Even van me afschrijven....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 14:05

Danique schreef:
Misschien niet wat je wil horen, misschien helpt het wel. Houd in je achterhoofd dat mensen geen geluiden maken om jou te irriteren. Hij gooide die frituurpan echt niet op de grond met het idee om jou eens even lekker te pesten.

Die gebruik ik wel maar het helpt tot zekere mate. Al snel nemen gedachtes en gevoelens de overhand als "waarom ga je in godsnaam frituren nu" "doe eens wat stiller man"

plantje01

Re: Even van me afschrijven....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 14:09

Ik had mijn fiets vanochtend nog in de stalling staan omdat ik met de bus naar school was gegaan omdat ik nu doorreis naar mijn vriend. Kreeg ik een appje met een foto van mijn fiets "Vroeg weg" "Ik zit al in de trein naar m'n werk mevrouw" om 9 uur terwijl ik 8 uur de deur uit was. Dus had dat uitgelegd, krijg ik zo'n dom handje terug (zo'n perfect tekentje)

Heb dit gezegd net (ook omdat mijn moeder zei dat ik wel moest zeggen wat het met me deed die ruzie van vannacht):
Ik vind het heel vervelend dat je zo reageert. Ookal had ik nog in mijn bed gelegen, misschien was dat mijn definitie van vroeg en had ik die slaap nodig. Ben erg geschrokken hoe je reageerde vannacht en heb nog een paar uur wakker gelegen. Zo'n appje erachteraan is dan niet de juiste keus lijkt mij.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:22

Ik heb nu even wat meer tijd dan vanochtend :)
Ik wil even beginnen met zeggen TS dat het er zéker niet altijd zo aan toe gaat in elk studentenhuis hoor TS! Ik heb ook in fijne studentenhuizen gewoond waar de regel was na 2200/2300 stil en waar je elkaar gewoon kon aanspreken op harde muziek (en die ging/gaat dan ook zachter!!).

Verder kom je in je leven altijd minder fijne mensen tegen. Of ja, mensen waarmee je niet zooo makkelijk om kan gaan als anderen :). Ik denk dat jouw huisgenootje jouw een beetje vond overdrijven (ben ik het overigens niet mee eens) en dat hij daarom zoiets stuurde. Verder is het voor sommige mensen wel normaal om anderen met 'mevrouw' e.d. aan te spreken, hoewel dat natuurlijk echt niet altijd fijn aankomt!! Ik vind het dan ook goed dat je hem daarop aanspreekt. Misschien is het wat om even een keer met z'n drieën om tafel te zitten? En uit te leggen hoe het op jouw overkomt. En misschien ook gewoon huisregels, bvb om 2300 stil doordeweeks :).

Ennuh.. rot huisgenoten heb ik ook gehad hoor! Eentje stond om 0500 's ochtends luid rijst te koken met haar vrienden in de keuken, of een 'stil' feestje.. waarbij ik die het verste weg de kamer had de muziek en haar en haar vrienden letterlijk kon verstaan om 0300. Oja en ze besloot dat het prima kon om om 1 uur 's nachts te verhuizen (en mij de volgende dag stijf te schelden omdat ik er 's nachts wat van had gezegd :7 ).

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:27

Ik zou eerst beginnen met haast zetten voor een doorverwijzing.

Verder zou ik eens bij een winkel voor gehoorapparaten (weet even de benaming niet meer) binnen lopen. Daar hebben ze vaak duurdere oordoppen. Vaak ook opmaat, en filteren het geluid echt veel beter dan de oordoppen van kruidvat oid.

En als je echt last blijft houden van je huisgenoot zou ik eens buiten de stad naar woonruimte zoeken. Dat is vaak veel goedkoper! En wonen ook vaak de wat rustigere mensen.

En qua studenten huis, deze mensen werken vaak tot laat. En willen na het werk nog wel warm eten. Dus ik snap het koken wel s nachts, studenten leven in een heel ander ritme. En als je dat ritme niet bij kan houden moet je of een kamer zoeken in een niet studenten huis. Of een studio met alles voor jezelf.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 14:34

LoveBodin schreef:
Ik heb nu even wat meer tijd dan vanochtend :)
Ik wil even beginnen met zeggen TS dat het er zéker niet altijd zo aan toe gaat in elk studentenhuis hoor TS! Ik heb ook in fijne studentenhuizen gewoond waar de regel was na 2200/2300 stil en waar je elkaar gewoon kon aanspreken op harde muziek (en die ging/gaat dan ook zachter!!).

Verder kom je in je leven altijd minder fijne mensen tegen. Of ja, mensen waarmee je niet zooo makkelijk om kan gaan als anderen :). Ik denk dat jouw huisgenootje jouw een beetje vond overdrijven (ben ik het overigens niet mee eens) en dat hij daarom zoiets stuurde. Verder is het voor sommige mensen wel normaal om anderen met 'mevrouw' e.d. aan te spreken, hoewel dat natuurlijk echt niet altijd fijn aankomt!! Ik vind het dan ook goed dat je hem daarop aanspreekt. Misschien is het wat om even een keer met z'n drieën om tafel te zitten? En uit te leggen hoe het op jouw overkomt. En misschien ook gewoon huisregels, bvb om 2300 stil doordeweeks :).

Ennuh.. rot huisgenoten heb ik ook gehad hoor! Eentje stond om 0500 's ochtends luid rijst te koken met haar vrienden in de keuken, of een 'stil' feestje.. waarbij ik die het verste weg de kamer had de muziek en haar en haar vrienden letterlijk kon verstaan om 0300. Oja en ze besloot dat het prima kon om om 1 uur 's nachts te verhuizen (en mij de volgende dag stijf te schelden omdat ik er 's nachts wat van had gezegd :7 ).

Nee iemand met mevrouw aanspreken vind ik inderdaad raar. Komt een beetje over alsof hij vind dat ik me gedraag als een of andere prinses. Zegt m'n vriend wel eens voor de grap als ik me als een echt meisje gedraag dus misschien associeer ik het daarmee. Heb het echt zo goed mogelijk proberen te verwoorden naar hem toe. Mijn andere huisgenootje weet het ook en geeft ook aan dat ik altijd bij haar op de kamer mag zitten om samen een filmpje te kijken als ik er last van heb. Maargoed die slaapt ook wel om half 1 (wij hebben hetzelfde ritme).

Ja hij is qua persoon niet rot. Nouja we delen een iets andere mening over dingen. Maar hij is niet naar en ik denk ook niet dat hij het verkeerd heeft bedoeld.

Denk dat als er nog zo'n meisje als mijn vrouwelijke huisgenootje was geweest dat het prima was geweest voor mij. Haar kan ik heel goed hendelen :j

Lau schreef:
Ik zou eerst beginnen met haast zetten voor een doorverwijzing.

Verder zou ik eens bij een winkel voor gehoorapparaten (weet even de benaming niet meer) binnen lopen. Daar hebben ze vaak duurdere oordoppen. Vaak ook opmaat, en filteren het geluid echt veel beter dan de oordoppen van kruidvat oid.

En als je echt last blijft houden van je huisgenoot zou ik eens buiten de stad naar woonruimte zoeken. Dat is vaak veel goedkoper! En wonen ook vaak de wat rustigere mensen.

En qua studenten huis, deze mensen werken vaak tot laat. En willen na het werk nog wel warm eten. Dus ik snap het koken wel s nachts, studenten leven in een heel ander ritme. En als je dat ritme niet bij kan houden moet je of een kamer zoeken in een niet studenten huis. Of een studio met alles voor jezelf.

Ja ik moet eraan geloven inderdaad. Ga zeker eventjes naar hoe heet dat Specsavers heeft toch ook gehoorapparaten?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:35

Ik zou eerder kiezen voor beter horen of iets in die trant.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:58

Jtragter schreef:
Danique schreef:
Misschien niet wat je wil horen, misschien helpt het wel. Houd in je achterhoofd dat mensen geen geluiden maken om jou te irriteren. Hij gooide die frituurpan echt niet op de grond met het idee om jou eens even lekker te pesten.

Die gebruik ik wel maar het helpt tot zekere mate. Al snel nemen gedachtes en gevoelens de overhand als "waarom ga je in godsnaam frituren nu" "doe eens wat stiller man"

Het is een nuttig zinnetje. Zoals de hele cognitieve gedragstherapie: het heeft zin en betekenis.
Maar voorbij een bepaald punt werkt het niet.
De hersencentra betrokken bij stress reageren lang niet altijd op verstandige gedachten. (En het 'filtersysteem', de reticulaire formatie reageert er al helemaal niet op, prikkels blijven dus even hard binnenkomen, of iemand dit nu bedoelt of niet.)

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:00

Ik heb alleen je openingspost gelezen Ts.
Ik denk dat je zeker niet de enige bent die geluiden zo heftig ervaart. Misschien heb je er na bepaalde tijd een psychische koppeling in gemaakt, waardoor je nu nog meer stress ervaart.

Hulp zoeken! Er zijn vast al bokkers die daarvoor tips hebben.

Maar nog even dit; Ik woon aan de rand van Enschede, lekker buitenaf in de rust. Als je er een keer even uit moet of je ziet het niet meer zitten, stuur me dan aub een berichtje.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:12

Overgevoeligheid voor geluid kan ook een symptoom zijn van magnesiumgebrek. Sowieso kan je magnesium goed gebruiken als je veel stress hebt. Gebruik magnesium citraat van een goede drogist of magnesium olie. Is wellicht te proberen en kan geen kwaad.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:29

Jtragter schreef:
Danique schreef:

Het kan ook zijn dat je je al aan gem ergert en dat wordt van kwaad tot erger. Hij gaat zich ook aan Jou ergeren. Ik denk dat verhuizen naar waar dan ook gewoon al heel veel helpt voor nu. En ik zou daar ook laten weten hoe jij geluiden ervaart. Want ik denk dat het voor huisgenoten niet makkelijk is om met jou te leven. In je huis of kamer moet je wel een beetje uit de voeten kunnen. En als je geen keukendeurtje dicht durft te doen om je huisgenoot niet tot last te zijn is niet prettig hoor. Gelukkig weet je het zelf wel tenminste dat maak ik er uit op. En daardoor kun je je ook in hun verplaatsen. Maar het maakt het nog steeds niet makkelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:43

Anthea schreef:
Ik heb noise cancelling headphones van Bose, dan hoor ik echt niks meer, ook niet wanneer iemand tegen me zit te praten.

https://www.hoofdtelefoonstore.nl/produ ... gJCwPD_BwE

Die heeft mijn vader ook. Werkt super. Ik heb hem ook eens op gehad en ik hoorde het geschreeuw en geroep niet meer, terwijl die persoon naast me stond :')
Even investeren in een goede en dan heb je ook waar voor je geld.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:58

Even over die oordopjes, ik heb niet alles gelezendus weet niet of het al aangegeven is, maar als je die te vaak en te lang draagt gaan je oren zich daar op aanpassen waardoor je nog gevoeliger wordt voor geluid. Idem dito voor noise cancelling. KNO-artsen adviseren dan ook daar heel gedoseerd mee om te gaan.

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:06

(Ik heb enkel je post gelezen en niet de comments)
Klinkt als een vorm van hoogsensitiviteit. Hoogsensitieve mensen ervaren prikkels (zoals geluid) veel sterker dan anderen. Mijn zus heeft dit ook en ondervindt er ook enorm veel last van. Vroeger had ze ook een studentenjob in een drukke winkel en als ze een dag moest werken kon ze de nacht voordien niet slapen, en sliep ze na haar shift de hele dag en de hele nacht. Uiteraard met oordoppen want ook zij wordt wakker van elk klein geluid.
Als er een feestje te doen is bij haar vrienden zal ze ofwel niet gaan, ofwel een uurtje gaan en plots verdwijnen zonder iets te komen zeggen. Ze heeft een hekel aan drukte en maakt zich dan uit de voeten.
Misschien kan je meer opzoeken over hoogsensitiviteit en eventueel op gesprek bij een therapeut. Dat doet mijn zus nu ook en het gaat al stukken beter.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 21:06

Irene2 schreef:
Ik heb alleen je openingspost gelezen Ts.
Ik denk dat je zeker niet de enige bent die geluiden zo heftig ervaart. Misschien heb je er na bepaalde tijd een psychische koppeling in gemaakt, waardoor je nu nog meer stress ervaart.

Hulp zoeken! Er zijn vast al bokkers die daarvoor tips hebben.

Maar nog even dit; Ik woon aan de rand van Enschede, lekker buitenaf in de rust. Als je er een keer even uit moet of je ziet het niet meer zitten, stuur me dan aub een berichtje.

Ja inderdaad ik heb veel tips mogen krijgen! Superlief van je :j

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 21:07

ElsieC schreef:
(Ik heb enkel je post gelezen en niet de comments)
Klinkt als een vorm van hoogsensitiviteit. Hoogsensitieve mensen ervaren prikkels (zoals geluid) veel sterker dan anderen. Mijn zus heeft dit ook en ondervindt er ook enorm veel last van. Vroeger had ze ook een studentenjob in een drukke winkel en als ze een dag moest werken kon ze de nacht voordien niet slapen, en sliep ze na haar shift de hele dag en de hele nacht. Uiteraard met oordoppen want ook zij wordt wakker van elk klein geluid.
Als er een feestje te doen is bij haar vrienden zal ze ofwel niet gaan, ofwel een uurtje gaan en plots verdwijnen zonder iets te komen zeggen. Ze heeft een hekel aan drukte en maakt zich dan uit de voeten.
Misschien kan je meer opzoeken over hoogsensitiviteit en eventueel op gesprek bij een therapeut. Dat doet mijn zus nu ook en het gaat al stukken beter.

Ja maar dat heb ik totaal niet. Ik vind het gek genoeg heerlijk om lekker met mijn handen bezig te zijn bij de snackbar waar ik deze zomer heb gewerkt. Ik heb geen problemen met grote groepen, school of de bieb. Het is alleen thuis en geluiden binnenshuis.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 21:08

Anna79 schreef:
Overgevoeligheid voor geluid kan ook een symptoom zijn van magnesiumgebrek. Sowieso kan je magnesium goed gebruiken als je veel stress hebt. Gebruik magnesium citraat van een goede drogist of magnesium olie. Is wellicht te proberen en kan geen kwaad.

Oke een heel andere suggestie, wel interessant. Beetje magnesium kan geen kwaad om in te nemen lijkt mij :)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:08

Het is wellicht het proberen waard. Het maakt bij mij veel verschil, ik kan soms s avonds erg overprikkeld zijn na een drukke dag, hierdoor o.a. ermee begonnen zonder al te veel verwachting; maar het maakt me echt een stuk meer ontspannen!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:45

Ik heb precies hetzelfde als jij ts. Ik heb het alleen op plekken die ‘van mij’ zijn. Zoals mijn huis dus. Dat is voor mij een plek om tot rust te komen en ik kan er dan absoluut niet tegen als er lawaai is. Ik kan me dan al dood ergeren als ik iemand hoor praten in de kamer naast mij. Ik weet dit probleem van mezelf en heb er daarom voor gekozen niet met huisgenoten te wonen. Ik heb gewoon echt een plek voor mezelf nodig. Ik woon nu samen met mijn vriend, dat is voor mij weer heel erg aanpassen en wennen. Ik heb na een paar dagen al dat ik helemaal gestresst raak. (Nu is hij ook wel een extreme rommel maker en herrie maker.)
Hij is gelukkig veel van huis voor werk (doordeweeks vaak helemaal niet thuis), anders trok ik het echt niet. Een weekend samen is voor mij al zo stressvol dat ik er altijd naar uitkijk dat hij weer gaat werken.
Het is nu eenmaal zo dat ik dit heb en ik heb er al veel mee om leren gaan, maar helemaal weggaan zal het nooit doen. Ik ben nou eenmaal graag alleen. Ik hou van rust en stilte. Zelfs mijn telefoon die afgaat stoort me dan vreselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 12:24

Jeeee, wat superherkenbaar dit. Blij met dit topic. Ik heb het precies zo als Babeth, op plekken die 'van mij' zijn. Daar valt voor mij ook mn werkplek onder, omdat ik daar veel denkwerk (analyses en schrijven) doe. Als.iemand in de gang een luid gesprek voert, dan ben ik er qua concentratie helrmaal uit. Gelukkig heeft mn kantoor een deur. Vooral dat van die telefoon is herkenbaar. Ik haat het als mijn telefoon afgaat. Dat gebeurt altijd op momenten dat Ik niet in de mood ben voor een gesprek. Ik druk hem thuis vaak weg ipv opnemen. Gelukkig bestaat er Whatsapp, anders zou ik totaal geïsoleerd raken. :+

Ik heb gelukkig een redelijk rustige man. Niet zo'n type dat de hele dag de radio aan heeft of de TV steeds aanzet. En hij zet vaak een koptelefoon op. Dus eigenlijk hebben we weinig last van elkaar. Maar ik heb er vroeger wel eens mot over gehad met vriendjes. Met eentje liep dat zo hoog op dat zijn favoriete CD twee hoog het raam uit ging. Ben blij dat die niet meer in mn leven is. Muziek het raam gooien uit is toch een stuk kostbaarder in tijden van MP3 en Spotify. :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 14:13

Even een ervaringsvraagje over noise cancelling:
werkt dit nou "zodat je in de trein etc je muziek zachtjes kunt beluisteren"
of werkt het ook zonder muziek tegen lage geluiden...?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 22:50

Janneke2 schreef:
Even een ervaringsvraagje over noise cancelling:
werkt dit nou "zodat je in de trein etc je muziek zachtjes kunt beluisteren"
of werkt het ook zonder muziek tegen lage geluiden...?

Zonder muziek werkt het zo dat je letterlijk niks hoort. Dus in een auto hoor je ook geen auto geluiden, in een vliegtuig hoor je niet de airco en de motoren etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 10:06

He TS Heb je al gekeken bij sensorische integratie stoornis.

Er zijn veel meer mensen die dat hebben. Dat kan voor geluid zijn, maar bv ook mensen waarbij het aandoen van kleding pijn doet. Er zijn testen in gediagnosticeerd te worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:25

...en organisaties zoals het inpp hebben ook therapie (benaudira, zeg ik uit mijn hoofd) om de makke van sensorische (des)integratie te verhelpen.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 11:55

MariekeB schreef:
He TS Heb je al gekeken bij sensorische integratie stoornis.

Er zijn veel meer mensen die dat hebben. Dat kan voor geluid zijn, maar bv ook mensen waarbij het aandoen van kleding pijn doet. Er zijn testen in gediagnosticeerd te worden.

Heb ik net eventjes naar gekeken, maar ik vermijd de plekken echt niet. Ik kan gerust de hele nacht uitgaan en feesten. Als ik maar zélf in die drukte zit.

Janneke2 schreef:
...en organisaties zoals het inpp hebben ook therapie (benaudira, zeg ik uit mijn hoofd) om de makke van sensorische (des)integratie te verhelpen.

Okee zijn dus nog genoeg opties in ieder geval!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:45

genoeg diagnoses komen hier in ieder geval voorbij }>