alcohol op kerstavond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 03:55

karuna schreef:
Nee hoor niks raars aan. Gewoon minimaal in huis halen en er vooral niet teveel nadruk op leggen.

Destijds op mijn trouwdag bewust gekozen voor middag feest en alcoholvrij. Moesten teveel mensen eind met de auto en mijn baas die kwam was alcoholist. Dus geen drank en geen klachten gehad, was reuze gezellig en zelfs mijn baas heeft het overleefd ook. :+

Dit vind ik een hele goede. :j
Eigenlijk is het ook gek dat drank zo'n bijzondere status krijgt; ieder jaar bepaalt elk familielid toch ook zelf hoeveel gangen en welke gangen hij/zij serveert? Diezelfde keuze zou die persoon dan ook mogen hebben als het om drank gaat.
Mocht het er geen nadruk op leggen niet lukken, dan zou je het ook op de leuke tour kunnen gooien, dus in plaats van dat je gewoon (te ;) ) weinig drank hebt, serveer je na de wenselijke hoeveelheid alcohol vervolgens allemaal alcoholvrije cocktails die passen bij de verschillende gangen. Vaak kunnen mensen het sowieso wel waarderen als je er iets bijzonders en feestelijks van maakt, en zelfs als de helft het niet te drinken vindt dan hebben ze tenminste iets om over te praten. :+
Dan ben je niet meer het feestje waar ze te weinig drank hadden, maar het feestje met al die grappige/bijzondere/aparte/bizarre drankjes. :)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 07:58

Ik ben vast een van de enige die het wel vind meevallen?

2 kratten bier op 13 personen is zo op.
Een paar flessen wijn even min. En dan een fles sterke drank als aperitif...

Als zij dat toch lekker vinden? Zeker bij een 5 gangen diner. In sommige restaurants krijg je een nieuw glas wijn bij elke gang. 5 glazen wijn is ongeveer 1 fles.

Ik zie kerst als sfeervol en gezellig.. En dan hoort daar zeker wat wijn bij en een glas 43 of Bailey's op het eind.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:32

sureido schreef:
Ik vind het, nog zachtjes uitgedrukt, verwonderlijk dat mensen opperen voor anderen te bepalen wat ze doen. Als de familie in kwestie lekker een avond wil drinken, doen ze dat toch lekker? Wie ben je dan als bokker om, En ja ts je kan er best wat van zeggen hoor! Maar ‘ik haal zo weinig drank in huis en jullie mogen niks meenemen’ dat kan echt niet vind ik. vind ik erg raar en ik zou dan al zoiets hebben van laat maar zitten. Ben het dan ook eens met bienotje.

Er zit een wezenlijk verschil tussen een drankje en dronken worden. Mensen moeten daarna ook nog naar huis en er zijn er genoeg die geen taxi bestellen. Het zal het eerste ongeluk niet zijn waarbij een onschuldig persoon betrokken raakt.

Een drankje moet echt kunnen. Maar het 'verplicht dronken worden' vind ik ronduit asociaal.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:37

sureido schreef:
Ik vind het, nog zachtjes uitgedrukt, verwonderlijk dat mensen opperen voor anderen te bepalen wat ze doen. Als de familie in kwestie lekker een avond wil drinken, doen ze dat toch lekker? Wie ben je dan als bokker om, En ja ts je kan er best wat van zeggen hoor! Maar ‘ik haal zo weinig drank in huis en jullie mogen niks meenemen’ dat kan echt niet vind ik. vind ik erg raar en ik zou dan al zoiets hebben van laat maar zitten. Ben het dan ook eens met bienotje.

sureido schreef:
Roken is ook een heel ander ding vind ik. Dat blijft hangen in je kleding en huis. Rare vergelijking, want dat is niet zo met een wijntje. Ze kan toch best iets bijleggen en dan niet bij d’r thuis? Alleen denk ik gewoon wanneer je zulke maatregelen in gaat voeren dat je familie het niet echt waardeert.

Rare gedachtegang vind ik dit.
In mijn huis mijn regels.
Gelukkig hebben wij niet van die zuiperds, maar ik zou daar ook niet blij van worden en dan ou ik dat zeker ook melden. Drinken mag, maar met mate.
Wat ze thuis doen of bij een ander die dat wel goed vind maakt me niets uit.

Roken een keer goed luchten en het is ook weg, dat zou je dan net zo min mogen verbieden.
Ook daar ieders huis ieders regels.
Wij roken niet dus helaas in huis niet roken. Buiten plek genoeg :D

Willen mensen daarom niet komen, dan zijn het geen echte vrienden of goede familie, dn blijven ze ook maar fijn thuis.
Dat soort mensen hoef ik niet om me heen. Deze waarderen mij en ons huis dus niet.

magda_90

Re: alcohol op kerstavond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:28

Precies, botte toon of niet, de TS hoeft toch niet over zich heen te laten lopen omdat anderen het zo willen? Dat vind ik in mijn ogen niet getuigen van respect.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 12:05

sureido schreef:

Eh, beste Sureido... de gasten komen bij TS eten. Dan is zij toch niet verplicht om industriële hoeveelheden drank in huis te halen? Wat de familie van TS thuis allemaal doet is inderdaad niet haar of onze zaak, wat er bij haar thuis gebeurt is wel haar zaak. Niemand hoeft naar haar kerstdiner te komen.

Eigenlijk vind ik jouw bewering een soort omgekeerde logica. Bij het zuipen van alcohol: vrijheid blijheid. Maar als iemand thuis zijn eigen regels wil bepalen: no go. Iemand moet volgens jou drank in huis halen, en wel zoveel dat mensen er strontzat van worden. Zie je dan zelf niet in dat alcohol, in wezen verkapt vergif, veel te vanzelfsprekend is?

Verder zeg je ook: "Ik zou dan al zoiets hebben van: 'laat maar zitten.'" Nou, dat mag, zoals familie van TS dat ook mag. Maar ook dat zegt meer over jou en hen dan over TS. Met zo'n houding toon je namelijk aan dat je zonder alcohol geen leuke avond kunt hebben; dat je in wezen... verslaafd bent.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 12:18

Ze zijn te gast bij TS, dus dan ben je gast en hou je je aan de regels van de gastvrouw.

Zou bij het diner gewoon zorgen voor lekker wijntje en aperetiefje, maar geen bulk hoeveelheden drank in huis halen. Dit gewoon melden en is men daar niet blij mee, dan kan men gewoon elders kerst vieren toch?

TS geeft aan dat ze aardig bezopen zijn aan eind van avond, dat zou ik ook niet waarderen, terwijl ik geen enkel probleem heb met mensen die een biertje, wijntje, borreltje of wat dan ook drinken.
Heb overigens alleen fles rum in huis voor geval mijn vader een keer komt en rode wijn voor in de stoofperen :+ 8-)

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 12:24

Misschien een heel praktische oplossing hoor, maar aangezien het kerstavond is, zijn hier in ieder geval ook veel kroegen open. Zou je ze niet na het diner daarmee heen kunnen nemen of iets dergelijks? En dan tijdens het diner zelf wel gewoon wat alcohol, maar in ieder geval daarna niet meer in jouw huis?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 12:40

Wat is er mis met gewoon tov de familie melden hoe het voor jou is?
Dat je het leuk vind dat je nu oud genoeg bent om in de roulatie mee te gaan, dat je er heel veel zin in hebt om het te gaan organiseren, maar dat jij voor wat betreft kerst en alcoholgebruik een iets andere mening hebt dan je familie, dat wil zeggen dat je best zorgt voor een drankje bij het eten, maar dat het geen grote hoeveelheden alcohol gaan worden omdat jij dat niet bij kerst vind passen.
Vervolgens vraag je om begrip hier voor, spreek je de hoop uit dat ze dit zullen begrijpen en de hoop en verwachting dat het een fijne kerstavond gaat worden

Dan veroordeel je niemand op zijn of haar alcoholgebruik in het algemeen, maar stel je eigen grens.
Het staat dan iedereen vrij om hier wat van te vinden, maar jij hebt dan oordeelsvrij, respectvol aangegeven hoe jij het gaat doen, en mag je hetzelfde respect terug verwachten ( normaliter)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:26

Ik kwam vroeger geregeld op een avondlijke bijeenkomst,en behalve hapjes kreeg iedereen die dat wou 2 alcoholische consumpties. Dat is precies de hoeveelheid waarmee je wettelijk nog mag autorijden.Want iedereen moest nog wel met de auto naar huis......