Als ik zeg dat ik autisme heb,

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 22:50

Boras schreef:
Dan vraag ik je wat dat in jouw geval betekent.

Ik weet eigenlijk inhoudelijk heel weinig van autisme.

Voor mij betekent het niet zo veel. Ik ben wie ik ben, maar ik merk dat als ik het aan mensen vertel ze vaak heel anders gaan denken.
Of als ik het bijv op mijn opleiding ziu vertellen mensen ineens anders gaan doen. Ineens zou ik veel meer hulp nodig hebben. Of doen de leraren ineens alsof ik niks begrijp.
Autisme is zo breed en heeft zo veel takken. Maar vaak wordt er vanuit gegaan dat je de niet sociale computer beta persoon bent.

Wat ik dus absoluut niet ben :')
Ik ben juist heel creatief en ben beter met niet beta vakken. Ik ben zo slecht in beta vakken dat ze dyscalculie vermoeden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:04

Het heeft zeker zeer veel verschillende vormen. Het zoontje van mijn beste vriendin is autistisch, een zware vorm. Hij is 10 jaar en kan niet praten, geen ''ja'', ''nee'', ''papa'', ''mama''.
Af en toe communiceert hij door een pictogram aan te klikken op zijn spraakcomputer, maar vaak ook niet en dan is het gokken wat hij wilt. Echt aankijken en contact met je maken doet hij ook niet.
Nu is dit een hele zware vorm en heeft hij een laag IQ.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 23:06

Delphi schreef:
Het heeft zeker zeer veel verschillende vormen. Het zoontje van mijn beste vriendin is autistisch, een zware vorm. Hij is 10 jaar en kan niet praten, geen ''ja'', ''nee'', ''papa'', ''mama''.
Af en toe communiceert hij door een pictogram aan te klikken op zijn spraakcomputer, maar vaak ook niet en dan is het gokken wat hij wilt. Echt aankijken en contact met je maken doet hij ook niet.
Nu is dit een hele zware vorm en heeft hij een laag IQ.

Dit lijkt mij echt heel lastig voor de ouders. Hopelijk gaat het beter als hij ouder wordt autisten zijn vaak laat bloeiers.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:08

Ik heb weinig vooroordelen over mensen in het algemeen. :P

Wel vind ik (ik merk dit in mijn directe omgeving ook) dat er verschrikkelijk veel labeltjes geplakt worden. Ik denk dat als je menig psycholoog of pedagoog los laat op een klaslokaal er meer als 75 procent 'iets' heeft. Dit kan meer zijn als iets uit het autistisch spectrum, denk hierbij ook aan borderline, hypersensitief, add, adhd en ga zo door. }:0

Zelf vind ik dat dan wel weer jammer.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:10

Ellentjuh12 schreef:

Wel vind ik (ik merk dit in mijn directe omgeving ook) dat er verschrikkelijk veel labeltjes geplakt worden. Ik denk dat als je menig psycholoog of pedagoog los laat op een klaslokaal er meer als 75 procent 'iets' heeft. Dit kan meer zijn als iets uit het autistisch spectrum, denk hierbij ook aan borderline, hypersensitief, add, adhd en ga zo door. }:0

Absoluut. Het gaat ook veel te ver. En hetgeen wat dan helemaal vervelend is, is dat het gedrag daar aan opgehangen wordt.

Ook mensen met autisme kunnen leren communiceren en leren sociaal zijn.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 23:13

Marjoow schreef:
Ellentjuh12 schreef:

Absoluut. Het gaat ook veel te ver. En hetgeen wat dan helemaal vervelend is, is dat het gedrag daar aan opgehangen wordt.

Zeker! Communiceren had ik geen moeite mee maar mensen aan kijken wel. Maar ook handjes geven en sociaal gewenst dichtbij staan.
Mijn moeder heeft zo veel gehamerd op kijk iemand aan als je praat. Een handje geven hoort erbij en je mag best wat dichter bij staan.
En nu gaat het allemaal vanzelf

Het is tegenwoordig het autistisch spectrum en daar vallen adhd, ADD, borderline etc ook onder.

MarlindeRooz

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:15

Lichamelijk contact met vreemden. :brr:

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:15

Absoluut! Ik ben ook zeker eens dat in veel gevallen bepaalde gedragingen gediagnosticeerd worden. En dat het dus niet een bepaalde diagnose is die ervoor zorgt dat je dergelijke gedragingen vertoont.

Een anti-sociaal persoon kan gemakkelijk de diagnose krijgen als zijnde autist. Maar kan hij of zij niet gewoon moeite hebben met contact maken? Ik vind het een moeilijke kwestie omdat je er mensen mee kan kwetsen terwijl er ook weer veel mensen mee liften op de 'bekendheid' van bepaalde diagnoses.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 23:16

MarlindeRooz schreef:

Een handje gaat nog,
Maar verder als ik je niet ken :brr:

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:16

Lau schreef:
Marjoow schreef:

Zeker! Communiceren had ik geen moeite mee maar mensen aan kijken wel. Maar ook handjes geven en sociaal gewenst dichtbij staan.
Mijn moeder heeft zo veel gehamerd op kijk iemand aan als je praat. Een handje geven hoort erbij en je mag best wat dichter bij staan.
En nu gaat het allemaal vanzelf

Het is tegenwoordig het autistisch spectrum en daar vallen adhd, ADD, borderline etc ook onder.

Nu ben ik zelf totaal niet van het lichamelijk contact. Handje geven oke, maar verder ga ik niet met vreemde mensen. Familie en vrienden verwachten gelukkig ook niet altijd 3 zoenen.

Maar ik bedoel met het leren sociaal zijn, voornamelijk dingen die je zegt en die je beter niet kan zeggen. Vroeger vond ik het heel normaal om aan een vriendinnetje die kwam spelen te vragen wanneer zij weer naar huis zou gaan. Niet omdat ik haar weg wilde hebben, maar omdat het voor mij die zekerheid gaf en te weten waar je aan toe bent. Ik heb moeten leren dat dat een vraag is die voor sommige mensen heel vervelend kan overkomen.

En zo wel meer dingetjes die een "normaal" persoon gelijk door heeft maar die "wij" moeten leren. Even tussen haakjes gezet, maar jullie begrijpen wat ik bedoel toch? :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:17

Lau schreef:
MarlindeRooz schreef:

Een handje gaat nog,

Nou dit dus idd :P

En dat is op mijn werk nog wel eens lastig. Ik werk in een supermarkt en er zijn geregeld klanten die zomaar ineens hun hand op mijn schouder leggen. En dan denk je: Waar maak je je druk om? Maar ik vind dat zó niet fijn...

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 23:17

Ellentjuh12 schreef:
Absoluut! Ik ben ook zeker eens dat in veel gevallen bepaalde gedragingen gediagnosticeerd worden. En dat het dus niet een bepaalde diagnose is die ervoor zorgt dat je dergelijke gedragingen vertoont.

Een anti-sociaal persoon kan gemakkelijk de diagnose krijgen als zijnde autist. Maar kan hij of zij niet gewoon moeite hebben met contact maken? Ik vind het een moeilijke kwestie omdat je er mensen mee kan kwetsen terwijl er ook weer veel mensen mee liften op de 'bekendheid' van bepaalde diagnoses.

Ze testen tegenwoordig op zo veel dat er ook gewoon een contact stoornis uit kan komen. En daar kan gericht voor behandeld worden dus dat is heel fijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:18

Ja mijn vriendin zegt nog steeds wel eens van wanneer ga je naar huis. Dan wil ze gewoon rust. Boeit me echt niet, dan ga ik gewoon lekker naar huis. Of ik zeg, nee ik wil eerst nog een kopje thee want we hebben net een uur gewandeld in de regen. _O-

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 23:18

Marjoow schreef:
Lau schreef:

Een handje gaat nog,

Nou dit dus idd :P

En dat is op mijn werk nog wel eens lastig. Ik werk in een supermarkt en er zijn geregeld klanten die zomaar ineens hun hand op mijn schouder leggen. En dan denk je: Waar maak je je druk om? Maar ik vind dat zó niet fijn...

Ooh ja verschrikkelijk! Of mensen die je zomaar knuffelen. Of vroeger even bij sinterklaas op schoot :brr:

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:19

Als iemand mij dat vertelt dan is het enige dat ik ga denken dat ik dan rekening kan houden mijn interpretatie van bepaalde toekomstige gedragingen en/of reacties van die persoon. Dus ik zal van zo iemand bepaalde dingen wel begrijpen (die je van iemand anders niet zou begrijpen), anders inspelen op bepaalde gedragingen/ reacties. Ik volg een pedagogische opleiding (lerarenopleiding) dus dat zal daar wellicht wel wat mee te maken hebben.

Maar puur op het moment dat ik die info krijg ga ik niet direct andere bepaalde dingen denken of met andere ogen naar iemand kijken. Ik ga er ook niet direct een bepaald beeld bij scheppen, want bij velen merk je het niet eens bij gewoon oppervlakkig contact. Dus enkel mijn interpretatie van gedrag kan dan anders zijn dan bij mensen waarvan ik die info niet meekrijg, maar als er zich geen bepaald gedrag voordoet dat anders is dan je zou verwachten, ga ik ook niet anders doen of een bepaald beeld scheppen oid.

Je kan je er ook niet echt een bepaald beeld bij scheppen, als iemand die info over zichzelf meegeeft vind ik. Er bestaan zoveel verschillende vormen van autisme inderdaad, bij elke persoon uit zich dat anders.

Ik ben ook van mening dat er wat minder met labels gegooid mag worden, mààr het heeft ook wel voordelen voor die mensen in kwestie. Mijn vriend is hoogsensitief (HSP, bij hem kan je elk kenmerk afchecken dus hij heeft het wel heel duidelijk), moest ik dat niet weten, ik zou veel minder tolerant zijn over bepaalde reacties van hem. Maar nu besef ik wel 'oké, dat komt gewoon veel harder binnen bij hem, dus het is logisch dat zijn reactie daar naar is'. Al vind ik ook wel dat het geen excuus mag zijn, hij moet ook leren relativeren. Dus het is dubbel.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:20

MarlindeRooz schreef:
Ja mijn vriendin zegt nog steeds wel eens van wanneer ga je naar huis. Dan wil ze gewoon rust. Boeit me echt niet, dan ga ik gewoon lekker naar huis. Of ik zeg, nee ik wil eerst nog een kopje thee want we hebben net een uur gewandeld in de regen. _O-

Oh maar ik kan idd tegen mijn vrienden en familie ook wel zeggen dat ze moeten gaan als ik alleen wil zijn :+

Heerlijk trouwens.. Alleen zijn...
Afgelopen woensdag ben ik alleen naar een concert geweest. Kunnen mensen ook niet altijd begrijpen :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:22

Ilsey schreef:
Als iemand mij dat vertelt dan is het enige dat ik ga denken dat ik dan rekening kan houden mijn interpretatie van bepaalde toekomstige gedragingen en/of reacties van die persoon. Dus ik zal van zo iemand bepaalde dingen wel begrijpen (die je van iemand anders niet zou begrijpen), anders inspelen op bepaalde gedragingen/ reacties. Ik volg een pedagogische opleiding (lerarenopleiding) dus dat zal daar wellicht wel wat mee te maken hebben.

Maar puur op het moment dat ik die info krijg ga ik niet direct andere bepaalde dingen denken of met andere ogen naar iemand kijken. Ik ga er ook niet direct een bepaald beeld bij scheppen, want bij velen merk je het niet eens bij gewoon oppervlakkig contact. Dus enkel mijn interpretatie van gedrag kan dan anders zijn dan bij mensen waarvan ik die info niet meekrijg, maar als er zich geen bepaald gedrag voordoet dat anders is dan je zou verwachten, ga ik ook niet anders doen of een bepaald beeld scheppen oid.

Je kan je er ook niet echt een bepaald beeld bij scheppen, als iemand die info over zichzelf meegeeft vind ik. Er bestaan zoveel verschillende vormen van autisme inderdaad, bij elke persoon uit zich dat anders.

Ik ben ook van mening dat er wat minder met labels gegooid mag worden, mààr het heeft ook wel voordelen voor die mensen in kwestie. Mijn vriend is hoogsensitief (HSP, bij hem kan je elk kenmerk afchecken dus hij heeft het wel heel duidelijk), moest ik dat niet weten, ik zou veel minder tolerant zijn over bepaalde reacties van hem. Maar nu besef ik wel 'oké, dat komt gewoon veel harder binnen bij hem, dus het is logisch dat zijn reactie daar naar is'. Al vind ik ook wel dat het geen excuus mag zijn, hij moet ook leren relativeren. Dus het is dubbel.

Iedereen zal hier anders tegenover kijken hoor, maar persoonlijk vind ik dat dus ontzettend irritant als mensen zich gaan aanpassen aan mij om mijn gedragingen. Of een opmerking slikken die eigenlijk gewoon ongepast was.
Ik heb dus gewoon liever dat mensen me vertellen dat die opmerking of die gedraging beter anders kan, of niet. Maar je bent nooit te oud om te leren en ik zou het jammer vinden als mensen op hun tenen lopen rond mij, terwijl ik vrijspraak krijg bv. Terwijl ik weet dat ik best wel verkeerde opmerkingen kan maken, maar dat heb ik niet altijd door.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:23

Marjoow schreef:

Het ligt er helemaal aan in hoeverre ze autistisch zijn, hun IQ en waar hun grootste "gebrek" zit.

Mijn man is (bijna) 50 maar heeft daar nog steeds moeite mee; ondanks zijn goede functie.
Praten met collega's over projecten/werk gaat super, maar zodra daarvan afgeweken wordt (of het wordt een sociaal praatje) dat loopt hij vast.

Binnen onze familie zijn er autisten die (ook op latere leeftijd) veel moeite blijven houden met het sociaal aspect.
Ook omdat zij emotioneel erg jong zijn (lees: echt 25 jaar; maar geestelijk 10/12).

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 23:25

Ja dat vind ik dus ook lastig,
Waarom zou je je anders gaan gedragen? Dan leer ik er dus ook niks van. Het is voor de ander natuurlijk ook lastig. Maar het is echt niet fijn als iedereen om je heen zich maar aanpast.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:26

Brainless schreef:
Marjoow schreef:

Het ligt er helemaal aan in hoeverre ze autistisch zijn, hun IQ en waar hun grootste "gebrek" zit.

Mijn man is (bijna) 50 maar heeft daar nog steeds moeite mee; ondanks zijn goede functie.
Praten met collega's over projecten/werk gaat super, maar zodra daarvan afgeweken wordt (of het wordt een sociaal praatje) dat loopt hij vast.

Binnen onze familie zijn er autisten die (ook op latere leeftijd) veel moeite blijven houden met het sociaal aspect.
Ook omdat zij emotioneel erg jong zijn (lees: echt 25 jaar; maar geestelijk 10/12).

Heeft het bij je man niet ook te maken met het feit dat er vroeger gewoon minder begeleiding was en het eigenlijk niet erkend werd?

Ik snap zeker dat het per persoon verschilt en ook dat de mate van de autisme leidend is, echter ben ik wel van mening dat de meeste mensen wel "truucjes" kunnen leren en zo toch hun sociale vaardigheden kunnen ontwikkelen.

Ik ben vroeger heel erg geholpen op het RIAGG en ook door het zogeheten rugzakje op de middelbare school. Zonder die begeleiding had ik het ook nooit gered.

Echter, de belangrijkste personen zijn mijn ouders geweest. Die hebben altijd voor mij gevochten voor de juiste begeleiding en hebben mij altijd gesteund (en nog steeds eigenlijk).

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:27

Lau schreef:
Ja dat vind ik dus ook lastig,
Waarom zou je je anders gaan gedragen? Dan leer ik er dus ook niks van. Het is voor de ander natuurlijk ook lastig. Maar het is echt niet fijn als iedereen om je heen zich maar aanpast.

Die mensen bedoelen het uiteraard goed. En ik wil daar ook geen kwaad over spreken.

Ik zie het een beetje als iemand die bijvoorbeeld blind is. Om diens "ogen" te zijn door overal mee te helpen terwijl die personen zichzelf toch ook heel goed kunnen redden over het algemeen. Het is absoluut goed bedoeld, alleen is het niet altijd wat die persoon nodig heeft :P

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:29

Ik denk dat het ‘mis’ gaat bij het labeltjes plakken waar we tegenwoordig zo dol op zijn.
Collega van mij bleek na 19 jaar ADD te hebben ofzo. Volgens mij was het gewoon een meisje die iets meer tijd nodig heeft voor verandering en op eigen benen moet leren staan. Moet perse een sticker op, maar niemand had ooit iets gemerkt, behalve dat ze jong was. Iets meer ontwikkelingstijd nodig, had ik zelf ook.

Ik merk dat veel mensen het als excuus gebruiken, en dan ben je mijn sympathie een beetje kwijt. Niets proberen, meteen schuilen achter het autisme. De aandacht naar zich toe trekken en als je dan zelf een keer met iets zit “kon ze zich niet goed inleven door haar autisme”. Oké, heb ik een beetje moeite mee.

Dit zijn overigens twee losse personen, en totaal niet represtatief voor de gemiddelde persoon met autisme, maar het komt voor, en dan snap je ook hoe vooroordelen de wereld in komen.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:31

Marjoow schreef:
Ilsey schreef:

Iedereen zal hier anders tegenover kijken hoor, maar persoonlijk vind ik dat dus ontzettend irritant als mensen zich gaan aanpassen aan mij om mijn gedragingen. Of een opmerking slikken die eigenlijk gewoon ongepast was.
Ik heb dus gewoon liever dat mensen me vertellen dat die opmerking of die gedraging beter anders kan, of niet. Maar je bent nooit te oud om te leren en ik zou het jammer vinden als mensen op hun tenen lopen rond mij, terwijl ik vrijspraak krijg bv. Terwijl ik weet dat ik best wel verkeerde opmerkingen kan maken, maar dat heb ik niet altijd door.

Ik heb niet gezegd dat dingen gewoon 'geslikt' moeten worden. Maar waneer ik er bij iemand zonder autisme wel van uit gaat dat ze snappen waarom ik iets niet pik, zal ik bij iemand met daar bijvoorbeeld wel meer feedback bij geven.

Dat is hetzelfde met mijn vriend die HSP heeft, ik ga gewoon meer toelichten waarom bepaald gedrag niet kan voor mij.

Oké, in zekere zin pas ik mijzelf ook aan, maar 't is ook niet zomaar even alles slikken. Daar is enige nuance heel belangrijk.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:31

Ik denk dan dat iemand moeite heeft met contact maken met onbekende mensen en zich niet goed kan uitdrukken als het contact face2face is en dat zo iemand zich op schrift beter kan uitdrukken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:32

eilleen333 schreef:
Ik denk dat het ‘mis’ gaat bij het labeltjes plakken waar we tegenwoordig zo dol op zijn.
Collega van mij bleek na 19 jaar ADD te hebben ofzo. Volgens mij was het gewoon een meisje die iets meer tijd nodig heeft voor verandering en op eigen benen moet leren staan. Moet perse een sticker op, maar niemand had ooit iets gemerkt, behalve dat ze jong was. Iets meer ontwikkelingstijd nodig, had ik zelf ook.

Ik merk dat veel mensen het als excuus gebruiken, en dan ben je mijn sympathie een beetje kwijt. Niets proberen, meteen schuilen achter het autisme. De aandacht naar zich toe trekken en als je dan zelf een keer met iets zit “kon ze zich niet goed inleven door haar autisme”. Oké, heb ik een beetje moeite mee.

Dit zijn overigens twee losse personen, en totaal niet represtatief voor de gemiddelde persoon met autisme, maar het komt voor, en dan snap je ook hoe vooroordelen de wereld in komen.

Ja en nee.
Ik wil mij absoluut niet verschuilen achter mijn autisme. Toch zal ik mij ook wel eens niet goed kunnen inleven door mijn autisme. Dat is dan gewoon een feit. Alleen, wat je er vervolgens mee doet is belangrijk: laat je het erbij zitten? of ga je ermee aan de slag zodat je je de volgende keer beter kan inleven?