rekenfout.....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Biebz

Re: rekenfout.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:08

Even op een rijtje:
Het bedrag was 9,60
Jij betaalde met 50,60

Wat zij waarschijnlijk wou doen was eerst door rekenen. Dus 40 cent terug. Waarschijnlijk was zij die 60 cent vergeten.

Wat je de volgende keer beter kan doen is denk ik gewoon betalen met 50 euro (wat zij waarschijnlijk in haar hoofd had).
Als ze er klein-geld bij willen eerst vragen of wachten tot ze het vragen.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:14

Kahawa schreef:
Heb nog eens nagedacht en volgens mij is de situatie in de OP geen rekenfout, maar puur een miscommunicatie over wat er nou aan kleingeld ingelegd wordt/is.

Lijkt mij toch gewoon een rekenfout.
TS moet 9,60 betalen, geeft 50,60 dus dient 41 euro terug te krijgen.
Nu gaf de kassamedewerkster 40 euro en 20 cent terug, dat betekent dat TS dan 80 cent te weinig krijgt.
En mocht ze nou toch verkeerd gedacht hebben, tip voor haar om het gekregen geld bovenop de la te leggen, zodat je kunt zien wat je krijgt en wat je dan terug moet geven ;)

Ik vraag vaak of ze er wat bij willen (geef het niet direct zelf), dan kom je ook minder snel in dit soort situaties. Ik ka zelf prima en snel hoofdrekenen, maar dat kan niet iedereen (al zou ik dat wel een kust vinden, bij iemand die met een niet zelf rekenende kassa werkt).

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:28

Ik heb een paar jaar achter de kassa gezeten bij een supermarkt. Opzich ging dat wel, maar ik heb dyscalculie (ja, getest en dus niet “ik ben gewoon slecht in rekenen”) dus ik vond het soms best lastig als mensen kleingeld bijgaven. Daarom had ik altijd een rekenmachine bij m’n kassa liggen :o soms vonden mensen het wel vreemd, maar als ik het dan uitlegde vonden ze het wel prima, ik denk dat ze liever gewoon het goede wisselgeld terug kregen :+ overigens ging t wel hoe vaker ik het deed hoe beter. En het was nou ook weer niet zo dat ik elke x die rekenmachine nodig had.

Overigens was dit bij een supermarkt waar je eerst op kassacursus moest, dus zal toch wel competent zijn bevonden.

Waar ik nu werk is de kassa gewoon op een laptop, dus je kan makkelijk de rekenmachine openen. En je kan nog extra wisselgeld invoeren. Helemaal mooi, echt een kassa voor mij :+

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:37

Winged schreef:
En van dit eerste wereldprobleem moet een topic worden aangemaakt? Dan ga je toch gewoon naar de balie?

Precies dit. Jeetje zeg. Dat hiervoor gewoon een topic moet worden geopend... Hou op neem mee. 8)7

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:46

Ik snap wel dat er een rekenfout kan worden gemaakt hoor :)
Zelf ook een tijd achter de kassa gestaan. Dan had ik in m'n hoofd al berekend wat ik terug zou geven, zegt de klant: 'oooh ik heb er nog ... cent bij'. Heel aardig bedoeld en wordt gewaardeerd, maar soms raak je dan in de war en kan je misrekenen.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:55

Om dit soort dingen te voorkomen gaf ik dus standaard die 60 cent terug, en zei: die heb ik niet nodig := Het heeft bij mij ook een poosje geduurd voordat ik door had hoe dat precies werkte.

Gelukkig had ik kassa;s die voor mij uitrekenden hoeveel mensen terug kregen.

Maar zon wereldprobleem is het toch niet?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:30

Iedereen kan wel eens misrekenen, maar 2x achtereen en dan nog de klant beschuldigen dat die ongelijk heeft zou ik toch ook mijn wenkbrauwen optrekken. Leren ze de jeugd niet meer hoofdrekenen? Wij moesten op school zelfs kleine machten en wortels uit ons hoofd kunnen, laat staan een simpel aftreksommetje.

Ik heb zelf nog even in een wisselkantoor gewerkt, dat is nog wat moeilijker omdat je nog eens valuta moet omzetten. En een paar keer per dag inventaris, enkele duizenden euro's in een stuk of 20 verschillende munteenheden. De eerste test was dan ook een pittige rekentest zonder hulpmiddelen. Minder dan 8/10 en je werd sowieso niet in aanmerking genomen.
Niet meer dan logisch bij een functie waarin je met geld werkt.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:41

Het is wel grappig ik zie het ook heel vaak vanaf de andere kant. Is iets 2,05 of 2,85 bijv en dan vraag ik of de klant er misschien 5 cent bij heeft. Nou alsof ze water zien branden hoor. En ja dat zijn ook vaak volwassenen die nog ouderwets hebben leren rekenen :+

Het verbaast me wel inderdaad als we hier nieuwe weekendhulpen aannemen dat ze echt geen idee hebben hoe je handig bijvraagt of als de klant er iets bij geeft. Dat moeten ze echt leren inderdaad. Maar hier leren ze ook dat wat er ook gebeurt je gaat niet in discussie met een klant. Als je het niet zeker weet haal je er iemand bij.

Womble

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:13

Ik kan de irritatie begrijpen dat je weet dat je gelijk hebt en iemand ontkent dit, maar oh wat herken ik dit.
Ik werk op een vakantie park en moet ook soms kleine transacties doen, nu moeten we ALLES uit ons hoofd uitrekenen en ja na een lange dienst heb ik ZO vaak dat als mensen dan geld bijgeven (heel lief overigens) ik spontane dyscalculie krijg :D :z
Dan krijg ik echt kortsluiting en meestal zijn de gasten dan wel zo aardig even mee te rekenen.
Overigens maakt iedereen wel is een fout ik ook ook al tel ik altijd terug, dan heb je er ook mensen bij die heel hard tegen je uitvallen, niet erg prettig, iedereen maakt wel eens en fout

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:18

Mensen als TS heb ik dus áltijd voor mijn neus in de rij bij de kassa :roll: Heb ooit eens zo iemand aangeboden dat ze desnoods van mij 40cent kon krijgen als ze dan op zou zouten. Erg vermoeiend...

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:40

Als 16-jarige caissière vond ik het destijds ook wel lastig hoor. Terugtellen kon ik wel als de kassa het terug te geven bedrag aangaf, maar wanneer ik de kassa al openhad en mensen daarna pas zeiden 'wacht, ik heb hier nog x cent erbij' raakte ik soms echt in de war. Eén keer gehad dat een mevrouw ook echt geïrriteerd werd toen ik dit uitlegde en zei 'NOU dat is wel héél erg!'. Dat vond ik destijds best vervelend, dat je het lastig vindt terug te tellen doe je ook niet expres.
Maar op een gegeven moment viel het kwartje (ha-ha) en lukte dit wel goed. Toen durfde ik ook aan klanten vragen of ze soms wat extra kleingeld hadden.

Moraal: de cassières doen hun best maar soms is het gewoon lastig om snel, goed terug te tellen onder druk. Zeker met weinig ervaring en met de wetenschap dat aan het einde van de dag wordt gekeken of je kassaverschil hebt. Snap dat dit als klant vervelend kan zijn hoor, maar dit is ook niet iets wat je dagelijks tegenkomt. Adem rustig in en uit en ga weer verder met je dag :)

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:48

Ik geef ook heel vaak kleingeld extra zodat ik een mooi rond bedrag terugkrijg in plaats van al dat klein geld.

Als je dat niet doet, dan loop je na verloop van tijd met verschillende euro's in centvorm rond en wie wil dat nu hebben. Ik probeer altijd zo weinig mogelijk klein geld in mijn portefeuille te houden om het overzicht te bewaren en ik heb ook geen zin in al dat extra gewicht en dikte ervan in mijn portefeuille.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:54

Ach, iedereen moet het leren. :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:55

Ik werk zelf achter de kassa. Zelf kan ik nog terugtellen, kom uit het tijdperk waarbij ik als jongere nog kon tellen, ik tel ook altijd netjes terug. Maar bij nieuwe mensen inwerken leer ik ze niet terug tellen want dat is een dagtaak. Ik zeg ze wel hoeveel ze terug moeten geven in de hand.
Dit was gewoon een fout waarbij de caissere in de war was geraakt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:56

Evi84 schreef:
Ik geef ook heel vaak kleingeld extra zodat ik een mooi rond bedrag terugkrijg in plaats van al dat klein geld.

Als je dat niet doet, dan loop je na verloop van tijd met verschillende euro's in centvorm rond en wie wil dat nu hebben. Ik probeer altijd zo weinig mogelijk klein geld in mijn portefeuille te houden om het overzicht te bewaren en ik heb ook geen zin in al dat extra gewicht en dikte ervan in mijn portefeuille.

Gewoon in een potje stoppen en sparen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:01

Cassieres......het zijn net mensen

Ik neem aan dat de klanten ook wel eens iets doen wat niet zo handig was.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:10

purny schreef:
Ik werk zelf achter de kassa. Zelf kan ik nog terugtellen, kom uit het tijdperk waarbij ik als jongere nog kon tellen, ik tel ook altijd netjes terug. Maar bij nieuwe mensen inwerken leer ik ze niet terug tellen want dat is een dagtaak. Ik zeg ze wel hoeveel ze terug moeten geven in de hand.

De nieuwe generatie mensen kunnen het ook, die moeten het alleen nog leren. ;)

Net zoals jij en ik, wij hebben dat ook moeten leren. In het begin was dit lastig en moeilijk, nu hoef ik er vaak niet eens bij na te denken.

Dus de uitspraak dat 'de jeugd niet kan terugtellen' is bullshit en kan ik niet meer horen... :n

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:14

KimD schreef:
purny schreef:

De nieuwe generatie mensen kunnen het ook, die moeten het alleen nog leren. ;)

Net zoals jij en ik, wij hebben dat ook moeten leren. In het begin was dit lastig en moeilijk, nu hoef ik er vaak niet eens bij na te denken.

Dus de uitspraak dat 'de jeugd niet kan terugtellen' is bullshit en kan ik niet meer horen... :n

Ik moet wel zeggen dat ik schrik van het rekenniveau wat er tegenwoordig is.. ben nu zelf 25 en op het mbo geen eens meer een examen gehad in rekenen. Wel les. En mensen die geen simpele sommetjes zonder rekenmachine kunnen maken. Van mij mogen die examens echt terug komen!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:15

Die zijn toch ook alweer terug :?
Toen ik in 2013 afstudeerde heb ik een reken examen gemaakt, die was toen nog niet verplicht om te halen maar vanaf het jaar erna geloof ik wel.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:19

Warboel schreef:
Die zijn toch ook alweer terug :?
Toen ik in 2013 afstudeerde heb ik een reken examen gemaakt, die was toen nog niet verplicht om te halen maar vanaf het jaar erna geloof ik wel.

Ben in 2015 afgestudeerd en daar werd het zelfde gezegd. Maar op dit moment zijn ze er nog steeds niet ;) Ook het niveau van de rekenlessen was bij ons erg laag en als je geen zin had deed je niks. Want we werden toch niet getoetst...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:23

@KimD: heel l*llig maar daar is gewoon geen tijd voor tegenwoordig. Net zoals het wachten op klein geld of andere dingen.
Zelfs in de supermarkt moet je een bepaalde snelheid hebben. Tijd is geld tegenwoordig

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 19:24

Mars schreef:
Mensen als TS heb ik dus áltijd voor mijn neus in de rij bij de kassa :roll: Heb ooit eens zo iemand aangeboden dat ze desnoods van mij 40cent kon krijgen als ze dan op zou zouten. Erg vermoeiend...

Dus, omdat de kassiere niet kan rekenen moet de klant maar genoegen nemen met te weinig wissel geld terug? Kan wel merken dat ik van een andere generatie ben.
Jullie generatie komt blijkbaar om in de centen dus geen punt dat de kassiere maar wat doet.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:25

Oedi schreef:
Als 16-jarige caissière vond ik het destijds ook wel lastig hoor. Terugtellen kon ik wel als de kassa het terug te geven bedrag aangaf, maar wanneer ik de kassa al openhad en mensen daarna pas zeiden 'wacht, ik heb hier nog x cent erbij' raakte ik soms echt in de war. Eén keer gehad dat een mevrouw ook echt geïrriteerd werd toen ik dit uitlegde en zei 'NOU dat is wel héél erg!'. Dat vond ik destijds best vervelend, dat je het lastig vindt terug te tellen doe je ook niet expres.
Maar op een gegeven moment viel het kwartje (ha-ha) en lukte dit wel goed. Toen durfde ik ook aan klanten vragen of ze soms wat extra kleingeld hadden.

Moraal: de cassières doen hun best maar soms is het gewoon lastig om snel, goed terug te tellen onder druk. Zeker met weinig ervaring en met de wetenschap dat aan het einde van de dag wordt gekeken of je kassaverschil hebt. Snap dat dit als klant vervelend kan zijn hoor, maar dit is ook niet iets wat je dagelijks tegenkomt. Adem rustig in en uit en ga weer verder met je dag :)

Dit dus :=
Hou alsjeblieft je extra centjes bij je, ik was al bezig met rekenen en dan breng je me compleet in de war :')

Het kwartje is hier nog niet gevallen, dus ik geef mensen hun vervelende centjes die wel heel goed bedoeld zijn weer terug. Kan ik makkelijker tellen :)

Vooral als mensen zich er dan nog mee gaan bemoeien... laat het me alsjeblieft rustig even alleen narekenen ipv dat je 3x krijst hoeveel je terug moet krijgen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:28

Biebz schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik schrik van het rekenniveau wat er tegenwoordig is.. ben nu zelf 25 en op het mbo geen eens meer een examen gehad in rekenen. Wel les. En mensen die geen simpele sommetjes zonder rekenmachine kunnen maken. Van mij mogen die examens echt terug komen!

Ik wil je even corrigeren als dat mag.
Ik zit op het mbo en er worden wel degelijk rekenexamens afgenomen! Het cijfer is uiteindelijk niet van belang voor je diploma

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:28

Als je nou gewoon pint heb je dit probleem nooit.
Ik begrijp sowieso niet waarom mensen nog zoveel contant betalen.