Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
_Nelleke_ schreef:Die test is inderdaad grappig maar totaal niet volledig. Zo is mijn voetafdruk volgens de test 3,6ha, maar alle tips die erna volgen doe ik al dus ik neem aan dat die niet worden meegerekend.
Bovendien vind ik werk ook een hele interessante factor om over na te denken. Ik werk in de luchtvaart en maak zo’n 600 vluchten per jaar. Dat is een MEGA-impact op het milieu. Maar tijdens werk ben ik wel altijd bezig met het recyclen van het afval, werk ik voor een werkgever die pionier is met biofuel. Bovendien gaat het vliegtuig zonder mij ook wel en ben ik natuurlijk niet de enige die eraan bijdraagt. Hoe zit het dan met mensen op de grond en op kantoor die voor hetzelfde bedrijf werken als ik.
Als je verder gaat denken, hoe zit het met mensen die in de vleesindustrie werken, bij een tankstation, bij een oliemaatschappij, of bij de supermarkt die vlees verkoopt... Ben je als boer verantwoordelijk voor de CO2 uitstoot van je bedrijf? En wat nou als je gewoon in loondienst bent van die boer?
Toch denk ik dat voor de gemiddelde Nederlander er al een hele hoop tips uit zo’n test te halen zijn. Het is in elk geval interessante materie om over na te denken.
Liever niet. Bovendien zorgt azijn er dus voor dat er minder/geen spul in het binnenwerk van je machine blijft kleven waardoor hij effectiever was. 8nnemiek schreef:@ikke, hoevéél er van een bepaalde stof in de lucht zit zegt niets over hoe schadelijk die stof is. Methaan zit in kleinere hoeveelheden in de lucht dan co2, maar is wel veel schadelijker bijvoorbeeld. Dat is ook de voornaamste reden dat de veeteelt het broeikaseffect zo versterkt. Niet de co2 maar de methaanproductie.
En dan komen ze met oplossingen als ‘voer geven waardoor een koe minder methaan produceert’
ikke schreef:8nnemiek schreef:@ikke, hoevéél er van een bepaalde stof in de lucht zit zegt niets over hoe schadelijk die stof is. Methaan zit in kleinere hoeveelheden in de lucht dan co2, maar is wel veel schadelijker bijvoorbeeld. Dat is ook de voornaamste reden dat de veeteelt het broeikaseffect zo versterkt. Niet de co2 maar de methaanproductie.
En dan komen ze met oplossingen als ‘voer geven waardoor een koe minder methaan produceert’
En hoe lang is Methaan in de strijd gegooid? Die is iets van de laatste paar jaar omdat de "angst" voor CO2 intussen knap afgenomen is. Dat gebeurt over enige tijd ook met methaan. Zure regen is ze al voor gegaan.
Methaan dat door de koeien wordt geproduceerd is ook het probleem niet. Het probleem zit 'm erin dat een boer met 100 koeien maar amper een fatsoenlijk bestaan kan hebben. In de jaren 70 kon je met 20 - 25 koeien en voldoende akkerland om gras te winnen als boer een prima bestaan hebben.
Daarnaast is de boer een prima slachtoffer want alle belangenorganisaties hebben ze al lang monddood gemaakt, dus die boer heeft niet zoveel tegengas meer te geven. Die kan alleen door schaalvergroting en kostenreductie leven van de steeds verder uitgeknepen prijzen.
Kinke schreef:Wat vinden jullie van het gebruik van landbouwgrond voor zonneparken en/of windmolens?
Ik dacht dat het normaal was, naar mijn huisgenoten wassen vaak met een trommel die noh lang niet vol zit. Gewoon even opsparen tot het wel kan, dus! En dan ook geen droger gebruiken, dat is ook weer een beetje minder impact. Laders uit stopcontacten halen etc.
Sorry!
Zoeen hebben wij zeker niet. Hele vieze dingen spoel ik eerst uit met de hand. 
Dus als mijn vriend het ophangt niet
8nnemiek schreef:Qua bank wil ik inderdaad ook nog overstappen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met ASN of Triodos? Ik vond het wel erg goed dat ASN vlees eten afkeurt op hun facebook bv, dat ze wat meer doen dan alleen beleggen in milieuvriendelijke zaken. En je krijgt er nog rente op je betaalrekening..
Magrathea schreef:Ik bedacht me nog iets trouwens: hoe wassen jullie? Ik gebruik sinds een tijd geen wasverzachter meer maar gewone natuurazijn uit de winkel. Kost geen drol en je was wordt er net zo zacht van. Ook is het erg effectief tegen nare luchtjes en het houdt je wasmachine schoon. Ik heb begrepen dat er een hoop zooi in wasverzachter zit dat dan allemaal in het water terecht komt.Liever niet. Bovendien zorgt azijn er dus voor dat er minder/geen spul in het binnenwerk van je machine blijft kleven waardoor hij effectiever was.