Ontslag, hoe nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:36

Anoniem schreef:
Want? Als je zonder reden ineens van je werk wordt gehaald is het toch niet vreemd om dat aan te vechten? Die vaste aanstelling wil/krijg je niet voor niets; ivm zekerheid...

Welke zekerheid?

Het enige verschil tussen een a.o. voor bepaalde tijd en een a.o. voor onbepaalde tijd is dat je van die laatste niet weet wanneer hij eindigt.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:37

Ik ben een paar jaar geleden ontslagen met als reden bedrijfseconomische redenen. Heb ook niet tegekend en is via het UWV gelopen. Echter geen transitievergoeding gekregen, omdat dat niet hoefde bij bedrijfeconomische redenen. Werkte er 3 jaar met vast contract

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:37

Anoniem schreef:
Dat jíj dat op zo'n manier doet, wil niet zeggen dat iedere Nederlandse werkgever zo netjes is... helaas.

Dus als een werkgever het correcte traject met jou doorloopt en je daarna ontslaat haal jij niet het onderste uit de kan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:41

Palmera schreef:
Anoniem schreef:
Dat jíj dat op zo'n manier doet, wil niet zeggen dat iedere Nederlandse werkgever zo netjes is... helaas.

Dus als een werkgever het correcte traject met jou doorloopt en je daarna ontslaat haal jij niet het onderste uit de kan?

Bij een correct traject hoort ook een vergoeding die wettelijk is vastgelegd.
Daarvoor hoef je niet "het onderste uit de kan te halen", het zijn vaste bedragen die daar voor staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:42

Palmera schreef:
Anoniem schreef:

Als ik met het correcte traject 'gewoon' de WW in kan, ga ik er niet proberen een zak geld uit te halen, daar ben ik (gek genoeg) te netjes voor.

Maar goed ik zou ook een moord doen om gewoon normaal aan 't werk te kunnen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:44

Het heeft niet zo zeer te maken met het onderste uit de kan halen, het kan voor TS het verschil maken tussen recht hebben op een uitkering van het uwv of niet, als ze niet meteen iets anders vindt.
Leuk dat de verstandhouding dan goed is, maar ik denk niet dat ex-werkgever de boodschappen voor TS gaat doen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:07

Anoniem schreef:
Het heeft niet zo zeer te maken met het onderste uit de kan halen, het kan voor TS het verschil maken tussen recht hebben op een uitkering van het uwv of niet, als ze niet meteen iets anders vindt.
<KNIP>

Ja, maar je hebt het over het beoordelen van een vaststellingsovereenkomst die een eventuele uitkering veilig moet stellen. Dat zal niet iedereen kunnen beoordelen, maar het is tegelijkertijd toch evenmin rakettechnologie of hersenchirurgie. Alleen op Bokt al zullen er vele mensen zijn die op basis van hun funktie/werkervaring een vaststellingsovereenkomst kunnen screenen. Maak het niet TE spannend.

Anoniem

Re: Ontslag, hoe nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:20

Volgens mij hou ik het juist heel simpel. :+
En ik had het heel simpel over wel of niet het onderste uit de kan halen. Wil je mijn reactie niet uit zijn verband trekken, dank je.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:34

Ook uitzendkrachten hebben tegenwoordig recht op een transitievergoeding volgens bepaalde regels. Alleen zullen die bedragen niet zo hoog oplopen als voor mensen die jaren lang een vast contract hebben gehad.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:56

Anoniem schreef:
En ik had het heel simpel over wel of niet het onderste uit de kan halen. Wil je mijn reactie niet uit zijn verband trekken, dank je.

Dat deed ik niet. Jij zegt dat een vaststellingsovereenkomst qua inhoud het verschil kan betekenen tussen wel of geen uitkering. Ik zeg dat dat weliswaar juist is maar dat het inhoudelijk beoordelen van zo'n overeenkomst geen helse klus is. Maar laat verder maar. Dank je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:01

Cowboy55 schreef:
Anoniem schreef:

Dat deed ik niet. Jij zegt dat een vaststellingsovereenkomst qua inhoud het verschil kan betekenen tussen wel of geen uitkering. Ik zeg dat dat weliswaar juist is maar dat het inhoudelijk beoordelen van zo'n overeenkomst geen helse klus is. Maar laat verder maar. Dank je.

Ik reageerde op "het onderste uit de kan halen" verder niet. Leg mij geen woorden in de mond. Géén idee wat jouw probleem is, maar val mij er niet mee lastig.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:37

Ik heb een vraag voor mij zelf met die transitie vergoeding.
Ik heb eerst van 18 mei 2015 tot 1 juni 2016 via uitzendbasis bij mijn werkgever gewerkt. Toen van 1 juni 2016 tot 1 juni 2017 een jaar contract onder mijn werkgever zelf
En nu een contract van 1 juni 2017 tot 18 mei 2018 via de werkgever zelf.

Vast contract zit er niet in.
Mijn werkgever zegt dat hij geen transitie vergoeding hoeft te geven omdat ik geen 2 jaar onder hem werk.
Maar ik werk eigenlijk al 3 jaar onder hem.

Alleen eerst via een uitzendbureau.
Heb ik recht op een transitie vergoeding?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 19:56

Bedankt voor de vele reacties!
Helaas dekt mijn rechtsbijstand geen inkomen, dus daar kan ik niet op terugvallen.
Ik heb maandag een afspraak met de advocaat om alles door te nemen. Ik hou jullie op de hoogte.

De waarde van de laptop is aanzienlijk minder dan ik als transitievergoeding zou ontvangen.
In concept overeenkomst staat nu dat ik mijn laptop mag houden en dat er wordt afgeweken van de transitie vergoeding..

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:16

In principe moet ontslag om bedrijfseconomische redenen via uwv, waarbij het uwv onderzoekt of er sprake is van een gegronde reden voor dit ontslag. Dan heb je sowieso recht op een transitievergoeding.
Wil je niet via het uwv, dan zou ik minimaal de transitievergoeding gaan bedingen aangezien je daar middels de route via uwv dus sowieso recht op hebt. Ik zou daarom juist meer vragen dan de transitievergoeding, bijvoorbeeld in de vorm van je laptop. Je geeft hiermee een werkgever een eenvoudige oplossing, daar mag best wat meer tegenover staan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:32

Zoek een goede advocaat. Rechtsbijstand is leuk, maar die doen geen zak.

Laat de advocaat het werk doen.

Die denkt aan vergoedingen, ww, getuigschrift etc.

En vriendjes blijven is nobel, maar geloof mij, zodra men je kan naaien, zullen ze je naaien!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:32

daantjuhhh schreef:
Ik heb eerst van 18 mei 2015 tot 1 juni 2016 via uitzendbasis bij mijn werkgever gewerkt. Toen van 1 juni 2016 tot 1 juni 2017 een jaar contract onder mijn werkgever zelf

Mijn werkgever zegt dat hij geen transitie vergoeding hoeft te geven omdat ik geen 2 jaar onder hem werk.

Als ik zo kijk zit je na de einddatum toch twee jaar bij hem. Ga er eens mee langs een uitzendbureau, die weten vaak ook wel de regels. En er zal iets te vinden zijn op het net. Zie hier https://www.rendement.nl/nieuws/id19439 ... acten.html, je baas heeft gelijk, wat een smeerlap. Laat hij je precies die twee jaar (24 maanden)werken dan moet hij betalen en nu, omdat je 23 maanden en 2 weken werkt niet.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 02-11-17 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:34

daantjuhhh schreef:

Ja. Dat heeft te maken met "opvolgend werkgeverschap". Je hebt dus 1 jaar via het uitzendbureau gewerkt en je hebt 2 contracten van je werkgever zelf gehad, als ik het goed begrijp? Dan is jouw werkgever "opvolgend werkgever" en telt de tijd dat je voor het uitzendbureau gewerkt hebt gewoon mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:37

[***] schreef:
daantjuhhh schreef:

Ja. Dat heeft te maken met "opvolgend werkgeverschap". Je hebt dus 1 jaar via het uitzendbureau gewerkt en je hebt 2 contracten van je werkgever zelf gehad, als ik het goed begrijp? Dan is jouw werkgever "opvolgend werkgever" en telt de tijd dat je voor het uitzendbureau gewerkt hebt gewoon mee.

Weer iets geleerd. Bedankt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:16

Dat denk ik dus ook. Dat het meetelt.

Ik ben ambtenaar, dus ik ga ervan uit dat het wel goed gaat komen...

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 01:39

hetty007 schreef:
Nooit akkoord gaan met ontslag. Zo wie zo als jij akkoord gaat met het ontslag krijg je geen uitkering.

Niet per definitie, dat hangt compleet af van hoe het precies in de beëindigingsovereenkomst geformuleerd is.

Ik heb dit zelf in 2010 aan de stok gehad. Werkte intern voor een detacheringsbureau in de bouwsector en dat lag destijds compleet op z'n gat. Externe personeel was met ruim 60% gekrompen omdat we ze niet geplaatst kregen, en intern moest er dus ook personeel uit.

Mij hebben ze een aanbod gedaan en e.e.a. op papier gezet. Heb dat eerst aan de vakbond voorgelegd om te checken hoe het zat met het verkrijgen van een uitkering, en dat was in orde. Vervolgens ben ik met m'n werkgever gaan praten en heb ik aangegeven dat ik niet tevreden was met het aanbod. In mijn geval werkte ik er namelijk langer dan een collega die op dezelfde afdeling werkte, en deed ik extra werk wat die collega (of een ander in het bedrijf zelfs) niet kon. Ik was dus meer waard voor het bedrijf en volgens het last in, first out principe had men mij ook niet af mogen kopen.

Heb toen uiteindelijk een deal gemaakt waarbij ik ruim drie maandsalarissen meekreeg (stukje meer dan de kantonrechtersformule destijds), met als kanttekening dat als ik voor het einde van mijn dienstverband een nieuwe baan vond, die vergoeding zou worden bijgesteld. Uiteindelijk werd ik vier dagen na die periode aangenomen bij m'n huidige werk, dus ik heb alles kunnen houden. :+ Heb er alles bij elkaar zes weken WW van aan moeten vullen. De rest was pure winst, en ging bij m'n nieuwe werk gelijk een stuk meer verdienen ook. :)

Belangrijkste advies is om je overeenkomst zo op te laten stellen dat jou geen blaam treft, en die ook door een jurist daarop te laten checken. Verder je vooral niet met een kluitje het riet in laten sturen. Als zij buiten het UWV of de kantonrechter om van je af willen, mogen ze daarvoor betalen ook. Je geeft toch je baan en een stukje zekerheid op. Goede verstandhouding is leuk, maar daar heb je na een ontslag niet zoveel aan. Het brengt in ieder geval geen brood op de plank.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:10

Palmera schreef:
Romeo2007 schreef:
Ik ben vorig jaar na 8 jaar in dienst te zijn geweest ontslagen. Heb een advocaat in de arm genomen.
Ben uiteindelijk nog 4 maanden doorbetaald in dienst geweest, maar was gewoon vrij ( vrij gesteld van werk) en daarnaast 12.000 euro transitievergoeding meegekregen.

Zou zeker een advocaat inschakelen, heeft mij uiteindelijk niks gekost, heeft de werkgever betaald.
Heb eventueel wel de gegevens van mijn advocaat.

Ik snap wel waarom bedrijven geen vaste krachten meer willen....

Blijf dan vooral zitten waar je zit!

We hebben het nu over de achterkant van het arbeidstraject, maar daarvoor zul eerst de voorkant voor elkaar moeten hebben. Zie in NL nog maar eens aan fatsoenlijk personeel te komen. In "mijn" branche worden tijdelijke krachten nog net niet per opbod aangeboden en de belangrijkste reden daarvoor is dat die technici er niet meer zijn! Alleen mijn werkgever kan al per nu en onmiddellijk 5 a 10 mensen gebruiken in diverse technische niveau's. Bij onze conculega's is het niet beter.

En naast bovenstaande reden heb je dan ook nog het feit dat er nogal wat bedrijven volstrekt onder de maat georganiseerd zijn en geleid worden. Daar kan zelfs een simpele bijvak-bedrijfskundige nog fluitend z'n eigen salaris terug verdienen aan de bedrijfsverbeteringen!!

En het personeel is er de dupe van......

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 14:10

TS: ik zou de vakantiedagen laten uitbetalen en aansturen op betaald verlof gedurende (een gedeelte van) december. Heb je toch weer extra centen.
De laatste weken van het jaar gebeurt er toch niet veel, behalve als je op de administratie werkt.
En heb je eventuele overuren? Laat die ook uitbetalen, het liefst nog in december. Die tellen nl mee voor berekening van je WW uitkering waardoor je uitkering hoger wordt. Er wordt nl gekeken naar je inkomen van de laatste 3 maanden.
En bedenk: Ga je voor je geluk of voor je gelijk?
Oftewel: ga je het onderste uit de kan halen met daardoor een verstoorde relatie met je werkgever of accepteer je een fatsoenlijk bod waardoor je elkaar nog recht in de ogen kunt kijken?
Ik sta er altijd weer versteld van hoe mensen elkaar kennen (vooral op LinkedIn!) en wie weet wat je huidige werkgever nog voor je kan betekenen bij toekomstige sollicitaties.
Sterkte en succes met de hele procedure!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 14:29

Betaling overuren en vakantiedagen geldt niet als norm voor je WW.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:07

Brainless schreef:
Betaling overuren en vakantiedagen geldt niet als norm voor je WW.

Je hebt gelijk: Ik was even vergeten dat ik een parttime baan had voor 4 dagen in de week en er bij mij extra uren zijn uitbetaald.
Dat waren uren die ik had gewerkt op mijn vrije dag, waardoor ik een uitkering kreeg gebaseerd op 35u pw ipv 32u.
En extra uren zijn niet hetzelfde als overuren.
Helaas kan ik mijn oorspronkelijk bericht niet meer aanpassen.