sint-verhaal versus kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: sint-verhaal versus kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:14

Ik heb geen harde problemen met het sint-verhaal, ook vanuit de praktische kant. Jonge kinderen die niet opgevoed worden met het sint-verhaal vinden het misschien moeilijk om het niet te delen met klasgenoten, en dat lijkt me wel lastig. Zelf ben ik er wel mee opgevoed, maar mijn ouders hebben nooit krampachtig geprobeerd om me te laten geloven. Ooit zag ik dat pieten geschminkt werden en toen ik vroeg aan mijn ouders hoe dat dan kwam (want ze zijn toch door de schoorsteen gekomen?) hebben ze het al een beetje opgegeven. Ik was erg ondernemend en was er dan ook echt niet kapot van toen ik erachter kwam dat het verhaal niet klopte. Maar ik was toen wel een jaar of zes en mijn ouders konden me vertellen dat ik het niet door mocht vertellen aan klasgenootjes of mijn zusje.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:26

Mijn moeder vertelde mij vroeger op een gegeven moment dat Sinterklaas niet echt was. Kwaad dat ik was! Op mijn moeder, dat ze durfde te beweren dat de Sint niet echt was...
Ik wou het zelf juist wel geloven, hahaha, kan dus ook nog...

Heb nu zelf een dochter van 5, ik twijfel nog om het haar uit te leggen, ze vindt het reuzespannend, maar niet eng. Heeft ook heel veel fantasie. Voor nu laat ik het maar zo, zie wel hoe het loopt...

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:58

Afgelopen week had ik met mijn ouders hier een gesprek over. 1 van mijn belangrijkste kernwaarden is eerlijkheid, dus ik gaf aan dat ik mijn kinderen niet wilde voorliegen. Uiteindelijk stelde mijn moeder de vraag; maar wil je je kind dan leren dat hij tegen zijn vriendjes mag liegen? Eerlijk gezegd wist ik daar niet zo goed een antwoord op en ik ben wel nieuwsgierig hoe jullie daar mee om gaan?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 14:01

Ik ben op dezelfde manier opgevoed als ts nu met haar kinderen doet en ik zou het ook zo met mijn kinderen doen. Het sprookje wordt echt niet minder, maar er is geen anti climax. Enige nadeel vond ik de tijd waarin de andere kinderen begonnen te twijfelen. Dan krijg je de vragen onderling en ik vond het prettig om eerlijk te kunnen zien, maar wilde niemand iets verklappen. Dus als mij gevraagd werd of ik nog geloofde dan was dat een lastige situatie. Verder een enorm fijne herinnering aan sinterklaas.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 14:04

Wat fijn wat mede-Sinternadenkers!
Ons zoontje is 2,5 dus vindt zolang hij pepernoten mag eten alles prima.
We voeden oo op en ook mijn man heeft een trauma van het “als je nu niet x, y, z, dan krijg je niks van Sinterklaas” en “de pieten zien het hele jaar wat je doen!”

Dus wat volgens mij heel leuk is, is kinderen vragen wat zij denken naast het verhaal dat er een heiligman heeft bestaan en dat we dat nog elk jaar vieren. Vaak als ze hem zien en op school de verhalen horen, kiezen ze er zelf voor wat ze geloven en hoe ouder ze worden hoe meer ze zelf snappen van wat er echt en niet echt aan is. Dus op de vraag of sinterklaas bestaat: “wat denk jij?” Of waar de cadeautjes vandaan komen “hoe denk jij dat die hier terecht zijn gekomen?” Zo merk je meteen hoeveel nog magie is en hoeveel ze al snappen dat echt is.

Als ze nog klein zijn Kun je jezelf: een bekende omkleden als Sinterklaas en zodra er genoeg kledingstukken verwisseld zijn, hebben ze zelf een hele “logische” verklaring voor het feit dat degene weg is en nu Sinterklaas er is. Superleuke ontdekkingstocht lijkt het me.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 14:04

Ik heb,van kinds af aan eigenlijk, een bloedhekel aan Sinterklaas....
"K mag die man niet..."

Maar ik heb ook een hekel aan clowns, dus misschien heeft het daarmee te maken.
Bij ons kwam de buurman altijd, een vooruit strevende man, die als enige in het dorp dure Italiaanse lakschoenen droeg....
Vond het altijd wel vreemd dat Sinterklaas dezelfde schoenen had ;)
Maar wat ik inderdaad wel vind, je leert aan je kinderen (neem ik aan), dat liegen niet mag, en vervolgens ga je Sinterklaas vieren :?
Nee, ik snap dat niet, maar dat zal wel weer komen omdat ik geen ouder ben....

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 14:22

@Splashislies,ik heb het er met hem nog niet over gehad,dat andere kinderen geloven dat de Sint echt is.
Hij gaat nu helemaal op in het verhaal,ook al weet hij het,dus volgens mij denkt hij nu dat alle kinderen hetzelfde weten,hoeft hij daar ook niet stiekem over te doen of bang zijn iets te verklappen.

Mijn zus haar zoontje is er 7 en in die klas zijn er al heel wat kindjes die het weten,dus eerlijk,ik denk dat zoiets zichzelf wel uitwijst.
Kinderen die dan onderling vragen beginnen stellen,zijn volgens mij ook 'klaar' om dan te horen van iemand anders dat de Sint niet echt is.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 14:25

Nou ik hoop wel even dat mijn zoontje wel gelooft , maar zal er niet extra spannend over doen.
Je zult mij niet horen zeggen van als je neit luisterd ga je mee de zak in naar spanje en dan soort dingen. Dat vind ik gewoon gemeen, en vraag me af of daar ook heel veel trauma's wegkomen. Sinterklaas is gewoon leuk om te vieren, zit een verhaal achter en als er vragen komen dan beantwoorde we die wel.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 14:26

Ik snap niet zo goed dat ouders dreigen met dat Piet alles ziet wat je doet, dat je braaf moet zijn, want anders.... logisch dat zo'n kind dan bang wordt en dat kan toch niet de bedoeling zijn van het feest?

Ik geloofde vroeger in Sinterklaas en mijn drie dochters ook. Nu inmiddels niet meer, ze zijn 14, 18 en 20 :D . Maar we hebben er geen van allen wat aan over gehouden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 14:29

Overigens, mijn schoonzus heeft niks met sinterklaas, vond het maar niks dat haar kinderen zo druk werden rond deze tijd van het jaar. Ze heeft altijd gezegd dat hij niet bestaat. Maar zodra het dan zover was en de kinderen zagen hem in de stad of op school, waren ze er heilig van overtuigd dat dit de echte sinterklaas was.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 14:30

Maar hier is het bv standaard dat de ouders op voorhand aan 'de sint' doorgeven wat die tegen de kinderen moet zeggen op bv een Sint-feestje.
In de aard van 'en ik heb gezien dat jij nooit je huiswerk wil maken voor je naar de televisie kijkt?'
En dan dringt de Sint erop aan dat het kind dit beter moet gaan doen.

Vroeger bv weet ik nog dat de Sint tegen mijn zus zei dat ze niet meer bang mocht zijn in het donker om naar het toilet te gaan(die durfde haar bed niet uit om te plassen,omdat ze bang was van het donker).

Zoiets zou ik dus nooit doen,slaat nergens op in mijn ogen....

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 15:06

Wat een interessant topic! Onze dochter zit nog even in mijn buik, maar mijn vriend en ik hebben het hier al wel over gehad.
Wij hebben het Sint verhaal beide anders ervaren.. Ik kijk terug op een leuke, magische tijd en vind het achteraf erg grappig dat ik als kind bepaalde dingen helemaal niet door had (in elke winkel een sinterklaas.. met overal andere kleding.. Mijn vader die op pakjesavond standaard hét moment van cadeautjes leveren miste, omdat hij moest plassen.. enz.).
Mijn vriend vindt het vooral vervelend dat iedereen gelogen heeft tegen hem, terwijl hij nooit mocht liegen... Hij staat dus niet 100 procent achter het Sint verhaal en jouw benadering, TS, lijkt wel een mooie oplossing.

Ik zou sowieso nooit zeggen dat zwarte piet alles in de gaten houdt,ze mee moet in de zak naar Spanje als ze nirt luistert of geen cadeautjes krijgt als ze niet lief is. Ik ben erg consequent en vind dat je alles wat je zegt moet kunnen waarmaken.. En gezien ik niet van plan ben mijn dochter in een juten zak aan een vreemde man mee te geven naar Spanje, is dat niet iets wat ik haar ga wijsmaken :')

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 15:36

Mijn dochter is vrij nuchter van zichzelf. Ze gelooft wel in Sinterklaas, maar ze vindt het niet eng ofzo.
Ze kwam laatst wel met de vraag wat er met stoute kinderen gebeurt. Toen heb ik gezegd dat er volgens mij geen echt stoute kinderen zijn. Alleen ondeugende, en dat hoort bij kinderen ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 19:18

Vorig jaar tijdens een familiesinterklaasfeest waren er 2 kinderen van 7.
De een geloofde niet meer en deed mee met de spellen die de volwassenen deden.
De andere 7 jarige geloofde nog en die was eigenlijk de hele avond gefrustreerd omdat hij er geen grip op had, het overkwam hem gewoon.

Toen ik 7 was hielp ik cadeautjes zoeken voor mijn 4 jarige broertje. Daar had ik toen veel plezier aan.

Het zal ook wel per kind uitmaken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 19:53

Bij mijn dochter in de klas is ook een groep kinderen die niet meer gelooft. Maar die hebben met de juf een afspraak gemaakt, om het geheim te houden. Zo blijft het voor iedereen leuk.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 20:31

https://kiind.nl/sinterklaasfeest-zonder-liegen/
Dit artikel lijkt heel erg op je OP.

Hier vieren we ook Sinterklaas. Weliswaar niet extreem uitgebreid maar we vieren het wel. Wanneer kinderen vragen gaan stellen krijgen ze de waarheid te horen. Sprookjes zijn ook echt op jonge leeftijd maar daar groeien ze langszaam overheen. Waarom liegen we dan over Sinterklaas?

Ik krijg uit m’n omgeving hier trouwens heel wel weerstand op en er is zelfs een vriendin die met haar kind van oktober tot en met december niet bij mijn zoon in de buurt wil komen.. terwijl mijn zoon momenteel 2 jaar is dus nog helemaal geen vragen stelt 8)7

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 20:55

Hier is vorig jaar precies zo'n topic over geweest. Mijn kinderen geloofden, maar ik heb nooit verhaaltjes verzonnen of mee gegaan met bijv het Sinterklaasjournaal. Als ze vragen hadden, gaf ik eerlijk antwoord. En tja, als de vraag kwam van wie die cadeautjes kwamen, antwoorde ik wel: ' van sinterklaas!' Of wanneer ze bijv te laat waren met hun verlanglijstje en zich zorgen maakten of ze wel wat kregen: 'gelukkig weet sinterklaas net zoveel als mama wat je graag wil hebben.'
Maar ook wanneer ze toch dingen gingen vragen waar ik niet achter stond, zoals een tv: 'misschien krijg ik het wel en dan zet ik hem toch op mijn kamer!' Dan zei ik ook dat de Sint niks geeft waar mama niet achter staat.

Met alles kon je dus 'mama' ipv 'Sinterklaas' invullen. De oudste was 9 toen hij niet meer geloofde, de andere beide 7. Mijn dochter van 1 is nog te jong, maar ook dit jaar vieren we volop sinterklaas. Dat is echt ons feest. Qua lekkers en pakjes met gedichten of surprises.

Kerstman of de paashaas is altijd wel duidelijk geweest dat dit niet echt was. Heb zelfs weleens gezegd dat de kerstman 'bij hun' (zien ze in Engelse series) hetzelfde is als voor ons sinterklaas.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 22:32

Sorry, maar een trauma omdat je ouders gelogen zouden hebben? Kom op zeg, dat vind ik echt te ver gaan.

Ik ben juf van groep 5, volgen dagelijks het Sinterklaasjournaal, genieten van het magische aan dit feest en hebben leuke gesprekken. Geen trauma's of ander gezeur.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 23:02

Ik hoorde het (als 8jarige) van een vriendinnetje, ben bij mijn eigen moeder verhaal gaan halen en die gaf meteen toe. Ik was vooral geschokt over het feit dat mijn ouders (en opa&oma dan) al die tijd zelf voor de kadootjes hadden betaald. Want dat was toch heel duur?! Ja, dat was ook zo. Daar voelde ik me wel schuldig over!
Verder geen enkel probleem geweest hoor. Ik wist ook wel dat de Sint op school of bij de winkel niet de echte was. De echte, dat was die van tv *\o/*

Onze oudste is 7, zit in groep 5 en wordt 4december (ja, handig :') ) 8. De juf heeft eerder dit schooljaar bij alle ouders geïnventariseerd of de kinderen nog geloven of niet. De mijne dus wel, en het is een vrij jonge klas, dus ik denk de meeste wel. Wel doen ze aan surprise, gewoon omdat het gezellig is.

Ze is wel echt een Sinterklaasfundamentalist hoor :+ Als ik kritische vragen stel over het feit dat er 3 verschillende Sint-programma's op tv zijn gaat ze daar echt niet over nadenken. Maar ze wil ook heel graag en oprecht een krimpstraal (en een poppenhuis, om in te gaan wonen) van de Sint, en zet bijv haar tas incl regenlaarsjes en hoofdkussen klaar in de gang, omdat ze met het vliegtuig naar de jungle gaat om daar met vriendinnen te gaan kamperen. Moet ik praten als brugman om haar bij te brengen dat dat dus Echt Niet gaat gebeuren.
Onze jongste daarentegen merkte laatst op dat het net lijkt of Sinterklaas een masker op heeft... toen ik vroeg wat er dan achter dat masker zou kunnen zitten, zei hij 'nou gewoon, een man van 35, ofzo' _O-

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 23:39

Oooo wat fijn deze topic *\o/*

Wij voeden de kinderen ook op zonder geloof in de Sint maar mét het feest.
Ik ben zonder weten over bestaan van Sinterklaas opgegroeid (in Australië, daar kennen ze wel de kerstman maar daar heb ik ook nooit in geloofd en dat is niet echt met sinterklaas hier te vergelijken).
Mijn man is opgegroeid met de sinterklaasfeest zoals wij nu doen. Hij heeft altijd geweten dat Sinterklaas niet bestaat (alleen vroeger) maar er geen cadeautje minder om gehad. Hij en zijn familie vinden nu sinterklaas nog net zo leuk als vroeger: Magie is er voor hun niet afgegaan door de anti climax, de nostalgie is nog zelfde en niet afhankelijk van de kleur van een Piet of één bepaalde sinterklaas.

Onze oudste twee kinderen maken lijstjes en weten niet wat ze krijgen, zetten hun schoen, kijken naar die journaal over sinterklaas, leven volop mee...Maar weten dat wij de cadeautjes kopen, omdat het feest is net als een verjaardag :Y)

Onze belangrijkste redenen:
- Als ik tegen mijn kinderen zeg 'niet liegen', moet ik dat zelf ook niet doen
- Wij zijn overtuigd christen en als wij zeggen dat wij geloven dat Sinterklaas en God bestaan, maar even later dat die eerste toch niet echt is en wij dat wisten...Waarom zouden ze dan ons überhaupt nog serieus nemen? Sint kwam tenminste nog op tv :+
- We vinden het niet uitleggen kunnen als één kindje van arme ouders klein cadeautje krijgt en de ander van rijkere ouders groot cadeautje. Vind de Sint dat andere kindje dan liever of zo?
- Ze hebben nichtjes en neefjes in Australië. Waarom vind Sint alleen kindjes in Nederland lief genoeg voor cadeautjes? :)F

Ik vind het toch beetje rare feest...Waarom moeten kinderen er in geloven? Hier viert men Sint Maarten maar geen kind dat denkt dat die nog bestaat...en toch hebben ze leuk feest zonder liegen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 00:05

Waarom is de kerstman en sinterklaas niet te vergelijken? Het is rood, brengt cadeautjes en heeft iets magisch: paard op het dak of vliegende arreslee..

Uiteraard is het verhaal erachter anders :Y)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:06

SplashIsLief schreef:
Afgelopen week had ik met mijn ouders hier een gesprek over. 1 van mijn belangrijkste kernwaarden is eerlijkheid, dus ik gaf aan dat ik mijn kinderen niet wilde voorliegen. Uiteindelijk stelde mijn moeder de vraag; maar wil je je kind dan leren dat hij tegen zijn vriendjes mag liegen? Eerlijk gezegd wist ik daar niet zo goed een antwoord op en ik ben wel nieuwsgierig hoe jullie daar mee om gaan?

Als je dit filmpje van Katja Schuurman ziet dan kom je toch uiteindelijk op dat punt uit, tenzij de jouwe net de laatste is die het door krijgt.
https://www.lindanieuws.nl/videos/katja ... haar-stil/

En je hoort het vaak dat de oudere kindjes "mee mogen doen in het grote geheim" en dus de schijn op moeten houden voor de jongere kinderen in het gezin en daar buiten. Dus m.i. een non argument.

De Kerstman is overduidelijk afgeleid van Sinterklaas. En ook in Amerika zijn er kinderen die heilig geloven in het bestaan van de Kerstman. Wat dat betreft zal je daar dezelfde dingen tegenkomen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:45

Ben het helemaal eens met Ijsco love, die vragen stel ik mezelf ook en kom dan tot dezelfde conclusie.
Ik maak trouwens hier uit het topic wel op dat de ene 7 jarige de andere niet is. Ik hoor hier verhalen over echt nog hele jonge naïeve 7 jarigen die nog die-hard geloven en geen vragen stellen. Die van mij wist met 7 jaar allang dat Sinterklaas nep was en vond het allemaal maar baby-achtig en stom. Die heeft nooit in zo'n fantasie wereld geleefd eigenlijk, ook niet met andere dingen. Ze was met 7 eigenlijk al best 'groot' achteraf gezien.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:55

Die van ons is nu 6 (groep 3) en hebben het afgelopen zomervakantie verteld.
Ook omdat we niet willen liegen.
Feest is er niet minder om.

Nu ben ik wel van mening dat je moet kijken per kind, want bij sommige kinderen uit onze vriendenkring zou ik het ook later vertellen. Die genieten er echt van en denk dat ze geen moeite hebben wanneer ze er later achter komen.

Voor de hersenen van kinderen is wat ze zien echt, ookal zeg je dat het niet echt is. Tot een bepaalde leeftijd dus en bij de 1 is die ontwikkeling sneller dan bij de ander.

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:05

Ik heb geen kinderen maar had ik ze wel zou ik denk ik net als jullie de kinderen de waarheid vertellen.
Ook ik voelde me goed genept toen de waarheid werd verteld.

Ik vindt het geen goed iets , jullie verklaring is beter.