Niet-thuiswonend: hoeveel spaargeld heb je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel spaargeld heb je?

0 tot 999 EUR
188 (19%)
1.000 tot 2.499 EUR
150 (15%)
2.500 tot 4.999 EUR
136 (14%)
5.000 tot 9.999 EUR
174 (18%)
10.000 tot 14.999 EUR
110 (11%)
15.000 tot 24.999 EUR
86 (8%)
25.000 tot 39.999 EUR
40 (4%)
40.000 tot 64.999 EUR
35 (3%)
65.000 tot 99.999 EUR
11 (1%)
Meer dan 100.000 EUR
29 (3%)

Totaal aantal stemmen: 959

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:41

bruintje123 schreef:
Al vallen mij de lagen bedragen wel op bij de paarden eigenaren. :)

Dit valt mij ook op en dat begrijp ik dan weer niet.
Ik ben iig heel blij dat ik minimaal het aankoopbedrag (eigenlijk zelfs het dubbele) op mijn spaarrekening had staan (dus nadat ik het paard had gekocht), ik heb dat echt wel nodig gehad aan dierenartskosten etc. Ik had dan wel een pech-paard, maar kan iedereen overkomen.
Zijn er ook genoeg die de gezondheidsklachten van hun huisdier “nog wel even aankijken”, wegens de financieeen en dat vind ik persoonlijk echt niet kunnen. Zo’n dier is afhankelijk van jou en als het pijn heeft of iets nodig heeft moet je daar gelijk actie op kunnen ondernemen.

Verder heb ik nu nogsteeds een fijne buffer waar ik zo min mogelijk aan kom (alleen voor de katten of als er iets stuk gaat in huis/aan auto).

Anoniem

Re: Niet-thuiswonend: hoeveel spaargeld heb je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:59

Ik heb ook een flinke buffer voor m'n paarden en de crematie van m'n oudje al bij elkaar gespaard. Maar ik zie dat niet als spaargeld, want zomaar gebruiken doe ik niet. Dierenarts potje is echt daarvoor en tel ik dus ook niet mee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:24

xTammyy schreef:
Het verbaasd mij echt dat er best wat mensen hier aangeven minder dan €1000 op hun spaarrekening te hebben.
Wat als je auto/paard opeens iets mankeert of je relatie over is? Dan is €1000 zo weg hoor.

Ik ben student en regel zo goed als alles zelf. Met een leuke goed beraade baan erbij is mijn spaarrekening dan ook beter gevuld dan bij de meeste studenten :=
Maar daar kom ik voorlopig niet aan. Wil na de studie zo snel mogelijk een huisje kopen en daar is spaargeld wel handig voor.

3000€ was inderdaad zo weg, het probleem is dat er nu dus eigenlijk niets op mijn spaarrekening staat (en ik dus 0-999 ingevuld heb). Overigens geen paard (paard is officieel van mijn ouders en staat ook bij hen), geen auto (ok, wel, maar geschorst) en geen relatie. Maar mijn fiets moet eigenlijk binnenkort weer een apk/opknapbeurt en dan ben ik meestal zo'n 120-150€ verder en dat kan ik op het moment niet missen. Dus ik hoop dat hij zich nog maar even blijft gedragen. Er zitten geen echte kwalen in zover ik weet, maar na een beurt blijkt er toch altijd best wel wat te zijn geweest. Het geld dat ik nu nog heb is als reserve voor mijn honden.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:30

Ik verbaas mij er ook over hoe weinig spaargeld sommige mensen hebben, zeker met dure hobby’s zoals paarden. Nu heb ik zelf geen dure hobby’s, maar zoals nu ook, de kozijnen moeten voor een deel vervangen (factuur van bijna 9500 euro), we hebben toevallig sinds vanmorgen allebei de auto’s bij de garage staan omdat ze tegelijk stuk zijn gegaan en we zijn net op vakantie geweest (je weet van t voren niet dat beide auto’s stuk gaan :’) ). Ik ben dan blij dat ik die kozijnen, vakantie en auto’s zonder problemen in 1x kan betalen, en dat ik dan nog een buffertje over houd voor het geval dat.
Ik beleg wat ik kan missen op een aparte rekening voor mijn pensioen, en spaar daarnaast een vast bedrag op de gezamenlijke rekening en op mijn privé rekening.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:42

Hier voldoende spaargeld voor onvoorziene zaken. Had boven de 10K spaargeld maar nieuw huis gekocht en opnieuw ingericht en klussen dus was even flink teruggezakt, nu weer langzaam opbouwen. Mijn doel is zo'n 15 tot 20K vooral omdat ik me wil gaan oriënteren op een eigen bedrijf en dan wel wat achter de hand wil hebben. Heb overigens geen paard meer en merk dat dat wel veel invloed heeft op mn spaargeld.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:43

Op dit moment heb ik niet veel spaargeld, dit omdat ik mijn spaargeld op heb gemaakt aan openstaande "schulden". Ook heb ik jaren van mijn spaar geld moeten leven omdat ik bijna geen inkomen had.
Mij is van jongs af aan al geleerd om te sparen. Mijn vader spaarde voor mij, en zelf spaarde ik ook voor bijv. een nieuwe fiets.

Op dit moment spaar ik om mijn rijlessen te nemen en mijn rijbewijs te halen. Helaas gaat dit nog wel even duren.
Ik spaar elke maand vast bedrag van €50. Mocht ik aan het eind van de maand geld hebben over gehouden dan zet ik dat ook op mijn spaar rekening.
Ik hou helaas niet altijd veel geld over om te sparen. Dit omdat ik een aantal schulden moet afbetalen en ik in een vrij dure huur woning zit.

Ik moet dan ook altijd denken aan de quote van loesje:

aan het eind van mijn geld houd ik een stukje maand over.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:47

Oepsie, had al gestemt voor ik ging lezen :+.
Mijn bedrag is gebaseerd op mij en mijn partner.
We hebben afgelopen febriari een huis gekocht, waar van 2 kanten wat spaargeld in zit en verder hypotheek. Verder het hele huis ingericht (nieuwbouw, dus was volledig casco).
We hebben minimaal €10.000,- op de spaarrekening staan. Dit voelt voor ons prettig. We hebben namelijk 2 auto's een wat oudere wasmachine, een wat oudere droger, en ik ben een tijdke werkeloos geweest.
Mochten beide auto's het plots begeven, willen we wel allebei een normale ervoor terugkopen, die dan ook niet binnen no time in elkaar stort.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:51

Op dit moment zit ik bij de groep van 2500 en 4999. Nog best knap vind ik heb 0 uren contract en nu afgelopen maand maar 400 euro loon.

Daar in tegen hebben we geen koophuis maar zijn we er wel voor aan het sparen. Over paar maanden wil ik mijn rijbewijs weer op gaan pakken na gestopt te zijn na half jaar in de bijstand. We hebben echt een tijdje op niks geleefd. Maar gelukkig vriend nu goede fulltime baan dus het gaat de goede kant op :D

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:07

Ik heb 12.000+ op mijn spaarrekening staan. Laatst helaas er wat van af moeten halen omdat ik huurtoeslag terug moest betalen.
Woon nu een jaar op mezelf. Er gaat een vast bedrag per maand naar de spaarrekening.
Ik spaar onder andere voor een koopwoning, een motor en een nieuw motorpak.
Ik leef niet al te zuinig, doe veel leuke dingen en ga vaak op pad. Scheelt dat mijn huurprijs niet zo hoog is

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:22

Hier als thuiswonende student niet de poll ingevuld, maar ik heb een dikke 6000 op mijn spaarrekening staan. En binnenkort bijna 7000, ga weer even wat van mijn loon naar de spaarrekening toe sluizen. Ik spaar voor later, als ik ga samenwonen met mijn vriend bijvoorbeeld, of als er al wat ernstigs met mijn pony's gebeurt. En hopelijk zodat ik volgend jaar samen met mijn vriend op vakantie kan gaan. Ik ben wel blij met mijn 0 uren contract nu, ik kan mooi werken op de dagen dat ik niet naar de universiteit is. Gelukkig betaalt mijn vader mijn collegegeld elk jaar en hebben mijn ouders ook mijn rijbewijs betaalt, dus vandaar dat ik nog een aardig spaarpotje over heb.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:34

desi92 schreef:
Ik heb 12.000+ op mijn spaarrekening staan. Laatst helaas er wat van af moeten halen omdat ik huurtoeslag terug moest betalen.
Woon nu een jaar op mezelf. Er gaat een vast bedrag per maand naar de spaarrekening.
Ik leef niet al te zuinig, doe veel leuke dingen en ga vaak op pad. Scheelt dat mijn huurprijs niet zo hoog is

Hoe dan? Heb je ook een eigen paard?

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:40

FennaK schreef:
desi92 schreef:

Hoe dan? Heb je ook een eigen paard?

Yep en die betaal ik ook zelf. Verdien niet slecht moet ik zeggen maar heb daarnaast ook wel lage vaste lasten. Als ik late diensten heb eet ik met het werk mee en verbruik in mn eentje ook niet zoveel stroom gas en water waardoor die kosten wat lager zijn.

Had trouwens ook al wel een flinke buffer op de spaarrekening toen ik op mezelf ging hoor, dat scheelt natuurlijk ook wel

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:58

Ahh okee! Hoop ook met de tijd een mooie buffer op te kunnen bouwen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:08

...;) bedragen ga ik niet noemen.

Ik leef tamelijk simpel en zuinig met partner en paard.

Groot voordeel :o voor ons (en nadeel voor anderen) heet 'arbeidsloos inkomen'. We hebben een huis in Randstad verkocht (...dat we braaf onderhouden hebben...) en dat leverde ons bij a het dubbele op :o en het huis hier in Drenthe was veel goedkoper.

Verder is het hier altijd geweest "de paasei naar de nering zetten", er wordt zuinig gedaan "en ergens voor sparen" gebeurt zelden - er werd gewoon 'gespaard'. Tussen aanhalingstekens, want het grootste deel van het geld beleg ik al jaren.
Deels uit principe, rente is in verschillende godsdiensten verboden ;) en op goede gronden: het systeem 'geld (uit)lenen zonder risico' maakt de rijken rijker en de armen armer.

En ook gewoon omdat het leuk is iets goeds te doen met je geld.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 13:14

Leuk al die antwoorden :D

Voor de studenten die zichzelf (deels) financieren: dikke shout out naar jullie want ik heb ontzettend veel respect voor mensen die studie en werk combineren! Toen ik eerdere topics ging opzoeken kwam ik echter nogal veel reacties tegen waarbij mensen spaarden voor een nieuw telefoonhoesje of weekendje lowlands en dat was niet wat ik zocht.

Mijn man is een echte spaarder en wou vroeger niets uitgeven. Dat heb ik wel een beetej weten om te buigen, ik wil wel genieten.

Zelf ben ik een grote uitgever, maar ik heb van jongs af veel bijbaantjes gehad omdat er thuis geen geld was. Ik heb toen ook leren budgetteren. Ik kan met heel weinig rondkomen. Gelukkig nu een pak ruimer, en nu is er ruimte om te sparen én fijn te leven. Maar soms vraag ik me echt af waarvoor ik spaar :D En hoeveel ik dan moet sparen voor 'later'.

Ik heb ook al veel meer uitgegeven aan leuke dingen dan wat ik op mijn spaarboekje heb. Een grote bruiloft, grote reizen, en veel uit eten haha :D

Ik snap wel dat juist mensen met paarden weinig spaargeld hebben. Mocht ik een eigen paard hebben, zou ik of ernaast flink moeten terugschroeven qua uitgaven, of zou ik gewoon niet meer kunnen sparen. Voor mij een reden om geen eigen paard te houden, ik vind het echt te duur.

Om me heen zie ik veel uitersten: mensen die niet kunnen sparen, mensen die heel dure huizen kopen of bouwen, mensen die heel veel spaargeld hebben. Mensen die heel zuinig leven en veel sparen, of mensen die heel veel uitgeven en echt veel zouden kunnen sparen maar letterlijk geen 1000 euro spaargeld hebben. Dat vind ik wel boeiend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:16

Ik vind het altijd ingewikkeld hoeveel spaargeld een goeie buffer is. Ik wil sowieso een aardig bedrag hebben staan wat ik zo kan aanspreken mocht ponylief ergens last van krijgen, of er iets in huis stuk gaat oid.
Aan de andere kant wil ik ook wel leuke dingen doen, je weet maar nooit hoe je leven loopt en ik wil niet alles oppotten voor "later", je weet immers nooit hoeveel later er is. Daarom heb ik afgelopen jaar toch een prachtige (en dure) reis naar IJsland gemaakt, iets wat ik al heel lang wilde. Dat ik daardoor nu wat minder spaargeld heb, so be it, maar ik heb er wel echt lang en diep over nagedacht of het slim was.

edit; hetzelfde als jij dus eigenlijk Poes :))

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:31

Hier momenteel in de eerste/tweede categorie. Erg weinig, en zou liever meer achter de hand hebben maar met een reis naar Nederland, verhuizing, meubels, etc. helaas veel kosten gehad. Afgelopen jaar veel gewerkt, maar helaas ook een hele hoge huur waardoor ik amper heb kunnen sparen. (Ruim 50% van loon ging naar kale huur).

Nu een nieuw land, nieuwe werkplek, beter loon, goedkope woning (hopelijk) en dus veel meer ruimte om te sparen.

Gelukkig momenteel geen auto/paard/huisdieren waar ik rekening mee moet houden. Ik zou zeker een groter spaarpotje willen hebben mocht ik ooit een eigen paard hebben. Enige "risico" waar ik momenteel mee zit is mijn relatie, mocht ie ooit uit gaan (wat ik niet snel zie gebeuren, maar je weet maar nooit), dan hoef ik enkel een enkeltje terug naar Nederland te kopen, en kan ik gelukkig altijd bij mijn ouders terecht tot ik mijn leven weer op de rails heb.

Dus ja, momenteel is het niet veel, maar ben er wel bewust mee bezig om het bij te spekken.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:36

Hoewel het nu financieel even zwaar is (veel grote kosten gehad op korte tijd) en mijn spaarcenten vrijwel nul, probeer ik toch minimaal 2000 euro opzij te hebben. Maar ik heb een goed vangnet dat altijd kan bijspringen, mocht dat nodig zijn.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:37

Ik ben ook een spaarder. We hebgen nu een huis gekocht met de nodige verboywingen en bijhorende grote kosten maar daar wil ik wel in investeren.
We hebben dus geen lening voor het huis en de verbouwingen en nog een overschot van de overwaarde van verkoop van appartement.

Ik spaar niet alleen voor dingen te kunnen vervangen of vakantie s enzo maar ook voor het geval dat er iemand in ons gezin ernstig ziek wordt, behandelingen, loonsverlies,... ik zou het echt eeg vinden als we dan niet de optimale behandeling en verzorging kunnen geven omdat het te veel geld kost.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:42

Ik vind sparen heel erg belangrijk en doe het dan ook graag en veel :Y)
Ik wil minimaal 10K op de spaarrekening hebben waar ik direct bij kan. Daarnaast hebben we nog een beleggingsspaarrekening waar we op sparen voor pensioen etc. We beleggen niet zelf maar onder beheer. Alles wat we niet direct nodig hebben gaat op die rekening.

Ik snap echt niet hoe mensen kunnen leven zonder fatsoenlijke spaarrekening := Zou echt stress krijgen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:55

Janneke2 schreef:
Ik leef tamelijk simpel en zuinig

Verder is het hier altijd geweest "de paasei naar de nering zetten", er wordt zuinig gedaan "en ergens voor sparen" gebeurt zelden - er werd gewoon 'gespaard'.

Hier hetzelfde. Geen specifieke spaardoelen, maar gewoon bewust omgaan met ons geld (niet zomaar een grote aankoop doen) en verder eenvoudig en zuinig leven. Dat wil niet zeggen dat er niets kan, maar we zijn snel tevreden met de eenvoudige dingen in het leven. Als we vinden dat we iets nodig hebben dan kopen we dat gewoon want daar is dan gewoon geld voor, maar we zullen ook niet snel iets vervangen wat gewoon nog werkt (tv/vaatwasser/bank/auto...).

Ik heb wel dromen hoor. Ik zou heel erg graag ons huis verbouwen en wat uitbouwen. Maar of we daar ooit voor zullen kiezen? Ik denk het niet. Want je kunt geld maar één keer uitgeven en datzelfde geld zou er ook voor kunnen zorgen dat we wat eerder met pensioen kunnen en dat is ons waarschijnlijk meer waard.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:16

Van mijzelf heb ik misschien 1000 euro spaargeld. De rest van mijn geld zit in het spaarpotje om mijn studieschuld af te lossen. Momenteel zit er ook een stapel spaargeld al in mijn vriend en mijn nieuwe huurhuis. Voor ons is het dadelijk weer van beland om weer voldoende geld te gaan sparen.

Doelen heb ik eigenlijk teveel. Wil toch weer een eigen paard, auto voor de trailer erbij, overige studieschuld aflossen, voor een eigen huis. Bedrag heb ik eigenlijk nog niet vast gelegd.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:25

Momenteel helaas niet erg veel meer. Een maand of 10 terug een huis gekocht waar heel erg veel spaargeld in is gaan zitten, in maart een nieuwe auto moeten kopen, poes is erg ziek geweest dus dat was ook weer meer dan 1.000 euro aan dierenarts kosten, mijn eerste eigen pony gekocht in juli dit jaar, ben begonnen aan een deeltijd master studie en net weer een en ander gekocht voor het verder opknappen van onze woning.

Inmiddels sinds dit jaar wel een nieuwe baan en een hoger salaris, dus vanaf deze maand kan er weer flink gespaard worden gelukkig. :) Ik verwacht ook geen dingen meer als een andere auto of verbouwingen aan het huis, dat is allemaal net geregeld. Wel heb ik nog een buffertje voor onvoorziene dingen zoals een kapotte wasdroger, ziek paard, reparatie auto, zieke kat etc.

Ik werk overigens fulltime in loondienst, woon samen met mijn vriend (ZZP-er) en heb een koopwoning (op mijn naam en inkomen). Gelukkig wel relatief lage vaste lasten. :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:44

Alleenwonend, koopwoning, auto, geen paard, fulltime baan. En sinds twee jaar heb ik volgens Nibud genoeg spaarcenten! Wat ik doe is 10% van mijn inkomen wegzetten op de spaarrekening.

Fijn om nu te weten dat ik indien nodig mijn auto'tje of wasmachine kan vervangen.

Maar ik merk dat ik hoe meer ik spaar, hoe banger ik wordt dat het 'niet genoeg' is.

Bijvoorbeeld toen ik een lekkage had aan mijn dak. En het vervangen van het complete dak ter sprake kwam. Dan knijp je hem toch wel even.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:58

Ik zit momenteel op 11.000 euro. Had meer kunnen zijn, maar dit jaar heb ik verschillende reisjes gemaakt (Lissabon, Malaga en Stockholm). Ik zit in een te duur huurhuis en wil graag kopen, maar dat zit er momenteel niet in ivm onzekerheid werk. Per maand betaal ik 650 euro. Vorig jaar heb ik een occasion gekocht en die heeft bij aanschaf toch een stuk van mijn bankrekening opgeslurpt. Volgens het Nibud zit ik momenteel onder mijn buffergrens (12400)

Wel heb ik verschillende potjes die later weer terugbetalen. Zoals mijn energierekening die bijvoorbeeld hoger staat en waarbij ik als het goed is weer geld terug komt. Ik wil meer sparen… En moet de boel weer even ‘resetten’. Op de uitgaven letten en bedenken wat ik nu echt nodig heb. Misschien toch weer eens een rondje ‘kijken waar ik kan besparen’ doen :+

Ohja, situatie: baan, alleenwonend, huurhuis, geen paard.