Geven jullie fooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

just_kiki

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:55

Nee ik geef geen fooi.
Idd, er is een minimumloon voor iedereen en daarom vind ik het onzin :) ik moet ook hard werken voor mijn geld, evenals hun.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:56

Suuszels schreef:
...

Ook met pinnen kan je trouwens aangeven dat je het naar boven wilt afronden. Hoewel ik dan altijd wel hoop dat het bij de medewerkers gewoon terecht komt.

Dat doen wij ook wel eens, maar ik vraag mij dan ook af of de fooi bij de juiste persoon terecht komt.

Ik vind fooi geven heel normaal. Bijna altijd geef ik fooi, maar de grootte van de fooi hangt heel erg af van hoe de bediening en het eten was. Is het goede bediening, snel, vriendelijk, draagt het bij aan de goede sfeer, dan geef ik best een goede fooi. En ik heb het zelf ook niet breed, maar wie als bijbaantje in de horeca werkt, kan het ook goed gebruiken en als ze dan hun best voor mij hebben gedaan, dan verdienen ze het.

Als ik geen fooi geef, dan is het vaak echt een statement: slechte bediening, slechte kwaliteit eten/drinken. Of als ik alleen even snel een kopje koffie heb gedronken. Dan vind ik het ook niet nodig.

Ik ben trouwens wel verbaasd dat er nog zoveel hier reageren dat ze nooit fooi geven. Bij mij is het wellicht ook met de paplepel ingegoten. Mijn vader vond het altijd al vanzelfsprekend en heeft ons het eigenlijk 'geleerd' mensen altijd extra te belonen. Ook kregen wij altijd een paar gulden (ja, zo oud ben ik) mee als we gingen stappen: voor de uitsmijter. Altijd de uitsmijter tippen. Want die wil je te vriend houden.
Laatst bijgewerkt door Duke op 16-10-17 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:57

Hier in Nederland geef ik eigenlijk nooit fooi, betaal alles met de pin.
In het buitenland is het een ander verhaal.
Net terug uit Zuid Afrika, en tja daar geef je standaard een 10% fooi,...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:03

Ik vond de bediening in de USA juist niet zo fijn, wel heel vriendelijk hoor maar zo doorzichtig gericht op fooi en vooral of je snel wilt ophoepelen zodat er weer nieuwe mensen op jouw plaats kunnen zitten.

Ik geef wel fooi, voor een simpel kopje koffie rond ik naar boven af maar voor lunch en diner gewoon een behoorlijke fooi beetje afhankelijk van de kwaliteit en bediening.
Bij erg lang wachten (zonder excuus of uitleg) en ongeïnteresseerde bediening of gewoon slechte kwaliteit eten krijgen ze niks.
Ik pin ook "alles" dus ik pin gewoon extra.

Ik geef geen fooi aan de kapper oid.
Maar ik vind dat wel lastig hoor, er zijn geen duidelijke richtlijnen voor.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:05

Ik geef als student zijnde ook niet altijd fooi. Wat ik vaak doe is er dan een rond bedrag van maken maar echt veel is het niet. Maar ach, alle kleine beetjes bij elkaar is volgens mij best een leuke extra toch? Als ik zelf ruimer in het budget zit, zou ik ook meer geven trouwens.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:07

Nee ik geef geen fooi.

Horeca is duur genoeg en iedereen verdient minimaal het minimum loon.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:20

Eigenlijk bijna nooit of we ronden het af tot heel bedrag maar dan gaat het over paar cent.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:20

Wij ronden eigenlijk altijd alleen af naar boven dus bijv van 18,60 -> 19.00 te maken. Maar ook nog wel eens om er dan gewoon 20 van te maken. En alleen in de horeca eigenlijk..

Toen ik nog in de horeca werkte ("kok" in tapasrestaurant) ging ik eigenlijk altijd met minimaal 50 euro fooi per week naar huis. Het werd altijd gedeeld door het aantal uur wat je werkte. Iets wat veel in de bediening (deels begrijpelijk) niet zo leuk vonden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:23

kiwiwitje schreef:
Iets wat veel in de bediening (deels begrijpelijk) niet zo leuk vonden.

Hoezo niet? Als jij niet lekker kookt, of schone borden hebt of lekkere drankjes inschenkt: Dat telt ook mee in de beleving van de klant.

Het is niet alleen de bediening die de fooi verdient.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:30

Ik geef geen fooi. Vind dat eigenlijk ook een beetje onzin. Ik geef een winkelmedewerker toch ook geen fooi als ze me vriendelijk helpt?

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:31

Ik werk zelf in een discotheek in Renesse waar we per avond de fooi delen. Op een (echt) goede avond in de zomer is dat ongeveer 25 euro. Tuurlijk, we krijgen ook betaald maar het overgrote deel van ons personeel is gewoon student en werkt de hele zomer dag en nacht. Fooi is dan echt een fijn extraatje en ook een teken dat je het goed doet als personeel! Ik geef dus zelf ook altijd fooi :)

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:33

Ik geef zo goed als nooit fooi. Hoofdreden is dat ik alleen maar pin (nooit contant geld op zak, behalve wat voor nood) en me zowel door vrienden die in de horeca hebben gewerkt als ter plekke door medewerkers zelf is toegefluisterd dat dat afronden bij pinnen bij hun alleen maar in de zak van de baas terechtkomt, ja sorry maar daar geef ik het niet voor.

2e reden is dat in NL niet zoals in bijvoorbeeld de USA er gewoon een minimumloon is en men niet afhankelijk is van fooi om een fatsoenlijk bedrag te krijgen. En de 3e reden is dat ik ook gewoon een arme student ben en al nauwelijks geld overhou om uit eten te gaan, laat staan om er dan ook nog fooi bij te geven.

Enige momenten dat ik wel fooi geef is in horecagelegenheden waar bekenden werken (en waar de fooi wel echt naar desbetreffende medewerkers gaat of over hun verdeeld wordt) of wanneer er echt iets exceptioneel goed was aan de service.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:34

Tsja toch vind ik het wel een beetje raar. Die reacties begrijp ik wel.
In de supermarkt doe ik ook mijn best voor een fijne winkelervaring voor de klanten, maar fooi verwacht ik niet.
Ergens vind ik fooi geven ook heel raar. Je krijgt toch gewoon salaris?

Ik geef het alleen als de service beter dan verwacht is, als de serveerster duidelijk meer doet dan waar ze voor betaald word om het zo maar even te zeggen.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:35

Nee, ik geef eigenlijk ook nooit fooi. Ik vind het een raar fenomeen dat mensen extraatjes verwachten om gewoon hun werk te doen. Bij een uitzonderlijke service wil ik wel tippen, maar bij een normale service zoals je die verwacht, waar je voor betaald, nee. Zwaar werk, zeker, maar zo zijn er meer beroepen. Ik zag iedere nieuwe Jaguar eigenaar ook niet alle productiemedewerkers op de fabrieksvloer een fooi gegen na aanschaf van een nieuwe auto en dat was voor mijn vriend, die paar maanden dat hij het uit noodzaak gedaan heeft, zowel mentaal als fysiek slopend werk.
Ik ben altijd vriendelijk en beschaafd tegen de bediening, maar bij fooi heb ik altijd het gevoel dat het een Amerikaans fenomeen is dat over is gewaaid zonder daarbij de culturele context in acht te nemen. In Amerika zou ik fooi geven. Ik vind het een schandalig systeem dat de bediening moet leven van een fooi, maar daar kan je daar op vakantie weinig aan veranderen. In Nederland (en in het VK, waar ik nu woon) is het niet noodzakelijk, niet per se deel van de cultuur en doe ik het ook niet. Ik ben wat dat aangaat groot voorstander van het bedrag dat je daadwerkelijk wil ontvangen op de kaart zetten, dat betaal ik met alle liefde, maar ik heb een hekel aan een schijn "goedkoopheid" waarbij er eigenlijk nog wordt verwacht dat je 20% op de eindprijs betaalt :).

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:39

Ik heb zelf 2 jaar in de horeca gewerkt en daar kregen wij nooit wat te zien van de fooi. Ging altijd direct naar de eigenaar en haar broer in de keuken. Ook wanneer gasten de fooi persoonlijk aan iemand willen geven, komt daar niks van bij die persoon terecht.

Dit maakt dat ik zelf ook terughoudend ben met fooi geven, want wie weet waar het terecht komt. Vaak niet bij degenen voor wie ik het heb bedoeld, dus dan maar niet. Een bedrag afronden doen we nog wel eens. Op vakantie geven we meestal wel fooi, dan proberen we te achterhalen wat normaal is in dat land en houden ons aan die richtlijn.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:39

Ik gaf eigenlijk bijna nooit fooi, maar sinds ik met mijn partner ben, doe ik dat wel. Hij vindt het doodgewoon om fooi te geven en rond meestal het bedrag af naar een rond getal.

Ik was laatst bij mijn kapster. Ik weet hoe knoerthard ze werkt en ben ook altijd erg blij met haar service en het resultaat. Ik moest 122 betalen en heb 130 gegeven. Vond ik het zeker waard. :j

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:40

Als iets buitengewoon goed is wil ik ook wel iets extra's doen.

WIj hebben laatst een kippenhok gekocht bij de Welkoop en dat zou niet inde auto passen, toen heeft de meneer van de Welkoop aangeboden het in zijn eigen auto langs te brengen. Daar zijn we dus 2 dagen later heen gegaan om een lekkere appeltaart te brengen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:41

Oh ja, als we zien dat enkel de eigenaren afrekenen geven we ook niet. Als ze ons bedienen uiteraard wel.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:43

Om even in te haken op het 'neerbuigende':
Ik werk bij Mc Donalds, in principe ook keihard werken want alles gaat op tijd en je word gewoon benadeeld als je niet snel genoeg bent. Had laatst een oud klasgenoot aan m'n raam die zei: Wauw jij bent diep gezonken. Waarop ik zei dat sommige mensen helaas moeten werken voor hun studie. Maar het raakt je wel natuurlijk. Ik heb iemand nog nooit fooi zien geven bij de Mac trouwens...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:45

Ik rond af naar ronde bedragen (10, 20, 25 etc). De ene keer is dit nog geen euro, de andere keer is het bijna een tientje. Hou me niet aan percentages, het is maar extra. Ook de horeca krijgt gewoon een salaris. Als de service of het eten slecht was, krijgen ze geen cent extra en pin ik precies tot op de cent.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:50

Mijn vrouw is kok, zij hebben een eindejaars bonus in de vorm van fooi verdelen onder het personeel. In mijn werk worden we best goed betaald, hebben wij vakantie en eindejaars geld. In beide vakken is het hard werken, maar
in haar vak draai je op minimum loon zonder ORT 10-12u en soms 14u per dag. Sinds ik bij haar ben denk ik bewuster na over fooi. Ik geef geen 10tjes maar wij ronden de bedragen af van 17.80 naar bv 20euro ookal is het pin, als het zo gaat als bij hun en je pint het bedrag rond af word het overige vanuit de kas naar de fooi gedaan.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:55

Toothless schreef:
Om even in te haken op het 'neerbuigende':
Ik werk bij Mc Donalds, in principe ook keihard werken want alles gaat op tijd en je word gewoon benadeeld als je niet snel genoeg bent. Had laatst een oud klasgenoot aan m'n raam die zei: Wauw jij bent diep gezonken. Waarop ik zei dat sommige mensen helaas moeten werken voor hun studie. Maar het raakt je wel natuurlijk. Ik heb iemand nog nooit fooi zien geven bij de Mac trouwens...

Ik heb 2 jaar voor Mac Donalds gewerkt en nog nooit fooi gekregen. (Kon geen ander werk vinden en was blij dat ik iets had!)

Fooi geef ik ook niet altijd. Meestal pint mn vriend. Betaal ik en ik pin heb ik meestal iets van 1-2,- in mn autosleutel hoesje zitten en geef ik dat zo.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:57

Wij geven ook vaak fooi, ofwel omdat we het bedrag naar boven afronden, of we geven gewoon een paar euro erbij.
Het ligt er wel echt aan hoe goed de bediening was hoor.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:01

Mijn vriend en ik ronden altijd naar een mooi rond bedrag. Is het net onder de 65, word het 65. Zit het er net boven, word het 70. Dus soms krijgen ze 4 euro fooi, een amdere keer dus maar 1.

We geven soms wat meer. Als het een wat goedkoper restaurant is, en het erg lekker was en de service heel goed was.

We geven ook wel eens niks. Als we bijvoorveeld heel erg lang moeten wachten op het eten (>1,5 uur bv). We eten terug moeten sturen omdat het koud is, te gaar is (zwart vlees bv), of nog niet gaar is. Als we continu zelf om drinken moeten vragen, of zelf moeten vragen of we mogen bestellen, enz. Wij geven dit dan ook altijd aan tijdens het eten, en nogmaals tijdens het afrekenen, zodat het personeel er iets mwe kan doen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:03

Winged schreef:
kiwiwitje schreef:
Iets wat veel in de bediening (deels begrijpelijk) niet zo leuk vonden.

Hoezo niet? Als jij niet lekker kookt, of schone borden hebt of lekkere drankjes inschenkt: Dat telt ook mee in de beleving van de klant.

Het is niet alleen de bediening die de fooi verdient.

Zeker. Daarom zeg ik ook deels. Die meiden werken alleen van 5 tot sluit, dus minder uren. Dus minder fooi dan mij. Daarnaast moeten hun toch wel altijd vriendelijk en gezellig zijn naar de klanten. Iets wat voor mij dan weer niet weggelegd is. Maar Ik heb ook in zaken gewerkt waar alleen de bediening fooi kreeg en de kok/keukenhulp niet. ''gelukkig'' werkte ik toen in de bediening :')