Zomertijd of wintertijd? Wat kies jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zomertijd of Wintertijd?

Zomertijd!
318 (69%)
Wintertijd!
93 (20%)
Maakt niet uit!
48 (10%)

Totaal aantal stemmen: 459

xxCYNNxx

Re: Zomertijd of wintertijd? Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:51

Als we echt zouden stoppen met het hele klok verzetten, dan toch echt wel liefst zomertijd aanhouden.
Zou je wintertijd aanhouden, dan zou het s'ochtends om iets na 3 uur s'nachts al licht worden zomers, en al om 22:00 al donker.

Met de situatie als het nu is, maakt het mij niet zo heel veel uit. Ja, de eerste paar dagen is even wennen als we overstappen van winter naar zomertijd, maar dan is je biologische klok er wel aan gewend en heeft zich aangepast.
Moet ik wel zeggen dat ik nu niet meer extreem vroeg eruit hoef. Toen ik nog om 4:15 eruit moest s'ochtends was die overstap wel een hel hoor; dan was het voor je biologische nog maar net 3 uur geweest...dan is dat uurtje vroeger echt niet grappig.
Maar tegenwoordig hoef ik er pas om 8:45 uit, dus is dat uurtje wel te doen bij de overgang van winter naar zomer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:53

Ik heb een defecte interne klok denk ik.
Het maakt mij geen klap uit en merk ook niets van de overgang.
Mijn dochter wordt ook niet vroeger wakker of zo.
Ik haat echter de korte dagen maar daar kan de klok niet zoveel aan doen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:00

Zomertijd! Niet dat ik er aan moet wennen, maar ik vind het vreselijk dat het nu om 5 uur al donker is. Ik ben 9 v/d 10 's avonds op stal en als het dan donker is ben ik al zo ontzettend moe. En we kunnen het bos niet meer in -O-

Niet dat het met zomertijd altijd lang licht is, maar beter iets dan niets :D

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 23:31

Praktisch gezien vind ik de zomertijd handiger, maar mijn biologische klok is ingesteld op wintertijd. Ben in de winter altijd fitter en uitgeruster dan met zomertijd.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 06:16

Ik snap echt niet hoe je dat ene uurtje kan voelen. Ik woon nu in Australië en weet niet wanneer de tijd verzet wordt. Het is nu al twee keer gebeurd dat de klok bezet werd op zaterdagnacht en ik er maandag pas achterkwam dat de tijd anders was :') (Ja mijn telefoon verzet dit automatisch)

Ik heb liever zomertijd, snap echt niet dat mensen wintertijd willen, zeker paardenmensen niet. Verschrikkelijk voor vijven al donker.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 09:45

Mag je dan zo lang in je bed blijven liggen als je wilt Undefined?

Ik merk er ook niets van als ik pas om 8 uur op hoef. Dan word het 7 uur, nee dat merk ik niet. Of als ik uit mag slapen en op geen klok hoef te kijken.
Maar mijn wekker staat met een vroege dienst op 5 uur, daar heb ik sowieso al moeite mee als avondmens.
Dan gaat hij voor je gevoel naar 4, nou denk maar dat je dat merkt :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:05

Maar dan kun je dus ook nooit op vakantie naar bijvoorbeeld Griekenland als je zo'n last hebt van een uurtje.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:05

Zomertijd! Ik weet dat ik vorig jaar op school in de wintertijd welgeteld 1 uurtje daglicht zag op een dag. Werd mijn humeur echt niet beter van. Sowieso heb ik last van winter depressie/dip. Dus van mij mag het snel weer zomertijd worden.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:10

Maakt mij niet uit.

Ik snap niet dat je met de wintertijd een uurtje extra slaapt.. ja alleen de eerste nacht snap ik, omdat dan de klok achteruit gaat. Maar daarna duurt de nacht toch even lang als daarvoor? ja oké, het blijft langer donker maar als je nog steeds bijv. van 11 tot 6 slaapt dan maakt het toch geen verschil?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:23

Het valt op zaterdagnacht dus nee ik hoefde er die zondag niet vroeg uit (werkdagen wel). Alsnog was ik om 6 (eigenlijk met de oude tijd dus 5, ging naar zomertijd hier) uur wakker, had echt niets door.
Normaal in Nederland hield ik er rekening mee en ging ik gewoon een uurtje eerder slapen als ik er vroeg uit moest de volgende dag.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:15

Jildau schreef:
Maar dan kun je dus ook nooit op vakantie naar bijvoorbeeld Griekenland als je zo'n last hebt van een uurtje.

Ik ga ook nooit op vakantie.
Maar zoals aangeven bij uitslapen geen last en ik sta in vakantie tijd niet om 5 uur op :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:16

Jildau schreef:

Ik ga niet op vakantie. :+
Nee ik zie nul goede reden voor dat gewissel.

En zoals NatasjaV al zei: elke tijd is bedacht dus die 'wintertijd is de echte tijd' is gewoon flauwekul.

Ik heb sowieso een hekel aan de winter en dat gezeur met die klok helpt daar niet aan. :')

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:21

Zomertijd, dat snel donker vind ik verschrikkelijk!
Kun je na je werk veel minder nog doen met de honden.
Trainen aan de schapen is nu enkel nog maar weggelegd voor de weekeinden :(

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:47

Wintertijd is dan de eerst bedachte tijd :D de zomertijd invoering is pas bedacht in de vorige eeuw.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:50

Er zijn veel goede dingen pas bedacht in de vorige eeuw. :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:51

Maar daar hoort zomertijd niet bij _O- :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:55

rina schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik heb gekozen voor maakt niet uit. Mij maakt het niet uit zolang ze maar niet met die klok lopen te sodemieteren. Dus of zomertijd of wintertijd, maakt niet zolang er maar geen uren meer naar voren of terug gaan, ik ben altijd compleet van slag daardoor.

:D mijn woorden. Echt ik word er gek van. Laat die klok gewoon ergens staan en blijf er dan vanaf. Al moet ik wel zeggen ik heb meer last van de klok vooruit naar de zomertijd van naar de wintertijd.

mee eens. Je merkt het ook aan de paarden want de innerlijke klok laat zich niet zomaar verzetten. ik krijg altijd een jetlag,vooral in het voorjaar!

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:56

Ik heb er voorheen nooit zoveel last van gehad maar dit jaar valt de wintertijd me echt zwaar.. afschuwelijk %) smorgens uit bed komen vind ik makkelijk (omdat het een uur later blijft voelen) maar avonds gatverdamme. Om 21:00 Wil ik gewoon naar bed. Het voelt dan als 22:00 en om 17:00 Heb ik honger en wil ik gewoon dineren. Dan voelt het ook al later. Ik kan er maar niet aan wennen. Alles is in de war.

Ik neem al vitamine D bij, maar voel me echt compleet in de warrie en een beetje down ook door die wintertijd.

Nee van mij hoeft het niet. Dat geklooi met die klok |o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:34

Zelfs de dieren zijn van slag door het verzetten van de klok. De honden blaffen om half 6 (in plaats van half 7 nu) omdat ze eruit willen. De schapen blèren en de pony's knorren. -O-
Met een weekje is dat ook over maar we merken het dus wel echt. Ik ben s avonds ook veel eerder slaperig nu. Omdat het voor mijn gevoel al een uurtje later is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:37

Absoluut Zomertijd, maar ik ben ook echt een zomer kind, midden in de zomer geboren en hou er enorm van lekker lang buiten te zitten of bezig te zijn maar als het om 6 uur al donker is zit dat er niet meer in..
Had eergisteren de diploma uitreiking van mijn broer, was tegen 6 afgelopen, kwart voor 7 liepen we ongeveer richting auto toen dacht ik ineens ahh ik mis expeditie robinson, gewoon het gevoel alsof het al 9 uur was..

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:38

Ik vind ze allebei, ter afwisseling van elkaar echt heerlijk!

Als ze zomer is geweest vind ik het zalig als het herfst en winter word, slechter weer (alleen lekker als ik droog sta) en langer donker, ik houd echt van het cozy.

Als de winter voorbij is heb ik genoeg gehad van het cozy en hou ik er weer van om lekker langer buiten te zijn savonds en het warmer weer is.

Doe mij maar een combi van beide :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:47

Neverland schreef:
Zomertijd! Ik weet dat ik vorig jaar op school in de wintertijd welgeteld 1 uurtje daglicht zag op een dag. Werd mijn humeur echt niet beter van. Sowieso heb ik last van winter depressie/dip. Dus van mij mag het snel weer zomertijd worden.

Dat de dag sowieso korter is daar kan de klok niets aan doen :+

Met zomertijd bedoeld TS het uurtje op de klok, niet de zomer zelf.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 19:34

Wintertijd, ik merk dat ik minder moe ben en echt baat heb bij het licht smorgens

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 19:37

Wintertijd, ik functioneer er zoveel beter op. Wordt niet idioot laat wakker normale tijd slaap krijgen en het voelt voor mij natuurlijk aan. De hele zomertijd periode heb ik moeite met op tijd wakker worden, s avonds vaak moeite met in slaap komen en mijn eetritme lijkt verstoord.

Van zomer naar winter geen enkele omschakeling nodig, van winter naar zomer 2 weken achter de feiten aanrennen en er flink last van hebben

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:04

secricible schreef:
Ik wil gewoon dat het blijft zoals het is :D
In de winter iig iets eerder licht, en in de zomer kunnen genieten van de lekkere warme lange avonden. Anders is het in augustus al om 20.00 donker ofzo...

Zo denk ik er ook over.
Ik werk in twee-ploegen, dus ik moet toch iedere week omschakelen. Dat ene uurtje merk ik niet.

Ik ken trouwens meerdere mensen die altijd klagen als de klok wordt verzet, maar wel ergens op vakantie gaan waar de tijd anders is en daar dan geen moeite mee hebben.