Kleine dingen om te doen voor het milieu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Kleine dingen om te doen voor het milieu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 08:49

Die test is wel grappig, maar niet erg volledig. Ik zit bij veel antwoorden lager dan de laagste optie dus kom ik alsnog veel te hoog uit :+

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:16

Die test is inderdaad grappig maar totaal niet volledig. Zo is mijn voetafdruk volgens de test 3,6ha, maar alle tips die erna volgen doe ik al dus ik neem aan dat die niet worden meegerekend.

Bovendien vind ik werk ook een hele interessante factor om over na te denken. Ik werk in de luchtvaart en maak zo’n 600 vluchten per jaar. Dat is een MEGA-impact op het milieu. Maar tijdens werk ben ik wel altijd bezig met het recyclen van het afval, werk ik voor een werkgever die pionier is met biofuel. Bovendien gaat het vliegtuig zonder mij ook wel en ben ik natuurlijk niet de enige die eraan bijdraagt. Hoe zit het dan met mensen op de grond en op kantoor die voor hetzelfde bedrijf werken als ik.

Als je verder gaat denken, hoe zit het met mensen die in de vleesindustrie werken, bij een tankstation, bij een oliemaatschappij, of bij de supermarkt die vlees verkoopt... Ben je als boer verantwoordelijk voor de CO2 uitstoot van je bedrijf? En wat nou als je gewoon in loondienst bent van die boer?

Toch denk ik dat voor de gemiddelde Nederlander er al een hele hoop tips uit zo’n test te halen zijn. Het is in elk geval interessante materie om over na te denken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:43

_Nelleke_ schreef:
Die test is inderdaad grappig maar totaal niet volledig. Zo is mijn voetafdruk volgens de test 3,6ha, maar alle tips die erna volgen doe ik al dus ik neem aan dat die niet worden meegerekend.

Bovendien vind ik werk ook een hele interessante factor om over na te denken. Ik werk in de luchtvaart en maak zo’n 600 vluchten per jaar. Dat is een MEGA-impact op het milieu. Maar tijdens werk ben ik wel altijd bezig met het recyclen van het afval, werk ik voor een werkgever die pionier is met biofuel. Bovendien gaat het vliegtuig zonder mij ook wel en ben ik natuurlijk niet de enige die eraan bijdraagt. Hoe zit het dan met mensen op de grond en op kantoor die voor hetzelfde bedrijf werken als ik.

Als je verder gaat denken, hoe zit het met mensen die in de vleesindustrie werken, bij een tankstation, bij een oliemaatschappij, of bij de supermarkt die vlees verkoopt... Ben je als boer verantwoordelijk voor de CO2 uitstoot van je bedrijf? En wat nou als je gewoon in loondienst bent van die boer?

Toch denk ik dat voor de gemiddelde Nederlander er al een hele hoop tips uit zo’n test te halen zijn. Het is in elk geval interessante materie om over na te denken.

Ja, hee, nu ga je de echt vervelende vragen stellen.

Want welk beeld krijg je als je die (niet zo zinvolle) biofuel gaat vervangen voor synthetisch gemaakte brandstoffen?
Of als die Duitsers in staat blijken om zo'n groot biofilter te bouwen dat werkt, dat ze alle CO2 van hun bruinkoolcentrales kunnen afvangen en omzetten in nuttige produkten, zoals een vorm van "bio"diesel en dus waarschijnlijk ook "bio" kerosine?

Dan komen de oliemaatschappijen in opstand en in hun kielzog de olieproducerende staten. En dan heb je pas echt een probleem!!

Leuk verzinsel, dat geneuzel over je CO2 footprint, maar CO2 is maar 0,03% van het luchtvolume!
https://www.lenntech.nl/lucht-samenstelling.htm
Als dat met 500% toeneemt, heb je nog steeds maar 0,15% CO2. Waterdamp heeft een veel grotere impact op de temperatuur op aarde en zit gemiddeld bijna 10x zoveel in de lucht als mijn aanname van verhoogde CO2, maar ja, daar heeft de mens niet zoveel invloed op dus daar kun je geen punt van maken als milieu-terrorist.

Blijf dus wel gezond nadenken over waar je mee bezig bent, let vooral goed op dat je zo min mogelijk afval maakt (daar zit het grootste probleem) en laat de milieu-terroristen rustig onzin uitkramen, links laten liggen (rechts mag ook als dat beter uitkomt).

Waar het in de kern om gaat is dat wij anders na gaan denken en dat lukt al best aardig. Daarnaast moeten we met z'n allen gaan wennen aan een andere levensstandaard. Die is niet slechter of beperkter dan wat we nu kennen maar anders. We tanken geen benzine meer maar ammoniak en waterstof. Gas komt niet meer uit de grond maar wordt synthetisch gemaakt en niet meer gebruikt om op te koken (inductie is veel efficiënter) maar voor alle vernieuwde en veranderde chemische processen die nodig zijn voor de veranderde wereld.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:53

Kleine dingen voor het milieu? Ja onbewust zijn er bij mij al een heleboel ingeslopen en een heleboel zijn hier ook al genoemd. Ik hou van duurzaam. Spullen die lang mee gaan. Een louis Vuitton tas is super duurzaam. Misschien niet altijd in de productie maar wel in gebruik. Want die gaat pas weg als hij helemaal uit elkaar valt. En zelfs dan krijg je er nog E75 op marktplaats voor terug omdat iemand er nog iets in ziet. Nog een tip is. Laat dingen repareren. Soms kun je voor 150 extra een nieuwe wasmachine kopen ipv repareren. Ik ga dan toch voor repareren. Hetzelfde is met stoelen. Bekleden is vaak net zo duur als nieuwe. Toch ga ik voor bekleden. Schoenen op tijd naar de schoenmaker ipv zo ver door te lopen dat ze niet meer gemaakt kunnen worden. Spullen en gereedschap huren/lenen ipv dat iedereen alles voor zichzelf heeft. Sommige oplossingen zijn in verhouding duurder. Dus niet altijd voor de goedkoopste oplossing gaan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 10:08

Je kunt zelf al veel dingen doen om bij te dragen aan een beter milieu. Afvalscheiding, minder plastic gebruiken (hergebruiken van plastic), minder vlees/vis (vooral gekweekte vis is enorm milieuvervuilend) eten en vooral: eet lokaal! Wil je wel vlees eten, haal het dan bij de lokale slager die lokaal gefokt én geslacht vlees verkoopt. Eet met de seizoenen mee. In de winter aardbeien uit Spanje eten, hoezo? Bewust boodschappen doen, zodat je zo min mogelijk eten weg hoeft te gooien.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 10:42

Wat ik hier nog niet heb zien staan (of ik moet eroverheen gelezen hebben, in dat geval excuses) is: isoleer je huis goed!

Als student natuurlijk lastig/niet te doen, maar voor de woningeigenaren heeft dat echt een hele impact op de hoeveelheid die je stookt en energie die verloren gaat. Zelfde geldt voor zonnepanelen?

Ik word trouwens wel echt heel blij van dit topic als je leest hoeveel bokkers al bewust bezig zijn met het milieu. <3
Laatst bijgewerkt door Unseen op 05-12-17 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 10:43

@ikke, hoevéél er van een bepaalde stof in de lucht zit zegt niets over hoe schadelijk die stof is. Methaan zit in kleinere hoeveelheden in de lucht dan co2, maar is wel veel schadelijker bijvoorbeeld. Dat is ook de voornaamste reden dat de veeteelt het broeikaseffect zo versterkt. Niet de co2 maar de methaanproductie.
En dan komen ze met oplossingen als ‘voer geven waardoor een koe minder methaan produceert’ -O-

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:01

Nog een tip, is dat ik niet voor elk pannetje afwas, maar het wat meer opstapel. Voor de borden heb ik een vaatwasser, maar de pannen was ik niet meteen af, zo hoef je maar 1x je water warm te laten worden en kun je het water langer gebruiken, dan voor maar 1 pannetje en 2 borden bv.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:05

Pannen kun je vaak beter met een doekje schoonvegen. Als ze een beetje vettig blijven dan blijft de antiaanbaklaag beter in tact. Werkt natuurlijk niet als het eten al vastgekoekt zit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:48

Of als je heel pittig gekookt hebt :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:53

Ik bedacht me nog iets trouwens: hoe wassen jullie? Ik gebruik sinds een tijd geen wasverzachter meer maar gewone natuurazijn uit de winkel. Kost geen drol en je was wordt er net zo zacht van. Ook is het erg effectief tegen nare luchtjes en het houdt je wasmachine schoon. Ik heb begrepen dat er een hoop zooi in wasverzachter zit dat dan allemaal in het water terecht komt. :n Liever niet. Bovendien zorgt azijn er dus voor dat er minder/geen spul in het binnenwerk van je machine blijft kleven waardoor hij effectiever was.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:55

8nnemiek schreef:
@ikke, hoevéél er van een bepaalde stof in de lucht zit zegt niets over hoe schadelijk die stof is. Methaan zit in kleinere hoeveelheden in de lucht dan co2, maar is wel veel schadelijker bijvoorbeeld. Dat is ook de voornaamste reden dat de veeteelt het broeikaseffect zo versterkt. Niet de co2 maar de methaanproductie.
En dan komen ze met oplossingen als ‘voer geven waardoor een koe minder methaan produceert’ -O-

En hoe lang is Methaan in de strijd gegooid? Die is iets van de laatste paar jaar omdat de "angst" voor CO2 intussen knap afgenomen is. Dat gebeurt over enige tijd ook met methaan. Zure regen is ze al voor gegaan.

Methaan dat door de koeien wordt geproduceerd is ook het probleem niet. Het probleem zit 'm erin dat een boer met 100 koeien maar amper een fatsoenlijk bestaan kan hebben. In de jaren 70 kon je met 20 - 25 koeien en voldoende akkerland om gras te winnen als boer een prima bestaan hebben.

Daarnaast is de boer een prima slachtoffer want alle belangenorganisaties hebben ze al lang monddood gemaakt, dus die boer heeft niet zoveel tegengas meer te geven. Die kan alleen door schaalvergroting en kostenreductie leven van de steeds verder uitgeknepen prijzen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:18

ikke schreef:
8nnemiek schreef:

En hoe lang is Methaan in de strijd gegooid? Die is iets van de laatste paar jaar omdat de "angst" voor CO2 intussen knap afgenomen is. Dat gebeurt over enige tijd ook met methaan. Zure regen is ze al voor gegaan.

Methaan dat door de koeien wordt geproduceerd is ook het probleem niet. Het probleem zit 'm erin dat een boer met 100 koeien maar amper een fatsoenlijk bestaan kan hebben. In de jaren 70 kon je met 20 - 25 koeien en voldoende akkerland om gras te winnen als boer een prima bestaan hebben.

Daarnaast is de boer een prima slachtoffer want alle belangenorganisaties hebben ze al lang monddood gemaakt, dus die boer heeft niet zoveel tegengas meer te geven. Die kan alleen door schaalvergroting en kostenreductie leven van de steeds verder uitgeknepen prijzen.

Ik denk niet dat de discussie over hoe slecht boeren het wel of niet hebben hier op zijn plaats is

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:21

Wat ik zelf doe
- Geen vlees eten
- Veel fietsen / OV
- Leren schoenen tweedehands kopen
- Eigen tasjes meenemen naar de supermarkt
- Geen papier verspillen, dus alles typen. :P

Kan zo niet echt verder wat bedenken.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:08

Een beter milieu begint bij jezelf :)
En hele discussie over wat wij hier doen en wat ze in de rest van de wereld fout doen heeft, is geen argument.
Het is heel triest, maar bedenk voor jezelf wat je kan doen, alle kleine beetjes helpen!

Wij scheiden het afval, hebben een paar kippen (ex legkippen die na een jaar worden afgedankt), zonnepanelen en binnenkort warmtepomp, 0 op de meter en zodra de kookplaat is vervangen geen gas verbruik meer. Ook met een oude woning mogelijk! Koop bewust vlees, zoveel mogelijk lokaal, fiets zoveel mogelijk, etc. Werk bij een bedrijf wat duurzaamheid als missie uitdraagt.

Kijk ook eens naar je geldzaken, kies voor een 'groene' bank!
https://www.hetkanwel.net/top-5-meest-duurzame-banken/

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:13

Wat vinden jullie van het gebruik van landbouwgrond voor zonneparken en/of windmolens?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:14

Qua bank wil ik inderdaad ook nog overstappen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met ASN of Triodos? Ik vond het wel erg goed dat ASN vlees eten afkeurt op hun facebook bv, dat ze wat meer doen dan alleen beleggen in milieuvriendelijke zaken. En je krijgt er nog rente op je betaalrekening..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:18

Kinke schreef:
Wat vinden jullie van het gebruik van landbouwgrond voor zonneparken en/of windmolens?

Hoe meer groene energie, hoe beter lijkt me. Wel zou ik voor windmolens kiezen ipv zonneparken omdat er al zo veel huizen zijn met zonnepanelen dat je uiteindelijk kans hebt op een teveel aan stroom op zonnige dagen en al die stroom gaat gewoon verloren, je kan het niet opslaan. Van windenergie heb je dag en nacht profijt, en vooral ook in de winter wanneer de zon lager staat.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:26

Maar in ons overbevolkte kikkerlandje geven windmolens vele malen meer overlast. Een beetje rendabele windmolen is ongeveer 200 meter hoog (punt hoogste wiek) en het brongeluid is ongeveer 105 db (grasmaaier). En dan heb je daar extra overlast van 's nachts omdat er dan veel minder bijgeluiden zijn. Overigens zijn windmolens niet fijn voor vleermuizen en vogels….
Een zonnepark maakt geen lawaai en brengt geen schade aan dieren aan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:34

Opsparen helpt ook een beetje :) Ik dacht dat het normaal was, naar mijn huisgenoten wassen vaak met een trommel die noh lang niet vol zit. Gewoon even opsparen tot het wel kan, dus! En dan ook geen droger gebruiken, dat is ook weer een beetje minder impact. Laders uit stopcontacten halen etc.

Over het algemeen ben ik wel aardig bezig. Mijn grootste belasting is dat ik met de auto naar mijn werk ga, maar dat is wel meteen een hele hoop :=
Laatst bijgewerkt door Sheran op 05-12-17 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:41

Geen friet gebruiken? >;)

Overigens bestaan er wasmachines die wegen hoeveel was er in de trommel zit en daar hun water- en energieverbruik op aanpassen. Dat doet die van ons, is best fijn want soms heb je een kleedje waar de kat op gepist heeft of modderige kleding ofzo, dat wil je niet met de rest hebben :=

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:47

Droger _O- Sorry!

Ooh dat is handig :) Zoeen hebben wij zeker niet. Hele vieze dingen spoel ik eerst uit met de hand.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:49

Hahahaha die had ik er niet uit gehaald _O-

Droger hebben wij idd ook niet, vind dat toch wel een beetje de ultieme overbodige luxe. Ik hoor vaak "jamaar daar komen de handdoeken zo zacht uit" of "wij wassen elke dag". Ik weet niet of het hier nu een extreem droog huis is maar alles is binnen een dag wel droog... Mits je het goed uithangt natuurlijk :) Dus als mijn vriend het ophangt niet :=

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:19

8nnemiek schreef:
Qua bank wil ik inderdaad ook nog overstappen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met ASN of Triodos? Ik vond het wel erg goed dat ASN vlees eten afkeurt op hun facebook bv, dat ze wat meer doen dan alleen beleggen in milieuvriendelijke zaken. En je krijgt er nog rente op je betaalrekening..

Ik zit al een aantal jaar bij de triodos bank en dat bevalt mij heel goed! ASN heb ik mij nog nooit in verdiept, omdat ik de triodos prima zit maar volgens mij zijn ze beide goed!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:20

Magrathea schreef:
Ik bedacht me nog iets trouwens: hoe wassen jullie? Ik gebruik sinds een tijd geen wasverzachter meer maar gewone natuurazijn uit de winkel. Kost geen drol en je was wordt er net zo zacht van. Ook is het erg effectief tegen nare luchtjes en het houdt je wasmachine schoon. Ik heb begrepen dat er een hoop zooi in wasverzachter zit dat dan allemaal in het water terecht komt. :n Liever niet. Bovendien zorgt azijn er dus voor dat er minder/geen spul in het binnenwerk van je machine blijft kleven waardoor hij effectiever was.

Ik gebruik geen wasverzachter, maar ook geen azijn.
Ik mis beide niet.