Tussen regels vallen met huur of koophuis, klem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:43

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:46

Ik heb het topic gelezen, maar de kern van het probleem ontgaat me nog steeds. Wat is het probleem met particuliere verhuur? Of mis ik een denkstap...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:47

Abercrombie schreef:
Berdien schreef:
Ben je zelf hypotheek/financieel adviseur Abercrombie? Ik vind het namelijk een nogal hele stellige uitspraak.

Ik geloof niet dat ik op internet hoef te vertellen wat voor werk ik doe. Ik probeer alleen hardop mee te denken.

Hardop meedenken is alleen maar goed, maar dergelijke stellige uitspraken vind ik zelf altijd nogal risicovol. Zeker als je niet alle ins en outs van een situatie kent :)

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:48

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:49

Caily schreef:
Ik heb het topic gelezen, maar de kern van het probleem ontgaat me nog steeds. Wat is het probleem met particuliere verhuur? Of mis ik een denkstap...

De inkomens eis.
Als je specifieke wensen hebt waarnaar de gemiddelde burger zoekt kun je dat inderdaad vergeten als je niet ruim over de eis zit.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:52

Abercrombie schreef:
https://www.zichtadviseurs.nl/particuli ... gen-woning

Dit gaat wel over senioren. Maar het onderste stuk tekst over de uitkerende/ingegane lijfrente is wat ik bedoel Berdien.

Niet mee eens, lijfrente telt alleen mee als toetsinkomen als deze aan een aantal (strenge!) voorwaarden voldoet. Of een bank het ook accepteert als het het enige inkomen is (of een zeer groot deel van het inkomen is) durf ik ook wel te betwijfelen. De stelligheid waar het op die site wordt gepresenteerd deel ik dus niet :) Voornamelijk door ervaringen uit de praktijk.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:56

Maar als er zonder honden of ergens anders wel opties zijn, val je dus niet helemaal tussen wal en schip. Het voldoet alleen niet aan je eisen, hoe vervelend dat ook is.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:57

Berdien schreef:
Hardop meedenken is alleen maar goed, maar dergelijke stellige uitspraken vind ik zelf altijd nogal risicovol. Zeker als je niet alle ins en outs van een situatie kent :)

Ik moet nu wel lachen. Iedereen roept wat in de wilde weg over alimentatie stop zetten enzovoort. Maar mijn ideeën zijn ineens risicovol :+

@Tiggs +1

Berdien

Re: Tussen regels vallen met huur of koophuis, klem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:02

Oh, maar daar heb ik ook al wat over geroepen :) Dat is sowieso het gevaar van dit soort topics. Mensen raden goedbedoeld allerlei zaken aan, maar zeker als het gaat om financiële vraagstukken is dat gewoon link.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 21:02

Topic is geopent om te vragen of iemand uberhaupt een dergelijke situatie kent of herkent. Partikuliere huur accepteert mijn geld ook niet ook al voldoe ik ruim aan de inkomenseis. Los van het feit dat het er nagenoeg niet is (4 huizen in twee jaar). Iedereen maakt zomaar wat regels of wijkt af van wat wettelijk verplicht is in nl.

Heb gelezen en snap er eigenlijk weinig van. Staat er idd leuk, verhaaltje smeuig vertelt alleen weet inmiddels van mooie verhalen en beloftes dat is als puntje bij paaltje komt opeens verdwijnen.

Daarnaast waar haal ik een dergelijk bedrag vandaan er is geen sprake van lijfrentes dan wel royale pensioenen (vroeg afgekeurd bijna niks opgebouwd) en ex kan geen tonnen ophoesten.

Thuisborg naar geinformeerd voor dit huis niet mogelijk zonder met fikse restschuld te blijven zitten. Dit soort bedrijven bieden 70 % van de woz waarde. Meer niet. Daar zit ons huis ruim boven kwa waarde. Hypotheek ook trouwens alleen dan niet ruim maar wel erboven. Leuk voor mensen die hun huis bijna hebben afbetaald. En de huur die je dan zou gaan betalen is aardg fors.

Tiggs ergens anders is er ook niet, geen idee waar je dat vandaan haalt? :o? En gezien mijn eindelijk opgebouwde sociale leven wil ik niet weer helemaal aan de andere kant van het land verhuizen waar de krapte overigens zo mogelijk nog erger is dan hier. En simpel als de keuze is honden naar asiel (andere optie is er voor hun domweg niet ex kan ivm zijn werk er ook niet blijvend voor zorgen, zijn heropvoeders waar wij destijds de laatste optie waren) of hier blijven zitten kies ik voor zitten en afwachten.

En ja helaas heb ik ivm mijn gezondheid een paar eisen waar ik niet vanaf kan wijken. Dat is geen onwil maar domweg geen keuze hebben ik kan traplopen mits niet teveel niet te steil voor een slaapkamer kan ik nog traplift aanschaffen, een flat met trappen kan domweg niet. Omdat mijn linker knie/been verrot is onder andere.
Laatst bijgewerkt door karuna op 07-11-17 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:08

Je kan ook kopen via failliesement verkoop. Kennis heeft zo een huisje weten te scoren voor rond de 80.000.
Uiteraard wel weer in een minder populair stukje Nederland. De kans dat hij het ooit weer kan verkopen is zeer klein.
Maar het is een schattig huisje met zelfs een klein tuintje.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:08

Werk zoeken? Jaarcontract plus intentieverklaring kan je prima een hypotheek krijgen, als je zelf ook maar een beetje spaargeld hebt.

Laatst nog bij de hypotheker gezeten en die zei dat partneralimentatie wel gewoon als inkomen meegeteld werd.

Je ex heeft geen tonnen om de alimentatie af te kopen maar misschien wel mogenlijkheid een deel af te kopen en de rest per maand? Kun je ook veel meer zelf inleggen op een koopwoning en zijn de banken een stuk soepeler.

Wao stop laten zetten? Ik weet niet wat voor nut dat heeft maar je zei eerder dat de combinatie van de 2 het problematisch maakte. Zou als je alleen alimentatie krijgt wel meer mogelijk zijn?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 21:11

80000 heb ik niet op zak helaas. Dan had ik hier ook wel wat gekocht. Daarvoor is spaarpot weer net te klein.

Werk zoeken kon het fysiek maar. ;( Ik ben volledig terecht blijvend en definitief afgekeurd inclusief de herkeuring en uitgevallen met 4 uur per week wat fysiek niet meer ging.

Wao stopzetten wordt ik niks beter van. :n Nu niet maar als de allimentatie stopt al helemaal niet. Nu heb ik nog soort van bescherming tegen de willekeur van gemeentes door het stukje wao waardoor ik onder uwv en het rijk val. en daarmee is inkomen eis nog steeds boven sociale huur.

En ja er wordt geroepen telt mee, maar of maar voor bv 50 % van wao deel wat mijn inkomen 8800 per jaar maakt. Of maar voor bv 10 jaar max theoretisch maar dan zelfs als erop aan komt stappen ze uit. Is me al eens gebeurd half uur voor financieel voorbehoud stopte na aankoop. Toezeggingen toezeggingen en op zijn laatst nee u kunt het betalen maar u krijgt het niet. :n
Laatst bijgewerkt door karuna op 07-11-17 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:13

karuna schreef:
80000 heb ik niet op zak helaas. Dan had ik hier ook wel wat gekocht. Daarvoor is spaarpot weer net te klein.

Werk zoeken kon het fysiek maar. ;( Ik ben volledig terecht blijvend en definitief afgekeurd inclusief de herkeuring en uitgevallen met 4 uur per week wat fysiek niet meer ging.

Voor 80.000 krijgt zelfs een student een hypotheek zo ongeveer.
Ik zeg niet dat je het in een keer cash moet neerleggen :+

Huizen voor <50.000:
http://studiocolumbo.com/?p=435

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 21:16

Sizzle ik krijg niet eens 10000 euro hypotheek. Gewoon niks. Zelfs niet als ik in 10 jaar wil afbetalen.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:22

Huizen voor onder de 50k niet te geloven dat het bestaat. Mijn mini appartement in Almere was zelfs meer dan een ton waard :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:23

karuna schreef:
Sizzle ik krijg niet eens 10000 euro hypotheek. Gewoon niks. Zelfs niet als ik in 10 jaar wil afbetalen.

Alle aanbieders geprobeerd?
De Hypotheek shop heb ik wel iets van gezien dat ze een WAO gewoon als vast inkomen berekenen. WGO is een probleem.

Ik heb een aleenstaand familielid met MS die recentelijk heeft kunnen kopen zonder spaargeld inbreng.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:04

Ben ik de enige die vind dat je, ondanks dat je afgekeurd bent, wel een ontzettend hoog maandelijks inkomen hebt?

Ik zou het ene half jaar op een vakantie park gaan wonen en daarna een half jaar op een ander park.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:08

Wat een verhaal en wat een vervelende situatie voor jou.

Mijn ex ging er vandoor en we zijn gescheiden. Het huis ging in de verkoop waar een driedubbele hypotheek op zat. Onverwachts werd hij ook nog in een week verkocht (ik zou er blijven wonen tot de verkoop en andere huizen in de straat stonden al meer als een jaar te koop) Ik had mij al ingeschreven voor een huurhuis. Daarvoor moest ik inschrijfkosten betalen. Bij de verkoop meteen naar de woningbouw. Daar kreeg ik te horen dat de wachttijd 3 jaar was en ik teveel verdiende. Toen gekeken bij particuliere huur maar een borg kon ik niet betalen en de eis drie maal huur als inkomen had ik ook niet. Ik verdiende te weinig. Door de restschuld en hulp van de nationale hypotheek garantie kon ik 5 jaar geen hypotheek afsluiten.
Gelukkig kon ik een vakantie appartement huren bij vrienden van mij en daar heb ik 2,5 jaar gewoont.

Ik ben inmiddels 5 jaar verder. Ik heb in vier jaar een kwart ton schuld weten af te betalen en inmiddels schuldenvrij. Qua hypotheek kan ik nog steeds niks. Ik heb een BKR registratie. Gelukkig hebben we een huis kunnen kopen op het inkomen van mijn vriend.
Het is heel erg oneerlijk. Scheiden is al erg genoeg maar je staat met je rug tegen de muur. Je kan beter een vluchteling zijn.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:12

Sizzle schreef:
Caily schreef:

De inkomens eis.
Als je specifieke wensen hebt waarnaar de gemiddelde burger zoekt kun je dat inderdaad vergeten als je niet ruim over de eis zit.

Wat maf dan dat ik afgelopen jaren ook in drie verschillende woningen hebt gewoond, particuliere huur, en dat dit in geen van de gevallen van toepassing was. Ik ben bij nog eens twee woningen wezen kijken en ook hier is geen inkomenseis gesteld, of uberhaupt ter sprake gekomen wat voor inkomen er minimaal moet zijn. Geen van mijn verhuurders weet mijn inkomen. Woningen overigens in verschillende regio's en gewoon in prima staat met net contract en recht op huurtoeslag (indien inkomen hier kloppend mee is).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 22:24

connie64 schreef:
Ben ik de enige die vind dat je, ondanks dat je afgekeurd bent, wel een ontzettend hoog maandelijks inkomen hebt?

:x :? Eeh watte? Dus omdat ik afgekeurd ben door fysieke problemen en mijn ex zijn midlife crisis toesloeg is mijn allimentatie te hoog voor jou? In gemeenschap van goederen getrouwd betekend bepaalde wettelijke eisen aan hoogte van allimentatie,

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:26

Huur via marktplaats? Ik heb nooit een inkomenseis voorbij zien komen. Wel altijd een maand in het voren betalen, maar nooit een inkomenseis.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:27

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:30

Is dit partneralimitatie of voor kinderen? Ik moest aan mijn partner alimitatie betalen...in ieder geval dat had hij kunnen vragen. Ik heb hem gezegt dat hij dat maar bij zijn nieuwe lief moest gaan halen. Wil je het levenstandaard houden die je had dan moet je niet vreemdgaan, heb ik hem verteld. Sorry maar ik vind partneralimentatie zonder kinderen onzin

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 22:32

Is in duitsland te huur. :) in de regio hier niets te huur behalve tijdelijk verboden voor huisdieren of inschrijven niet mogelijk. Ik houd marktplaats de lokale kranten in de gaten en veel mensen informeren rond in de regio. Wil niet te ver meer weg omdat ik nu eindelijk sociale contacten heb opgebouwd.

Partner allimentatie. Waar ik wettelijk recht op heb. Ben afgekeurd met reden, heb geen verdienmodel zoals het mooi wordt uitgedrukt. -O- .