn geen dipjes.

Weet niet meer wie maar heb het stukje als een Word document opgeslagen.
Mocht ik nu iemand op zijn ziel gaan staan no offence.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-12-17 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 13:17

Dank jullie wel.
Bizar dat wij zo close zijn met zijn alle dat er ook heel veel familie van mij was. Mijn oom en tante, neef en nichtje. Mijn andere oom en tante en neef.. en mijn opa en oma.

Mijn buurjongen En buurvrouw heb ik voor het eerst gezien vandaag.. een kus en knuffel gegeven en aangegeven dat ik niet durfde te appen of bellen. Dit was gelukkig niet erg. Buurvrouw weet zelf ook niet hoe ze overal op moet reageren.

Ben wel blij dat ik het gezegd heb. Dat ik naar ze toe gegaan ben.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:35

Heel veel sterkte! :(:) Dit moet echt verschrikkelijk zijn voor je.. Ik denk aan je meis..

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:46

Gelukkig is de dienst geweest.
Knap dat je vader en zoon van de buurmn hebben gesproken.
Dat valt niet mee.

Liedjes die gedraaid zijn op de uitvaart zullen als je ze hoort weer het uitvaartmoment doen beseffen.
Geeft niks. Wees lief voor jezelf.

Oftopic: op uitvaart van mijn schoonvader werd Wim Sonneveld, tuinpad van mijn vader gedraaid.
Afgelopen zomer speelde we dit stuk met het orkest.
Ik heb enkel zitten huilen tijdens de repetities.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:47

Dikke, dikke knuffel lieve meid :(:)

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:59

Heel veel sterkte ts. Knap en goed van je wat je tegen de buurjongen en buurvrouw gezegd hebt.
Wees lief voor jezelf, geen enkele gedachte of gevoel is goed of niet goed. Ik wens je heel veel kracht en sterkte toe de komende tijd. De tijd waar je nu doorheen gaat is niet makkelijk.