Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5391
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:07

LauraO schreef:
Bij een automaat staat er geloof ik A-B op het rijbewijs, waar bij geschakeld alleen een B komt te staan.

Eh, ik heb A-B (en E) en ik mag toch echt met een handgeschakelde auto rijden.


En op een motorfiets, dát is namelijk de categorie A ;)

KarmaChansy

Berichten: 6932
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:11

ik heb het opgegeven, heb het in nederland tig keer geprobeert en in zweden ook en ik ben gewoon zo nerveus voor examen dat ik te zit te trillen en moet stoppen omdat het niet verantwoord rijden is. Terwijl ik met lessen geen enkel probleem heb. Pillen van de dokter helpen ook niet. Trouwens schakelauto.

Super fijn dat het voor jou lukt :D hopelijk haal je het praktijk examen ook in 1 keer

Frummels

Berichten: 7032
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:12

Mijn tante heeft op haar 49e haar rijbewijs gehaald. Eerder was het niet nodig omdat mijn oom een rijbewijs had, maar hij is helaas ernstig ziek geworden en overleden. Toen mijn tante naar een klein dorp verhuisde met slecht openbaar vervoer, werd het toch wel tijd voor een rijbewijs. Ze is altijd erg bang geweest om auto te rijden, maar het is haar na 25 lessen toch gelukt. :)

Mijn vriend is 31 en wil ook graag een rijbewijs, maar door zijn slechte ogen (-8 en -4 met een flinke cilinder en een lui oog) is het voor hem erg moeilijk om diepte te zien waardoor het autorijden ook moeizaam gaat. Het ziet er niet naar uit dat hij zijn rijbewijs kan gaan halen helaas.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:13

Er komt BA op je rijbewijs te staan als je afrijdt in een automaat. En je mag dan geen schakelauto rijden. Werkte bij een autorijschool, deze vraag werd daar vaak gesteld.

Myca

Berichten: 6267
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:14

Ik heb mijn rijbewijs zelf op mijn 18e gehaald, maar mijn moeder was al in de 40 toen ze begon te lessen.
Ze is nu bijna 80 en rijdt nog vrolijk de provincie door, het geeft haar veel vrijheid.

Ik zou gewoon eerst een proefles nemen en dan kijken wat de instructeur er van vindt.
Als het lukt is het wel handiger om een handgeschakelde auto te kunnen rijden, ook al ben je van plan om later een automaat te gaan rijden.

Ik heb ook een automaat, maar als ik die naar de garage breng krijg ik als leenauto nooit een automaat mee.

8nnemiek

Berichten: 43523
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:55

Dit is wat er op mijn rijbewijs voor automaat staat. Geen BA of AB, maar gewoon B, en er onder AM voor automaat:

Afbeelding

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:00

"Ben je al in het bezit van een rijbewijs B of A? Dan krijg je automatisch het AM-rijbewijs" En "Het rijbewijs AM heb je nodig voor het mogen besturen van een snorfiets, brommer, scooter of brommobiel"

AM heeft niets met automaat te make, behalve dat je hem krijgt bij je A (motor) of B (auto, zowel schakel als automaat) rijbewijs.

Michelle_

Berichten: 3191
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Rotterdam/Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:13

Beperkingen staan onderaan je rijbewijs,
Ik heb bijvoorbeeld een beperking voor mijn D rijbewijs, hier mag ik alleen mee rijden als ik een bril of contactlenzen draag. (01)
En de andere beperking staat voor automaat. (78)

Edit* nummers erbij gezet.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Michelle_ op 23-01-18 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23604
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:15

Wat een bullshit word hier voor
waarheid verkondigd zeg.

AM = bromfiets
AM4 = brommobiel
A = motor
B = personenauto
B met code 78 = personenauto met automatische versnellingsbak

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23604
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:18

CarolienR schreef:
Er komt BA op je rijbewijs te staan als je afrijdt in een automaat. En je mag dan geen schakelauto rijden. Werkte bij een autorijschool, deze vraag werd daar vaak gesteld.


Ik hoop niet dat je dit antwoord gegeven hebt dan aan de klanten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15992
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:21

Polly schreef:
CarolienR schreef:
Er komt BA op je rijbewijs te staan als je afrijdt in een automaat. En je mag dan geen schakelauto rijden. Werkte bij een autorijschool, deze vraag werd daar vaak gesteld.


Ik hoop niet dat je dit antwoord gegeven hebt dan aan de klanten

Automaat omdat je automaat afgereden hebt is code 78. Automaat om medische redenen is code 10.02 en dan mag je ook niet in een halfautomaat rijden.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:29

Die aanval kon een tikje minder. Het hele stuk codes heb ik niet getypt, het ging om het feit dat er staat dat je een automaat rijbewijs hebt.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23604
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:35

CarolienR schreef:
Die aanval kon een tikje minder. Het hele stuk codes heb ik niet getypt, het ging om het feit dat er staat dat je een automaat rijbewijs hebt.


Maar er staat geen A op je rijbewijs als je B automaat hebt want A is motor, dat zou je toch moeten weten als je in de branche (hebt ge-) werkt

Mijn post boven jou was ook nog niet voor jou want dat had je toen nog niet geschreven he.
Laatst bijgewerkt door Polly op 23-01-18 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:35

Mijn oma heeft op haar 80 nog haar brommerrijbewijs gehaald voor de 50 km auto. Weet niet of dat mee telt :P Ik ben 27 heb ook geen rijbewijs en op z'n vroegst komt die er pas als ik 28/29/30 ben vermoed ik.

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Op latere leeftijd nog je rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:40

Er zijn wel vaker mensen die op latere leeftijd hun rijbewijs halen, kan prima.
Versneld zou ik dan weer niet doen, wordt ook vaak afgeraden.
Ondanks dat je misschien wel weet hoe je de auto moet besturen is toch niet handig. 10 uurtjes op de weg is echt weinig, je moet natuurlijk ook een beetje vertrouwd zijn naast dat je weet hoe je de auto bestuurd.
Plus dat het eigenlijk te weinig tijd is om je echt alles te leren voor de instructeur

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:41

Polly schreef:
CarolienR schreef:
Die aanval kon een tikje minder. Het hele stuk codes heb ik niet getypt, het ging om het feit dat er staat dat je een automaat rijbewijs hebt.


Maar er staat geen A op je rijbewijs als je B automaat hebt want A is motor, dat zou je toch moeten weten als je in de branche (hebt ge-) werkt

Mijn post boven jou was ook nog niet voor jou want dat had je toen nog niet geschreven he.


Dat weet ik, dat er niet letterlijk de letter A staat. Omdat je waarschijnlijk ook veel weet over dit onderwerp, weet je vast ook dat je vaak de term BA gebruikt als het om een automaat gaat omdat je op die manier lessen en examens reserveerd. Maar ik snap de verwarring. Te snel getypt.

Voor wie je bericht ook bedoeld was, het mag wat mij betreft alsnog wel een tikkeltje minder. Iedereen probeert hier mee te denken en natuurlijk is er dan wel eens iets fout. Neemt niet weg dat iemand moeite heeft genomen om het bericht te typen.
Laatst bijgewerkt door LienC op 23-01-18 17:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Frummels

Berichten: 7032
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:41

Polly schreef:
CarolienR schreef:
Die aanval kon een tikje minder. Het hele stuk codes heb ik niet getypt, het ging om het feit dat er staat dat je een automaat rijbewijs hebt.


Maar er staat geen A op je rijbewijs als je B automaat hebt want A is motor, dat zou je toch moeten weten als je in de branche (hebt ge-) werkt

Mijn post boven jou was ook nog niet voor jou want dat had je toen nog niet geschreven he.


Die informatie wordt toch echt door meer rijscholen gegeven hoor. Dat dit niet zo op je rijbewijs staat klopt dan misschien, maar de code wordt wel gebruikt. Had je ook wel wat subtieler kunnen verwoorden denk ik :=
http://www.speelziek.nl/opleiding/rijbewijs-ba/

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:44

Citaat:
Als je slaagt voor het rijexamen van het CBR in een automaat, zal je hiervan ook een aantekening terugzien op je rijbewijs (code 78). Een gevolg hiervan is dat je alleen gerechtigd bent om te rijden in een automaat. Je mag dus niet in een handgeschakelde auto rijden.


Zo staat het hier op de website van de rijschool.
Gewoon auto rijbewijs B dus met een code.

Wat een prutsers als je het BA noemt op je website :(:)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23604
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:47

Nynkster schreef:
Er zijn wel vaker mensen die op latere leeftijd hun rijbewijs halen, kan prima.
Versneld zou ik dan weer niet doen, wordt ook vaak afgeraden.
Ondanks dat je misschien wel weet hoe je de auto moet besturen is toch niet handig. 10 uurtjes op de weg is echt weinig, je moet natuurlijk ook een beetje vertrouwd zijn naast dat je weet hoe je de auto bestuurd.
Plus dat het eigenlijk te weinig tijd is om je echt alles te leren voor de instructeur


Versnelde opleiding is wel iets meer dan 10 uur.

Wolkje schreef:
Hier wordt steeds gesproken over automaat -rijbewijs.
Maar alle rijbewijzen zijn toch hetzelfde? Er staat toch niet letterlijk op dat de bezitter enkel in een automaat mag rijden?
En wordt daar ooit op gecontroleerd?



Overigens ging het erom of je met je automaat rijbewijs in een schakel mag rijden en hoe je kan weten dat je automaat hebt. Toen begonnen diverse posters met allerhande letters te smijten waar dus niet zoveel van klopt.


Nynkster schreef:
Wat een prutsers als je het BA noemt op je website

Amen
Je hebt instructeurs (met passie) en mensen die rijles geven

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:58

Polly schreef:
Wat een bullshit word hier voor
waarheid verkondigd zeg.

AM = bromfiets
AM4 = brommobiel
A = motor
B = personenauto
B met code 78 = personenauto met automatische versnellingsbak


Dank je wel Ik begon al zowat te hyperventileren. :')
Bij mij staat aan de voorzijde ,B en daaronder AM. Ik dacht huh, ik heb toch echt in een schakelbak afgereden. :?

Maar gelukkig,...er staat geen B met code 78 op :D Alles klopt nog.

TS, ik was 29 toen ik begon met autorijlessen. Ik zou gewoon direct schakelbak doen. Mag je beide rijden.

Ik rij overigens nu al 2 jaar een automaat en dat kan ik iedereen aanraden. Echt superfijn.

Janneke2

Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:05

meisje2000 schreef:
Ik was 36 toen ik mijn rijbewijs haalde. Nu 5 jaar later ben ik er super blij mee. Je hebt toch meer vrijheid en je bent niet meer afhankelijk van openbaar vervoer en andere mensen.


Oma was ook 30+ toen ze haar roze papiertje (...zo was dat in de oude tijd...) haalde.
Maar verkijk je niet op dit soort automobilisten 'wijsheid': het koekblik waar ik mij soms in verplaats kost fiks wat geld - dat is net zo goed een vorm van afhankelijkheid.

Eigen vervoer zoals scooter, e-bike, velocypede etc kosten veel minder en geven dus meer vrijheid.

Als ik jou was zou ik beginnen met je theorie te halen - dat scheelt enorm.

MairiMacBran
Berichten: 959
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:06

Ik heb nu bijna een jaar mijn rijbewijs, gehaald op mijn 41ste. In een automaat, want ik ben inderdaad zo'n onhandigerd. Code 10.02 staat er op mijn rijbewijs, alhoewel er medisch gezien niets mis met me is, tenzij niet handig zijn een medisch probleem is, maar er ging destijds bij het CBR wel meer niet helemaal correct. Voor mij maakt het niet uit, ben niet van plan om ooit nog een keer af te rijden voor een rijbewijs zonder automaatcode.

Ik heb er net iets meer dan een jaar over gedaan, theorie heb ik in 1 keer gehaald, eerste praktijkexamen ben ik gezakt(leuk, zo'n examinator die na de eerste bijzondere verrichting al tegen je zegt "dit wordt niks, hou maar op"). Ik had daarvoor nog nooit les gehad of in een auto gereden dus vielen de iets meer dan 50 lessen me nog best mee.

Toen ik krap een maand mijn rijbewijs had ben ik naar Frankrijk heen en weer gereden en een half jaar later nog eens, was een uitstekende manier om kilometers te maken, want ik merk wel dat ik snel onzeker word als ik te weinig rij. Ik rij overigens in een semi-automaat.

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:38

Polly schreef:
Nynkster schreef:
Er zijn wel vaker mensen die op latere leeftijd hun rijbewijs halen, kan prima.
Versneld zou ik dan weer niet doen, wordt ook vaak afgeraden.
Ondanks dat je misschien wel weet hoe je de auto moet besturen is toch niet handig. 10 uurtjes op de weg is echt weinig, je moet natuurlijk ook een beetje vertrouwd zijn naast dat je weet hoe je de auto bestuurd.
Plus dat het eigenlijk te weinig tijd is om je echt alles te leren voor de instructeur


Versnelde opleiding is wel iets meer dan 10 uur.

Wolkje schreef:
Hier wordt steeds gesproken over automaat -rijbewijs.
Maar alle rijbewijzen zijn toch hetzelfde? Er staat toch niet letterlijk op dat de bezitter enkel in een automaat mag rijden?
En wordt daar ooit op gecontroleerd?



Overigens ging het erom of je met je automaat rijbewijs in een schakel mag rijden en hoe je kan weten dat je automaat hebt. Toen begonnen diverse posters met allerhande letters te smijten waar dus niet zoveel van klopt.


Nynkster schreef:
Wat een prutsers als je het BA noemt op je website

Amen
Je hebt instructeurs (met passie) en mensen die rijles geven


Er komen vaak genoeg mensen die binnen 10 uren hun rijbewijs willen halen, of die mensen die het in 1 week doen. Die rijden elke dag 2 uren (5 keer dus) en dan op zaterdag examen.
Mijn vriend heeft nu ook iemand in de auto die net 2e les heeft en meldde dat ie 10 februari ging emigreren dus moest voor die tijd zijn rijbewijs halen :')

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23604
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:41

Daar heb ik echt nog nooit van gehoord, maar misschien zijn dat echte talenten.
Gemiddeld aantal benodigde lesuren in NL is 40 en bij een 10-daagse rij je dan dus 4u per dag.
Examens worden doorgaans doordeweeks afgenomen en alleen als de wachttijden de spuigaten uitlopen werken ze over op zaterdag.
Ik rij best wat spoedopleidingen weg per dag en als zo'n type die gaat emigreren elke dag beschikbaar is en er is plek in de agenda is dat best haalbaar. Betwijfel alleen of er op zo'n korte termijn examens zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15992
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 19:26

Wolkje schreef:
Hier wordt steeds gesproken over automaat -rijbewijs.
Maar alle rijbewijzen zijn toch hetzelfde? Er staat toch niet letterlijk op dat de bezitter enkel in een automaat mag rijden?
En wordt daar ooit op gecontroleerd?

Je kunt ook gewoon niet afrijden want er wordt bijna nooit gecontroleerd. En in een schakelauto rijden met een rijbewijs voor een automaat is ook rijden zonder een geldig rijbewijs voor die categorie van voertuigen.

Het wordt vooral lastig als er iets gebeurd want geen geldig rijbewijs = geen verzekering...