Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Kahawa schreef:Heb nog eens nagedacht en volgens mij is de situatie in de OP geen rekenfout, maar puur een miscommunicatie over wat er nou aan kleingeld ingelegd wordt/is.

soms vonden mensen het wel vreemd, maar als ik het dan uitlegde vonden ze het wel prima, ik denk dat ze liever gewoon het goede wisselgeld terug kregen
overigens ging t wel hoe vaker ik het deed hoe beter. En het was nou ook weer niet zo dat ik elke x die rekenmachine nodig had.

Het heeft bij mij ook een poosje geduurd voordat ik door had hoe dat precies werkte. 
Heb ooit eens zo iemand aangeboden dat ze desnoods van mij 40cent kon krijgen als ze dan op zou zouten. Erg vermoeiend...
Evi84 schreef:Ik geef ook heel vaak kleingeld extra zodat ik een mooi rond bedrag terugkrijg in plaats van al dat klein geld.
Als je dat niet doet, dan loop je na verloop van tijd met verschillende euro's in centvorm rond en wie wil dat nu hebben. Ik probeer altijd zo weinig mogelijk klein geld in mijn portefeuille te houden om het overzicht te bewaren en ik heb ook geen zin in al dat extra gewicht en dikte ervan in mijn portefeuille.
purny schreef:Ik werk zelf achter de kassa. Zelf kan ik nog terugtellen, kom uit het tijdperk waarbij ik als jongere nog kon tellen, ik tel ook altijd netjes terug. Maar bij nieuwe mensen inwerken leer ik ze niet terug tellen want dat is een dagtaak. Ik zeg ze wel hoeveel ze terug moeten geven in de hand.
Dit was gewoon een fout waarbij de caissere in de war was geraakt.
KimD schreef:purny schreef:Ik werk zelf achter de kassa. Zelf kan ik nog terugtellen, kom uit het tijdperk waarbij ik als jongere nog kon tellen, ik tel ook altijd netjes terug. Maar bij nieuwe mensen inwerken leer ik ze niet terug tellen want dat is een dagtaak. Ik zeg ze wel hoeveel ze terug moeten geven in de hand.
Dit was gewoon een fout waarbij de caissere in de war was geraakt.
De nieuwe generatie mensen kunnen het ook, die moeten het alleen nog leren.![]()
Net zoals jij en ik, wij hebben dat ook moeten leren. In het begin was dit lastig en moeilijk, nu hoef ik er vaak niet eens bij na te denken.
Dus de uitspraak dat 'de jeugd niet kan terugtellen' is bullshit en kan ik niet meer horen...
Warboel schreef:Die zijn toch ook alweer terug![]()
Toen ik in 2013 afstudeerde heb ik een reken examen gemaakt, die was toen nog niet verplicht om te halen maar vanaf het jaar erna geloof ik wel.
Ook het niveau van de rekenlessen was bij ons erg laag en als je geen zin had deed je niks. Want we werden toch niet getoetst... Mars schreef:Mensen als TS heb ik dus áltijd voor mijn neus in de rij bij de kassaHeb ooit eens zo iemand aangeboden dat ze desnoods van mij 40cent kon krijgen als ze dan op zou zouten. Erg vermoeiend...
Oedi schreef:Als 16-jarige caissière vond ik het destijds ook wel lastig hoor. Terugtellen kon ik wel als de kassa het terug te geven bedrag aangaf, maar wanneer ik de kassa al openhad en mensen daarna pas zeiden 'wacht, ik heb hier nog x cent erbij' raakte ik soms echt in de war. Eén keer gehad dat een mevrouw ook echt geïrriteerd werd toen ik dit uitlegde en zei 'NOU dat is wel héél erg!'. Dat vond ik destijds best vervelend, dat je het lastig vindt terug te tellen doe je ook niet expres.
Maar op een gegeven moment viel het kwartje (ha-ha) en lukte dit wel goed. Toen durfde ik ook aan klanten vragen of ze soms wat extra kleingeld hadden.
Moraal: de cassières doen hun best maar soms is het gewoon lastig om snel, goed terug te tellen onder druk. Zeker met weinig ervaring en met de wetenschap dat aan het einde van de dag wordt gekeken of je kassaverschil hebt. Snap dat dit als klant vervelend kan zijn hoor, maar dit is ook niet iets wat je dagelijks tegenkomt. Adem rustig in en uit en ga weer verder met je dag

Biebz schreef:Ik moet wel zeggen dat ik schrik van het rekenniveau wat er tegenwoordig is.. ben nu zelf 25 en op het mbo geen eens meer een examen gehad in rekenen. Wel les. En mensen die geen simpele sommetjes zonder rekenmachine kunnen maken. Van mij mogen die examens echt terug komen!