Verkeersregels als je tegen verkeer inloopt

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23581
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 16:58

Onali schreef:
Ik stop en geef voorrang maar een STILSTAND obstakel gaat nergens naar toe. Een hardloper/ fietser die ik tegen de rug aankijk, geen probleem. Ik schaar erachter, wacht op overig verkeer en haal in.
Echter wanneer een hardloper (dus in beweging) met zijn neus mijn kant op komt, ik ga stilstaan, zowel auto als hardloper komen dichterbij, ja de auto rijdt sneller, maar de hardloper komt ook dichterbij op mijn weghelft, bovendien zal het niet de enige auto zijn die mij tegemoet komt, dus nog langer wachten. En tegen de tijd dat je dan wel weg kunt rijden zit je alsnog met de hardloper.


Ik probeer het nog eens..

Verder vooruit kijken en anticiperen.
Als je er zoveel hinder van hebt stop je dus te laat, eerder reageren dus!

Janneke2

Berichten: 23031
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 17:16

Onali schreef:
Het gebeurd hier in de omgeving heel vaak. Op de 60 km wegen kom ik voornamelijk hardlopers en soms wandelaars tegen die aan mijn kant van de weg lopen en mij dus tegemoet komen.
Inhalen kan uiteraard, maar als er ook nog eens tegemoet komend verkeer komt moet ik wachten. Geen probleem, echter de wandelaar of hardloper gaat net zo hard door en gaan dus echt niet de berm in.

Ik snap dat sommige mensen het voor de veiligheid doen, zien wat eraan komt. Maar handig is anders.
Er is ook een stuk waar ik regelmatig 1 a 2 ruiters tegenkom die hetzelfde doen. Levensgevaarlijk vind ik dat, er hoeft maar iets te gebeuren en ik heb een paard in mn voorruit zitten.

Ik zit het net op te zoeken en er zijn dus geen regels voor. Zolang je het andere verkeer maar niet hindert. Maar ik vind dat wanneer je links loopt je dus wel degelijk het tegemoet komend verkeer (mij) hindert.

Wat vinden jullie en als jullie op de weg lopen zonder stoep/ fietspad aan welke kant lopen jullie?

Even de ruiters buiten gelaten want die zitten helemaal fout, die horen gewoon aan de rechterkant te rijden/ lopen.


Nou, mij ontgaat iets.
1) Bij mijverkeersdiploma en mijn rijbewijs heb ik dit moeten leren.Er zijn regels voor.
2) Ruiters zijn net zoals fietsers en bakfietsrijders bestuurders, maar er kunnen uitzonderingen zijn, waarbij Oom Agent het terecht goed vindt als je je gedraagt als voetganger.

3) Het verkeer: dat is hoe we met elkaar omgaan.
60 kilometer wegen zijn sowieso gevaarlijk dus afstand houden, etc etc is geboden.
Vaak doet de wegbeheerder er ook goed aan om er maar gewoon een 30 kilometer weg van te maken.

4) Ik heb heel wat wandelkilometers in de benen. Van het asfalt af gaan als er een auto aankmt is niet altijd een optie. Het is nl beslist niet het moment om te struikelen of weg te glijden, dus blijf ik op het asfalt en zwaai vriendelijk naar bestuurders die omrijden/ afremmen.

Onali

Berichten: 18528
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Verkeersregels als je tegen verkeer inloopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 17:20

Janneke je begrijpt hopelijk wel dat ik het over wandelaars/ hardlopers en die 2 ruiters heb die aan de linkerkant van de weg lopen en dus op mijn weghelft lopen. Tegen het verkeer in.

Anoniem

Re: Verkeersregels als je tegen verkeer inloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 17:24

Hangt er vanaf in welk jaar je je rijbewijs haalde, hoe je het geleerd hebt natuurlijk. Tot 1991 was het links op de weg lopen verplicht voor de wet.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23581
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 17:24

Onali schreef:
Janneke je begrijpt hopelijk wel dat ik het over wandelaars/ hardlopers en die 2 ruiters heb die aan de linkerkant van de weg lopen en dus op mijn weghelft lopen. Tegen het verkeer in.


Dat is toch precies wat ze zegt :?

_Lou

Berichten: 143
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 17:26

Polly schreef:
Onali schreef:
Ik stop en geef voorrang maar een STILSTAND obstakel gaat nergens naar toe. Een hardloper/ fietser die ik tegen de rug aankijk, geen probleem. Ik schaar erachter, wacht op overig verkeer en haal in.
Echter wanneer een hardloper (dus in beweging) met zijn neus mijn kant op komt, ik ga stilstaan, zowel auto als hardloper komen dichterbij, ja de auto rijdt sneller, maar de hardloper komt ook dichterbij op mijn weghelft, bovendien zal het niet de enige auto zijn die mij tegemoet komt, dus nog langer wachten. En tegen de tijd dat je dan wel weg kunt rijden zit je alsnog met de hardloper.


Ik probeer het nog eens..

Verder vooruit kijken en anticiperen.
Als je er zoveel hinder van hebt stop je dus te laat, eerder reageren dus!


Dit is inderdaad ook wat ik leer in mijn rijlessen. Onoverzichtelijke bocht: verwacht altijd die trekker die van de andere kant aan kan komen rijden (op dat soort wegen), net zoals die hardloper. Als je dus ver genoeg vooruit kijkt én verwacht, kun je sneller goed handelen. Als je dan toch een keer wel stil komt te staan, dan is dit voor de veiligheid van bestuurder en hardloper nodig en dan is dat niet anders en heeft niemand ook reden om boos op een ander te zijn.

luuntje

Berichten: 14014
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Verkeersregels als je tegen verkeer inloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 17:33

Ts ik herken je probleem.
Vooruit kijken is leuk als een wandelaar/jogger op je af komt, maar soms kan je niet uitwijken vanwege verkeer. Dan moet je dus gaan stilstaan op de weg.
Als jogger/wandelaar rechts loopt dan kan je er rustig achter rijden, hoef je niet midden op de weg stil te staan.

Ik vind het sneu voor de jogger/wandelaar maar als ze zonodig links op de weg willen rennen zullen ze af en toe de berm in moeten als er van 2 kanten auto’s komen.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 17:37

Onali schreef:
Het stikt hier van de bochten en zo breed zijn de wegen dan ook weer niet als van 2 kanten van de weg verkeer aan komt. Ik blijf anticiperen, kan ik net zo goed vliegen naar stal :+

En het probleem is dus dat de zogenaamde tegenliggers niet wijken cq de berm ingaan.


Ik ben de ruiters al een tijdje niet meer tegengekomen, maar had me al voorgenomen om er wat van te gaan zeggen mocht ik ze weer tegenkomen.

Officieel mag je te paard niet eens op een voet- of fietspad komen. Je moet dus eigenlijk op de autoweg (of als het kan in de berm, dat mag volgens mij dan weer wel). Alleen dan wel met verkeer mee uiteraard, je bent immers een bestuurder en niet een voetganger. Vind het zelf ontzettend gevaarlijk en zal nooit op een 60 of zelfs 80 km weg gaan rijden maargoed :=
Je mag officieel ook niet met zn 2en naast elkaar rijden op een autoweg.

Als voetganger moet je officieel ‘tegen het verkeer in’ lopen, aan de linkerkant dus. Ik snap het ook wel, want je kan het verkeer dan wel aan zien komen. Maar apart inderdaad dat ze dan niet voor je wijken.
In Canada zag je dat ook wel vaak en dan in het donker, zonder verlichting (en er is daar ook geen verlichting op de wegen zelf), waar je 100 mag. Dat is gewoon bijna zelfmoord :\

Onali

Berichten: 18528
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 17:38

Polly schreef:
Onali schreef:
Janneke je begrijpt hopelijk wel dat ik het over wandelaars/ hardlopers en die 2 ruiters heb die aan de linkerkant van de weg lopen en dus op mijn weghelft lopen. Tegen het verkeer in.


Dat is toch precies wat ze zegt :?


Ik lees enkel dat ze niet de berm in wilt gaan ivm slipgevaar. Niet aan welke kant ze loopt ;)

Ik ben geboren in de randstad, opgegroeid in de randstad. Ik denk dat ik de mensen die links liepen op 1 hand kan tellen, waarschijnlijk heb ik er niet eens vingers voor nodig. Maar het valt mij gewoon op dat het hier schijnbaar gebruikelijk is, dus sorry als ik dus niet naar jouw maatstaven anticipeer. Ik houd er al rekening mee, maar ik blijf het vreemd vinden.

In 1991 was ik 8 jaar oud en dus rijbewijsloos.

Onali

Berichten: 18528
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 17:42

Eileen_ schreef:
In Canada zag je dat ook wel vaak en dan in het donker, zonder verlichting (en er is daar ook geen verlichting op de wegen zelf), waar je 100 mag. Dat is gewoon bijna zelfmoord :\


:oo

Wow dat lijkt me als bestuurder doodeng om dan iemand tegen te komen. Laat staan om te wandelen.

Grit

Berichten: 6150
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 17:52

luuntje schreef:
als ze zonodig links op de weg willen rennen zullen ze af en toe de berm in moeten als er van 2 kanten auto’s komen.
Dat kunnen ze doen, maar dat "moeten" ze niet.
Als de situatie zo is dat de andere auto in vaart geminderd is en ik ben vlakbij, dan ga ik via de berm wel de auto voorbij. Maar in mijn eerdere post geef ik ook aan waarom ik het niet vooraf al doe en waarom ik links hardloop. De reden is in elk geval niet dat ik dit "zonodig" wil, maar omdat het veiliger is.

Nu zal ik dit soort drukke smalle wegen overigens gewoon vermijden als ik de keuze heb. Ik loop voor mijn lol hard, niet om om een ongeluk te krijgen of automobilisten te irriteren.

maaikemuis
Berichten: 5307
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Verkeersregels als je tegen verkeer inloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 18:18

Ik ben een van die 'vervelende' hardlopers... En ik loop inderdaad in de meeste gevallen aan de linkerzijde van de weg. Dit omdat dit de meest veilige optie is, op deze manier kan ik nog anticiperen op bestuurders die met allerlei andere zaken bezig zijn dan voor zich kijken, en kan ik dus de berm inspringen mocht het nodig zijn. Het is een kwestie van anticiperen en ik moet zeggen dat het hier in de regio over het algemeen weinig problemen geeft: automobilisten wachten keurig en ik bedank keurig.

In het donker loop ik wel aan de rechterkant van de weg. Na een aantal bijna dood ervaringen vorig jaar heb ik geïnvesteerd in een zeer goed verlichtingssysteem. Dit systeem heeft een grote lichtbron aan de achterzijde waardoor die meer te missen is. En ik ben een wandelende discobal. Geeft heel veel leuke momenten; nadere weggebruikers zijn schijnbaar erg blij dat ik er zo bijloop. De hoeveelheid bedankjes, leuke uitroepen etc zijn enorm leuk. En ik voel me enorm veilig.

Shadow0

Berichten: 43544
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 18:44

Polly schreef:
Verder vooruit kijken en anticiperen.
Als je er zoveel hinder van hebt stop je dus te laat, eerder reageren dus!


Toch ben ik benieuwd, welke alternatieven zijn er - wat raad je aan? Ik wil best anticiperen maar ik zou niet weten welke mogelijkheden er nog zijn - niet kunnen inhalen is niet kunnen inhalen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23581
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 18:55

Op een (onoverzichtelijke) weg (veel bochten) dien je je snelheid aan te passen zodat je je voertuig tot stilstand kunt brengen binnen de afstand waarover de weg vrij en te overzien is.
Als het heel onoverzichtelijk is betekend dat je daarop moet anticiperen en je je snelheid moet aanpassen.
Als je een wandelaar/hardloper ziet komen dan ga je eerst inschatten hoe hard diegene gaat (een hardloper gaat doorgaans geen 50 km/u :)* ) en je gaat kijken wat voor verkeer er tegemoet komt.
Aan de hand van die informatie ga je bekijken of je kan gaan passeren (de voetganger) of dat je de tegenligger (voertuig meestal) voor moet laten gaan (aangezien het jouw obstakel is).
Vervolgens moet je dan ook nog inschatten op welke afstand van de voetganger/hardloper/wandelaar/whatever je moet gaan stoppen of afremmen om deze (zwakke) weggebruiker zo min mogelijk te hinderen.

Dit riedeltje valt onder waarnemen, voorspellen, evalueren, beslissen, handelen. En dat is dan weer de basis van je rijopleiding geweest voor je je rijbewijs ging halen (is die rijopleiding toch nog ergens goed voor geweest).
Natuurlijk kan het zo zijn dat je dat lastig vind, het is tenslotte een heleboel wat je in korte tijd moet inschatten en aan de hand daarvan beslissingen moet nemen, maar als dat het geval is dan is er maar 1 oplossing voor en dat is je snelheid aanpassen (rustiger rijden om op die manier meer tijd te creëren om de situatie in te schatten.

Die voetgangers doen niks verkeerd, die doen het juist heel slim om tegen het verkeer in te gaan lopen, dat is namelijk de veiligste plek. De voetganger doet het slim door niet de berm in te gaan, die wil namelijk een veilige ruimte om hem heen en door de berm in te gaan verbruikt hij zijn eigen 'vluchtruimte' waardoor hij zijn eigen veiligheid in gevaar brengt.

Dit is echt een stukje basis in de rijopleiding dus mensen die dit niet snappen hebben een hoofdstukje overgeslagen (ofwel de instructeur) of die hebben het verdrongen.

Shadow0

Berichten: 43544
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:07

Polly schreef:
Op een (onoverzichtelijke) weg (veel bochten) dien je je snelheid aan te passen zodat je je voertuig tot stilstand kunt brengen binnen de afstand waarover de weg vrij en te overzien is.


Maar dan sta je dus nog stil. En omdat je dan niet midden op de weg gaat staan (denk ik?) maar gewoon aan de rechterkant, blokkeer je dus het pad van de hardloper.

Dat is volgens mij ongeveer het enige wat je kunt doen - en dan zit je elkaar dus in de weg. Hoeveel je ook anticipeert, als je de hardloper niet veilig kunt passeren omdat er andere tegenliggers aankomen of de weg te onoverzichtelijk is, blokkeer je diens pad. Hoeveel anticipatie je daar ook op loslaat - dat is de uitkomst. Je kunt het hooguit een paar meter de een of de andere kant op schuiven door eerder stil te gaan staan, maar het verandert niets wezenlijks.

(En dat is dus anders dan als de hardloper aan de rechterkant van de weg loopt, want dan kun je ook niet passeren, maar dan blijf je gewoon achter de hardloper en zit je elkaar niet in de weg, en kom je uiteindelijk vanzelf waar je wezen moet alleen met een lager tempo.)

(Toevoeging: het is niet zo dat de hardloper voorrang heeft. Een zwakke verkeersdeelnemer betekent wel dat je er voorzichtig mee moet zijn, en natuurlijk ga je niemand aanrijden, maar da's niet hetzelfde als voorrang.)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23581
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Verkeersregels als je tegen verkeer inloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:17

Maar je hoeft toch niet met je wielen tegen de berm te gaan staan? Wat is de moeite om een halve meter over te houden en als dat echt niet kan dan moet de voetganger ook even wachten.

En ja dat inschatten of je kan doorrijden of dat je vroegtijdig moet stoppen dat heet anticiperen.

Jorex

Berichten: 10022
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Verkeersregels als je tegen verkeer inloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:28

Polly en dat kan dus juist niet op die smalle wegen waar auto's elkaar al via de grasblokken moeten passeren. Vandaag ook stilgestaan wegens combi tegenligger en wandelaars.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23581
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:31

Polly schreef:
en als dat echt niet kan dan moet de voetganger ook even wachten.

En ja dat inschatten of je kan doorrijden of dat je vroegtijdig moet stoppen dat heet anticiperen.

Jorex

Berichten: 10022
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Verkeersregels als je tegen verkeer inloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:33

Bij mij konden de wandelaars overigens gewoon door, want stopte wel vroegtijdig. Alleen ik hinderde de auto achter mij, want die moest ook stoppen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23581
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Verkeersregels als je tegen verkeer inloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:36

Maar dat doe je toch ook als er een wegversmalling is?

luuntje

Berichten: 14014
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Verkeersregels als je tegen verkeer inloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:14

Wandelaar kan op de weg links blijven staan, lopen.
Als ik niet kan passeren vanwege een tegenligger kan wandelaar of ook op de weg stil gaan staan of de berm in.
Mijn auto kan de berm niet in zonder de vaart in te duiken.
Vrachtwagens en lijnbussen kunnen dit al helemaal niet.
Wegenzijn te smal om halve meter van de kant af te kunnen passeren.
Andere kant van het water ligt een fietspad, veel veiliger om daar te lopen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58094
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:24

Onali schreef:
Ik probeer het nog eens.

Ik stop en geef voorrang maar een STILSTAND obstakel gaat nergens naar toe. Een hardloper/ fietser die ik tegen de rug aankijk, geen probleem. Ik schaar erachter, wacht op overig verkeer en haal in.
Echter wanneer een hardloper (dus in beweging) met zijn neus mijn kant op komt, ik ga stilstaan, zowel auto als hardloper komen dichterbij, ja de auto rijdt sneller, maar de hardloper komt ook dichterbij op mijn weghelft, bovendien zal het niet de enige auto zijn die mij tegemoet komt, dus nog langer wachten. En tegen de tijd dat je dan wel weg kunt rijden zit je alsnog met de hardloper.

Het is gewoon niet handig wanneer je voor mij aan de verkeerde kant van de weg loopt.

Je leest het hier ook al; ja ik ga de berm niet in want dat verstoord mn (hardloop)ritme.

Het mag weliswaar een 60 km weg zijn, dat wil niet zeggen dat je er 60 km/h kan rijden. Vaak zat rijden er trekkers, of dagjesmensen die vele malen langzamer rijden.

Er is geen andere keuze dan stoppen of de berm in gaan als je op dit punt komt met je hardloper (dus dat je zo dicht bij elkaar bent en dat je er nog steeds niet langs kan.) . Niet voor jou, niet voor de hardloper. Ze kunnen hier wel stoer zeggen dat ze de berm niet in gaan maar als puntje bij paaltje komt kunnen ze toch niet over je auto heen. En met de auto de (vaak zachte) berm in gaan zou ik sowieso ten zeerste afraden. Dus hoe dan ook is hun ritme verstoord. Willen ze dat niks hun ritme verstoord moeten ze op een piste of in een park/bos gaan. Niet op de openbare weg.
Ik begrijp het probleem eigenlijk nog steeds niet. :') Hardloper = obstakel. Hij komt naar je toe ja, maar op een gegeven moment moet ie toch stoppen en dan is het gewoon een stilstaand obstakel. En dus moet je wachten tot je daar veilig langs kan.

friendly
Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Verkeersregels als je tegen verkeer inloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:50

Ik snap het na 4 pagina's ook nog niet. Je komt een hardloper tegen die naar jouw mening in de weg loopt. Maar je kan er niet omheen omdat er ook een auto je tegemoet komt. Dan is er imo toch maar 1 optie en dat is stilstaan totdat een van de obstructies weg is. Of dat dat nou de hardloper is die de berm in gaat of dat dat de tegemoetkomende auto is, is volgens mij niet relevant.

De plek van de hardloper of voetganger is imo weer een andere discussie. Ik weet niet beter dan dat je tegen het verkeer in moet lopen in kader van: zien en gezien worden. Ik vind dan echter wel dat JIJ als voetganger plek moet maken voor het vervoersmiddel die oorspronkelijk op die plek thuishoort. Of dat nou je hardloopsessie in de war schopt of niet. Niet mijn probleem, dan had je een andere locatie voor je rondje moeten uitzoeken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Verkeersregels als je tegen verkeer inloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 15:00

Daarnaast loopt een hardloper ook weer geen 50 km per uur. Ja hij komt tegemoet maar liep hij met het verkeer mee scheelt dat ook maar een paar meter extra anticiperen. (weet niet hoe ik dat goed moet uitleggen).
Als je dat wel kunt bij een hardloper die met je mee oploopt kan dat ook met een die tegemoet komt.

Shadow0

Berichten: 43544
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Verkeersregels als je tegen verkeer inloopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 15:13

Bij een hardloper met het verkeer mee kun je er simpelweg achter blijven en kan de hardloper gewoon doorlopen. Bij een tegemoetlopende hardloper sta je dan allebei stil in elkaars weg.