Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37354
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:46

Toch in dld belgie en frankrijk is er veel zwaarder spul te koop. Maar met ex gingen we de laatste jaren juist naar het buitenland vanaf kerst om het gekloot in nl te voorkomen, honden over de zeik. En wat een rust eenmaal over de grens. Bijna geen illegaal geklooi maar netjes wachten tot oud jaarsdag. Heerlijk gewoon. <3

Als de nederander zich nu gewoon aan de regels zou houden zou er ook geen sprake zijn van een verbod.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:47

Magrathea schreef:
Waar vraag is, is aanbod. Ik denk dat bij een verbod op vuurwerk door particulieren de ZZP-ers als paddestoelen uit de grond schieten die voor een prikkie het mooiste vuurwerk in de straat af komen steken. Uiteraard bezitten zij een certificaat waaruit blijkt dat zij weten hoe je veilig moet handelen en wordt hun waar gecontroleerd.
Zo kan iedereen met de straat/familie/dorp een professionele show huren :j


Dan schiet je er milieutechnisch dus helemaal niets mee op, en is het alleen nog een kwestie van veiligheid. En laat dat nou het punt zijn waarop ik denk dat mensen het he-le-maal zelf moeten weten. Want t hele jaar mogen we levensgevaarlijke dingen doen, behalve met oud en nieuw?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37354
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:50

Nou ja leuk hoor om om drie uur s nachts een lawine pijl door je brievenbus gepropt te krijgen. Het enige jaar dat we vergeten waren brievenbus dicht te timmeren. Alleen dankzij de binnenbrievenbus geen brand uitgebroken en is het gebleven bij een ontzette voordeur, slot kapot een grote houtsnipper ravage stank en rook en een hoop herrie en narigheid. En de schade die in een slaapdorpje ontstaat dooe het opblazen van dingen. Idioot gewoon,

Dronken rijden mag ook niet. Dronken met explosieven rondlopen wel?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:55

Vjestagirl schreef:
Magrathea schreef:
Waar vraag is, is aanbod. Ik denk dat bij een verbod op vuurwerk door particulieren de ZZP-ers als paddestoelen uit de grond schieten die voor een prikkie het mooiste vuurwerk in de straat af komen steken. Uiteraard bezitten zij een certificaat waaruit blijkt dat zij weten hoe je veilig moet handelen en wordt hun waar gecontroleerd.
Zo kan iedereen met de straat/familie/dorp een professionele show huren :j


Dan schiet je er milieutechnisch dus helemaal niets mee op, en is het alleen nog een kwestie van veiligheid. En laat dat nou het punt zijn waarop ik denk dat mensen het he-le-maal zelf moeten weten. Want t hele jaar mogen we levensgevaarlijke dingen doen, behalve met oud en nieuw?

Het scheelt nog steeds: of je nou een hele straat hebt die elk hun eigen vuurwerkpakket kopen of één iemand die iets meer afsteekt. Bovendien zullen veel mensen toch wel naar een "gemeentelijke" show gaan kijken.
Denk dat het erg overdreven is om te denken dat het milieutechnisch helemaal niets uitmaakt. Alleen al vanwege de rotjes, strijkers en ander knalvuurwerk dat je niet meer hebt (ik bedoel wie gaat er nou een professional inhuren om een duizendklapper af te steken :o )

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:07

Vjestagirl schreef:
Dan schiet je er milieutechnisch dus helemaal niets mee op, en is het alleen nog een kwestie van veiligheid. En laat dat nou het punt zijn waarop ik denk dat mensen het he-le-maal zelf moeten weten.


Op zich ben ik het ermee eens dat mensen best onveilige dingen mogen doen... behalve dat ongeveer de helft van de slachtoffers niet de afsteker is.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37354
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:09

Deel van mijn rechteroor gehoorverlies te danken aan een paar grapjassen die bij stoplicht autoportier opentrokken en er een rotje naar binnengooiden. Zo grappig en leuk. Is lang geleden en mijn eerste kennismaking met vuurwerk idioten. Dag erna kreeg russel een strijker naar haar billen gegooid waardoor ze de rest van haar leven panisch was voor knallen terwij, ze perfect schotvast was. {:)-:(

Daarom dus een verbod voor mij graag

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:10

Shadow0 schreef:
Vjestagirl schreef:
Dan schiet je er milieutechnisch dus helemaal niets mee op, en is het alleen nog een kwestie van veiligheid. En laat dat nou het punt zijn waarop ik denk dat mensen het he-le-maal zelf moeten weten.


Op zich ben ik het ermee eens dat mensen best onveilige dingen mogen doen... behalve dat ongeveer de helft van de slachtoffers niet de afsteker is.


Hoeveel van de verkeersslachtoffers waren schuldig aan wat er gebeurde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:13

Vjestagirl schreef:
Magrathea schreef:
Waar vraag is, is aanbod. Ik denk dat bij een verbod op vuurwerk door particulieren de ZZP-ers als paddestoelen uit de grond schieten die voor een prikkie het mooiste vuurwerk in de straat af komen steken. Uiteraard bezitten zij een certificaat waaruit blijkt dat zij weten hoe je veilig moet handelen en wordt hun waar gecontroleerd.
Zo kan iedereen met de straat/familie/dorp een professionele show huren :j


Dan schiet je er milieutechnisch dus helemaal niets mee op, en is het alleen nog een kwestie van veiligheid. En laat dat nou het punt zijn waarop ik denk dat mensen het he-le-maal zelf moeten weten. Want t hele jaar mogen we levensgevaarlijke dingen doen, behalve met oud en nieuw?

'In Belgische steden als Antwerpen en Brussel is het consumentenvuurwerk beperkt en organiseert
men tijdens de jaarwisseling professionele vuurwerkshows. Tijdens de afgelopen 10 jaarwisselingen
lagen de maximale daggemiddelde fijn stof concentraties in deze steden gemiddeld 4 tot 6 keer
lager. Ook andere landen en steden (Parijs, London, New York) kiezen voor professionele
vuurwerkshows. Uit onderzoek blijkt dat het effect op de fijn stof concentratie en de blootstelling
van de bevolking op die manier veel beperkter is. '

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:29

Vjestagirl schreef:
Hoeveel van de verkeersslachtoffers waren schuldig aan wat er gebeurde?


Niet relevant want het gaat om vuurwerk, niet om verkeer :)

Veraaaaah

Berichten: 2337
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:32

Verbieden heeft denk ik geen zin. Als we het hier verbieden halen ze het wel over de grens. Wat ik wel voor zou willen stellen is meer toezicht. Houdt je je niet aan de tijden of haal je rottigheid uit dan wordt je flink aangepakt.

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:32

Ik ben al een aantal jaar voorstander van t verbod. Vroeger was ik er ook schijtbenauwd voor maar tegenwoordig zit ik meer te denken aan de milieuvervuiling van alles wat (officieel) op 1 dag de lucht in wordt geschoten. Als binnen 10 minuten je overburen niet meer kan zien van de smog is dat toch een behoorlijk extreme belasting.

Daarbij hoop ik ook als vuurwerk minder toegankelijk wordt gemaakt dat de dieren die loslopen ofwel ontsnapt zijn er minder de dupe van worden. Iedereen kent wel een gruwelverhaal van hond, kat of ander dier dat wordt gemarteld door het in het dier af te steken. Elk jaar lijkt het helaas weer raak te zijn daarmee.

Ik ben trouwens ook altijd nog schijtsbenauwd als ik aan het werk ben en er in het cafe wat wordt afgestoken. Ik moet dan altijd weer denken aan een brand in een discotheek aantal jaar geleden die was ontstaan door afgestoken vuurwerk in het pand.

Tytonidae
Berichten: 951
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:38

Ik vind dat gedoe over vuurwerk altijd zo'n non-discussie. Verreweg de meeste overlast veroorzaakt door vuurwerk komt van een categorie vuurwerk die al illegaal is. Dingen zoals lawinepijlen, strijkers, vlinders en cobra's zijn al jaren illegaal. De lui die dit dus al aan het afsteken zijn geven niks om de wet. Die gaan de grens over of gaan de zwarte markt op om aan hun vuurwerk te komen. Een algeheel verbod op vuurwerk gaat daar niks aan helpen. Ook dan blijven ze dit afsteken; ze trekken zich immers niks aan van de wet.

(De mensen die nu al aan het afsteken zijn houden zich trouwens ook niet aan de wet; afsteken mag pas vanaf 31 dec om 18:00. Maar toch wordt er nu hier en daar al afgestoken, zeer waarschijnlijk ook weer met illegaal vuurwerk.)

Zo kun je dus ook hier in NL het 'milde' knalvuurwerk en de 'zachte' vuurpijlen verbieden maar ik ben daar geen voorstander dan. De mensen die nu al illegaal vuurwerk in huis halen gaan tegenwoordig meestal naar Polen en Italië. En in die landen verkopen ze veel zwaarder vuurwerk dan wat momenteel hier legaal is. Het vuurwerk wat je in die landen vindt is nog veel sterker dan wat verkocht werd(voor de oude regeling) in België en Duitsland. Ik durf te beweren dat als je knalvuurwerk en pijlen hier in NL verbiedt, er meer mensen die nu 'normaal afsteken' in de verleiding worden gebracht om naar een Polen of Italie toe te rijden om toch vuurwerk te gaan halen. Met als gevolg dat de groep die illegaal hard spul afsteekt nog groter wordt. Ik heb liever dat hier de optie wordt opengehouden voor de consument om in NL 'mild vuurwerk' te halen dan dat ze naar Polen of Italië toe reizen om enorm gevaarlijk spul te gaan halen.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:40

Tytonidae schreef:
Ik vind dat gedoe over vuurwerk altijd zo'n non-discussie. Verreweg de meeste overlast veroorzaakt door vuurwerk komt van een categorie vuurwerk die al illegaal is.


Dat is niet per se waar hoor. Hier is ook genoeg overlast van vuurwerk dat je met oud en nieuw kunt kopen, maar dat gewoon in grote hoeveelheden wordt ingeslagen en dan te pas en te onpas wordt afgestoken.

En lang niet iedereen gaat de stap maken om naar Polen of Italie te reizen om illegaal vuurwerk te importeren.

Tytonidae
Berichten: 951
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:54

Citaat:
Dat is niet per se waar hoor. Hier is ook genoeg overlast van vuurwerk dat je met oud en nieuw kunt kopen, maar dat gewoon in grote hoeveelheden wordt ingeslagen en dan te pas en te onpas wordt afgestoken.

En lang niet iedereen gaat de stap maken om naar Polen of Italie te reizen om illegaal vuurwerk te importeren.


Ik zeg 'verreweg', niet 'alle'. Maar het is wel een feit dat, ongeacht of er nu illegaal of legaal gecategoriseerd vuurwerk wordt afgestoken, je nu niet al vuurwerk mag afsteken van de wet. Mensen geven daar gewoon niks om.

En nee, ik zeg ook niet 'iedereen'. ;) Ik zeg dat die groep groter zal worden. Maar de kans is erg groot dat er wel meer mensen naar die landen toe zullen reizen in het geval van een verbod. Er zijn overigens ook genoeg handelaren die dat ook voor die mensen willen doen, en die knijpen in hun handjes met zo'n verbod in het uitzicht. :')

Janneke2

Berichten: 22910
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:00

Veraaaaah schreef:
Verbieden heeft denk ik geen zin. Als we het hier verbieden halen ze het wel over de grens. Wat ik wel voor zou willen stellen is meer toezicht. Houdt je je niet aan de tijden of haal je rottigheid uit dan wordt je flink aangepakt.


Verbieden heeft zin - ook al kun je het over de grens kopen.
De politie is er ook nu veel tijd aan kwijt, maar ik vind dat nuttig bestede tijd:'boeven vangen', mensen met 50 kilo vuurwerk in de achterbak etc etc.
Dit icm fors toezicht: wie knalt voor 31/12 om 22.00 en gepakt wordt is "nog niet jarig".

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:05

Opgeblazen eenden, katten, honden en konijnen zijn gewoon slachtoffer van legale rotjes.
Voetzoeker onder je fietsband, rotjes voor je voeten, gillende keukenmeid net aan je hoofd voorbij.
Ik haat vuurwerk al zo lang ik me kan herinneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:10

Heerlijk! Ik ben voor! Maar ben bang dat het niks uit gaat halen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:21

Ze moeten eens beginnen met hoge boetes en enigszins handhaven en de tijd verscherpen.
Vuurwerk mag alleen afgestoken worden tussen 0:00 en 2:00.
Elke knaller die op straat voorhanden is (dus niet in een afgesloten verpakking) voor die tijd, een boete van 100 euro per knaller. Ook voor minderjarige. En dat ook echt innen.

Dan ook controles uitvoeren. Dat hoeven er niet meer te zijn dan nu.
Maar het schrikeffect van dat het zoveel kan kosten zou wel eens preventief kunnen werken.

purny

Berichten: 27566
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:26

Je kunt het wel proberen te verbieden maar dan gaan ze er wel in België of Duitsland achter. Of in het ergste geval in het illegale wereldje halen.

Kabayo

Berichten: 14105
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:35

We hebben geen vuurpijlen maar van die potjes met uiteindelijk hetzelfde resultaat. Prachtig sierwerk. Knal hou ik niet van en pijlen vind ik eng :+
Dus prima

Rotjes vind ik wel best. Zoveel schade brengen die kleine ploffers niet aan. Vaak genoeg gehad dat er 1 ontploft in mijn hand. Zwarte nagels waren wel vervelend :')

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:36

purny schreef:
Je kunt het wel proberen te verbieden maar dan gaan ze er wel in België of Duitsland achter. Of in het ergste geval in het illegale wereldje halen.

Zo kun je alles wel legaliseren. Want hè, anders halen ze het wel in het buitenland...

Denk niet dat het gemiddelde snotjong van 10 jaar in Polen rotjes gaat kopen

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:43

Nee maar alle volwassene en die verkopen het aan de jongere

purny

Berichten: 27566
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:45

Als je ergens aan wil komen dan kom je er toch wel aan hoe dan ook.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:48

Vroeger reden ze bij ons al met de fiets naar België omdat daar veel harder vuurwerk toegestaan was. Dat doen ze dan gewoon weer. Simpel.

Laurora

Berichten: 2654
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:00

Wat mij betreft mag er vandaag nog een verbod op al het consumenten vuurwerk komen.
Hoeveel fijnstof er wel niet de lucht in word geschoten met oud en nieuw, om nog maar te zwijgen over hoeveel die rommel kost. Er is vorig jaar voor 68 miljoen (!) euro aan vuurwerk de lucht in gegaan. Hoeveel arme gezinnen er daarmee wel niet gevoed zouden kunnen worden....
Daarnaast begint het gedoe steeds eerder. Ik kan niet eens meer even een rondje lopen met mijn paard omdat mensen nu al zo nodig met rotjes moeten gooien. Mijn kat kan niet meer naar buiten, en de honden van de buren slaan aan met elk knalletje dat er te horen is.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de hoeveelheid mensen die brandwonden oploopt of zelfs vingers of ogen verliest van het afsteken van vuurwerk. En dan heb ik het niet alleen over de sukkels die te dom zijn om er normaal mee om te gaan, maar ook kleine kinderen, dieren en mensen waar vuurwerk naar toe gegooid word.

Gewoon in elke gemeente een vuurwerkshow, en dan weer allemaal naar huis om oliebollen te eten.