Wanneer ga je uit huis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:17

Ik ging op mijn 19e het huis uit en op mijn 20e was ik weer terug :')

Toen tot mijn 24e thuis gewoond, en toen weer uitgevlogen.

Abracadabra9

Re: Wanneer ga je uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:27

Ik ben 23 en woon nog steeds thuis. Nu scheelt het (voor mij) al enorm dat mijn ouders onregelmatig werken en ik wel gewend ben om alleen te zijn. Ik ben in verband met studie, werk en sport toch al vaak weg. Mijn vriend woont al wel enkele jaren op zichzelf maar die was daar ivm thuissituatie ook wel echt aan toe. Ik heb er zelf geen moeite mee, kan lekker sparen en er staat een auto voor de deur die ik in overleg altijd mag meenemen. Ik bouw ook geen studieschuld op en heb alle vrijheid. Op dit moment dus eigenlijk alleen maar positieve punten voor het nog thuis wonen.

Tuurlijk zou ik ook weleens graag en paleisje voor mijzelf willen maar wat ik wil (kopen) is nog even niet aan de orde en ook niet te betalen. Ik zie mijzelf ook nog niet in een studentenhuis wonen waar ik op een kamertje van 12 m2 moet gaan zitten dus dan is voor mij de keuze snel gemaakt :)

Maar wat TS zegt, ik merk het in mijn omgeving ook wel dat veel 18 a 19-jarigen al op zichzelf gaan. Hoe ze dit betalen (lening?) is mij altijd een raadsel maar gelukkig gaat het 9 van de 10 keer goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:50

Ik zou zelf geen leeftijd koppelen aan het uit huis gaan. Ik was 17, mijn broer 29. Het ligt er maar net aan in wat voor vaarwater je zit en hoe zelfstandig je bent. Mijn broer hing altijd heel erg aan mijn ouders en ik wist niet hoe snel ik me van ze los moest maken. Voor ons allebei was het prima zo.

Dus nee, het is niet zo dat je op je 18e toch wel echt uit huis moet omdat je vrienden dat nu eenmaal ook doen. Buiten dat is het ook echt niet gênant om wat langer bij je ouders te wonen. Als je een goede verstandhouding met ze hebt, dan is dat toch geen probleem? Tuurlijk blijf je niet tot je 45e thuis zitten, maar dat spreekt voor zich.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:02

Iedereen op zijn eigen manier hoor :) toen ik 17 was wilde ik ook absoluut niet uit huis nog! En nu wil ik niet meer terug :')
Ik ben nu 1,5 jaar uit huis, was 23. Mijn vriend 25.

Overigens is op kamers ofzo ook echt niks voor mij! Vriend en ik wonen nu lekker in ons eigen huisje, en dat bevalt supergoed!

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:13

Ik ben het eens met alle anderen

Ik ging rond mijn 23ste uit huis, was al aan het werk en had mooi kunnen sparen (nooit op kamers oid gezeten, vreselijk echt niks voor mij). Nu zo'n 1 1/2 jaar in het bezit van mijn eigen huis. Had mooi gespaard dus kon gelijk een eengezinswoning kopen wat voldeed aan wat ik zocht (oke de villa met stallen en paarden en veel land is wat ik echt wil, maarja blijven dromen moet haha). Nu lekker zelfstandig en kan me redden met alle kosten met nog 2 ponys en 'eigen' paard erbij. :D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:20

Veel mensen zijn negatief over studentenhuizen (hier op Bokt in ieder geval..), maar ik heb daar echt een super tijd gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:22

Tiggs schreef:
Veel mensen zijn negatief over studentenhuizen (hier op Bokt in ieder geval..), maar ik heb daar echt een super tijd gehad!

Jup, ik ook. Super leuke mensen leren kennen en daar pas écht zelfstandig leren worden.

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:24

Iedereen gaat wanneer ze er zelf klaar voor zijn,
Ikzelf ben er mentaal al klaar voor sinds ik 16 ben ( inmiddels 20 ) , alleen met een studie en paard zie ik het voorlopig nog niet gebeuren, maar vriend en ik praten er wel regelmatig over. Wel zijn we al aan het sparen zodat we wanneer we beiden klaar zijn met studie gewoon kunnen kopen :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:32

Ik ben op mijn 18e uit huis gegaan ivm onhoudbare situatie en op mijn 19e op kamers gegaan (tussendoor van familielid naar familielid gezworven).
Maar in een betere situatie was ik wsl met 23-25 pas uit huis gegaan, daarvoor was ik nog erg onvolwassen en onzelfstandig.
Overigens van m'n 26e t/m nu (33) begeleid wonen, dat wordt binnenkort omgezet naar ambulant en zo werk ik langzaam aan toe naar geheel zelfstandig. :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:35

Inderdaad, gewoon lekker gaan wanneer het goed voelt! Je ziet vanzelf wanneer je er aan toe bent. Toen ik het huis uit ging was ik bijna 20. Ik had - en heb - een hele goede band met mijn ouders maar ineens was ik er aan toe om op mezelf te gaan wonen. Ik had toentertijd ook al 5 jaar een relatie dus dan ligt het ook anders wellicht.

Inmiddels 26, getrouwd en moeder van één kindje. Maar ik vind het ook echt niet raar dat ik leeftijdsgenoten heb die nog niet zover zijn :) Iedereen is verschillend!

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:39

ik ben afgelopen zomer op kamers gegaan vanwege mijn studie, 19 jaar :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:42

Ik ben 21, nog 3,5 jaar school voor de boeg en de kans is groot dat ik in die tijd nog thuis woon.
Ideaal, kost me niks, eten wordt gekookt, was wordt gewassen en nooit alleen :))

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:44

Ik was 19 (net afgestudeerd) toen ik samen met mijn vriend ons eerste huisje kocht en nog steeds erg gelukkig!
Het is echt heel persoonlijk, er is geen goed of kwaad hierin. Je bent er (financieel) klaar voor of simpelweg nog niet.

Doe vooral wat goed voelt voor jezelf, sparen voor een uitzet kan nooit kwaad :j

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:45

Mijn zus is verdorie 29 en woont nog steeds thuis, iets waar ik meer dan gestoord van wordt.. Voor mij ook de reden om zo snel mogelijk weg te gaan hier, maar helaas kan dat pas als ik 23 ben. Nog 5 maanden doorbijten dus.

Ik krijg namelijk pas vanaf mijn 23e huurtoeslag voor een fatsoendelijke woning(op dit moment alleen als ik een woning onder de 400 euro all inc. heb per maand), dus helaas is het voor mij niet mogelijk nu al op mezelf te gaan. In combinatie met paard is dit gewoon te duur.

Als het aan mij lag was ik 2 jaar geleden al vertrokken. Van mijn vader heb ik geen last, en als het niet aan mijn zus lag hoefde ik niet zo dringend weg.

Mijn vriend wordt volgende week 27 en woont ook nog thuis door omstandigheden. Wie weet dat we tegen de tijd dat ik eindelijk uit huis kan gaan wel samen gaan wonen, want hij wil ook wel graag maar heeft er de financiele middelen ook (nog) niet voor.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:46

Tiggs en Renee1991, ik geloof best dat er leuke huizen zijn maar ik zou echt nooit met vreemden willen samenwonen. En al helemaal niet hun zooi opruimen en voor iedereen poetsen.

Wij hebben die fase bewust overgeslagen en zijn meteen in een hoekhuis gaan wonen. Heerlijk ruim met zijn tweetjes en geen gezeur met andere bewoners.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:53

Wanneer jij er klaar voor bent en je het ook financieel aankan.

Ik ben op mijn 23e het huis uit gegaan en gelijk gaan samenwonen. Ik was het thuiszitten zat. Tussen mij en mn moeder ging het steeds minder, omdat ik ouder werd en vaak bij mijn vriend was, miste ik mijn vrijheid soms. Nu ik niet meer thuis woon gaat het een stuk beter en komt ze best vaak hier om te shoppen of om een stuk te lopen of te fietsen.

Spijt van? Soms wel, leek mij ook wel leuk om met wat mensen in een studentenhuis te wonen. Met bekenden of onbekenden maakt mij niet zoveel uit.

Maar ook wel leuk, hebben nu (voor een jaar) een eigen plekje waar de beestjes mee mogen, ook wel een dingetje en krijgen huurtoeslag.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:55

Er is echt geen limiet :)
Ik ben op m'n 19e op kamers gegaan omdat ik het reizen zat was. Maae dat is nog niet 100% zelfstandig. Ik ga bijna ieder weekend terug, kan de was doen, er wordt 3 dagen pw voor me gekookt thuis, ouders ondersteunen me. Dat is ook nog wel lekker :)

Mijn broer heeft daarentegen tijdens z'n hele studie nog thuis gewoond.

Ik vind het toch wel heel lekker om m'n eigen plekje te hebben, woon 5 dagen pw op mezelf. Je wordt er heel zelfstandig en verantwoordelijk van. M'n huisgenoot is een vriendin van me en m'n vriend woont heel dichtbij, dat scheelt ook wel.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:06

linnnh schreef:
Heel kort, je gaat uit huis als:

1. Je financiële situatie gezond genoeg is om je eigen kosten te kunnen dragen, als je nog niet weet wat je precies wil én nog geen vast inkomen hebt, raad ik het je heel erg af (been there, done that..)
2. Je er zelf klaar voor bent!

Je hoeft niet weg (tenminste, dat ligt aan je ouders) dus waarom er een leeftijd aanhangen!

Daarnaast zou ik er zelf niet voor kiezen om zo vroeg/snel te gaan samenwonen! (also been there, done that!) Ik zou eerst een eigen plek zoeken en van daaruit samen wat uitzoeken! :)

Helemaal mee eens.
De meeste mensen van een jaar of 18 zitten nog op school. Volgen een of andere studie, MBO, hbo, universiteit? Als je een opleiding volgt waarbij je gewoon fulltime naar school gaat ga je het heel lastig krijgen om op die leeftijd uit huis te gaan. Ja je stufi word hoger, maar verder heb je wss maar een minimaal inkomen. Ik heb dat bij klasgenoten gezien.

Tot 2 jaar terug dacht ik er niet aan dat ik 2 jaar later uit huis zou zijn. Ik was toen 20. Toen kreeg ik een relatie met mijn vriend die wel al op zichzelf woonde. Ik had het echt goed bij mijn ouders maar had veel ruzie en ik snakte er naar om weg te gaan. Toen ging ik een half jaar stage lopen in Limburg en was ik dus een half jaar niet thuis. In dat half jaar hebben mijn vriend en ik het er over gehad hoe we verder gingen en wij besloten; na mijn stage ga ik niet naar huis maar trek ik bij hem in.

Er was een weekeind dat ik thuis was en ik even met mijn vader de markt op ging. Hij vroeg wat mijn plannen waren en toen heb ik gewoon verteld dat ik niet terug thuis zou komen. Mijn vader vroeg hoe we het financieel gingen doen aangezien ik nog een stage van een half jaar in het vooruitzicht had. De stagevergoedingen voor 40 uur werk per week zijn nu niet echt denderend. Nadat ik hem had uitlegd wat we ons ons hoofd hadden stond hij er volledig achter.

Inmiddels ben ik nu al ruim een jaar officieel het huis uit en is de relatie tussen mijn ouders, broertje en mij beter dan ooit te voren.

Wat mij betreft zit er geen leeftijd aan, aan uit huis gaan. Je situatie moet het mogelijk maken dat het kan. Voldoende inkomen, stabiele relatie (In geval van samen wonen), maar op momenten dat het financieel minder gaat moet je ook iets hebben om op terug te vallen. Bijvoorbeeld een spaarrekening, of je ouders die je willen/kunnen helpen. De eerste 6 maanden heb ik regelmatig geld moeten lenen van mijn ouders. Inmiddels werk ik gewoon, ben ik klaar met school en lukt het ons samen om er zelf uit te komen. Ik wil niet meer afhankelijk zijn van mijn ouders.

Wat ik wel merk, en wat ik nooit verwacht had, is dat ik mijn ouders soms ontzettend mis. Op momenten dat ik het moeilijk heb. Laatst een avond gehad waarbij ik midden in de nacht de HAP moest bellen wegens enorme steken waardoor ik verging van de pijn. Mijn schoonouders wonen hier 5 min vandaan, mijn ouders een 15 min/20 min. Mijn vriend heeft toen mijn schoonouders gehad, maar op zo'n moment verlang je toch echt naar je eigen vertrouwde pappie en mammie! :j

Denk dus goed na of je er klaar voor bent om je vleugels uit te slaan. Het heeft zijn voordelen, maar ook zeker nadelen! :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:19

Ik ben met 17 jaar op kamers gegaan en ging al vrij snel maar zo af en toe naar huis. Maar vanwege de dieren thuis ben ik ook periodes wel ieder weekend naar huis gegaan, toen heb ik nog een half jaar thuis gewoond en afgelopen jaar (ik ben nu 25) heb ik in de schuur gewoond bij mijn ouders waar een seniorenwoning in is gebouwd door de vorige eigenaren. Ik deel alleen nog maar de droger met hen (eigenlijk mag ik van hun droger gebruik maken). Maar we drinken 's avonds wel vaak gezamelijk koffie omdat we de beesten gezamelijk verzorgen (paarden aan huis o.a.). Nu woon ik tijdelijk terug op kamers en kom ik iedere 3-4 weken naar huis, maar in principe ga ik dan gewoon naar het schuurgedeelte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:56

Selka schreef:
Tiggs en Renee1991, ik geloof best dat er leuke huizen zijn maar ik zou echt nooit met vreemden willen samenwonen. En al helemaal niet hun zooi opruimen en voor iedereen poetsen.

Wij hebben die fase bewust overgeslagen en zijn meteen in een hoekhuis gaan wonen. Heerlijk ruim met zijn tweetjes en geen gezeur met andere bewoners.

Haha, dat is echt niet in ieder studentenhuis zo hoor. Is echt zo'n stereotype beeld wat mensen van studentenhuizen hebben. Ik woonde samen met een stelletje die na twee jaar een huis kochten, en met nog een meisje van mijn leeftijd die super lief en rustig (en schoon) was.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:04

Ik denk dat je pas gaat als je er klaar voor bent. Die dag komt vanzelf, al kun je jezelf dat nu nog niet voorstellen.

Mijn vriend en ik hebben vorig jaar pas een huis gekocht. Eerder had ik echt de behoefte nog niet om een eigen huis te hebben. Ik ben wel erg zelfstandig en kan mijzelf prima redden.

Ik moet wel zeggen dat nadat mijn vader is overleden, ik het wel moeilijk vond om de stap te nemen. Ik snap je gevoel dus wel..

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:07

Zoals meerdere zeggen geen limit. Al is het wel wijsheid om je op je 18 de gelijk in te schrijven voor een huurwoning de wachtlijsten kunnen heel lang zijn. Ookal denk je nu misschien te willen kopen, je weet niet hoe je er straks voor staat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:10

Ik was er op mijn 18 aan toe. Kon toen kiezen of eind fietsen en met de bus om op hts te komen of daar een kamer huren. Dat laatste gekozen.maar wel ieder weekend gewoon naar huis. Tweede jaar andere kamer gehuurd iets meer zelfstandig al. In stage jaar alleen eerste periode bij een hospita gezeten vanaf tweede periode huisje gehuurd en laatste schooljaar flat kunnen huren en toen ging ik eens per drie weken naar huis.

Maar je bent er aan toe als je eraan toe bent. Zolang je moet nadenken of je er aan toe bent ben je er nog niet aan toe, het moment wordt vanzelf duidelijk. :j

assy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:35

Ik was met mee 22ste wel al aan toe, maar financieel lukte het nog niet echt, en mijn ouders zeiden geniet nog maar even, ik had gelukkig makkelijke regels, 2 uur voor het eten afmelden als ik niet mee at, als ik niet thuis sliep even een berichtje sturen, en voor de rest zoek je het maar uit, ik was 25 toen ging ik samenwonen met me man, toen was ik er echt aan toe.. ik begon me dood te ergeren aan mijn ouders.. en me vader aan mij :o :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:00

Renee, helaas ben ik afgelopen weekend nog bij zo'n huis geweest. Brrrrr.. schone huizen ben ik nog nooit tegengekomen. Maar misschien zegt dat iets over mijn vrienden :+