Winkeldiefstal, grijp jij in?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Winkeldiefstal, grijp jij in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:29

Ik heb er geen respect voor, als je steelt maar toch:ik ben niet het geweten van Nederland. Ik zou dus niet ingrijpen. Tenzij het om een grote diefstal bij een kleine middenstander zou gaan, misschien.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:31

SavannahNx schreef:
Zelf vind ik het altijd vervelend en opvallend dat als je als jonge meid alleen een sieradenwinkel inloopt dat ze met zn 3en achter je aan hobbelen en je constant in de gaten houden. Als jonge meid voel ik me altijd bekeken in de winkel.. hebben meerdere meiden dit?

De juwelier waar ik weleens kom doet dat helemaal niet. Wij hadden vroeger een speelgoedzaak in het dorp die daar nogal een handje van had. Echt vreselijk, ik ga tegenwoordig altijd gewoon weg als winkelpersoneel dat doet. Zijn genoeg winkels in de stad en internet is ook groot zat.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:46

Jaren gleden in de supermarkt. Zag 3 jochies van brugklasleeftijd. Die stonden te smoezen en om zich heen te kijken bij het snoep. Zag de filiaalmanager lopen in een ander gangpad en heb hem even op de jongens gewezen zodat hij ze in de gaten kon houden. Of ze echt wat gestolen hadden weet ik niet, maar filiaalmanager vond het fijn dat ik 'm inseinde.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:52

Ja ik ga het zeker melden bij het personeel.
Mensen moeten maar gaan werken voor wat ze willen in plaats van jatten.
Ik zou ook niet bevriend kunnen zijn met iemand die dat doet. Dat past gewoon zo niet bij hoe ik ben.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:53

Geen idee wat ik zou doen. Ik heb het nog niet meegemaakt.
Ik hoop dat ik iemand van het personeel kan en zal waarschuwen.

Ik ben wel zo’n tut die ‘vergeten’ boodschappen in het winkelwagentje onder de aandacht brengt.
‘Mevrouw, vergeet u dit niet’.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:03

Ja, ik grijp in!! Meerdere keren moeten doen in de winkels waar ik gewerkt hebt en een keer bij de Action als winkelend publiek.
Ik ben dan niet iemand die het tegen (hoger) personeel gaat zeggen. Ik grijp zelf direct in :o

Ik heb 1 keer iemand moeten laten gaan voor mijn eigen veiligheid. Dat was een junk/alcoholist.
Maar die is later aan de hand van de camerabeelden berecht via een rechtzaak.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:04

Maar je kunt pas ingrijpen na de kassa. Wacht jij daar dan op als winkelend publiek?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:09

Wel als ik het zie ja. Ik vind dat meer dan normaal.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:09

Uiteraard moeten ze aan de politie overgedragen worden.
Maar pas na de kassa is het diefstal. Voor de kassa kunnen ze zich nog bedenken en toch alles uit hun zak halen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:10

Sorry, heb mijn bericht aangepast.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:14

Bruintje123 schreef:
Maar je kunt pas ingrijpen na de kassa. Wacht jij daar dan op als winkelend publiek?

HorseTopShop schreef:
Als ze met een karretje lopen en een deel in het karretje stoppen en een deel in hun jaszak/tas, mag het al hoor. Diegene hoort wel overgedragen te worden aan de politie.

En nu slaan mijn berichten als een tang op een varken :P :D

Edit: waarom staat er bij jou geen edit en bij mij wel? :D
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 04-12-17 10:20, in het totaal 2 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:15

Ik zou het doorgeven aan personeel. Werk zelf ook in de supermarkt en wij stellen het ook op prijs wanneer een klant even iets meld.

Ik zeg zelf ook dingen tegen mensen hoor, vorige keer stond ik ook buiten omdat iemand 4 treetjes bier afrekende en een los blikje zo mee nam. Diefstal is diefstal. Of kranten.. spreek regelmatig mensen aan die een krant pakken en zo weglopen. Meneer, u weet dat u voor die krant moet betalen? 9/10 komen ze hem dan netjes afrekenen of leggen hem terug :+

Laat maar gewoon weten aan zo iemand dat je ze in de gaten hebt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:21

Nee ik grijp niet in en zeg er ook niks van.Er hangen camera's in de winkels, moeten ze maar beter opletten. Daarbij riskeer je tegenwoordig een pak slaag of een mes in je ribben als je je ergens mee bemoeit. Nee hoor,ik bemoei me er niet meer mee.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:22

Als jij naar een medewerker loopt heb jij echt geen mes in je ribben hoor :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:29

gohya schreef:
Nee ik grijp niet in en zeg er ook niks van.Er hangen camera's in de winkels, moeten ze maar beter opletten. Daarbij riskeer je tegenwoordig een pak slaag of een mes in je ribben als je je ergens mee bemoeit. Nee hoor,ik bemoei me er niet meer mee.

Niet elke winkel heeft camera's. En al hebben ze camera's, zitten ze er niet heel de dag op te kijken. Er moet gewoon gewerkt worden.
Als jij gewoon naar het personeel loopt en het verteld, is er voor jou toch niks aan de hand?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:31

Wij hadden ooit een vaste klant (jaren geleden in een andere winkel) die 3 keer per week wat kwam kopen.
Wij zagen in het voorraadsysteem dat de voorraad steeds niet klopte.

Besloten om die producten goed in de gaten te houden. En wat bleek... Die vrouw rekende steeds netjes 1 product af en stopte er 1 in haar tas. Dat was al maanden aan de gang.
Ze kwam bij de kassa en rekende inderdaad maar 1 product af. Ik heb haar gevraagd of ze die andere in haar tas ook nog af wilde rekenen. Dat heeft ze met een rode boei gedaan en daarna is haar vriendelijk verzocht niet meer te komen. Ze is (voor zover ik weet, ik werk er niet meer) nooit meer geweest.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:33

Ja in zou wat doen. Of zelf de persoon aanspreken of het personeel. Een keer als winkelend publiek het grote vermoeden gehad dat iemand wat had gestolen (niet letterlijk gezien), want die deed behoorlijk aan het stereotiep. Meneer had een (te) grote jas aan (was in de zomer), een grote bigshopper en liep een paskamer uit zonder kleding in zijn handen. Ik heb nog geprobeerd het personeel aan te spreken, maar die waren zo druk dat ik ze niet eens fatsoenlijk kon aanspreken. Toen heb ik het maar laten gaan, want een tassencontrole door een bezoeker van de winkel vond ik niet aan mij.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:04

Ik heb zelf ook in een winkel gestaan, als andere klanten naar mij toe kwamen dat iemand wat in zijn tas had gestopt, kon ik niet meer doen dan schaduwen en hopen dat ik het zelf ook zag en ik daarna zeker wist dat er niet afgerekend ging worden. Maar tegenwoordig sta je met zo weinig personeel dat als er een andere klant iets komt vragen dat je de vermoedelijke dief niet meer kan schaduwen, en je dan dus moet hopen dat de alarmpoortjes hun werk nog doen maar goed als die dan gewoon doorloopt kan je nog proberen om hem/haar terug te roepen maar meer kan je tegenwoordig ook niet.

Ik zou het dus wel melden bij het personeel maar zonder bewijs kunnen hun ook vrij weinig.

Je kan immers hoe goed ook bedoeld de meldende klant niet op zijn blauwe ogen geloven, voor hetzelfde geldt is dat de stelende klant en proberen ze je af te leiden. (Of ze zijn met zijn 2’n)
De meeste winkeldieven proberen juist op te vallen, komen bijvoorbeeld al piepend binnen (alarm poortjes) maar willen niet meewerken om het probleem op te lossen (oh ik piep altijd, maakt niet uit) en je kan ze niet dwingen. En gaan dan dus ook weer piepend naar buiten, als je die niet in de gaten houdt hangen ze lang rond in de winkel en vullen ze hun zakken. Als ze door hebben dat je ze in de gaten houdt dan zijn ze zo weer de deur uit. (Let op dat geldt natuurlijk niet voor iedereen maar als je wat langer in een winkel staat leer je ze kennen, en het zijn ook meestal de klanten waar je het niet van verwacht en soms wel)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:17

bruintje123 schreef:
Als jij naar een medewerker loopt heb jij echt geen mes in je ribben hoor :)

De winkelmedewerker meschien uiteindelijk wel... tja zou me niet waard zijn voor die paar euro die ik er verdien en voor een product van meschien 1 euro

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:18

Dat is dan de keuze van de winkel wat ze er mee doen en wat het beleid is.
Daar waar veel gejat word staan vaak al beveiligers.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:38

Ik zag vorige keer een jongen in de H&M een vest pakken uit het rek, aantrekken en het kaartje eraf trekken. Vervolgens liep hij richting uitgang. Ik heb toen wel een medewerker aangesproken, maar ben vervolgens wel weggelopen. Toch een bepaalde angst denk ik. Ik zou alleen op deze manier in willen/kunnen grijpen. Ik zou denk ik niet zelf de winkeldief aanhouden oid.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:46

Nou dan ik maar gek maar ik spreek iemand direct luid en duidelijk zelf aan. Tenzij ik een wapen zie daar Jan je je niet tegen verzetten maar anders luid en duidelijk dan heb je kans dat iemand uit schaamte iets weer neerlegd.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:17

Jup, ik zou ingrijpen, maar dat is dan ook mijn werk ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:28

L_iek schreef:
Ja hoor. Ik ga er gewoon achteraan. Werk bij de politie dus ook in vrije tijd hoort dat erbij.

Ik ben beveiliger en idd, het "hoort"in dat geval bij je job. En het is een heterdaadje dus mag altijd

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:29

Ik meld het altijd bij het personeel maar spreek de persoon er altijd op aan. Zie het soms wel gebeuren of bijna gebeuren maar spring er dus wel altijd op in. Paar keer bij jongere kinderen kunnne voorkomen dat ze gingen stelen maar het wel gemeld aan personeel en aantal keer iemand daardoor door personeel meegenomen.

Mooi dit soort lage gedrag moet de kop ingedrukt worden