Ilsey schreef:Als iemand mij dat vertelt dan is het enige dat ik ga denken dat ik dan rekening kan houden mijn interpretatie van bepaalde toekomstige gedragingen en/of reacties van die persoon. Dus ik zal van zo iemand bepaalde dingen wel begrijpen (die je van iemand anders niet zou begrijpen), anders inspelen op bepaalde gedragingen/ reacties. Ik volg een pedagogische opleiding (lerarenopleiding) dus dat zal daar wellicht wel wat mee te maken hebben.
Maar puur op het moment dat ik die info krijg ga ik niet direct andere bepaalde dingen denken of met andere ogen naar iemand kijken. Ik ga er ook niet direct een bepaald beeld bij scheppen, want bij velen merk je het niet eens bij gewoon oppervlakkig contact. Dus enkel mijn interpretatie van gedrag kan dan anders zijn dan bij mensen waarvan ik die info niet meekrijg, maar als er zich geen bepaald gedrag voordoet dat anders is dan je zou verwachten, ga ik ook niet anders doen of een bepaald beeld scheppen oid.
Je kan je er ook niet echt een bepaald beeld bij scheppen, als iemand die info over zichzelf meegeeft vind ik. Er bestaan zoveel verschillende vormen van autisme inderdaad, bij elke persoon uit zich dat anders.
Ik ben ook van mening dat er wat minder met labels gegooid mag worden, mààr het heeft ook wel voordelen voor die mensen in kwestie. Mijn vriend is hoogsensitief (HSP, bij hem kan je elk kenmerk afchecken dus hij heeft het wel heel duidelijk), moest ik dat niet weten, ik zou veel minder tolerant zijn over bepaalde reacties van hem. Maar nu besef ik wel 'oké, dat komt gewoon veel harder binnen bij hem, dus het is logisch dat zijn reactie daar naar is'. Al vind ik ook wel dat het geen excuus mag zijn, hij moet ook leren relativeren. Dus het is dubbel.
Iedereen zal hier anders tegenover kijken hoor, maar persoonlijk vind ik dat dus ontzettend irritant als mensen zich gaan aanpassen aan mij om mijn gedragingen. Of een opmerking slikken die eigenlijk gewoon ongepast was.
Ik heb dus gewoon liever dat mensen me vertellen dat die opmerking of die gedraging beter anders kan, of niet. Maar je bent nooit te oud om te leren en ik zou het jammer vinden als mensen op hun tenen lopen rond mij, terwijl ik vrijspraak krijg bv. Terwijl ik weet dat ik best wel verkeerde opmerkingen kan maken, maar dat heb ik niet altijd door.